Șantajul franțuzesc cu elicoptere: Îmi iau fabrica și plec!

de | mai 31, 2018 | Info Militar, Jurnal de Front, Marea Neagra, Principal, România, Știri, UE, UE, Uncategorized @ro | 1 comentariu

Procentul de 2% din Buget alocat Apărării a atras în România producătorii de armament mai rău decât atrage mierea muștele. Vânzătorii de moarte se calcă în picioare și se atacă unul pe celălalt, la fel cum fac vulturii care rup hălci din carnea putrezită a unei gazele. În acest joc urât mirositor, totul este pemis. […]
Războiul elicopterelor amenință securitatea României

Războiul elicopterelor amenință securitatea României

Procentul de 2% din Buget alocat Apărării a atras în România producătorii de armament mai rău decât atrage mierea muștele. Vânzătorii de moarte se calcă în picioare și se atacă unul pe celălalt, la fel cum fac vulturii care rup hălci din carnea putrezită a unei gazele.

În acest joc urât mirositor, totul este pemis. Așa că francezii au recurs din nou la un șantaj murdar, chiar în timpul vizitei ministrului român al Apărării în Franța. Mai precis, prin intermediul presei, au amenințat că își iau linia de producție a elicopterelor de la IAR Brașov (Ghimbav), dacă Guvernul României nu le dă pe tavă contracte pentru dotarea Forțelor Aeriene Române.

Singurii care au mai făcut așa ceva au fost sovieticii, care, după ce au ocupat România (stat devenit aliat înainte de finalizarea celui de-Al Doilea Război Mondial), au demontat fabrica de avioane de la Ghimbav și au dus-o în URSS, drept despăgubire de război.

De altfel, pe propriul site, IAR S.A. Brasov se laudă, pe bună dreptate, că este o companie aeronautică de tradiţie cu rădăcini adânci în istoria aviaţiei, activitatea sa începând incă din anul 1925. „Reînfiinţată după 1968, a cooperat în principal cu firme occidentale, precum Aerospatiale şi Turbomeca din Franţa, Britten Norman din Marea Britanie. Din 1970, IAR S.A. Brasov devine unicul fabricant de elicoptere din România, atât militare cât şi civile. Începând cu anul 1978, rămâne singurul fabricant mondial al versiunii militare a elicopterului Puma, al cărui contract de licenţă este semnat în 1974.

IAR S.A. Brasov a produs şi livrat mai mult de 360 elicoptere Puma şi Alouette III sub licenţă Aerospatiale (astăzi integrată în compania Airbus Helicopters fosta Eurocopter SAS), (…) În prezent, IAR S.A. Braşov este o unitate specializată pentru mentenanţă, reparaţii şi reparaţii capitale pentru elicopterele Puma şi Alouette III” – spune societatea.

Americanii de la Bell Helicopters vor să facă ce nu au putut în 1998, din cauza șantajului UE

Deranjul mare pentru francezii de la Airbus Helicopters (fosta Eurocopter) este că americanii de la Bell Helicopters le-au cam luat fața, cu o ofertă mult mai atractivă, care include, la fel, linii de producție deschise în România și transfer de tehnologie.

Culmea este că, în urmă cu aproximativ 20 de ani, oferta Bell Helicopters, care dorea să producă elicoptere RO „Dracula” (AH-1 modificat), în România, a fost aruncată la gunoi cu scandal de către decidenții din fruntea Statului, doar pentru că francezii au șantajat România în privința aderării la UE.

Ce ar fi însemnat investiția Bell Helicopters în industria românească de Apărare, în 1998? Potrivit specialiștilor, profitul estimat pe mai mult de un deceniu (aproximativ 12 ani) se ridica undeva în jur de 2 miliarde dolari, având în vedere că MApN estimase costuri la aproximativ 1,5 miliarde de dolari, incluzând și o investiție de 250 de milioane de dolari (nu exista EURO).

La momentul respectiv, în 1998, în tot acest angrenaj de dezvoltare tehnologică și investiții, ar fi fost incluse, pe lângă IAR Brasov, și Turbomecanica București precum și Aerostar Bacău. De asemenea, prim-ministrul de atunci (actual Avocat al Poporului) Victor Ciorbea, după întâlnirile cu reprezentanții firmei americane, își exprima intenția privatizării IAR Brașov cu Bell Helicopters, precizând că fabrica de la Ghimbav nu va produce doar elicoptere de atac pentru Armata Română, ci va intra în competiția regională și internațională pentru comercializarea lor pe piețe specializate. În plus, se discuta despre intenția companiei General Electric de preluare a Turbomecanica București. Turbomecanica ar fi trebuit sa producă, sub licență General Electric, componente pentru motoarelor elicopterelor de atac AH 1 – RO Dracula (Bell Helicopters).

Fostul-președinte-francez-Francois-Hollande-a-exercitat-presiuni-asupra-autorităților-române

Fostul-președinte-francez-Francois-Hollande-a-exercitat-presiuni-asupra-autorităților-române

Noua linie de producție de la Ghimbav și campania electorală a fostului președinte francez Hollande

În vara lui 2017, prin august, IAR Ghimbav a semnat acordul de parteneriat cu Airbus Helicopters pentru încă zece ani, urmând ca la Braşov să fie produse elicoptere multirol H215M. Conform acordului de parteneriat semnat cu Airbus Helicopters, IAR ar fi trebuit să acționeze drept contractant principal pentru toate comenzile eventuale de H215M care ar putea fi plasate de către MApN. Mai mult, acordul includea şi cooperarea dintre Airbus Helicopters şi IAR privind producţia, asamblarea, personalizarea, activităţile suport şi de întreţinere a elicopterelor H215M destinate Forţelor Aeriene, precum şi exportul (în funcție de comenzi).

O lună mai târziu, aflat în plină campanie electorală (pe care a și pierdut-o, în favoarea lui Macron) președintele francez Francois Hollande venea la Brașov, declarând că proiectul are „vocaţia să consolideze industria apărării în Europa” şi că va propune acest proiect, la Summitul NATO.

„Cu acest Super Puma H215 avem dovada că putem să construim o cooperare care este benefică ambelor ţări. Locurile de muncă create, aici, nu sunt create în detrimentul celor din Germania, din Franţa sau din alte ţări europene. Locurile de muncă de aici vor duce la crearea altor locuri de muncă, în Franţa. Pe lângă asta, suntem într-o relaţie prin care personalul va fi format în Franţa şi aici pentru a atinge nivelul de calificare care le va permite să aibă un proces de fabricaţie cât de performant posibil. Aşadar, este un proiect de dimensiune europeană deoarece are de asemenea vocaţia să consolideze industria apărării în Europa. Este ceea ce dorim să facem şi ceea ce doresc să propun, în câteva zile, la Summit-ul de la Bratislava. Trebuie să avem o cooperare în ceea ce priveşte fabricarea materialului de apărare pentru a putea să-i dăm condiţiile ca să aibă o politică europeană de apărare”, suținea președintele francez Francois Hollande, în prezența premierului de atunci, Dacian Cioloș.

Concluzia este destul de tristă. De câte ori este vorba de bani alocați Apărării, statele furnizoare șantajează clienții. România se află iar într-o situație ingrată, supusă permanent presiunilor aliaților. Dacă, în perioada Războiului Rece, sovieticii ne băgau pe gât armament vechi la suprapreț, acum, când putem să achiziționăm armament competitiv, produs acasă, suntem supuși șantajului „prietenilor”!

Marius-Alin BÂTCĂ

Share our work

1 Comentariu

  1. Laurentiu

    Imi regasesc parerile si convingerile in acest articol pe care, evident il apreciez (sa nu zic mai mult!). Marius Alin Batca este un speudonim sau are in spate o persoana cu acest nume? Mi-ar face placere sa ne cunoastem si sa putem discuta. Invitatia este lansata!

    Răspuns

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *