Bruxelles pune presiune pe Romania, Cehia si Bulgaria sa cumpere avioane multirol din UE

, , ,
 

Executivele roman, bulgar si ceh au primit scrisori din partea CE, prin care aceasta isi exprima ingrijorarea cu privire la posibilitatea incheierii unor contracte de achizitii de avioane de lupta fara organizarea unor licitatii, scrie revista Business New Europe (BNE) in pagina online de luni. Comisia a confirmat pentru publicatia citata ca a trimis scrisori guvernelor din Romania, Bulgaria si Cehia pentru a evidentia legislatia UE privind achizitiile, in urma unor ingrijorari privind posibile decizii ale statelor implicate de a incheia acorduri importante in domeniul apararii pentru a cumpara avioane supersonice de lupta fara a organiza licitatii deschise. Cele trei tari intentioneaza sa cumpere avioane de lupta, ca parte a unui program mai amplu de achizitii in statele emergente din Europa in urmatorii zece ani, achizitii care, potrivit reprezentantilor din industria apararii, ar putea genera vanzari de peste 200 de aeronave. in contextul in care criza economica afecteaza bugetele pentru aparare in intreaga lume, aceste licitatii sunt considerate cruciale pentru o industrie care sufera din cauza reducerii costurilor si a pierderii de locuri de munca, de unde si competitia dura dintre producatori precum americanii de la Lockheed Martin, consortiul Eurofighter (format din EADS Germania, EADS CASA din Spania, BAE Systems si Alenia Aeronautica din Italia), Saab din Suedia si Dassault din Franta, printre altele. intr-o scrisoare datata 15 mai, comisarul european pentru piata interna si servicii, Michel Barnier, care supervizeaza achizitiile publice din cele 27 de state membre, le-a reamintit ministrilor apararii din Bulgaria, Romania si Cehia directivele europene privind licitatiile pentru achizitii publice si nevoia de transparenta in astfel de achizitii. “Orice anunt de contract trebuie publicat in Monitorul Oficial (al UE)”, precizeaza Barnier in scrisoare, al carei continut a fost divulgat site-ului citat de catre o sursa apropiata subiectului. “Procedura de achizitii trebuie sa fie deschisa tuturor (pentru a preveni) discriminarea impotriva companiilor din statele membre”, se mentioneaza in document. Stefaan de Tynck, purtatorul de cuvant al comisarului Barnier, a declarat pentru BNE.eu ca Bruxellesul a primit raspunsuri ‘pozitive’ din partea Bulgariei si Cehiei, omitand explicit Romania, al carui guvern tocmai a iesit dintr-o confruntare cu executivul comunitar din cauza incercarii sale nereusite de a-l demite pe presedintele Traian Basescu.

Lobby pentru Gripen si Eurofighter

Comentarii recente ale unor oficiali romani nu au facut cel mai probabil decat sa amplifice ingrijorarile Comisiei ca Romania se pregateste sa nu tina cont de legislatia UE si sa cedeze presiunii americanilor pentru a achizitiona direct avioane F-16 produse Lockheed Martin, in loc de a organiza o licitatie la care sa poata participa companii europene. Ministrul roman al apararii, Corneliu Dobritoiu, afirmase la 22 august, ca Romania ar putea cumpara avioane F-16 in stare ‘foarte buna’ din Portugalia. “Sunt noua experti romani care au fost in Portugalia, care au primit expertiza si din partea americanilor. Concluziile echipei (…) au fost peste asteptari, adica aparatele sunt in foarte buna stare, conditie tehnica foarte buna si ar reprezenta pentru Romania un ultim cartus. Altfel, in noua ani de zile vom ramane fara aviatie de lupta, pentru ca MIG-urile, dupa 40 de ani de misiuni, se vor odihni la sol. Noi suntem intr-un proces accelerat de obtinere a tuturor aprobarilor. Ridicam subiectul la nivelul CSAT, in prima sedinta, avand in vedere elementele pe care echipa de evaluare le-a gasit in teren”, a declarat ministrul Dobritoiu . in replica la acest anunt, suedezii de la Saab, care produc avioanele de lupta Gripen, au cerut Romaniei sa organizeze o licitatie pentru achizitionarea de avioane de lupta, spunand ca “noi putem sa oferim un avion de lupta Gripen din Noua Generatie, prin intermediul unor metode de achizitie inovatoare (cum ar fi leasingul sau finantarea), care ar fi categoric mai eficiente din punctul de vedere al costurilor de achizitie si de operare, comparativ cu avioanele F-16 second hand”, dupa cum afirmase Richard Smith, director regional de marketing pentru Europa in cadrul companiei Saab/Gripen.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *