Razboi TV in Caucaz

, , ,
 

Presesdinte georgian Saakasvili, ucis mediatic

Presesdinte georgian Saakasvili, ucis mediatic

Postul privat georgian Imedi TV a generat panica in randul cetatenilor din Republica Georgia dupa ce a anuntat public, in cadrul unui fals buletin de stiri, ca trupele Federatiei Ruse, sustinute de forte militare abhaze si sud-osetine, au invadat statul caucazian, au declarat surse diplomatice georgiene pentru agentia de presa KARADENIZ PRESS. Postul TV a difuzat imagini din timpul razboiului ruso-georgian din august 2008, anuntand ca tancuri rusesti se indreptau catre capitala Tbilisi, ca aviatia rusa a bombardat porturi si aeroporturi georgiene, iar Flota militara rusa la Marea Neagra a efectuat debarcari masive in regiunea Poti si Adjaria, blocând legaturile terestre si navale dintre Georgia si Turcia. IMEDI TV, considerata apropiata de actualul regim de la Tbilisi, a mai anuntat ca presedintele georgian Mikhail Saakasvili a fost ucis, iar liderul opozitiei a preluat puterea la Tbilisi. IMEDI TV a anuntat la sfarsitul documentarului ca programul este o „fictiune” si ca nu au vrut decat sa arate ce se poate intampla pe fondul intensificarii divergentelor dintre Tbilisi si Moscova.

Blocaj total

Conform mass-media locala, citata de agentia de presa KARADENIZ PRESS, falsul program de stiri a determinat un numar record de apeluri la serviciile de urgenta din statul caucazian. De asemenea, agentia de presa Interpress a afirmat, citand surse medicale, ca panica a provocat numeroase incidente cardiace, lesinuri si alte complicatii medicale, care au afectat sute de oameni. Agentia a mai adaugat ca la Gori, orasul cel mai afectat de razboiul din 2008, sute de locuitori au gonit in graba spre magazine pentru a-si procura cele mai necesare produse in situatii de urgenta. Totodata, retelele de telefonie nu au mai facut fata in urma nefastului anunt, supraincarcarea lor generand caderea infrastructurii campaniilor din domeniu.
Televiziunea Imedi, care a comis incidentul cu pricina, nu a scapat de criticile dure ale oficialilor guvernamentali georgieni, care s-au declarat indignati de acest gest. Purtatorul de cuvant al presedintelui Mihail Saakasvili, Manana Manjgaladze, a afirmat ca buletinul ar fi trebuit identificat clar ca un fals, adaugand ca acesta este in contradictie cu etica jurnalistica.
Postul tv georgian, condus de un apropiat al presedintelui Saakasvili, si-a cerut scuze duminica pentru panica pe care a generat-o, omitand sa indice ca evenimentul nu reprezinta fapte actuale, ci doar un scenariu.

Proteste politice

Opozitia politica georgiana a denuntat falsul reportaj, afirmand ca este vorba de o propaganda proguvernamentala destinata compromiterii opozantilor. „Modul in care guvernul trateaza populatia este scandalos. Sunt sigur ca fiecare secunda din acest program a primit aprobarea lui Saakasvili“, a declarat liderul opozitiei, Nino Burjanadze. Ea a adaugat ca respectivul post de televiziune trebuie sa raspunda in fata justitiei pentru fapta sa. Ex-presedintele Parlamentului georgian a adaugat ca Mihail Saakasvili si actualul guvern sunt principala problema a Georgiei. Ei stiu „doar de cum sa-si improaste cu noroi oponentii politici”. Burjanadze a fost prezentata de falsul program de stiri ca fiind succesoarea actualului presedinte Saakasvili la conducerea Georgiei, guvernul ei urmand sa fie sprijinit de fortele militare ruse.
Opozitia de la Tbilisi a mai anuntat ca va da in judecata postul Imedi, deoarece in reportaj a afirmat ca anumiti lideri ai opozitiei s-au aliat cu Rusia si au cerut militarilor georgieni sa se revolte.
Reamintim ca dupa transmisia programului de stiri, la portile Imedi s-au adunat aproximativ cinci sute de persoane, majoritatea simpatizanti ai opozitiei, care au cerut explicatii conducerii televiziunii. Administratia televiziunii a ignorat cererea telespectatorilor, fortele de ordine intervenind pentru a calma spiritele manifestantilor. „Oamenii sunt in stare de soc, au fost si cazuri de atacuri de cord. Copiii au fost socati, crezand ca a inceput razboiul” a mai declarat Nino Burjanadze, citata de mass-media rusa.

Reactii regionale

Comisia Nationala pentru comunicatii din Georgia a dat publicitatii un comunicat de presa in care arata ca emisiunea „Cronica”, transmisa pe 13 martie de canalul televiziune Imedi, a incalcat regulile de radiodifuziune, si a stabilit o reuniune de urgenta pe acest subiect luni, 15 martie.
La randul sau, presedintele Osetiei de Sud, Eduard Kokoiti, considera ca „provocarea informationala” a canalului georgian de televiziune Imedi ar trebui sa fie discutata la urmatoarea runda de consultari de la Geneva pe problemele de securitate din Caucaz. Kokoiti a condamnat in termeni extrem de duri acuzatiile lansate de IMEDI TV la adresa fortelor militare sud-osetine.
De asemenea, un oficial rus a declarat ca singura persoana care beneficiaza de acest fapt este presedintele Saakasvili, care face oamenii sa creada ca tara lor este in pericol doar pentru a avea un loc in istorie.

Conflict media

Reamintim ca in luna ianuarie 2010, autoritatile de la Tbilisi au lansat primul canal de televiziune in limba rusa „Pervai Kavkazski” (n.r.- Caucaz-1), menit sa devina o alternativa la mass-media din Federatia Rusa, considerata portavocea politicii promovate de Moscova in regiunea Caucazului. Canalul, care anterior era disponibil doar pe Internet, la adresa www.1k-tv.com, va difuza prin satelit buletine de informatii despre evenimentele din Georgia, Armenia si Azerbaidjan, precum si din regiunea Caucazului de Nord in Rusia. Conform lui Guia Sceanturia, seful televiziunii publice georgiene, “obiectivul nostru este de a spune adevarul, ceea ce lipseste in regiune”. “Nu suntem un canal antirus”, a tinut sa precizeze Guia Sceanturia. “Vrem pur si simplu sa spunem adevarul (…). In ceea ce priveste libertatea mass mediei in fosta Uniune Sovietica, Georgia are un nivel superior in raport cu vecinii sai”, a adaugat el. „Nu dorim sa facem aprecieri, dorim sa prezentam telespectatorilor doar fapte. Dorim sa aducem in fata opiniei publice lucrurile care raman in afara cadrului la televiziunile ruse”, a mai declarat responsabilul georgian.

Satisfactie prezidentiala

Presedintele georgian Mihail Saakasvili, cu al carui interviu a inceput sa emita „Pervai Kavkazski”, si-a exprimat satisfactia in legatura cu aparitia in Georgia a unui „puternic post de televiziune in limba rusa”, nesubordonat Kremlinului. „Este important pentru Georgia, pentru publicul georgian, pentru ca nu trebuie sa pierdem limba rusa — un strat important al culturii, un strat foarte important al civilizatiei”, a adaugat Saakasvili.  La randul sau, presedintele Consiliului de Administratie al audiovizualului public din Georgia, Levan Gakeladze, a specificat ca timpii de emisie vor fi consacrati in proportie de 70% evenimentelor din Georgia, restul — informatiilor din lume, inclusiv din Rusia si Caucazul de Nord.
Reamintim ca printre prezentatorii canalului figureaza si Alla Dudaeva, vaduva lui Djohar Doudaev, primul presedinte al Ceceniei independente, ales in 1991 si ucis la incheierea unei operatiuni speciale a fortelor ruse in aprilie 1996. Canalul poate fi receptionat si pe internet, dispunand de un buget anual de 1,2-1,8 milioane de dolari. Conform mass-media locale, citate de agentia de presa KARADENIZ PRESS, administratia postului „Pervai Kavkazski” intentioneaza sa decshida birouri locale in Ucraina, Armenia, Azerbaidjan, Turcia, Israel, precum si alte state in care locuiesc comunitati etnice originare din regiunea caucaziana, inclusiv abhazi, osetini, georgieni, armeni, evrei si populatii turcofone.

Atac informational

Lansarea acestui canal de televiziune intervine pe fondul unor tensiuni accentuate intre Georgia si Rusia dupa razboiul din august 2008 declansat pentru controlul teritoriului separatist georgian Osetia de Sud. Aceasta decizie risca sa provoace indignarea Moscovei, Rusia acuzand in mod regulat Georgia de sustinerea extremistilor islamisti din Caucazul de Nord, fara insa a furniza date concrete.
Reamintim ca mass-media rusa scria a acordat largi spatii pregatirii de catre Georgia a unui “atac informational”, prin infiintarea canalului Caucaz-1, care va emite si in republicile separatiste georgiene Abhazia si Osetia de Sud, care si-au proclamat independenta dupa razboiul din august 2008, fiind recunoscute doar de regimurile din Federatia Rusa, Venezuela, Nicaragua si Republia Nauru. Tot conform presei ruse, principalul sponsor al acestui post de televiziune este omul de afaceri rus Boris Berezovski, care traieste in exil in Marea Britanie si impotriva caruia justitia rusa a initiat in total 11 capete de acuzare.
La randul lor autoritatile abhaze si sud-osetine au denuntat initiativa mediatica a autoritatilor georgiene, amenintand cu blocarea semnalului postului „Pervai Kavkazski” pe teritoriul celor doua regiuni secesioniste de la granita ruso-georgiana. Surse diplomatice de la Suhumi, citate de agentia de presa KARADENIZ PRESS, au declarat ca Abhazia va lansa la randul sau un post TV destinat diasporei abhaze din Federatia Rusa, Ucraina, Turcia si alte state, autoritatile locale angajand in acest sens compania occidentala de relatii publice „Saylor Comapny”, cu birourile principale in Los Angeles si Washinghton.

Ofensiva TV

Noua initiativa mediatica a administratiei condusa de presedintele georgian Mihail Saakasvili nu este prima de acest fel, in anii trecuti fiind lansate mai multe posturi radio si TV, precum si ziare destinate locuitorilor din regiunile separatiste Abhazia si Osetia de Sud, precum si importantelor diaspore georgiene, abhaze, sud-osetine din spatiul Comunitatii Statelor Independente (CSI), si nu numai. Potrivit expertilor locali, aceste initiative, menite sa limiteze monopolul mediatic rusesc din regiunea Caucazului, nu s-au bucurat de succesul scontat, autoritatile georgiene fiind acuzate, de catre opozitia de la Tbilisi, de politizarea lor excesiva si cheltuirea nejustificata a bugetului. Reamintim ca intre Federatia Rusa si Georgia relatiile raman, in mare parte, suspendate dupa conflictul de cinci zile din august 2008, cand Rusia a intervenit cu armata de partea regiunii separatiste Osetia de Sud, in cadrul unei ofensive a Georgiei de preluare a controlului asupra teritorilui separatist.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *