Rasmussen apropie Rusia de Europa

, ,
 

Andres Fogh Rasmussen

Andres Fogh Rasmussen

Tarile membre ale NATO trebuie sa actioneze concertat in legatura cu amenintarile contemporane, in special la cele din Libia, si sa depuna eforturi in vederea apropierii Rusiei de Europa, a declarat secretarul general al NATO Anders Fogh Rasmussen, in deschiderea celei de-a IV-a editii a Forumului pentru securitate euroatlantica, de la Varsovia, scrie presa internationala. “Principala functie a Aliantei a fost, este si va fi asigurarea securitatii tarilor si popoarelor noastre. O aparare teritoriala eficienta necesita noi abordari, pentru a putea raspunde noilor provocari”, a spus Rasmussen. Secretarul general al NATO a comparat actualele evenimente din Africa de Nord si Orientul Mijlociu cu cele care au avut loc la sfarsitul secolului al XX-lea in Europa Centrala si de Est. “La acea data, poporul a schimbat mersul istoriei, a schimbat granitele si sistemul politic”, a spus Rasmussen, subliniind ca si astazi mii de cetateni au iesit in strada pentru a apara valorile democratice. Dintre prioritatile NATO, Rasmussen a remarcat intarirea sistemului de aparare, cooperarea in cadrul UE si cu vecinii Aliantei. “NATO doreste sa coopereze cu Rusia”, a dat asigurari Rasmussen, subliniind rolul Poloniei in stabilirea relatiilor dintre Bruxelles si Moscova. “Apropierea Rusiei de Europa va intari securitatea din regiune”, a conchis secretarul general al NATO.

Problema bugetolor bugetele de aparare

La inceputul lunii februarie, Secretarul general NATO, Anders Fogh Rasmussen, a cerut, guvernelor nationale o abordare inteligenta atunci cand fac reduceri in bugetele de aparare. La conferinta de presa lunara, secretarul general al Aliantei Nord-Atlantice a avertizat ca daca europenii vor face reduceri drastice ale cheltuielilor de aparare va fi pusa in pericol securitatea intregii Europe. Secretarul general NATO si-a continuat pledoaria, din urma cu cateva zile, la conferinta pe teme de securitate de la München si a atras atentia asupra riscurilor pe care le-ar aduce reducerile masive ale cheltuielilor pe care le fac europenii pentru aparare. In primul rand, riscul ar fi sa se ajunga la o Europa divizata si slabita din punct de vedere al capacitatilor de aparare, insa secretarul general NATO a vorbit si despre riscul ca Statele Unite, care fac investitii serioase in aparare, sa se orienteze spre alti parteneri decat Europa. Pentru a contracara posibilele riscuri, secretarul general NATO a propus o abordare noua, aceea de aparare inteligenta, bazata pe trei criterii: cooperare, coordonare si coerenta in planificarea cheltuielilor de aparare ale tarilor aliate. Asta inseamna, in primul rand, punerea in comun a capacitatilor militare detinute de statele membre si definirea prioritatilor. Recentul acord militar dintre Franta si Marea Britanie a fost considerat de secretarul general NATO drept un bun exemplu si un pas inainte in cooperarea dintre aliati. El a anuntat ca va prezenta, la reuniunea ministrilor apararii din luna martie, primele directii ale viziunii sale asupra conceptului de aparare inteligenta. NATO doreste in continuare sa promoveze si sa apere valorile fundamentale comune precum: democratia, libertatea individuala, suprematia legii, economia de piata, rezolvarea pe cale pasnica a disputelor, deschidere si transparenta, dar si cooperarea la nivel international in vederea abordarii cu succes a provocarilor noului mileniu.

Transformarea Aliantei

Pe masura ce tipurile de amenintari evolueaza si se modifica, NATO trebuie, la randul sau, sa treaca printr-un proces de schimbare. Aceasta transformare reprezinta o provocare si o cerinta constanta pentru Alianta, careia va trebui sa ii faca fata permanent. Procesul de transformare va avea la baza intotdeauna valorile fundamentale ale NATO. Datorita cresterii numarului si gradului de complexitate a operatiunilor NATO procesul de transformare al sistemului colectiv de aparare a devenit o cerinta constanta pentru fiecare stat membru. In contextul crizei financiare la nivel global si al unor resurse limitate alocate pentru aparare, statele membre vor fi nevoite sa faca eforturi suplimentare pentru a mentine sistemul de aparare la standarde optime. Sistemul colectiv de aparare este si va ramane principalul obiectiv al NATO. Totodata, este cunoscut faptul ca pentru mentinerea securitatii statelor membre este esential ca NATO sa actioneze si in afara granitelor sale pentru a raspunde amenintarilor acolo unde acestea apar, contribuind astfel la crearea unui mediu international mai sigur de care beneficiaza si statele membre.

Cooperarea cu statele non-membre

Atat in Afganistan, cat si in alte zone in care NATO isi desfasoara operatiunile si misiunile, exista o colaborare si implicare si din partea altor organizatii internationale cum ar fi: ONU, UE sau Banca Mondiala. NATO nu este specializata in reconstructia civila. De aceea, apeleaza la parteneriate cu organizatii care au expertiza in domenii precum: crearea de institutii politice, dezvoltare economico-sociala, crearea unui sistem juridic eficient s.a.m.d. In cadrul misiunilor si operatiunilor sale NATO colaboreaza si cu state non-membre. Acestea contribuie prin aportul de trupe si alte resurse la indeplinirea cu succes a operatiunilor si misiunilor in care sunt implicate. NATO a extins cooperarea cu statele partenere si organizatiile internationale si in domenii precum lupta impotriva terorismului, prevenirea proliferarii armelor de distrugere in masa, securitatea energetica, dar si protectia impotriva atacurilor cibernetice. In acest sens, Declaratia ONU-NATO, semnata in septembrie 2008, va servi la cresterea gradului de colaborare intre cele doua organizatii in domenii cheie, inclusiv sprijinul oferit de NATO operatiunilor ONU si activitatile ONU de prevenire si contracarare a terorismului. Folosind experienta dobandita in realizarea reformei sistemului de aparare, dar si prin intermediul unor programe de pregatire si educatie, NATO ofera sprijin anumitor state non-membre in procesul de dezvoltare a capacitatii de rezolvare a problemelor de securitate cu care acestea se confrunta. In acest sens, NATO a dezvoltat mecanisme institutionalizate de parteneriat – Consiliul de Parteneriat Euro-Atlantic, Dialogul Mediteranean, Initiativa de Cooperare de la Istanbul, si si si-a consolidat relatiile cu state din regiunea Asia-Pacific. Comisiile NATO-Ucraina si NATO-Georgia sunt foarte utile in ceea ce priveste procesul de pregatire a celor doua state partnerer pentru indeplinirea criteriilor de aderare la NATO, oferindu-le sprijin pentru realizarea reformelor necesare. De asemenea, NATO va continua sa dezvolte relatia sa cu Rusia si sa intensifice cooperarea in domeniile de interes comun, precum lupta impotriva terorismului si stabilizarea Afganistanului. In relatia sa cu Rusia, NATO isi va sustine si apara intotdeauna valorile si respectarea cu buna credinta a angajamentelor asumate.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *