Parlamentul European combate traficul de fiinte umane

, ,
 

Parlamentul European adopta o noua legislatie pentru protejarea victimelor

Parlamentul European adopta o noua legislatie pentru protejarea victimelor

Victimele infractiunilor care beneficiaza de protectie in unul din statele membre ale UE vor beneficia de aceleasi drepturi daca se muta intr-un alt stat membru, datorita unei noi legislatii votate recent de Parlamentul European, relateaza mass-media regionala, citata de agentia de presa KARADENIZ PRESS. Masuri de protectie exista in toate statele membre, dar acestea nu mai sunt aplicabile daca persoana se deplaseaza dincolo de frontierele nationale. Ordinul de protectie europeana (OPE) ar trebui sa asigure ca orice persoana care beneficiaza de un tip de protectie acordata intr-unul din statele membre poate beneficia de aceleasi drepturi sau aceeasi protectie daca se stabileste in alt stat membru.
Un proiect legislativ, convenit de deputatii europeni si reprezentantii presedintiei belgiene a UE, a fost adoptat de plenul Parlamentului, dar decizia trebuie sa fie confirmata si de o majoritate calificata la nivelul Consiliului. “Dorim sa transmitem un mesaj clar Consiliului: cetatenii europeni vor sa traiasca intr-un veritabil spatiu de libertate, securitate si justitie si sa fie protejati pretutindeni in Europa”, a declarat Teresa Jiménez-Becerril Barrio (PPE, ES), raportoare din partea Comisiei pentru drepturile femeii. “Trebuie sa ne gandim la victime, la cei care sunt inspaimantati si care vor sa traiasca linistiti. Cu acest text, avem ocazia sa salvam vieti si ar trebui sa fim mandri de acest lucru. Ordinul european de protectie este un prim pas mic, dar este inceputul pentru un cadru mai larg pentru protectia drepturilor victimelor in UE”, a incheiat deputata europeana.
“Dorim un instrument care sa ofere o protectie eficienta. Legea trebuie sa rezolve conflicte, nu sa le creeze”, a declarat Carmen Romero López (S&D, ES), raportoare din partea Comisiei pentru libertati civile. “Prin votul de astazi vrem sa transmitem un mesaj clar Consiliului. Acum este randul Consiliului sa isi asume responsabilitatea”, a declarat deputata europeana.

Protectie universala

Desi cele mai multe masuri vizeaza protectia femeilor care sunt victime ale violentei pe criterii de sex, orice alta victima trebuie sa beneficieze de protectie. “Directiva se aplica masurilor de protectie care vizeaza protejarea tuturor victimelor si nu numai a victimelor violentei bazate pe criterii de gen, tinand seama de specificul fiecarui tip de infractiune in cauza,” mentioneaza textul.
Noile reguli se vor aplica victimelor sau posibilelor victime care necesita protectie “impotriva unei fapte penale a unei alte persoane care poate, in orice fel, sa ii puna in pericol viata, integritatea fizica, psihologica si sexuala, de exemplu prin prevenirea oricarei forme de hartuire, precum si demnitatea si libertatea personala, de exemplu prin prevenirea rapirilor, a urmaririi in scop de hartuire si a altor forme de constrangere indirecta si destinat sa evite noi acte infractionale si sa reduca consecintele actelor infractionale anterioare.”

Mentinerea agresorilor la distanta

Un ordin european de protectie se poate emite numai atunci cand in statul emitent a fost deja luata o masura de protectie, care impune persoanei care reprezinta un pericol una sau mai multe dintre urmatoarele obligatii sau interdictii: interdictia de a se deplasa in anumite localitati, locuri sau zone definite in care isi are resedinta sau lucreaza persoana protejata sau pe care aceasta le viziteaza; o interzicere sau o reglementare a contactului, sub orice forma, cu persoana protejata, inclusiv la telefon, prin mijloace electronice sau prin posta obisnuita, prin fax sau orice alte mijloace; o interdictie de a se apropia sau o reglementare privind apropierea de persoana protejata la o distanta mai mica decat cea prevazuta.

Protectie fara frontiere

Ordinele europene de protectie pot fi emise atunci cand persoana protejata decide sa isi stabileasca resedinta sau isi are deja resedinta intr-un alt stat membru sau atunci cand persoana protejata decide sa locuiasca sau locuieste deja intr-un alt stat membru. Autoritatea competenta a statului unde aceasta persoana este protejata va emite ordinul de protectie si il va transmite tarii unde persoana in cauza este stabilita. Intrucat in statele membre diferite autoritati – civile, penale sau administrative – detin competenta de a emite si de a aplica masuri de protectie, autoritatea competenta din statul de executare nu trebuie sa ia, in toate cazurile, aceeasi masura de protectie ca cea luata in statul emitent, ci are “un anume grad de libertate de a lua orice masura pe care o considera adecvata si corespunzatoare in temeiul legislatiei nationale intr-un caz similar, pentru a asigura protectia continua a persoanei protejate,” se mentioneaza in text.
Datorita votului membrilor Parlamentului European, un ordin de protectie european se poate emite si pentru a proteja rudele unei victime. Statele membre vor avea la dispozitie trei ani pentru a o transpune in legislatia nationala.

Reguli mai stricte

Persoanelor implicate in traficul de fiinte umane li se vor aplica pedepse mai severe, iar victimele acestora vor putea beneficia de protectie si de sprijin, conform unei noi legislatii adoptata astazi, 14 decembrie, de Parlamentul European. Noua legislatie va fi aplicabila traficului de fiinte umane in industria exploatarii sexuale sau exploatarii la locul de munca, de exemplu in constructii, agricultura sau servicii la domiciliu. Traficul de fiinte umane este practicat din numeroase motive. Noile reguli europene se refera, intre altele, la exploatarea sexuala, munca fortata, cersetoria, transplantul de organe, adoptii ilegale si casatorii fortate. Noua legislatie are in vedere o viziune mai larga a traficului de fiinte umane in comparatie cu directiva-cadru a UE din 2002 (pe care o va inlocui) si extinde astfel protectia acordata la alte tipuri de victime.
Textul noii directive, convenit de catre Parlament si Consiliu, stabileste reguli minime pentru definirea infractiunilor penale si a sanctiunilor pentru traficanti si introduce de asemenea reguli comune pentru a consolida activitatile de prevenire a acestor infractiuni si pentru protectia victimelor. Dupa adoptarea legislatiei, statele membre vor avea la dispozitie doi ani pentru transpunerea la nivel national.

Termene minime

Noua directiva stabileste sanctiuni cu inchisoarea maxime de cel putin cinci ani (statele membre nu pot impune plafoane mai mici), sau, in circumstante specifice agravante, zece ani de inchisoare. Aceste circumstante agravante includ cazuri de exploatare a copiilor, cazuri cand infractiunea a fost savarsita in cadrul unei organizatii criminale, cand viata victimei este pusa in pericol sau cand este folosita violenta. Instigarea, ajutorul acordat sau simpla incercare de a comite astfel de infractiuni vor putea fi de asemenea pedepsite. Cand sunt implicate persoane juridice (organizatii), sanctiunile ar trebui sa includa amenzi penale sau de alta natura, de exemplu excluderea de la dreptul de a primi beneficii publice sau ajutor public sau inchiderea temporara sau permanenta a unitatilor care au servit la savarsirea infractiunii. Statele membre ar trebui de asemenea sa aiba in vedere confiscarea instrumentelor care au servit la savarsirea infractiunilor. Ele sunt de asemenea incurajate sa acorde o indemnizatie, in special pentru sprijinirea si protectia victimelor.

Victime protejate

Victimele ar trebui sa beneficieze de gazduire, de sprijin material si de tratamentele medicale necesare, inclusiv de asistenta psihologica, de consiliere si informatii, considera deputatii europeni. Consilierea juridica si reprezentarea juridica ar trebui sa fie gratuite, cel putin atunci cand victima nu are resursele financiare necesare. Victimele traficului de fiinte umane trebuie de asemenea sa aiba acces la programe de protectie a martorilor si la sisteme de despagubire. Asistenta si sprijinul pentru victime ar trebui sa fie acordate “inainte, in timpul si pentru o durata adecvata dupa terminarea procedurii penale”, indiferent de decizia victimei de a participa ca martor. Textul prevede explicit ca victimele traficului de fiinte umane nu trebuie urmarite in cadrul unor actiuni penale si nu trebuie sa fie sanctionate pentru a fi luat parte la infractiuni.
Pentru descurajarea cererii, statele membre vor avea in vedere luarea de masuri pentru ca utilizarea serviciilor care fac obiectul exploatarii, atunci cand utilizatorii serviciilor respective stiu ca persoana care le presteaza este victima a traficului de fiinte umane, sa constituie o infractiune.
In fiecare an, sute de mii de persoane sunt victime ale traficului de fiinte umane. Multe dintre victime sunt exploatate pentru prostitutie (43%, majoritatea femei sau fete foarte tinere) sau pentru diverse activitati subsidiare (32%).

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *