Armata Rusiei și nevoia constantă de adaptare

de | ian. 22, 2024 | Știri | 0 comentarii

Armata rusă continuă să subestimeze abilitățile forțelor armate ucrainene și astfel face mari erori care rezultă în erodarea capabilităților strategice proprii, esențiale pentru operațiunile războiului modern. La data de 14 ianuarie, un sistem antiaerian încă nespecificat al Ucrainei a reușit să intercepteze și să neutralizeze cu succes un avion rusesc de avertizare timpurie și control […]

Armata rusă continuă să subestimeze abilitățile forțelor armate ucrainene și astfel face mari erori care rezultă în erodarea capabilităților strategice proprii, esențiale pentru operațiunile războiului modern. La data de 14 ianuarie, un sistem antiaerian încă nespecificat al Ucrainei a reușit să intercepteze și să neutralizeze cu succes un avion rusesc de avertizare timpurie și control aerian A-50 Beriev (cunoscut și ca AWACS) și un post de comandă și comunicații aeropurtat Il-22M deasupra Mării Azov.

Generalul Kirilo Budanov, șeful informațiilor militare ucrainene (GUR), a confirmat că avionul A-50 a fost complet distrus, în timp ce modelul Il-22M a suferit daune semnificative, reușind totuși să efectueze o aterizare de urgență. Ulterior, colonelul Yurii Ihnat, purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Ucrainene, a clarificat o parte din rezultatele operațiunii. El a subliniat că obiectivul principal al Forțelor Armate Ucrainene a fost avionul Beriev A-50 de tip AWACS, care avea un rol vital pentru coordonarea atacurilor cu rachete asupra teritoriului ucrainean.

A-50, catalogat de NATO cu denumirea ,,Mainstay”, este o aeronavă de avertizare timpurie și control aerian construită pe platforma de transport Ilyushin Il-76. Un concept similar cu sistemul american E-3 Sentry, A-50 joacă un rol critic în scenariile de luptă actuale. A-50 poate zbura timp de patru ore, acoperind o distanță de 1.000 de kilometri de la baza sa, având o greutate maximă la decolare de 190 de tone metrice. Acesta utilizează 15 senzori de misiune pentru a interpreta datele radar și poate dirija până la zece aeronave de vânătoare în misiuni de interceptare aer-la-aer sau atac aer-la-suprafață.

Avionul doborât în 14 ianuarie este prima navă de tip AWACS doborâtă vreodată. Avionul, evaluat la peste 200 de milioane de dolari, executa o misiune deasupra mării Azov, iar armata ucraineană a reușit să aducă un sistem antiaerian de rază lungă suficient de aproape fără a fi observat, crescând astfel semnificativ șansele de reușită ale misiunii.

Aeronava este extrem de grea și, conform experților ucraineni, nu dispune de sisteme eficiente de contracarare a rachetelor antiaeriene. Echipajul A-50, format standard din 15-16 persoane, dintre care cel puțin 10 sunt operatori radar, a detectat cu siguranță rachetele apropiindu-se de aeronavă. Cu toate acestea, A-50 este limitat din punct de vedere fizic în capacitatea sa de a efectua manevre antiaeriene eficiente și deznodământul a fost inevitabil.

Rușii dețin un număr extrem de redus de aeronave de tipul A-50. Cu toate că au fost produse peste 40 de avioane de tip AWACS în total, mai puțin de 10 dintre aceste aeronave sunt în prezent operaționale în cadrul Forțelor Aeriene Ruse. În 2023 mai erau în serviciu activ 9 aeronave, însă doar 6 dintre acestea au fost modernizate cu senzori performanți, iar una dintre ele a fost avariată recent în Belarus.

Având în vedere pierderile recente de tehnică militară specială care nu pot fi recuperate în timp util, Forțele Armate Ruse sunt obligate să se reinventeze. Au apărut recent planuri în spațiul public, prin intermediul canalelor de știri afiliate Kremlinului, care urmăresc îmbunătățirea capabilităților de cercetare și supraveghere a forțelor rusești la Marea Neagră.

Rusia intenționează să își sporească puterea de foc a navelor sale de desant, în special a Proiectului 775 (denumirea NATO fiind clasa ,,Ropucha”), echipându-le cu dronele Orlan și ZALA. Această inițiativă de modernizare face parte din programul de modernizare a navelor de asalt amfibii mari, aprobat de Ministerul Apărării al Federației Ruse.

Accentul modernizării este pus pe integrarea vehiculelor aeriene fără pilot pentru a îmbunătăți capacitățile navelor de debarcare ale Marinei Ruse. Aceste drone vor juca un rol crucial în reglarea focului de artilerie, susținerea debarcărilor și îmbunătățirea eficacității operaționale generale. De asemenea, în cadrul planului de modernizare, se iau în considerare instalarea de arme antiaeriene suplimentare de tip Tor. Complexul multifuncțional Orlan-10 UAV are diverse utilizări, inclusiv supravegherea aeriană și electronică a terminalelor celulare. Este capabil să blocheze comunicațiile celulare GSM și să distorsioneze câmpul de navigație GPS.

UAV-ul Orlan-10 poate susține unități tactice independente, poate detecta țintele inamice importante și ajusta focul în timpul operațiunilor. Cu o altitudine operațională de până la 5.000 de metri, viteză de deplasare de până la 170 km/h și o autonomie impresionantă de 10 ore, se dovedește a fi un activ extrem de util. Raza sa de acțiune este de 140 kilometri.

Federația Rusă încearcă astfel să își crească semnificativ capabilitățile ISR ale unităților sale amfibii, iar asta poate însemna noi provocări pentru capacitatea defensivă a forțelor ucrainene. Dronele, care și-au dovedit utilitatea încă de la începutul conflictului ruso-ucrainean, urmează să preia și din atribuțiile echipamentelor militare de tip AWACS și asta va face mult mai dificilă realizarea unor operațiuni cu impact strategic cu care Kievul a încercat să compenseze inferioritatea numerică a trupelor și echipamentelor de care dispune.

Share our work

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *