Vadim Brînzaniuc: mizăm foarte mult pe evoluția politică a lucrurilor și deschiderea fondurilor de preaderare

de | oct. 4, 2023 | Moldova Electorală | 0 comentarii

Domnul Vadim Brînzaniuc, candidat al Partidului Social Democrat European din Republica Moldova, candidat la postul de primar general al Municipiului Chișinău a acordat un interviu în exclusivitate agenției de presă KARADENIZ PRESS. „Lucrurile la Chișinău se derulează și se dezvoltă într-un rând foarte încet (…) În ultimii 30 de ani Chișinău nu a făcut nicio […]

Domnul Vadim Brînzaniuc, candidat al Partidului Social Democrat European din Republica Moldova, candidat la postul de primar general al Municipiului Chișinău a acordat un interviu în exclusivitate agenției de presă KARADENIZ PRESS. „Lucrurile la Chișinău se derulează și se dezvoltă într-un rând foarte încet (…) În ultimii 30 de ani Chișinău nu a făcut nicio investiție masivă în proiecte de infrastructură care să dezvolte orașul (…) Nu vom discuta cu cei care promovează interesele Federației Ruse la Chișinău (…) Alegerile locale întotdeauna au fost un test pentru următoarele cicluri electorale. Ori, noi în anul viitor avem alegeri prezidențiale, după care în 2025 vom avea alegeri parlamentare (…) un primar care nu reușește să-și asigure un dialog permanent cu autoritățile centrale, vorbesc guvernul, Parlament, președinție, nu cred că merită să conducă orașul Chișinău” a declarat acesta pentru agenția KARADENIZ PRESS. Puteți urmări interviul integral pe

https://fb.watch/ntlFsf3ah5/

K.P.: Bună ziua, ne aflăm împreună cu domnul Vadim Brînzaniuc, candidatul Partidului Social Democrat European (PSDE) din Republica Moldova, la funcția de primar general al Chișinăului. Vă mulțumim frumos că sunteți alături de noi.

Vadim Brînzaniuc:  Bună ziua, mulțumesc mult de invitație și am plăcerea să discutăm cu dumneavoastră despre tot ce ține actualitatea de la Chișinău, realitățile în preajma campaniei electorale pentru alegerile locale, care va începe în două zile.

K.P.: Practic încercăm prin această serie de interviuri să explicăm publicului din România ce înseamnă în acest moment alegerile locale din Republica Moldova și importanța lor atât pentru destinul european al Republicii Moldova cât și pentru relațiile bilaterale dintre România și Republica Moldova. Domnul Brânzaniuc, nu sunteți o prezență nouă pe scena politică de la Chișinău. Ați îndeplinit funcții în administrația publică din Chișinău, din administrația publică din România, fiind și vicepreședinte al PSDE. Ce vă determină să candidați la postul de primar general de Chișinău?

Vadim Brînzaniuc:  În primul rând, permiteți-mi să fac o mică remarcă. Este primul meu exercițiu electoral, este prima implicare în activitatea politică aici la Chișinău, dar și în general este pentru prima dată și până acum am făcut doar administrație.

La sfârșitul anului trecut am decis să mă alătur echipei Partidului Social-Democrat European, unde am fost ales în calitate de vicepreședinte. Totodată, din primăvara anului curent, sunt președinte a organizației municipale Chișinău a partidului.

Am pornit activitatea mea politică, dar și implicarea nemijlocită în această cursă electorală, de la faptul că îmi doresc ca Chișinău să se dezvolte. Orașul Chișinău are nevoie cel mai mult, mai mult ca oricând, de un alt ritm de dezvoltare.

Chișinău, ca și întreaga Republică Moldova, a trecut prin această istorie, după destrămarea Uniunii Sovietice, de la declararea independenței, printr-o schimbare, iar aceste schimbări nu au fost de fiecare dată cele mai reușite.

Domnul Vadim Brînzaniuc, candidat PSDE la postul de primar general de Chișinău
Domnul Vadim Brînzaniuc, candidat PSDE la postul de primar general de Chișinău

Ultimul an, anul trecut, l-am petrecut la București, fiind încadrat în administrația publică locală a sectorului 4, alături de primarul social-democrat Daniel Bănuță, fără exces cel mai bun primar la ora actuală, și am văzut că lucrurile pot fi gestionate altfel.

După ce am făcut o lungă perioadă administrație aici la Chișinău, inclusiv din funcție de preator al unui sector, am reușit să las în urma mea anumite proiecte cu care mă mândresc și care au rămas și definesc și în ziua de azi Chișinăul.

Însă, după ce am petrecut acel ultim an la București, mi-am dat seama că lucrurile la Chișinău se derulează și se dezvoltă într-un rând foarte încet.

Acum se decide, ori noi vom avea capacitatea și dorința de a ne alătura și dezvoltării orașelor mari, orașelor care cu adevărat fac performanță, vrem reuși să atragem fonduri și să schimbăm fața orașului, conform necesităților timpului, fie Chișinău va rămâne în continuare spre regret al doilea cel mai mare oraș românesc, dar care nu poate scăpa de trecutul său sovietic.

K.P.: De sigur, în oglinda a ce spuneți dumneavoastră, care sunt principalele probleme ale capitalelor Republicii Moldova punctual și ce soluții propuneți la ele?

Vadim Brînzaniuc: Orice oraș are specificul său și problemele care se confruntă orașele moderne sunt în mare parte comune. Vorbim în primul rând de aglomerația în trafic, traficul.

Vorbim de reabilitarea clădirilor, de reabilitarea clădirilor cu menire socială, dar și a celorlalte care derivă de aici. Voi lua punctual fiecare, voi veni fața oamenilor.

După ce o lună am petrecut-o în teren și am stat de vorbă cu oamenii și i-am întrebat cum văd ei cele mai importante și mai mari probleme ale Chișinău. Nu din faptul că noi nu le cunoaștem, ci am vrut să le auzim de la oameni, să simțim pulsul lor.

Respectiv, din acel studiu care l-am făcut în ultima lună, vom veni în fața oamenilor cu 5 priorități pe care în decurs de 4 ani le vom soluționa.

Ne dorim ca Chișinău să devină un oraș liber. Un oraș liber vorbesc de circulație. Chișinău în ziua de astăzi, ca să fac o paralelă, a devenit un oraș mai greoi și mai dificil la capitolul circulație decât Bucureștiul. Dacă Bucureștiul în decurs de o oră îl vei traversa de la nord spre sud sau de la est spre vest, atunci în Chișinău riști să nu te încadrezi în decurs de o oră.

Pentru asta vom veni cu câteva proiecte mari de infrastructură și vreau să menționez un lucru foarte important.

În ultimii 30 de ani Chișinău nu a făcut nicio investiție masivă în proiecte de infrastructură care să dezvolte orașul. Adică nu am construit niciun pasaj, nu am construit niciun drum urban, o șosea urbană, care să decongestioneze traficul. Tocmai de asta venim cu soluția construcției a trei pasaje și evident că m-am inspirat din experiența României, a Bucureștiului, 

acele pasaje construite în sectorul 3, pasajul construit în Metalurgiei, pe care îl construiește primăriei sectorului 4, dar și pasajul Doamna Ghica, care au reușit să fluidizeze traficul.

Noi ne-am propus aici la Chișinău să construim decât de patru ani trei pasaje. Totodată vom construi patru drumuri expres, care să asigure o traversare a orașului pe direcția Nord-Sud și Est-Vest.

Chișinău nu a investit niciun leu în reabilitarea clădirilor rezidențiale. Dacă la nivel de zone pietonale, străzi centrale s-a mai intervenit, atunci în curțile oamenilor nu a intrat nimeni. Noi ne-am propus să venim cu un program foarte curajos și să inițiem acel program așteptat de mult timp, de reabilitare termică.

În ziua de azi, când avem cele mai scumpe prețuri la energie, termoizolarea este soluția pentru cea mai bună pentru a face economii, dar totodată redai viață blocurilor de locuință.

Domeniul educației. Nu o să spun o noutate când o să afirm că educația, de fapt, stă la baza dezvoltării unei societăți. Iată că în Chișinău, în decurs de 30 de ani, nu s-a construit nici o grădiniță și nici o școală de la zero.

A crescut numărul populației și am construit foarte multe construcții rezidențiale, adică locative, iar infrastructura socială a rămas cea existentă din perioada sovietică.

În consecință avem clase cu un număr de peste 40 de copii, avem copii care învață în ture, în grădiniță părinții așteaptă luni bune ca să prindă un loc la grădiniță. Nu mai vorbim de creșe.

Vom veni, și știu cum să o fac, că în decurs de 4 ani de zile să reabilităm toate școlile și grădinițele din Chișinău, iar acolo unde ne permit normativele în construcții, să venim cu extinderea lor.

Vrem fiecare cartier să aibă școală și grădiniță cu acces direct a locatarilor din zonă. Alt punct foarte important pe care îl gândim noi este dezvoltarea economică a Chișinăului.

Chișinău, cândva un centru regional de dezvoltare economică, s-a transformat în ultima perioadă într-un oraș care are o economie bazată pe două principii: comerț și prestării servicii.

Tocmai de asta ne-am propus să dezvoltăm, să creștem capacitatea celor 3 zone industriale existente. Vorbesc de zona industrială Trakom, zona industrială Ciocana și zona industrială spre estul Chișinăului, Sângera.

Să creștem capacitatea acestor zone industriale, parcuri industriale, astfel oferind posibilitatea să atragem investiții private în dezvoltarea Chișinăului, să atragem investiții în industrie, în producere și totodată să oferim mai multe locuri de muncă, locuri bine plătite, oprind astfel exodul oamenilor și plecarea oamenilor de aici.

Ultima propunere cu ce vom veni în fața, a cincea prioritate cu care vom veni în fața oamenilor: ne-am propus ca în decurs de patru ani de zile să construim o arenă de fotbal la standardele internaționale.

Totuși una din identitățile Chișinăului, identitatea oricăror orașe, este prezența unui stadion care se corespundă standardelor internaționale, ori noi. Chișinăul, suntem unicul oraș în regiune care nu o avem.

Și vorbim orașele atât din partea de est, adică din Ucraina, Odessa, Vinița, Cernăuți, dar nu mai vorbim de orașele din vest. Suceava, Iași care construiește, Bacău care-l are, Piatra Neamț care-l are, Galațiul îl construiește, Constanța construiește.

Este după mine o insultă atunci când naționala de fotbal își joacă unele meciuri pe terenul celor de la Tiraspol

Acestea sunt principalele cinci priorități cu care vom veni în fața oamenilor. Evident că nu vom uita de celelalte. Parcări, soluții pentru câinii vagabonzi, care în ultimul timp s-a înmulțit 

și toate parcurile, în loc să devină locuri de odihnă, au devenit zone periculoase din cauza prezenței câinilor vagabonzi.

Acestea sunt principalele.  ( Puteți urmări interviul integral pe https://fb.watch/ntlFsf3ah5/ )

K.P.:  O parte importantă din problemele menționate de dumneavoastră nu pot fi rezolvate doar din bugetul municipiului Chișinău. Cum doriți să finanțați implementarea soluțiilor propuse de dumneavoastră? Cum veți dori să atrageți fondurile de la partenerii europeni sau alte surse?

Vadim Brînzaniuc: Din toți candidații care sunt înscriși sau au înscris în cursa pentru Primăriei a Chișinău, inclusiv actualul primar, sunt unica persoană care am reușit și am demonstrat în timp că am capacitatea de a atrage fonduri nerambursabile.

Parcul Alunelu din sectorul Buiucan este cel mai bun exemplu, cel mai concludent exemplu, unde, datorită încrederii și bunei cooperării cu autoritatea publică locală din România, am reușit să atragem aproape un milion de euro pentru reconstrucția acelui parc.

Al doilea parc, Valea Morilor, la fel este un exemplu, făcut la fel în mandatul meu, unde s-a reușit, în colaborare cu alta administrație locală, să atragem fonduri pentru reabilitarea acelui parc.

Dar vreau să menționez un lucru. Dacă noi ne vom limita la resursele bugetului municipal în îndeplinirea promisiunilor electorale, atunci trebuie să recunoaștem că vom fi din start populiști.

Or, bugetul pe care îl are Chișinău nu-ți permite nici pe departe să realizezi un proiect mare de infrastructură.

Este un imperativ a timpului de a apela la instrumentele financiare internaționale. Am experiența din administrația românească și chiar dacă Republica Moldova nu are acces încă la fondurile europene, inclusiv pe mecanismul de preaderare, totuși sunt câteva mecanisme pe care nu le-am folosit. Și vorbesc de programele transfrontaliere, dar care, repet, pentru atragerea acestor fonduri e necesar: 1. de a face o reformă a primăriei, ceea ce ne-am propus să o facem în primele trei luni de zile, și 2. a atrage specialiști pe fonduri.

Atunci când vorbim de colaborare transfrontalieră, e necesar 1. să fie instituție reformată, 2. credibilă și 3. să ai specialiști care să-ți realizeze proiectele.

Este regretabil că Chișinăul, în ultimii patru ani de zile, nu a reușit să atragă niciun leu, dar niciun leu din fondurile transfrontaliere. Au făcut-o localități mult mai mici, localități cu capacități inclusive manageriale mult sub nivelul principiului Chișinău, însă iată că unele administrații au reușit, Chișinău nici nu a aplicat.

E regretabil, ori domeniile în care pot fi aplicate sunt diferite, de la infrastructură la educație, exact în prioritățile care le-am enunțat mai sus.  Evident, mizăm foarte mult pe evoluția politică a lucrurilor și deschiderea fondurilor de preaderare.

Doar că, chiar dacă, și vreau pe această cale să mulțumesc astăzi colegul nostru Victor Negrescu, eurodeputatul din partea Partidului Social Democrat de România, care a cerut că Republica Moldova să aibă acces la fondurile de preaderare, inclusiv pentru dezvoltare. Iar, pentru a ajunge acolo, trebuie să ne facem temele pentru acasă.

K.P.: Care considerați că este cel mai important contracandidat al dumneavoastră? Și ce oferiți dumneavoastră în plus alegătorilor din municipiul Chișinău?

Vadim Brînzaniuc: Evident că principalul contracandidat este actualul primar Ion Ceban, care a pornit cu proiecte populiste, proiecte mici, și proiecte care nu schimbă, de fapt, în esență starea lucrurilor în Chișinău, dar a reușit să creeze emoții.

Și, totodată, și-a fidelizat electoratul său vorbitor de limbă rusă și electoratul nostalgic. Acest electorat îl văd pe Ceban un potențial lider.

Și cel mai grav este că Ceban folosește primăria Chișinău pentru a-și face jocurile politice și a folosit primăria Chișinău pentru a avansa mai departe în carieră politică.

Chișinău nu are nevoie de abordare politică. Chișinău are nevoie de abordare strictă administrativă, o abordare foarte profesionistă și care să corespundă așteptărilor oamenilor. Chișinău are nevoie de dezvoltare.

Ori Ceban nu a putut demonstra că poate oferi oamenilor și Chișinăului dezvoltare. Mai mult o să spun un lucru care cred că explică toate lucrurile.

În decurs de patru ani de zile, de ultimul acestui mandat, Ceban cred că e unicul primar al Chișinăului care nu a avut nici o întrevedere cu primarul general a municipiului în București, chiar dacă în curs s-au schimbat doi.

Și o singură dată, foarte ocazional, la un forum internațional, s-a văzut cu primarul Kievului. Cred că asta arată tot.

Și, ca să vorbesc, ce oferim în plus? Noi, în schimb, venim cu o abordare de dezvoltare strategică, cu implementarea de proiecte serioase, proiecte care chiar să schimbe ritmul de dezvoltare a Chișinăului.

( Puteți urmări interviul integral pe https://fb.watch/ntlFsf3ah5/ )

K.P.: Dumneavoastră, înseamnă că îndemnați pentru o administrație fără politică. În eventualitatea în care ați câștiga alegerile pentru postul de primar general de Chișinău, este posibil ca partidul dumneavoastră să nu câștige majoritatea în Consiliul Municipal. Ce puteți face pentru a forma o majoritate care să vă susțină proiectele, având în vedere interesele diferitelor partide?

Vadim Brînzaniuc: În niciun caz, nu vom face și nu vom avea nici o discuție cu partidele care reprezintă structurile oligarhice și structurile politice care folosesc banii sustrași de sistemul bancar al Republicii Moldova.

Nu vom discuta cu cei care promovează interesele Federației Ruse la Chișinău și, respectiv, vom comunica și vom reuși să construim o guvernare locală cu cei care chiar își doresc dezvoltarea europeană a Republicii Moldova.

K.P.: Primarul de Chișinău este una dintre cele mai importante funcții din Republica Moldova, atât la nivel administrativ cât și politic. Cum ați gestiona relațiile cu alți factori politici și republicani, precum președinția sau guvernul, având în vedere că reprezentanți un alt partid decât cel majoritar în Parlament?

Vadim Brînzariuc: Cred că nu aș avea nicio problemă. Am demonstrat-o și de-a lungul timpului. Am fost în comunicare cu reprezentanții tuturor formațiunilor politice la fiecare etapă. Comunicarea cu autoritățile centrale nu este un moft, este o necesitate.

Și un primar care nu reușește să-și asigure un dialog permanent cu autoritățile centrale, vorbesc guvernul, Parlament, președinție, nu cred că merită să conducă orașul Chișinău.

Chișinăul nu are nevoie de confruntare politică. Chișinău are nevoie de colaborare și comunicare pentru a asigura dezvoltarea.

Vrem, nu vrem, Guvernul Republicii Moldova este instituția care gestionează cele mai mari resurse financiare ale statului. Iar pentru a reuși, ai nevoie inclusiv de susținerea guvernului în funcție. Indiferent de ce culoare ar fi.

K.P.: În Chișinău au existat mereu discuții privind posibilitatea integrării direct în orașul Chișinău a unor orașe considerate suburbiile Chișinăului. Veți face acest pas spre unirea acestor administrații locale în contextul mult doritei reforme al administrației publice din Republica Moldova?

Vadim Brînzaniuc: Reforma administrației publice locale în Republica Moldova este o necesitate și care, cred că, întârzie de cel puțin 20 de ani. Dacă vorbim în general de administrația publică locală din Republica Moldova, unde avem 898 de primării la circa 2 milioane de oameni deducem că avem un număr excesiv de mare de primării.

Multe localități au fost pur și simplu depopulate. Avem primării în localități cu  200-300 de locuitori. Este un lucru care e puțin spus că lasă de dorit.

Tot ce ține de localitățile din preajma Chișinăului este un proces firesc.

Localitățile cuprinse în acea zonă metropolitană, adică pe o rază de 50 de kilometri, în mod special localitățile care fac parte din componența municipiului Chișinău, acele 18 primării au un potențial excepțional de dezvoltare.

Nu cred că la nivelul muncitorului Chișinău se pune problema amalgamării a acestor localități, ori fiecare în parte își poate asigura dezvoltarea.

E regretabil că Chișinăul, primăria muncitorului Chișinău, nu are o strategie pentru a asigura dezvoltarea acestora.

Eu sunt sigur că atunci când vom avea în fiecare localitate condiții decente, bune de trai oamenii din Chișinău, cei care au locuit mult timp în Chișinău vor prefera să meargă în suburbii.

Este un proces care se observă și în București, cu localitățile din județul Ilfov,

unde se observă un lucru foarte firesc. De moment ce în localitățile din județul Ilfov au fost create condiții necesare, adică infrastructură, școli, grădinițe, drumuri, apeducte, rețea de gaze, electricitate și canalizare, evident că ele cunosc o dezvoltare într-un ritm foarte alert.

Exact acest lucru se poate întâmpla și trebuie făcut și în Chișinău. Localitățile trebuie să fie zonele preferate ale oamenilor.

După ce am avut 30 de ani la rând în proces de urbanizare masiv, acum e momentul de a crea condiții pentru dezvoltarea localităților din jurul Chișinău.

K.P.: Deci să înțeleg că veți avea un dialog permanent cu primarii localităților din suburbii, indiferent de culoarea politică?

Vadim Brînzaniuc:  Și un lucru foarte important trebuie înțeles. Pe care nu l-a înțeles Ceban de-a lungul timpului. Primarii din suburbii nu sunt subalternii dumnealui, ci sunt partenerii de dialog la nivelul localităților respective.

Iar investițiile pe care primăria Chișinău le face în localitățile din componența municipiului Chișinău,

nu sunt investițiile private ale cuiva, ci sunt investițiile făcute inclusiv din contribuțiile oamenilor care trăiesc și muncesc în acele zone.

( Puteți urmări interviul integral pehttps://fb.watch/ntlFsf3ah5/ )

K.P.: Și o ultimă întrebare mai geopolitică să spunem. Votul pentru primarul de Chișinău este unul politic pentru mulți dintre alegători. Ce impact pot avea legile locale pentru Republica Moldova, având în vedere că în 2024 și în 2025 vom asista la ani electorali cruciali pentru Republica Moldova, alegerile parlamentare și prezidențiale?

Vadim Brînzaniuc: Alegerile locale întotdeauna au fost un test pentru următoarele cicluri electorale. Ori, noi în anul viitor avem alegeri prezidențiale, după care în 2025 vom avea alegeri parlamentare.

Evident că votul pentru primăria municipiului Chișinău va juca un rol important, inclusiv pentru rezultatul alegerilor prezidențiale, ulterior pentru alegerile parlamentare. Tocmai din acest considerent chiar îmi doresc Chișinău o să ia altă direcție de dezvoltare, o direcție firească, pro-europeană, pro-românească și Republica Moldova să rămână în continuare pe calea dezvoltării pro-occidentale.

Îmi doresc foarte mult și cred că vom reuși să convingem oamenii că e necesar ca Chișinău să aibă un primar care să asigure dezvoltarea europeană a Chișinăului, ulterior reușind astfel să menținem și dezvoltarea europeană a Republicii Moldova.

Din acest considerent foarte mult îmi doresc și mă folosesc de ocazie și fac apel inclusiv la cei care ne urmăresc, în mod special din România, care sunt născuți la Chișinău, dar și în Republica Moldova, că la data de 5 noiembrie să revină la Chișinău, să își convingă rudele, părinții, bunei, frații, surorile să-și dea votul pentru un primar care să asigure dezvoltarea europeană a Chișinăului.

Este imperios necesar, ori trebuie să cunoaștem că actualul primar în funcție,

dar și partide pro-rusă își doresc o prezență foarte mică la alegeri. Mare parte cei care au nostalgii rusești și trăiesc cu amintirile, cum le zic eu, nepoțeii lui Putin, sunt aici. Ei nu au plecat și își doresc o revanșă atât în alegerile locale din 5 noiembrie, pe care ulterior să o mențină la alegerile prezidențiale din anul viitor.

K.P.:  Vă mulțumesc foarte mult pentru timpul acordat și vă doresc mult succes în campania electorală care urmează înceapă în câteva zile, după cum bine ați spus, și sper să mai avem ocazia să vă avem la dialogurile noastre despre situația politică din Republica Moldova.

Vadim Brînzaniuc: Totdeauna sunt foarte receptiv la toate invitațiile și folosesc fiecare ocazie de a vorbi cu electoratul prin internetul surselor mass-media. Vă mulțumesc mult pentru invitații. Sunt oricând deschis și cu Doamne ajută nouă tuturor!

Portret de candidat

Vadim Brînzaniuc s-a născut la 30 octombrie 1982, la Larga, Briceni. A studiat Jurnalism și Drept la Universitatea de Stat din Moldova. A făcut studii și la Academia de Administrare Publică. În anul 2005 și-a început activitatea în cadrul administrației municipiului Chișinău, în Direcția relații publice. În perioada 2019 – 2022 a fost pretor al sectorului Buiucani. Ulterior, în perioada 2022 – 2023 a fost consilier al primarului Daniel Băluță de la Primăria sectorului 4 București, România. În noiembrie 2022 a fost ales vicepreședinte al Partidului Social Democrat European, iar în primăvara anului 2023 a revenit la Chișinău, dedicându-se activității politice. La 27 iulie curent a fost desemnat candidat al PSDE la funcția de primar al capitalei. Este căsătorit, are doi copii, relatează mass-media de la Chișinău. ( Puteți urmări interviul integral pe https://fb.watch/ntlFsf3ah5/ )

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Concurs eseuri