Va rămâne Marea Neagră pe agenda democrată americană?

de | iul. 23, 2024 | Editorial | 0 comentarii

Retragerea lui Joe Biden din poziția de președinte al Statelor Unite ar putra avea un impact semnificativ asupra politicii SUA în bazinul Mării Negre, un punct strategic de interes din punct de vedere geopolitic. Biden a fost un susținător ferm al NATO și a consolidat relațiile cu aliații europeni. Un nou președinte ar putea aduce […]

Retragerea lui Joe Biden din poziția de președinte al Statelor Unite ar putra avea un impact semnificativ asupra politicii SUA în bazinul Mării Negre, un punct strategic de interes din punct de vedere geopolitic.

Biden a fost un susținător ferm al NATO și a consolidat relațiile cu aliații europeni. Un nou președinte ar putea aduce o schimbare în această dinamică, fie prin întărirea cooperării, fie prin reducerea angajamentului SUA față de NATO. Acest lucru ar putea afecta capacitatea de descurajare a amenințărilor din regiunea Mării Negre, în special în fața Rusiei.

Președintele Biden a adoptat o abordare destul de dură față de Rusia, impunând sancțiuni și sprijinind Ucraina. Un nou lider ar putea avea o abordare diferită, fie prin intensificarea măsurilor împotriva Rusiei, fie prin încercarea de a detensiona relațiile, ceea ce ar putea influența stabilitatea în regiune. Acest discurs anti-Ucraina al candidatului republican, Donald Trump, a trezit nemulțumiri în cancelariile occidentale, dar și la Kiev.

Ucraina și Georgia sunt două țări-cheie din bazinul Mării Negre care beneficiază de sprijinul SUA pentru a-și întări securitatea și suveranitatea. Dacă succesorul lui Biden menține politica actuală, sprijinul pentru Ucraina și Georgia ar continua, ceea ce ar contribui la stabilitatea regională. O reducere a sprijinului militar și financiar ar putea încuraja Rusia să adopte o politică mai agresivă în regiune.

Regiunea Mării Negre este importantă din punct de vedere energetic, având rezerve semnificative de petrol și gaze naturale, precum și fiind un coridor de tranzit pentru resurse energetice din zona Caspică spre Europa. Politicile energetice ale SUA sub Biden au sprijinit diversificarea surselor de energie pentru a reduce dependența Europei de gazul rusesc. O schimbare de administrație ar putea modifica aceste priorități.

Biden a încercat să întărească relațiile economice cu țările din regiunea Mării Negre prin acorduri comerciale și investiții strategice. Un nou lider ar putea continua sau inversa aceste inițiative, afectând astfel dezvoltarea economică și influența SUA în zonă.

Deciziile unui nou președinte, democrat ori republican, vor fi influențate de contextul politic intern, inclusiv de presiunile din partea Congresului, opiniei publice și diverselor grupuri de interes. Dacă Senatul ori Congresul vor avea o culoare politică diferită decât Casa Albă putem asista la apariția unor crize politice succesive care vor limita capacitatea SUA de a se implica în regiunea Mării Negre.

Relațiile cu alte mari puteri, precum China, și evenimentele globale care pot schimba prioritățile de politică externă ale SUA, mai ales atunci când vorbim de situația Taiwan-ului, dar și din jurul Mării de Sud.

Retragerea lui Biden ar putea duce la schimbări semnificative în politica SUA în bazinul Mării Negre, influențând securitatea, stabilitatea și echilibrul de putere în această regiune strategică. Impactul exact va depinde de politica adoptată de succesorul său și de contextul internațional în momentul schimbării.

Partidul Democrat din Statele Unite are o poziție fermă și strategică față de situația din regiunea Mării Negre și amenințarea rusească, reflectată în mai multe inițiative și documente oficiale.

În 2023, Statele Unite au lansat o strategie dedicată regiunii Mării Negre, bazată pe cinci piloni: securitate, economie, energie, reziliență democratică și angajament diplomatic. Aceasta subliniază importanța Mării Negre în stabilitatea globală și securitatea alimentară, și necesitatea de a sprijini aliații NATO din regiune, precum România, Bulgaria și Turcia. Recenta inițiativă privind lansarea unei misiuni comune de deminare a statelor riverane, membre ale NATO.

Partidul Democrat susține, cel puțin declarativ, întărirea prezenței NATO în regiunea Mării Negre și cooperarea militară între statele riverane pentru a contracara agresiunile rusești. Aceasta include măsuri precum neutralizarea minelor rusești și patrularea maritimă.

Un aspect esențial al strategiei unei SUA condude de democrați este combaterea campaniilor de dezinformare rusești, care încearcă să submineze stabilitatea regională și încrederea în valorile democratice. Partidul pune accent pe educația în domeniul alfabetizării mediatice și sprijinirea presei independente.

În plan economic, democrații promovează investiții transparente și diversificarea surselor de energie, inclusiv soluții de energie curată, pentru a reduce dependența regiunii de resursele rusești.

Aceste măsuri reflectă un angajament profund al Partidului Democrat de a asigura stabilitatea și securitatea în regiunea Mării Negre, contracarând influența malignă a Rusiei și sprijinind suveranitatea și integritatea teritorială a statelor din zonă.

Dacă este să vorbim despre politica Statelor Unite în bazinul Mării Negre, fără a ne uita la culoarea politică a liderului de la Casa Albă, aceasta este centrată pe obiective de securitate, economice și geopolitice. Regiunea este deosebit de importantă datorită poziției sale strategice, resurselor energetice și proximității față de conflictele din Ucraina și alte zone de interes.

SUA au consolidat prezența militară în bazinul Mării Negre prin exerciții comune cu aliații NATO și desfășurarea de forțe în țările riverane, precum România și Bulgaria. Acest lucru este menit să descurajeze agresiunile rusești și să asigure stabilitatea regională.

SUA au furnizat asistență militară și economică semnificativă Ucrainei și Georgiei, susținându-le în eforturile lor de a-și proteja suveranitatea și integritatea teritorială în fața agresiunii rusești.

SUA au încurajat diversificarea surselor de energie în Europa pentru a reduce dependența de gazul rusesc. Proiecte precum Coridorul Sudic de Gaz, care aduce gaze naturale din Azerbaidjan prin Turcia în Europa, sunt esențiale în această strategie. SUA au mai promovat investițiile în infrastructura energetică și de transport din regiune. De asemenea, au susținut reformele economice și democratice în statele riverane pentru a le integra mai bine în economia globală.

În perioada 2022-2024, SUA și-au intensificat prezența militară în Marea Neagră prin exerciții militare comune cu țările NATO din regiune, inclusiv România și Bulgaria, dar și creșterea desfășurării de nave de război și aeronave în regiune pentru a asigura libertatea de navigație și a demonstra angajamentul față de securitatea aliaților.

SUA au continuat să ofere sprijin semnificativ Ucrainei, inclusiv ajutor militar în echipamente și antrenamente, pentru a rezista agresiunii rusești. În plus, Georgia a beneficiat de sprijin pentru a-și întări capacitățile defensive și a-și îmbunătăți relațiile cu NATO. Recentele evoluții politice de la Tbilisi au dus la înghețarea acestui tip de relații.

Administrația Biden a menținut și extins sancțiunile împotriva Rusiei ca răspuns la agresiunile acesteia în Ucraina și alte acțiuni destabilizatoare. Sancțiunile au vizat sectoare cheie ale economiei rusești, inclusiv energie și finanțe. SUA au lucrat îndeaproape cu aliații europeni pentru a asigura o abordare comună față de securitatea în Marea Neagră. Acest lucru a inclus coordonarea sancțiunilor și sprijinul pentru inițiativele regionale de securitate.

Politica SUA în bazinul Mării Negre în perioada 2022-2024 a fost caracterizată de o abordare comprehensivă menită să contracareze influența rusă, să sprijine aliații și partenerii regionali și să asigure stabilitatea și securitatea în această regiune strategică. Pe măsură ce contextul geopolitic evoluează, este probabil ca SUA să continue să ajusteze și să intensifice eforturile în această direcție.

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski și fostul președinte american Donald Trump au avut recent o convorbire telefonică vineri Este prima lor conversație de când Trump a părăsit Casa Albă și a avut loc la o zi după ce acesta a acceptat oficial nominalizarea Partidului Republican pentru funcția de președinte.

Discuția dintre Zelenski și Trump a avut loc, totodată, pe fondul îngrijorărilor din Europa cu privire la politica lui față de războiul din Ucraina, în cazul în care ar câștiga alegerile prezidențiale din noiembrie. Zelenski a anunțat pe rețeaua X că a vorbit cu candidatul republican despre „importanța vitală a sprijinului bipartizan și bicameral” al Statelor Unite pentru Ucraina. De asemenea, liderul ucrainean a menționat că cei doi au convenit asupra unei viitoare întâlniri „personale” pentru a discuta despre pacea cu Rusia.

În același timp, Zelenski l-a felicitat pe Trump pentru nominalizarea republicană și a condamnat tentativa de asasinat împotriva sa din urmă cu o săptămână. Ucraina a mizat prea mult pe o victorie democrată la alegerile din noiembrie 2024, fiind nevoie de o reajustare a acestor așteptări.

La rândul său, Trump a publicat un mesaj pe rețeaua sa Truth Social în care a precizat că a avut „o convorbire telefonică foarte bună” cu Volodimir Zelenski. „Președintele Zelenski al Ucrainei și cu mine am avut o convorbire telefonică foarte bună mai devreme astăzi. M-a felicitat pentru o Convenție Națională Republicană foarte reușită și pentru faptul că am devenit candidatul republican la funcția de președinte al Statelor Unite”, a transmis Donald Trump.

Ambițiile geopolitice ale candidatului republican au ieșit din nou la iveală prin intermediul postărilor sale. „Îl apreciez pe președintele Zelenski pentru că mi-a întins o mână pentru că eu, ca viitor președinte al Statelor Unite, voi aduce pacea în lume și voi pune capăt războiului care a costat atât de multe vieți și a devastat nenumărate familii nevinovate. Ambele părți vor fi capabile să se reunească și să negocieze un acord care să pună capăt violenței și să deschidă calea spre prosperitate”, a mai scris Donald Trump pe o rețea socială.

.De la invazia lansată de Rusia în Ucraina în februarie 2022, Donald Trump a declarat în mod repetat că ar putea pune capăt conflictului într-o zi, dar rămâne neclar cum ar face acest lucru. În cadrul dezbaterii prezidențiale din 27 iunie, Trump a declarat că termenii lui Putin pentru un acord – care ar include cedarea de către Ucraina a celor patru teritorii ocupate în prezent de Rusia – sunt „inacceptabili”.

Discuția telefonică dintre cei doi are loc la cinci ani după cea în care Trump a făcut presiuni pentru ca Zelenski să îi investigheze pe rivalul său politic Joe Biden și pe fiul acestuia, Hunter. Acel „telefon perfect”, după cum l-a descris republicanul, a dus la prima sa punere sub acuzare. Volodimir Zelenski a declarat într-un interviu pentru BBC din 18 iulie că, dacă Trump va fi reales, colaborarea cu el va fi „o muncă grea, dar noi (ucrainenii) suntem muncitori”. De asemenea, el a susținut că este gata să lucreze cu oricine va fi ales președinte al SUA pentru a învinge Rusia.

Rămâne de văzut care va fi decizia electoratului american, care va alege în noiembrie 2024 atât viitorul președinte, dar și 1/3 din Senatul American, întreaga componență a Camerei Reprezentanților, dar și candidații pentru multe alte funcții de la nivel național, statal ori local.

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Concurs eseuri