Ucraina are pretentii teritoriale de la Republica Moldova si critica in paralel Romania

de | nov. 27, 2009 | Marea Neagra, R. Moldova, România, Știri, Ucraina, Uncategorized @ro | 0 comentarii

Dupa acordurile de frontiera semnate intre Chisinau si Bucuresti, Ucraina iese, prin intermediul presei nationale, cu noi atacuri impotriva Romaniei si a Republicii Moldova, pretinzand teritorii de peste Prut, in virtutea unor acorduri semnate in anii ’90. Cotidianul rus Nevazisimaia Gazeta a scris vineri ca intre Republica Moldova si Ucraina exista riscul izbucnirii unui nou […]

250px-Moldova_judete-largeDupa acordurile de frontiera semnate intre Chisinau si Bucuresti, Ucraina iese, prin intermediul presei nationale, cu noi atacuri impotriva Romaniei si a Republicii Moldova, pretinzand teritorii de peste Prut, in virtutea unor acorduri semnate in anii ’90. Cotidianul rus Nevazisimaia Gazeta a scris vineri ca intre Republica Moldova si Ucraina exista riscul izbucnirii unui nou scandal teritorial. Diferendul ar rezulta in urma dorintei Kievul ca autoritatile de la Chisinau sa treaca in folosinta statului ucrainean terenul de sub o magistrala auto care leaga o regiune a Ucrainei de alta. In caz contrar, ucrainenii ameninta ca va fi introdusa obligativitatea vizelor pentru cetatenii RM care doresc sa intre pe teritoriul ucrainean iar acestia vor trebui sa faca dovada ca detin cel putin 1.000 de dolari sau documente care sa ateste existenta pe cont a unei asemenea sume. |nsa, in conditiile in care noi atentionari s-au facut auzite din partea a doi oficiali ucraineni (sceretarul de stat Raisa Bogatareva si adjunctul sau Vladimir Ograzko), Ministerul de Externe al Republicii Moldova s-a grabit sa trimita o delegatie la Kiev, condusa de ministrul-adjunct al afacerilor externe, Andrei Popov. Joi, 26 noimebrie, Popov a anuntat ca poarta negocieri cu ucraienii in acest sens si spera ca problema va fi solutionata fara consecinte negative pentru ambele parti.

Refuz de la Chisinau

Autoritatile de la Chisinau invoca insa prevederile Constitutiei, conform careia „teritoriul republicii nu poate fi instrainat”. Mai mult decat atat, fostul sef al Departamentului de Drept International din cadrul MAE de la Chisinau, Eugen Revenco, care se ocupa inainte de aceste probleme, a declarat ca in acordul privind magistrala, precum si in protocolul anexat la acesta, nu se pomeneste de terenul de sub sosea si de transferarea acestuia catre Ucraina. Potrivit lui Revenco, este vorba doar despre magistrala, precum si despre cine asigura securitatea ei. Potrivit lui Revenco, in pofida faptului ca documentul prevede posturi de graniceri bilaterale pe aceasta magistrala, ucrainenii au desfasurat posturi in regim unilateral. Din acest motiv, pe respectiva magistrala masinile care se deplaseaza din Republica Moldova spre Ucraina stau la cozi de kilometri. |n afara de aceasta, exista si o asemenea problema precum trecerea peste soseaua ucraineana a taranilor locali, care de o parte a drumului isi au casa, iar de alta – terenurile agricole: doar nu vor trebui pusi acesti tarani sa obtina viza pentru trecerea granitei asfaltate? Pentru ca asemenea cazuri absurde sa nu aiba loc, partile convenisera asupra infiintarii pe magistrala a unor zone de pietoni, insa nu precizasera cine ar trebui sa deseneze zebra. Drept rezultat, micile hibe s-au transformat in probleme interstatale. Scandalul a luat amploare dupa ce povestea a fost scoasa din nou pe tapet de mass-media: initial de cele ucrainene, apoi de cele moldovenesti. Publicatia ucraineana Zerkalo Nedeli le-a relatat cititorilor despre magistrala cu pricina, imputandu-le in acelasi timp autoritatilor de la Chisinau marea prietenie cu Romania: chipurile, cu romanii noua puterea de la Chisinau rezolva operativ toate problemele, inclusiv cele legate de frontiera, in timp ce pretentiile ucrainene prefera sa le eludeze. Ucraina nu intentioneaza sa poarte cu Republica Moldova niciun fel de noi negocieri referitor la trecerea in proprietatea Ucrainei a teritoriului moldovean din zona satului Palanca, deoarece partile trebuie sa onoreze ceea ce convenisera deja, a declarat primul adjunct al secretarului Consiliului pentru Aparare si Securitate Nationala, fostul ministru de Externe al Ucrainei, Vladimir Ograzko.

Avertisment timpuriu

Cotidianul Flux din Republica Moldova a scris la finele saptamanii trecute despre pretentiile Kievul a formulat la inceputul acestei saptamani pretentii teritoriale catre Republica Moldova in regiunea localitatii Palanca din raionul Stefan Voda, doleante pe care actuala guvernare de la Chisinau ar fi dispuse sa le accepte. Aceste cereri teritoriale ar fi legate de acordul privind frontiera de stat dintre Republica Moldova si Ucraina, ratificat de Parlamentul de la Chisinau, in 2001, in timpul guvernarii Voronin-Tarlev, document care contine o anexa secreta unde sunt redate harti aditionale ce ar indica cedarea de catre Republica Moldova a sapte puncte ale frontierei comune dintre cele doua state in partea de sud si sud-est a tarii. Aceste puncte pe care Ucraina le doreste ar fi: sapte hectare din lacul Cucirgan; insula Nisaliu de pe Nistru ce se intinde pe cinci hectare; istmul atasat regiunii Odessa de  la Palanca cu o lungime de 7,7 kilometri; Carabiber, o localitate mica locuita de gagauzi; o parte din raionul Basarabeasca; doi kilometri de frontiera din apropierea orasului Vulcanesti; mosia satului Giurgulesti de 1,8 kilometri ce se intinde pana la malurile Dunarii.

Kievul nu are prieteni la Bucuresti

Fostul ministru ucrainean al Economiei Serghei Tighipko, inscris in cursa pentru alegerile prezidential de la 17 ianuarie din Ucraina, a declarat vineri ca niciunul dintre cei doi candidati la functia de presedinte al Romania nu va face nimic pentru a schimba politica Bucurestilor vizavi de Kiev, citat de Most-Odessa. „Cu cinci ani in urma, Traian Basescu a venit la putere cu ajutorul unor sloganuri liberal-democrate si chiar a folosit in campania sa electorala culoarea portocalie. Atunci, Viktor Iuscenko si sustinatorii sai au adoptat ideea ca prietenia dintre Kiev si Bucuresti garanteaza apropierea dintre cei doi presedinti „oranj”. Drept rezultat, asa-numita prietenie s-a redus la concesii unilaterale din partea Ucrainei”, a declarat Tighipko, care pana 2004 a facut parte din staff-ul Partidului Regiunilor, al fostului premier Viktor Ianukovici.
Fostul oficial ucrainean a afirmat ca in ciuda apartenentei declarate la valorile europene, Traian Basescu a urmarit in mod constant o politica orientata spre slabirea pozitiei Ucrainei in regiune, romanizarea populatiei din Cernauti, oferirea de pasapoarte romanesti cetatenilor ucraineni. Tighipko a amintit si faptul ca sub presedintia „liderului portocaliu” de la Bucuresti Romania a dobandit 80% din platoul continental al Marii Negre de langa Insula Serpilor in litigiu, a subminat reluarea navigatiei prin canalul Bastroe si a recurs la expulzarea unor diplomati ucraineni. „Tocmai Traian Basescu a pus in 2007, in public, sub semnul indoielii legitimitatea drepturilor Ucrainei asupra Bucovinei de Nord si Sudului Basarabiei” , pretinde candidatul la prezidentialele din Ucraina. De asemenea, in opinia sa, faptul ca presedintele Basescu nu este considerat in Romania drept un politician nationalist si un fan al ideii „Romaniei Mari”. Aceasta inseamna ca Ucraina nu are prieteni la Bucuresti”, a concluzionat acesta.