Strategia Națională de Apărare a Republicii Moldova, de la ambiții geopolitice la realități strategice

de | iul. 26, 2024 | Analize, REPUBLICA MOLDOVA | 0 comentarii

Republica Moldova, o țară mică dar strategic poziționată în Europa de Est, pe flancul de Est al NATO și al Uniunii Europene a adoptat recent o nouă Strategie Națională de Apărare pentru perioada 2024-2034. Acest document esențial vine într-un moment critic, marcat de schimbări geopolitice majore și de amenințări crescânde la adresa stabilității regionale și […]

Republica Moldova, o țară mică dar strategic poziționată în Europa de Est, pe flancul de Est al NATO și al Uniunii Europene a adoptat recent o nouă Strategie Națională de Apărare pentru perioada 2024-2034. Acest document esențial vine într-un moment critic, marcat de schimbări geopolitice majore și de amenințări crescânde la adresa stabilității regionale și globale. Strategia are ca scop principal să răspundă la provocările de securitate și apărare cu care se confruntă Republica Moldova și să stabilească un cadru solid pentru dezvoltarea și modernizarea capacităților de apărare ale țării.

Decizie guvernamentală

Strategia Națională de Apărare a Republicii Moldova, aprobată recentă în cadrul unei ședințe a Guvernului de la Chișinău, identifică potenţialele riscuri şi ameninţări în contextul situației actuale de securitate, iar printre ele este războiul Rusiei contra Ucrainei și acțiunile hibride împotriva Chișinăului.

„Scopul Strategiei constă în dezvoltarea unui sistem național de apărare robust și modern, cu o resursă umană profesionalizată și capabilități corespunzătoare provocărilor de securitate actuale”, a declarat ministrul Apărării de la Chișinău, Anatolie Nosatîi.

Anatolie Nosatîi a mai subliniat că aceasta stabileşte obiectivele politicii de apărare, dar și instrumentele necesare în vederea realizării acestora.

„Strategia Națională de Apărare stabilește următoarele obiective: dezvoltarea și modernizarea capacității naționale de apărare, integrarea în arhitectura de securitate și apărare a Uniunii Europene, dezvoltarea și aprofundarea relațiilor de cooperare bilaterale, regionale și internaționale în domeniul apărării și securității militare. Totodată, ne propunem să consolidăm credibilitatea strategică a țării prin creșterea graduală a alocațiilor pentru apărarea națională și, respectiv, să valorificăm statutul de furnizor regional și internațional de securitate al Republicii Moldova”, a completat Anatolie Nosatîi.

Obiective naționale

Strategia Națională de Apărare (SNA) a Republicii Moldova pentru anii 2024-2034 vine să realizeze obiectivele naţionale în domeniul de securitate şi apărare din Strategia Securității Naționale (SSN) aprobată în decembrie anului trecut de Parlamentul de la Chișinău.

,,Agresiunea militară directă a Federației Ruse asupra Ucrainei, acțiunile hibride și politica agresivă deliberată a acesteia, încălcarea în mod flagrant a principiilor dreptului internațional, precum și a prevederilor acordurilor multilaterale care au stat la baza funcționării sistemului internațional de securitate, au afectat semnificativ atât pacea și securitatea continentului, cât și a Republicii Moldova. În acest context, în baza prevederilor Strategiei Securităţii Naţionale (în continuare – SSN) se impune elaborarea unei noi Strategii Naționale de Apărare (în continuare – Strategie)”, se arată în proiectul Guvernului moldovean, citat de mass-media.

Riscuri și amenințări

Printre riscurile și amenințările la securitatea Republicii Moldova se numără continuarea războiului Rusiei contra Ucrainei și ,,posibila extindere a zonei acțiunilor militare spre hotarele Republicii Moldova, în special în regiunea Odessa, ar putea crea premize imediate pentru acțiuni agresive și la adresa statului nostru. În acest sens, un obiectiv posibil – stabilirea unui coridor militar terestru până la hotarele Republicii Moldova – ar reprezenta o amenințare directă la adresa ordinii constituționale și statalității țării”.

Tot în aceeași listă se numără și războiul hibrid purtat de Moscova contra Chișinăului ,,direct sau prin intermediul unor interpușilor locali, organizații și grupuri sociale cu orientări radicale, din Republica Moldova, generează amenințări directe la adresa securității, ordinii constituționale, infrastructurii critice și a bunăstării populației. Totodată, acestea urmăresc să împiedice statul să-şi apere interesele naționale, precum și să reducă capacitatea țării de a-și promova obiectivele strategice”.

Dar și staționarea ilegală a forțelor militare ruse în regiunea separatistă transnistreană din Republica Moldova ,,precum și formațiunile armate ale regimului neconstituțional din regiunea transnistreană, au capacitate operațională considerabilă. Fiecare în parte sau acționând sinergic pentru promovarea obiectivelor lor reprezintă în sine o amenințare majoră la adresa suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova”, se arată în același proiect. 

Iar printre obiective figurează: ,,dezvoltarea și modernizarea capacității naționale de apărare, integrarea în arhitectura de securitate și apărare a Uniunii Europene, dezvoltarea și aprofundarea relațiilor de cooperare și parteneriate bilaterale, regionale și internaționale în domeniul apărării și securității militare, consolidarea credibilității strategice a Republicii Moldova prin atingerea a 1% din PIB, pentru apărarea națională, până în anul 2030, poziționarea Republicii Moldova ca furnizor regional și internațional de securitate și ca partener de încredere”, potrivit aceluiași document.

Context strategic

La baza strategiei de apărare a Republicii Moldova se află valorile fundamentale enunțate în Constituția țării. Acestea includ suveranitatea, independența, unitatea și integritatea teritorială. Protejarea democrației constituționale este un obiectiv esențial al acestei strategii, reflectând angajamentul ferm al statului de a asigura pacea și stabilitatea pentru cetățenii săi.

Interesele naționale ale Republicii Moldova sunt, de asemenea, bine definite în această strategie. Ele includ garantarea suveranității și independenței țării, apărarea teritoriului național și protejarea ordinii constituționale. În plus, strategia subliniază importanța menținerii păcii și stabilității regionale, în contextul unor provocări geopolitice semnificative.

Mediul de securitate

Mediul internațional de securitate a devenit din ce în ce mai imprevizibil și complex, caracterizat de agresiuni militare și încălcări flagrante ale dreptului internațional. Războiul din Ucraina, inițiat de Federația Rusă, reprezintă un exemplu clar de astfel de amenințări. Acțiunile Rusiei nu doar că destabilizează securitatea regională, dar au și potențialul de a afecta în mod direct Republica Moldova.

În acest context, Republica Moldova trebuie să se poziționeze strategic pentru a face față acestor riscuri. Strategia subliniază necesitatea unei abordări proactive în domeniul apărării, care să includă atât măsuri de descurajare, cât și capacități de răspuns eficiente la orice formă de agresiune.

Viziunea strategică

Viziunea Republicii Moldova în domeniul apărării este de a dezvolta un sistem de apărare robust și modern. Acest sistem trebuie să fie capabil să prevină și să răspundă eficient la orice formă de agresiune, asigurând astfel protecția suveranității, independenței și integrității teritoriale a țării. De asemenea, sistemul de apărare al Republicii Moldova trebuie să fie integrat în structurile europene, contribuind astfel la securitatea durabilă a regiunii.

Printre obiectivele principale ale strategiei se numără dezvoltarea și modernizarea capacităților de apărare. Acestea includ atât aspecte tehnice și tehnologice, cât și pregătirea resursei umane necesare pentru a face față provocărilor actuale. Un alt obiectiv esențial este integrarea Republicii Moldova în arhitectura de securitate a Uniunii Europene. Acest proces implică nu doar alinierea la standardele europene, dar și consolidarea parteneriatelor cu statele membre ale UE.

De asemenea, strategia subliniază importanța consolidării parteneriatelor internaționale. Acestea includ colaborarea cu NATO, dar și cu alte state și organizații internaționale care pot oferi sprijin și expertiză în domeniul apărării. Un obiectiv ambițios al strategiei este atingerea unui buget de apărare de 1% din PIB până în 2030, un efort care necesită alocări financiare semnificative și un angajament ferm din partea guvernului.

Modernizarea capacităților militare

Un aspect crucial al strategiei este modernizarea capacităților militare ale Republicii Moldova. Acest proces implică dezvoltarea forțelor armate astfel încât acestea să fie bine echipate și pregătite pentru a face față provocărilor actuale. Modernizarea include achiziționarea de echipamente și tehnologie de ultimă generație, precum și îmbunătățirea infrastructurii militare.

În plus, strategia subliniază necesitatea dezvoltării capacităților de luptă și de sprijin logistic. Acestea sunt esențiale pentru a asigura funcționarea eficientă a forțelor armate și pentru a răspunde rapid la orice formă de agresiune. Infrastructura militară trebuie să fie modernizată pentru a asigura condiții optime de pregătire și desfășurare a operațiunilor militare.

Un alt aspect crucial al strategiei este mobilizarea resurselor de apărare. Aceasta implică consolidarea capacităților de mobilizare economică și pregătirea populației pentru a răspunde eficient la crize. Autoritățile vor colabora cu sectorul privat și mediul de afaceri pentru a asigura resursele necesare apărării naționale.

Mobilizarea resurselor nu se referă doar la resursele materiale, ci și la cele umane. Pregătirea și instruirea rezerviștilor și a populației civile pentru a răspunde la situații de criză este esențială. Strategia prevede organizarea de exerciții și simulări pentru a testa capacitatea de răspuns și pentru a îmbunătăți coordonarea între diferitele instituții implicate în apărarea națională.

Resurse necesare, de la buget la investiții

Un aspect cheie al strategiei este alocarea resurselor financiare necesare pentru atingerea obiectivelor propuse. Strategia prevede creșterea treptată a bugetului pentru apărare, vizând atingerea unui nivel de 1% din PIB până în 2030. Aceste resurse vor fi direcționate către modernizarea echipamentelor militare, infrastructurii și pregătirea personalului.

Investițiile în apărare sunt esențiale pentru a asigura capacitatea de răspuns a forțelor armate. Aceste investiții nu se limitează doar la achiziționarea de echipamente, ci includ și dezvoltarea infrastructurii și pregătirea personalului. De asemenea, strategia subliniază importanța colaborării cu partenerii internaționali pentru a beneficia de expertiză și sprijin tehnic.

Implementarea strategiei va contribui semnificativ la consolidarea securității naționale. Prin atingerea obiectivelor propuse, Republica Moldova va fi mai bine pregătită pentru a răspunde la amenințările externe și interne. De asemenea, strategia va facilita integrarea în structurile de securitate europene și internaționale, contribuind astfel la stabilitatea regională.

Strategia va avea un impact pozitiv nu doar asupra securității naționale, ci și asupra economiei și societății în ansamblu. Investițiile în apărare vor crea locuri de muncă și vor stimula dezvoltarea sectorului industrial și tehnologic. De asemenea, colaborarea cu partenerii internaționali va aduce beneficii economice și va spori prestigiul Republicii Moldova pe scena internațională.

Plan de acțiuni

Implementarea strategiei va fi realizată printr-un plan de acțiuni detaliat, care va fi elaborat în termen de șase luni de la intrarea în vigoare a strategiei. Guvernul va stabili mecanisme clare de implementare și va monitoriza constant progresul. Fiecare obiectiv al strategiei va fi detaliat într-un plan de acțiuni specific, cu termene și responsabilități clare.

Monitorizarea și evaluarea constantă a progresului sunt esențiale pentru succesul strategiei. Guvernul va prezenta rapoarte anuale Parlamentului și Președintelui Republicii Moldova, asigurând transparența și responsabilitatea în procesul de implementare. Aceste rapoarte vor permite ajustarea strategiilor și politicilor în funcție de evoluțiile contextului de securitate.

Strategia prevede mecanisme clare de monitorizare și evaluare a implementării sale. Aceste mecanisme vor asigura transparența și responsabilitatea în procesul de implementare. Guvernul va prezenta rapoarte anuale Parlamentului și Președintelui Republicii Moldova, asigurând astfel un control democratic și o supraveghere constantă a progresului.

Pas important

Noua Strategie Națională de Apărare a Republicii Moldova pentru 2024-2034 reprezintă un pas important în asigurarea securității naționale. Prin obiectivele ambițioase și direcțiile clare de acțiune, această strategie își propune să răspundă eficient la provocările de securitate contemporane și să consolideze poziția Republicii Moldova pe scena internațională.

Strategia reflectă angajamentul ferm al Republicii Moldova de a-și proteja suveranitatea și integritatea teritorială, de a-și dezvolta capacitățile de apărare și de a colabora strâns cu partenerii internaționali. Implementarea acestei strategii va contribui la consolidarea securității naționale, la creșterea prestigiului internațional al țării și la asigurarea unei stabilități durabile pentru toți cetățenii.

Provocările Neutralității

Republica Moldova respectă statutul său de neutralitate permanentă, stipulat în Constituția țării. Acest statut implică neadmiterea dislocării de trupe militare ale altor state pe teritoriul național, neaderarea la alianțe militare și neparticiparea la conflicte armate​

Prezența ilegală a forțelor militare ruse pe teritoriul Republicii Moldova, în special în regiunea transnistreană, pune în dificultate funcționalitatea juridică și recunoașterea internațională a statutului de neutralitate. Această situație complică eforturile Republicii Moldova de a-și asigura securitatea națională într-un context geopolitic marcat de tensiuni și conflicte regionale​

Evoluțiile geopolitice recente demonstrează că asigurarea securității militare și apărării depășesc considerabil posibilitățile Republicii Moldova. Cu toate acestea, statutul de neutralitate nu reprezintă un impediment în dezvoltarea continuă a cooperării cu statele și organizațiile partenere în domeniul securității și apărării. Dimpotrivă, aceste circumstanțe impun necesitatea consolidării capacității naționale de apărare prin alocări substanțiale de resurse, extinderea cooperării și stabilirea parteneriatelor multilaterale cu mai multe state și organizații regionale și internaționale.

Dreptul la Autoapărare

Statutul de neutralitate al Republicii Moldova nu afectează dreptul suveran al țării la autoapărare sau la apărare colectivă în cazul unui atac armat, drept consacrat în Carta ONU (art. 51). Acest drept rămâne inalienabil și esențial pentru asigurarea securității și stabilității naționale.

Strategia subliniază importanța extinderii cooperării internaționale și a stabilirii de parteneriate strategice cu mai multe state și organizații regionale și internaționale. Aceasta include dezvoltarea de relații strânse cu organizații precum NATO și UE, fără a compromite statutul de neutralitate al țării. Aceste parteneriate sunt esențiale pentru a sprijini eforturile Republicii Moldova de a-și dezvolta și moderniza capacitățile de apărare și de a-și asigura securitatea națională.

Neutralitatea Republicii Moldova reprezintă un pilon fundamental al politicii de securitate națională. În ciuda provocărilor și limitărilor impuse de acest statut, strategia subliniază necesitatea consolidării capacităților de apărare și a cooperării internaționale pentru a asigura securitatea și stabilitatea națională. Implementarea acestei strategii va permite Republicii Moldova să își mențină statutul de neutralitate, în timp ce își consolidează poziția pe scena internațională și își protejează suveranitatea și integritatea teritorială.

Relația Chișinău-Kiev

Relația dintre Republica Moldova și Ucraina este un pilon esențial al strategiei naționale de apărare pentru perioada 2024-2034. Având în vedere proximitatea geografică și provocările comune în materie de securitate, colaborarea strânsă între cele două țări este crucială pentru stabilitatea regională.

Relația cu Ucraina este vitală din mai multe perspective. Ucraina este un aliat strategic în regiune, având un rol cheie în stabilitatea și securitatea din Europa de Est. Conflictul din Ucraina, declanșat de agresiunea Rusiei, a avut un impact semnificativ asupra securității regionale și a determinat Republica Moldova să-și reevalueze strategiile de apărare și securitate.

În contextul acestei strategii, Republica Moldova își propune să intensifice cooperarea cu Ucraina pe mai multe niveluri, de la schimb de informații și colaborare militară, până la sprijin reciproc în forumuri internaționale și regionale.

Una dintre direcțiile principale ale strategiei este consolidarea cooperării militare cu Ucraina. Aceasta include colaborarea în domeniul informațiilor de securitate este esențială pentru identificarea și contracararea amenințărilor comune. Republica Moldova și Ucraina vor continua să își consolideze canalele de comunicare și schimbul de informații strategice.

Eforturi comune

Participarea la exerciții militare comune va spori interoperabilitatea și va îmbunătăți capacitatea forțelor armate ale ambelor țări de a răspunde rapid și eficient la situații de criză. Republica Moldova va continua să trimită militari și personal de securitate la programe de instruire și cursuri specializate organizate în Ucraina și viceversa, pentru a asigura transferul de cunoștințe și bune practici.

Securitatea infrastructurii critice este un alt aspect important al cooperării bilaterale. Republica Moldova și Ucraina vor colabora pentru a asigura protecția infrastructurii energetice, de transport și comunicații. Acest lucru include: Dezvoltarea proiectelor comune, cum ar fi interconectările energetice și coridoarele de transport, va contribui la creșterea rezilienței infrastructurii critice.

Elaborarea și testarea planurilor de urgență pentru a face față amenințărilor la adresa infrastructurii critice, inclusiv atacuri cibernetice și sabotaje.

Suport umanitar și reconstrucție

Republica Moldova își exprimă solidaritatea cu Ucraina și se angajează să ofere sprijin umanitar în contextul conflictului. Republica Moldova va continua să ofere ajutor umanitar Ucrainei, inclusiv provizii medicale, alimente și alte necesități de bază pentru populația afectată de conflict.

După încheierea conflictului, Republica Moldova va contribui la eforturile de reconstrucție a Ucrainei, oferind expertiză și resurse pentru refacerea infrastructurii distruse și revitalizarea economiei.

Pe plan internațional, Republica Moldova și Ucraina vor continua să colaboreze strâns în cadrul organizațiilor și alianțelor regionale și internaționale, cum ar fi ONU, OSCE, NATO și UE. Această colaborare include:

Republica Moldova și Ucraina se vor susține reciproc în inițiativele și rezoluțiile propuse în cadrul acestor foruri, promovând interesele comune și consolidând securitatea regională.

Parteneriate strategice

Ambele țări vor lucra împreună pentru a-și dezvolta parteneriatele strategice cu alte state și organizații internaționale, pentru a atrage sprijin și resurse în vederea consolidării securității și stabilității regionale.

Relația Republicii Moldova cu Ucraina este esențială pentru asigurarea securității naționale și regionale. Prin intensificarea cooperării militare, protejarea infrastructurii critice, oferirea de suport umanitar și colaborarea în foruri internaționale, Republica Moldova își propune să consolideze parteneriatul strategic cu Ucraina și să contribuie la stabilitatea și securitatea Europei de Est. Implementarea acestei strategii va fi monitorizată constant pentru a asigura atingerea obiectivelor stabilite și adaptarea la dinamica regională și internațională.

Relația Republica Moldova – România

În contextul geopolitic actual, relația dintre Republica Moldova și România joacă un rol esențial în asigurarea securității și stabilității regionale. Noua Strategie Națională de Apărare a Republicii Moldova pentru perioada 2024-2034 subliniază importanța colaborării cu România, un partener strategic deosebit de important pentru Chișinău.

Relația dintre Republica Moldova și România este una specială, fundamentată pe legături istorice, culturale și lingvistice profunde. România este un susținător ferm al integrării europene a Republicii Moldova și un partener esențial în eforturile de modernizare și consolidare a securității naționale.

Strategia Națională de Apărare a Republicii Moldova evidențiază necesitatea consolidării relațiilor cu România pe multiple planuri, inclusiv militar, economic și cultural. Scopul principal este crearea unui front comun pentru asigurarea securității și stabilității în regiune și pentru promovarea valorilor democratice și europene.

Cooperarea militară

Una dintre prioritățile strategiei este intensificarea cooperării militare cu România. Aceasta include exerciții militare comune, schimb de informații și tehnologii, precum și dezvoltarea unor planuri comune de apărare. Exercițiile comune nu doar că îmbunătățesc interoperabilitatea forțelor armate ale celor două țări, dar și demonstrează angajamentul ferm al ambelor state pentru securitatea regională.

România, fiind membru NATO, oferă un sprijin valoros Republicii Moldova în procesul de modernizare a forțelor sale armate. Colaborarea strânsă cu armata română permite Republicii Moldova să beneficieze de expertiză și tehnologie avansată, esențiale pentru consolidarea capacităților sale de apărare.

Sprijinul pentru integrarea europeană

România este un susținător fervent al parcursului european al Republicii Moldova. Acest sprijin se manifestă prin asistență tehnică și financiară, parteneriate în diverse domenii și promovarea intereselor Republicii Moldova la nivelul Uniunii Europene. Integrarea în Uniunea Europeană este un obiectiv strategic comun, iar colaborarea cu România este vitală pentru atingerea acestui obiectiv.

România a fost un avocat constant al Republicii Moldova în cadrul instituțiilor europene, facilitând accesul Chișinăului la fonduri și programe europene. Aceste eforturi contribuie semnificativ la dezvoltarea economică și socială a Republicii Moldova și la creșterea rezilienței sale în fața provocărilor de securitate.

Proiecte comune de infrastructură și energie

Un alt aspect important al relației dintre Republica Moldova și România este cooperarea în domeniul infrastructurii și energiei. Proiectele comune de infrastructură, precum interconectările de gaze și electricitate, sunt esențiale pentru asigurarea independenței energetice a Republicii Moldova și pentru integrarea sa în piața energetică europeană.

Interconectările energetice cu România reduc dependența Republicii Moldova de resursele energetice din Est și contribuie la securitatea energetică a țării. De asemenea, aceste proiecte au un impact pozitiv asupra economiei, prin crearea de locuri de muncă și stimularea investițiilor în infrastructură.

Relația strânsă dintre Republica Moldova și România se reflectă și în domeniul educației și culturii. România oferă burse de studii pentru tinerii moldoveni, facilitează schimburile academice și culturale și sprijină diverse proiecte educaționale și culturale în Republica Moldova.

Aceste inițiative contribuie la întărirea legăturilor culturale și lingvistice dintre cele două țări și la promovarea valorilor comune. De asemenea, sprijinul în educație și cultură ajută la formarea unei generații tinere bine pregătite, care poate contribui activ la dezvoltarea și modernizarea Republicii Moldova.

Provocări și riscuri

În ciuda colaborării strânse, există și provocări și riscuri în relația dintre Republica Moldova și România. Una dintre principalele provocări este asigurarea unei coordonări eficiente și evitarea oricăror neînțelegeri sau divergențe care ar putea slăbi colaborarea bilaterală.

Un alt risc este legat de influențele externe și de eforturile unor actori terți de a destabiliza relația dintre cele două țări. Republica Moldova și România trebuie să fie vigilente și să colaboreze strâns pentru a contracara orice tentative de subminare a parteneriatului lor strategic.

Sprijinul internațional joacă un rol crucial în consolidarea relației dintre Republica Moldova și România. Ambele țări beneficiază de asistență din partea Uniunii Europene, NATO și a altor parteneri internaționali, ceea ce contribuie la întărirea capacităților lor de apărare și la promovarea stabilității regionale.

Sprijinul internațional include asistență financiară, tehnologică și de formare, care este esențială pentru implementarea cu succes a strategiei de apărare. Republica Moldova și România trebuie să continue să se angajeze activ în parteneriatele internaționale și să caute noi oportunități de colaborare pentru a-și consolida securitatea națională și regională.

Pilon central

Relația dintre Republica Moldova și România este un pilon central al Strategiei Naționale de Apărare a Republicii Moldova pentru perioada 2024-2034. Colaborarea strânsă în domeniul apărării, sprijinul pentru integrarea europeană, proiectele comune de infrastructură și energie și inițiativele în educație și cultură sunt esențiale pentru asigurarea securității și stabilității în regiune.

Prin consolidarea acestei relații și prin continuarea cooperării internaționale, Republica Moldova își poate asigura o apărare robustă și o poziție strategică puternică în regiune. Parteneriatul cu România nu numai că întărește capacitățile de apărare ale Republicii Moldova, dar și contribuie la promovarea păcii, stabilității și prosperității în Europa de Est.

Dilema transnistreană

Regiunea transnistreană a Republicii Moldova reprezintă un punct nevralgic în contextul geopolitic și de securitate al țării. Această regiune este marcată de prezența militară ilegală a Federației Ruse și de capacități militare considerabile, care aduc provocări majore la adresa securității și stabilității naționale. Conflictul transnistrean, nesoluționat de zeci de ani, este utilizat de diverse entități ca instrument de influență și destabilizare, afectând capacitatea decizională a Republicii Moldova și îngreunând îndeplinirea obiectivelor sale strategice.

Prezența forțelor militare rusești și a formațiunilor armate ale regimului neconstituțional din Transnistria reprezintă o amenințare directă și existențială la adresa suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova. Capacitatea operațională a acestor forțe, acționând fie individual, fie sinergic, pot compromite serios securitatea națională și ordinea publică. Acestea pot genera tensiuni și destabilizări majore, fiind o sursă constantă de insecuritate în regiune.

Strategii de Răspuns și Măsuri de Securitate

Strategia Națională de Apărare subliniază importanța soluționării pe cale pașnică a conflictului transnistrean. Republica Moldova rămâne fermă în angajamentul său de a evita orice soluție militară, menținându-și eforturile pentru a asigura securitatea și apărarea cetățenilor săi prin mijloace diplomatice și pașnice. Totodată, ambițiile Federației Ruse de a crea un coridor terestru către Republica Moldova prin acțiuni militare reprezintă un risc major, care necesită o atenție sporită și măsuri de contracarare adecvate.

În contextul acestei amenințări din partea regiunii separatiste, Republica Moldova își consolidează colaborarea cu partenerii internaționali, inclusiv UE și NATO, pentru a fortifica reziliența națională. Aceste parteneriate sunt esențiale pentru a sprijini eforturile Moldovei de a răspunde provocărilor de securitate și de a menține stabilitatea regională. Dezvoltarea și modernizarea capacităților de apărare, precum și implementarea unor măsuri eficiente de securitate și ordine publică, sunt prioritare pentru a face față riscurilor și amenințărilor diverse.

Factor critic

Regiunea transnistreană continuă să fie un factor critic în arhitectura de securitate a Republicii Moldova. Abordarea pașnică și diplomatică a conflictului, combinată cu o cooperare internațională robustă și consolidarea capacităților de apărare, sunt esențiale pentru a asigura securitatea națională și integritatea teritorială. Republica Moldova trebuie să rămână vigilentă și pregătită să facă față oricăror provocări, menținându-și angajamentul față de pace și stabilitate regională.

Această regiune este marcată de prezența militară ilegală a Federației Ruse și de capacități militare considerabile, care aduc provocări majore la adresa securității și stabilității naționale. Conflictul transnistrean, nesoluționat de zeci de ani, este utilizat de diverse entități ca instrument de influență și destabilizare, afectând capacitatea decizională a Republicii Moldova și îngreunând îndeplinirea obiectivelor sale strategice.

Prezența militară rusă în Transnistria

Prezența militară a Federației Ruse în Transnistria este una ilegală și neconstituțională, constând în două componente principale: Grupul Operativ al Trupelor Ruse (GOTR) și contingentul de forțe de menținere a păcii. GOTR este format din aproximativ 1500 de militari ruși care sunt staționați în regiune încă de la începutul conflictului din anii 1990. De asemenea, Rusia menține un depozit de muniții semnificativ în Cobasna, considerat unul dintre cele mai mari din Europa de Est.

Această prezență militară este percepută ca o amenințare directă și existențială la adresa suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova. Capacitatea operațională a forțelor rusești din Transnistria, în combinație cu formațiunile armate locale, poate fi utilizată pentru a destabiliza regiunea și pentru a exercita presiune asupra autorităților de la Chișinău.

Formațiunile armate ale regimului separatist din Transnistria includ un contingent semnificativ de militari locali, estimate la aproximativ 7000 de persoane, inclusiv soldați activi și rezerviști. Aceste forțe sunt bine echipate și instruite, având acces la armament și echipamente furnizate de Rusia. Armata transnistreană este organizată în mai multe unități de infanterie, artilerie și forțe speciale, fiind capabilă să desfășoare operațiuni militare complexe.

Spionaj total

Serviciile de informații din Transnistria, atât cele rusești cât și cele locale, joacă un rol crucial în menținerea controlului și influenței în regiune. Practiv toate serviciile de informații federale de la Moscova au filiale locale, dispunând de o considerabilă infrastructură tehnică și umană.

Serviciul de Securitate al Transnistriei (KGB-ul transnistrean) colaborează strâns cu agențiile de informații rusești, în special FSB-ul (Serviciul Federal de Securitate al Rusiei). Această colaborare include schimburi de informații, coordonarea operațiunilor de securitate și supravegherea activităților pro-moldovenești sau pro-occidentale în regiune.

Prezența forțelor militare rusești și a formațiunilor armate ale regimului neconstituțional din Transnistria reprezintă o amenințare directă și existențială la adresa suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova. Capacitatea operațională a acestor forțe, acționând fie individual, fie sinergic, pot compromite serios securitatea națională și ordinea publică. Acestea pot genera tensiuni și destabilizări majore, fiind o sursă constantă de insecuritate în regiune.

Totodată, ambițiile Federației Ruse de a crea un coridor terestru către Republica Moldova prin acțiuni militare reprezintă un risc major, care necesită o atenție sporită și măsuri de contracarare adecvate.

Răspuns moldovenesc

În contextul acestei amenințări, Republica Moldova își consolidează colaborarea cu partenerii internaționali, inclusiv UE și NATO, pentru a fortifica reziliența națională. Aceste parteneriate sunt esențiale pentru a sprijini eforturile Moldovei de a răspunde provocărilor de securitate și de a menține stabilitatea regională. Dezvoltarea și modernizarea capacităților de apărare, precum și implementarea unor măsuri eficiente de securitate și ordine publică, sunt prioritare pentru a face față riscurilor și amenințărilor diverse.

Regiunea transnistreană continuă să fie un factor critic în arhitectura de securitate a Republicii Moldova. Abordarea pașnică și diplomatică a conflictului, combinată cu o cooperare internațională robustă și consolidarea capacităților de apărare, sunt esențiale pentru a asigura securitatea națională și integritatea teritorială. Republica Moldova trebuie să rămână vigilentă și pregătită să facă față oricăror provocări, menținându-și angajamentul față de pace și stabilitate regională.

Relația Chișinău-Bruxelles

Relația dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană (UE) a avansat considerabil în ultimii ani, mai ales după acordarea statutului de țară candidată și lansarea negocierilor pentru aderare. Această evoluție reflectă angajamentul Republicii Moldova de a se alinia valorilor și standardelor europene, în special în domeniul securității și apărării.

Un obiectiv major al Strategiei Naționale de Apărare a Republicii Moldova este integrarea în arhitectura de securitate și apărare europeană. Aceasta se va realiza prin intensificarea dialogului politic și cooperării practice cu UE pe dimensiunile Politicii Externe și de Securitate Comună (PESC) și Politicii de Securitate și Apărare Comună (PSAC). Aceste eforturi sunt menite să asigure interoperabilitatea și coeziunea în gestionarea crizelor și prevenirea conflictelor.

În prezent, UE este angajată într-un proces dinamic de dezvoltare și consolidare a politicii sale de securitate și apărare prin intermediul Busolei Strategice pentru Securitate și Apărare (Strategic Compass for Security and Defence – SCSD). Acest document definește un set de obiective cuprinzătoare pentru dezvoltarea capacităților de acțiune ale UE, sprijinirea partenerilor în dezvoltarea capacităților de apărare și protejarea cetățenilor europeni. Republica Moldova se aliniază acestor obiective prin semnarea Parteneriatului de Securitate și Apărare RM-UE.

Mecanisme de cooperare și asistență

O dovadă a angajamentului UE de a consolida capacitățile de apărare ale Republicii Moldova este asistența furnizată prin intermediul Instrumentului European pentru Pace (European Peace Facility – EPF). Acest instrument oferă suport financiar și tehnic pentru dezvoltarea și modernizarea forțelor armate moldovenești, facilitând astfel creșterea rezilienței naționale în fața amenințărilor externe.

Strategia prevede valorificarea și dezvoltarea programelor și proiectelor de asistență în domeniul securității și apărării oferite prin intermediul inițiativelor și structurilor UE. Printre acestea se numără Cooperarea Structurată Permanentă (PESCO) și Agenția Europeană de Apărare (EDA). Republica Moldova va depune eforturi pentru adaptarea cadrului normativ național, în perspectiva participării la implementarea inițiativelor europene dedicate dezvoltării de capabilități militare și creșterii capacității operaționale.

Beneficii pentru Chișinău

Colaborarea cu UE contribuie semnificativ la consolidarea capacităților de apărare ale Republicii Moldova. Accesul la resurse, tehnologii și expertiză europeană permite modernizarea forțelor armate și creșterea eficienței în gestionarea crizelor și a amenințărilor de securitate. Parteneriatul cu UE facilitează, de asemenea, participarea Republicii Moldova la exerciții și operațiuni comune, sporind astfel interoperabilitatea cu statele membre UE.

Parteneriatul cu UE este crucial pentru asigurarea stabilității și securității regionale. Prin integrarea în arhitectura de securitate europeană și prin participarea activă la inițiativele de apărare și securitate ale UE, Republica Moldova își consolidează poziția de furnizor de securitate în regiunea Mării Negre. Acest lucru contribuie la prevenirea conflictelor, gestionarea crizelor și menținerea păcii și stabilității regionale.

Provocări și perspective

Unul dintre principalele obiective ale strategiei este ajustarea cadrului normativ național pentru a permite participarea la inițiativele europene de apărare. Aceasta implică adoptarea de noi legi și reglementări care să faciliteze integrarea Republicii Moldova în structurile de apărare ale UE și să asigure compatibilitatea cu standardele europene.

Extinderea cooperării cu instituțiile UE și valorificarea noilor oportunități de colaborare reprezintă alte priorități ale strategiei. Aceste eforturi includ participarea la programele de achiziții comune și la inițiativele de dezvoltare a capacităților militare, ceea ce va contribui la consolidarea securității naționale și la creșterea rezilienței în fața provocărilor de securitate contemporane.

Relația dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană este esențială pentru asigurarea securității și stabilității naționale. Prin integrarea în arhitectura de securitate și apărare europeană și prin valorificarea oportunităților de cooperare și asistență oferite de UE, Republica Moldova își consolidează capacitățile de apărare și contribuie la menținerea păcii și stabilității în regiune. Implementarea acestei strategii va facilita atingerea obiectivelor de securitate națională și va sprijini procesul de integrare europeană a Republicii Moldova.

Relația NATO-R. Moldova

Cooperarea Republicii Moldova cu Organizația Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) a evoluat considerabil în ultimele decenii, reflectând angajamentul ferm al Chișinăului de a-și consolida securitatea și de a-și moderniza capacitățile de apărare. Această relație este esențială pentru asigurarea integrității teritoriale și a independenței Republicii Moldova, într-un context geopolitic marcat de provocări și amenințări multiple.

Strategia Națională de Apărare a Republicii Moldova subliniază importanța unui dialog politic consolidat cu NATO. Aceasta include sprijinirea obiectivelor de securitate națională, promovarea reformelor militare și dezvoltarea rezilienței naționale. Alianța NATO oferă un cadru robust pentru descurajarea agresiunilor externe și pentru susținerea eforturilor Republicii Moldova de a-și moderniza forțele armate și instituțiile de securitate.

Un element central al cooperării Republicii Moldova cu NATO este adoptarea Programului Individual al Parteneriatului RM-NATO (Individual Tailored Partnership Program – ITPP). Acest program reflectă angajamentul NATO de a susține Republica Moldova prin implementarea Pachetului Sporit de Consolidare a Capacităților de Apărare (Enhanced Defence Capacity Building Package – EDCB). Acest pachet include sprijin tehnic și financiar, precum și transfer de expertiză, toate acestea contribuind la consolidarea capacităților defensive ale Moldovei.

De la EDCB la exerciții comune

Pachetul EDCB oferit de NATO este un instrument esențial pentru modernizarea capacităților de apărare ale Republicii Moldova. Acest pachet include asistență pentru dezvoltarea de infrastructuri militare moderne, instruirea personalului și echipamente de ultimă generație. Obiectivul principal este creșterea interoperabilității forțelor armate moldovene cu cele ale statelor membre NATO, asigurând astfel o capacitate sporită de răspuns la amenințările de securitate.​

Participarea la exerciții militare comune și la programe de instruire sub egida NATO este un alt aspect important al cooperării. Aceste activități nu doar că îmbunătățesc pregătirea și competențele forțelor armate moldovene, dar și facilitează interoperabilitatea cu forțele NATO. Prin aceste exerciții, Republica Moldova își poate dezvolta capacitățile operaționale și poate implementa standardele și procedurile NATO în propria sa structură de apărare.

Beneficii strategice

Colaborarea cu NATO contribuie semnificativ la consolidarea capacităților de apărare ale Republicii Moldova. Sprijinul tehnic și financiar oferit prin diverse programe și inițiative permite modernizarea forțelor armate și creșterea eficienței în gestionarea crizelor și a amenințărilor de securitate. Parteneriatul cu NATO facilitează, de asemenea, participarea Republicii Moldova la operațiuni internaționale, sporind astfel rolul său ca furnizor de securitate regională.

Relația strânsă cu NATO este crucială pentru asigurarea stabilității și securității regionale. Prin integrarea în inițiativele de securitate ale NATO și prin participarea activă la misiuni și operațiuni sub egida Alianței, Republica Moldova își consolidează poziția în regiunea Mării Negre. Acest lucru contribuie la prevenirea conflictelor, gestionarea crizelor și menținerea păcii și stabilității regionale.

Cooperare și provocări

Una dintre principalele provocări în relația cu NATO este statutul de neutralitate al Republicii Moldova, consacrat prin Constituție. Acest statut limitează anumite aspecte ale cooperării, cum ar fi aderarea formală la NATO. Cu toate acestea, Republica Moldova poate continua să beneficieze de sprijinul NATO prin parteneriate și programe de asistență care nu implică aderarea formală.

Extinderea cooperării cu NATO și valorificarea noilor oportunități de colaborare reprezintă alte priorități ale strategiei. Aceste eforturi includ participarea la inițiative de dezvoltare a capacităților militare și la programe de achiziții comune, ceea ce va contribui la consolidarea securității naționale și la creșterea rezilienței în fața provocărilor de securitate contemporane.

Relația dintre Republica Moldova și NATO este esențială pentru asigurarea securității și stabilității naționale. Prin integrarea în inițiativele de securitate ale NATO și prin valorificarea oportunităților de cooperare și asistență oferite de Alianță, Republica Moldova își consolidează capacitățile de apărare și contribuie la menținerea păcii și stabilității în regiune. Implementarea acestei strategii va facilita atingerea obiectivelor de securitate națională și va sprijini procesul de modernizare și consolidare arhitecturii de securitate a statului R. Moldova.

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Concurs eseuri