Romania intentioneaza sa creeze un Centru Regional de Excelenta in domeniul nuclear

de | sept. 23, 2010 | România, Știri, UE, Uncategorized @ro | 0 comentarii

Romania a reafirmat, miercuri, la Viena, necesitatea mentinerii unui nivel inalt al sigurantei si securitatii nucleare la nivelul statelor membre ale Agentiei Internationale pentru Energie Atomica (AIEA). In discursul rostit in plenul celei de-a 54-a Conferinte Generale a AIEA, ambasadorul Romaniei la organizatiile internationale de la Viena, Cornel Feruta, a subliniat importanta consolidarii cooperarii tehnice intre Romania si AIEA

AIEA, partener al Romaniei in domeniu nuclear

AIEA, partener al Romaniei in domeniu nuclear

Romania a reafirmat, miercuri, la Viena, necesitatea mentinerii unui nivel inalt al sigurantei si securitatii nucleare la nivelul statelor membre ale Agentiei Internationale pentru Energie Atomica (AIEA). In discursul rostit in plenul celei de-a 54-a Conferinte Generale a AIEA, ambasadorul Romaniei la organizatiile internationale de la Viena, Cornel Feruta, a subliniat importanta consolidarii cooperarii tehnice intre Romania si AIEA si a spus ca Romania saluta rezultatele conferintei de la New York, de reevaluare a Tratatului de Neproliferare Nucleara, si sprijina, de asemenea, deplin, declaratia remisa Conferintei de Belgia, din partea Uniunii Europene. In plus, Romania intentioneaza sa creeze un Centru Regional de Excelenta in domeniul nuclear, ca centru integrat de pregatire, atat pentru specialistii romani in domeniul nuclear, cat si pentru cei straini, a spus Cornel Feruta.
„Romania a cautat sa exploreze si sa evalueze noi cai de mentinere a energiei nucleare ca optiune semnificativa pentru a raspunde nevoilor sale energetice, dar si obiectivelor de protectie a mediului. In pofida impactului crizei globale, pentru asigurarea unui mix de surse de energie, prin folosirea energiei nucleare, autoritatile au continuat programele de dezvoltare a Unitatilor 3 si 4 ale Centralei Nucleare de la Cernavoda si actioneaza pentru atragerea de noi investitori, iar pentru aceasta ia in calcul diverse alternative, inclusiv reducerea participarii statului la asemenea proiecte, care sa aiba o cota de actiuni sub pachetul detinut de actionarul majoritar. Extinderea Programului Nuclear al Romaniei va acoperi urmatorul deceniu, iar strategia pe termen mediu si lung de economisire a combustibilor nucleari si depozitarea deseurilor este una din tintele, iar in acest sens exista un proiect de construire a unor facilitati de depozitare a deseurilor radioactive generate de Centrala de la Cernavoda”, a spus ambasadorul roman.

Bucurestiul sprijina dreptul folosirii in scopuri pasnice a tehnologiilor nucleare

Romania va continua sa implementeze si sa extinda facilitatile sale nucleare din domeniul medical, pentru diagnosticarea si tratarea precoce a cancerului, iar aceasta va ramane o prioritate majora. In acest sens, intentioneaza sa promoveze noi proiecte de cooperate tehnica in colaborare cu AIEA, inclusiv in transferul de expertiza si pregatirea personalului. Vizita directorului general al AIEA, Yukia Amano, in Romania a prilejuit discutii eficiente, iar acesta a pus accentul in special pe lupta impotriva cancerului, subliniind rolul AIEA in acest sector, a aratat ambasadorul Romaniei.
„Romania mentine atitudinea sa in ceea ce priveste sprijinirea Fondului de Cooperare Tehnica al AIEA, cu contributii financiare, si a anuntat deja contributia sa financiara voluntara pentru sprijinirea proiectelor Agentiei. Romania este, de asemenea, pregatita sa participe cu expertiza si specialisti la programele de cercetare in regiune si sa colaboreze cu misiunile de experti ale AIEA. In plus, Romania intentioneaza sa creeze un Centru Regional de Excelenta in domeniul nuclear, ca centru integrat de pregatire, atat pentru specialistii romani in domeniul nuclear, cat si pentru cei straini”, a spus Cornel Feruta.
Ambasadorul roman a subliniat, pe de alta parte, ca „Romania va continua sa-si indeplineasca obligatiile care deriva din Tratatul de Neproliferare Nucleara, si va sprijini activ dezarmarea, si dreptul folosirii in scopuri pasnice a tehnologiilor nucleare”. „Romania considera ca rezultatele Conferintei de Neproliferare Nucleara de la New York, ca fiind pragmatice si echilibarte si ca acestea reflecta puternicul angajament al comunitatii internationale pentru consolidarea regimului nuclear global. Planul de actiune pentru dezarmare nucleara, neproliferare si folosire pasnica a energiei nucle, adoptat prin consens la aceasta conferinta, trebuie urmat de o implementare sustenabila, iar aceasta reprezinta reala provocare pentru fiecare dintre noi. Romania considera o prioritate consolidarea culturii non-proliferarii armelor de distrugere in masa, si consolidarea actiunilor comune in directia sigurantei si securitatii nucleare”, a mai aratat reprezentantul permanent al Romaniei la organizatiile de la Viena.

Delegatie romaneasca in SUA

O delegatie de oficiali romani s-a intors recent din Statele Unite ale Americii (SUA) dupa un program de 10 zile care a inclus vizitarea unor organizatii si companii importante din industria energiei nucleare americane. Delegatia a raportat rezultate favorabile in ceea ce priveste colaborarea dintre cele doua tari in aceasta industrie.
Delegatia a fost condusa de catre Alexandru Sandulescu, Director General in cadrul Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri si a inclus oficiali de rang inalt de la Ministerul de Afaceri Externe, Agentia Nucleara si pentru Deseuri Radioactive, Nuclearelectrica, Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare (CNCAN) si Centrul de Inginerie si Tehnologie pentru Obiective Nucleare (CITON). Delegatia a fost insotita de un reprezentant al Serviciului Comercial din cadrul Ambasadei SUA la Bucuresti. Vizita a fost organizata si sponsorizata integral de catre Agentia pentru Comert si Dezvoltare a SUA.
In Washington D.C., delegatia romana s-a intalnit cu oficiali de rang inalt din cadrul unor organizatii cheie, precum Departamentul de Energie, Departamentul de Comert, Comisia de Control a Activitatii Nucleare (NRC) si Administratia Nationala pentru Siguranta Activitatii Nucleare (NNSA). Agenda de lucru a cuprins si intilniri cu asociatii din cadrul industriei: Institutul pentru Energie Nucleara, Institutul pentru Activitati Nucleare din Atlanta, Georgia si Centrul din Atlanta al Asociatiei Mondiale a Operatorilor Nucleari, in cadrul careia Romania este membra.

Puncte cheie

Intalnirile cu reprezentantii companiilor americane private specializate in aceasta industrie au reprezentat puncte cheie pe agenda vizitei. Delegatia a avut intilniri cu doi producatori de reactoare nucleare la sediul acestora: Westinghouse in Cranberry Pennsylvania si General Electric in Wilmington North Carolina. De asemenea, in Washington D.C., delegatia romana a prezentat unei audiente largi proiectele actuale si de viitor ale Romaniei in aceasta industrie – finalizarea reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda si construirea unor noi reactoare in Romania. Prezentarile au fost urmate de intalniri cu firme americane interesate de aceste proiecte.
Ultimul punct de pe agenda a fost vizita la centrala nucleara Vogtle, din apropierea orasului Augusta, din statul Georgia, operata de Southern Nuclear. Delegatia romana a vizitat reactoarele 1 si 2 precum si santierul pe care se desfasoara constructia unitatilor 3 si 4 cu reactoare Westinghouse AP1000. Aceste reactoare vor deveni operationale in 2016 si respectiv 2017.
Alexandru Sandulescu a declarat ca vizita a fost extrem de benefica pentru Romania. Romania va avea nevoie de noi capacitati nucleare pentru a-si indeplini obligatiile asumate in ceea ce priveste reducerea emisiilor de carbon precum si pentru a-si asigura independenta energetica. Intrucat reactoarele CANDU instalate la Cernavoda nu mai reprezinta o optiune dupa finalizarea unitatilor 3 si 4, Romania trebuie sa ia in considerare tehnologia reactoarelor cu apa usoara pentru a-si indeplini obiectivele energetice. Westinghouse AP1000 si GE ABWR sunt tehnologii viabile iar Romania le va evalua la momentul lansarii licitatiei pentru constructia noilor reactoare nucleare.

40 de ani de experienta in domeniu

La aproximativ 16 km de Pitesti, la inceputul anului 1970, a fost stabilit un amplasament pentru constructia Institutului de Tehnologii Nucleare (ITN) Pitesti destinat cercetarii in domeniul nuclear si in special pentru combustibilul nuclear de tip CANDU-6 pe baza de uraniu natural pentru Centrale Nucleare CANDU. Constructia a durat pana in 1976. Una din primele sectii date in exploatare a fost Sectia 4, Pilotul, Sectia de Productie Elemente Combustibile (SPEC) unde s-au desfasurat primele activitati de productie combustibil nuclear in Romania. In stransa colaborare cu Sectia 3 Sectia de Cercetare si cu Sectia 2 – Reactor pentru testarea elementelor combustibile s-a realizat elaborarea viitoarelor tehnologii nucleare si s-au fabricat primele elemente si fascicule combustibile precum si testarea lor in reactor.
Intre timp ITN s-a transformat in Institutul de Reactori Nucleari Energetici (IRNE) si incepand cu 1983 a produs combustibil nuclear in cadrul SPEC. In acea perioada IRNE era coordonat de Comitetul de Stat pentru Energie Nucleara (CSEN). In acei ani dezvoltarea tehnologiei combustibilului CANDU-6 si fabricarea acestuia s-a realizat numai prin eforturi proprii la nivel national.
In ianuarie 1990, CSEN a fost desfiintat creandu-se Regia Nationala de Electricitate (RENEL) care si-a asumat responsabilitatea pentru intreg programul de energie din Romania, program ce cuprinde si energetica nucleara prin Grupul de Energetica Nucleara (GEN). Cu privire la Programul Nuclear de Combustibil, prima actiune decisa prin GEN a fost ca Atomic Energy of Canada Ltd. (AECL) sa realizeze o evaluare a combustibilului nuclear romanesc produs pana atunci la Pitesti. Actiunea a fost concentrata pe tehnologia folosita, sistemul de asigurare a calitatii, sistemul de calitate aplicat la fabricarea combustibilului produs inainte de 1990. AECL impreuna cu Zircatec Precision Industries INC. (ZPI) au realizat evaluarea solicitata. Combustibilul fabricat inainte de 1990 a fost depozitat corespunzator si s-a aflat sub control de garantii din partea International Atomic Energy Agency (IAEA).

Combustibil nuclear

In noul contract semnat august 1991 intre RENEL si AECL – Ansaldo Consortium (AAC) pentru realizarea completa a Unitatii 1 de la Cernavoda, toate conditiile necesare au fost asigurate incluzand si Programul de combustibil nuclear. Contractul includea asigurarea prin AAC a asistentei tehnice pentru calificarea FCN ca fabricant autorizat de combustibil nuclear. Incepand cu 04.02.1992 fabricarea combustibilului nuclear a fost realizata de unitatea Fabrica de Combustibil Nuclear reorganizata prin desprinderea din Institutul de Cercetari Nucleare ca sucursala independenta a RENEL.
Acordurile dintre GEN si AAC s-au finalizat in noiembrie 1992 cu un contract pentru calificarea FCN ca fabricant si furnizor autorizat de combustibil nuclear, pentru care AECL a avut rolul coordonator. ZPI a fost selectionat pentru asigurarea asistentei tehnice si furnizarea echipamentului pentru unele procese tehnologice. Calificarea a fost inceputa in decembrie 1993, dupa emiterea autorizatiei de export de catre Guvernul Canadian.
Calificarea fabricii a fost finalizata in iulie 1994, iar in octombrie 1994 au fost fabricate 202 fascicule combustibile de tip CANDU-6 cu 37 de elemente pe baza de uraniu natural, constituind grupul de proba in perioada de demonstratie, iar 66 din acestea au constituit parte din prima incarcatura de la CNE-Cernavoda Unitatea 1. In noiembrie 1994, AECL a emis Certificatul provizoriu de calificare al FCN. Recunoasterea calificarii industriale a fost incheiat in ianuarie 1995, sub monitorizarea periodica de catre AECL.
In decembrie 1995, AECL a emis Certificatul de calificare a FCN ca fabricant si furnizor autorizat de combustibil nuclear de tip CANDU-6 pentru centrale nucleare CANDU. in acest fel FCN devenea singurul 5 producator din afara Canadei care detinea acest statut. Capacitatea a fost dimensionata la 23 de fascicule combustibile pe zi. FCN a elaborat programul de dublare a capacitatii sale de productie in dorinta de a asigura nevoile de combustibil pentru doua unitati de la Cernavoda. Programul pentru dublarea capacitatii de productie a FCN a fost corelat cu programul de dare in folosinta a Unitatii 2 de la Cernavoda in asa fel incat FCN sa poata produca anual combustibil pentru doua unitati.

Reorganizare nucleara

In vara lui 1998, cand RENEL s-a divizat formandu-se prin HG Societatea Nationala “NUCLEARELECTRICA” S.A. care a preluat responsabilitatile de a produce energie electrica pe baze nucleare, folosind combustibil nuclear, fiind constituita din doua sucursale: CNE-Cernavoda si FCN-Pitesti. Actuala organizare a FCN este rezultatul calificarii ca fabricant autorizat de combustibil nuclear CANDU-6, politicii manageriale a SNN-SA si legislatiei in vigoare din Romania.
Dupa certificarea ca producator autorizat de combustibil nuclear si pana in prezent FCN a produs peste 88.000 fascicule combustibile de tip CANDU-6 pe baza de uraniu natural si saracit.

Istoria nucleara a Romaniei

Mai 1979 – Incheierea contractului intre ROMENERGO si AECL (Atomic Energy of Canada Ltd) pentru preluarea licentei sistemului CANDU, proiectarea si procurarea echipamentelor specifice partii nucleare a Unitatii 1
Februarie 1981- Incheierea contractelor ROMENERGO – ANSALDO (Italia) si General Electric (SUA) pentru partea clasica a Unitatii 1
Decembrie 1989 – Stadiul realizarii investitiei Unitatii 1 este de 45%
Septembrie 1990 – Prima misiune PREOSART la CNE Cernavoda a Agentiei Internationale de Energie Atomica (AIEA) de la Viena
August 1991- Semnarea contractului de management cu Consortiul AECL – ANSALDO (AAC)
17 Aprilie 1996 – Prima criticitate a reactorului Unitatii 1
11 Iulie 1996 – Prima conectare la Sistemul Energetic National a Unitatii 1
2 Decembrie 1996 – Inceperea exploatarii comerciale a Unitatii 1
30 Iunie 1997 – Transferul responsabilitatilor de la AAC la conducerea romana a Unitatii 1
5 Februarie 1999 – Finalizarea punerii in functiune a Simulatorului Full-Scope al Unitatii 1
28 Aprilie 1999 – Obtinerea primei autorizatii de functionare a Unitatii 1 de la CNCAN, cu obtinerea in prealabil a autorizatiei de mediu prin H.G # 234/99
30 Aprilie 2001 – Obtinerea celei de a doua autorizatii de functionare a Unitatii 1 de la CNCAN
1 Mai 2003 – Obtinerea celei de a treia autorizatii de functionare a Unitatii 1 de la CNCAN
25 Aprilie 2005 – Obtinerea celei de a patra autorizatii de functionare a Unitatii 1 de la CNCAN pentru o perioada de 3 ani
2 Decembrie 2006 – 10 ani de exploatare comerciala a Unitatii 1
21 Februarie 2007 – Receptia Modulului 3 Depozitul Intermediar de Combustibil Ars
22 Februarie 2007 – Unitatea 2 a devenit obiectiv nuclear
16 Aprilie 2007 – 11 ani de la prima criticitate a Unitatii 1
6 Mai 2007 – Reactorul Unitatii 2 a devenit pentru prima data critic
2 August 2007 – 300 zile de functionare continua a Unitatii 1
7 August 2007 – prima conectare a Unitatii 2 la Sistemul Energetic National
Noiembrie 2007 – Obtinerea celei de a treia autorizatii de functionare a Unitatii 2 de la CNCAN
25 Martie 2009 – Este inregistrata la Oficiul Roman al Comertului S.C. EnergoNuclear S.A., compania de proiect responsabila pentru constructia, punerea in functiune si operare a Unitatilor 3 si 4 de la Cernavoda.
29 Aprilie 2010 -Obtinerea reautorizarii de operare si mentenanta a Unitatii 1 si a Unitatii 2, de la CNCAN.

Rolul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare

Romania este semnatara Tratatului de neproliferare a armelor nucleare, a Conventiei pentru daune civile, a Conventiei de securitate nucleara si a altor reglementari internationale importante din domeniul nuclear. Reglementarile romanesti din domeniu sunt in concordanta cu cele ale legislatei Comunitatii Europene.
Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare (CNCAN) reprezinta autoritatea nationala in domeniul reglementarii, autorizarii si al controlului activitatilor nucleare din Romania. CNCAN are personalitate juridica si se afla in subordinea Primului Ministru. CNCAN detine o experienta bogata, de peste 30 de ani, in domeniul sau de competente, si detine rol important in asigurarea respectarii cu strictete a cerintelor de securitate nucleara si de radioprotectie in Romania. CNCAN urmareste indeplinirea prevederilor Legii 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare, cu completarile ulterioare. Conform legii, CNCAN are in sfera sa de competente urmatoarele domenii:
• Legislatia si reglementarile in domeniul desfasurarii in siguranta a activitatilor nucleare in Romania;
• Securitatea nucleara;
• Protectia la radiatii;
• Managementul calitatii in domeniul nuclear;
• Garantiile nucleare;
• Planurile de urgenta si interventii la accident nuclear sau radiologic;
• Protectia fizica a obiectivelor si a instalatiilor nucleare;
• Raspunderea civila in caz de daune nucleare;
• Transportul materialelor radioactive, materialelor nucleare si/sau de interes nuclear, surselor si generatoarelor de radiatii ionizante;
• Gospodarirea deseurilor radioactive;
• Autorizarea personalului operator;
• Importul/exportul materialelor radioactive, materialelor nucleare si/sau de interes nuclear, surselor si generatoarelor de radiatii ionizante;
• Tranzitul pe teritoriul Romaniei a materialelor radioactive, materialelor nucleare si/sau de interes nuclear, surselor si generatoarelor de radiatii ionizante;
• Tratatele si Conventiile Internationale;
• Acordurile bilaterale in domeniu;
• Interfata cu organizatiile si organismele internationale in domeniu;
• Armonizarea legislatiei si a reglementarilor nationale din domeniul nuclear cu legislatia si reglementarile similare din Uniunea Europena;
• Indeplinirea criteriilor de aderare a Romaniei la UE privind securitatea nucleara, radioprotectia si garantiile nucleare;

Interfata de specialitate

CNCAN asigura expertiza tehnica si interfata de specialitate, in relatiile Romaniei cu organismele si organizatiile internationale (AIEA, CE, WENRA, OECD/NEA etc.). De asemenea, CNCAN asigura cooperarea cu autoritatile similare din alte tari, pentru implementarea Acordurilor Guvernamentale, in sfera de competente ale reglementatorului pentru sectorul nuclear. La nivel national, CNCAN este responsabil cu elaborarea Raportului National pentru Conventia de Securitate Nucleara si prezentarea acestuia in fata comunitatii internationale, precum si cu elaborarea Strategiei de Securitate Nucleara a Romaniei.
In perioada 1955-2008 regulamentul de organizare si functionare, structura organizatorica, nivelul de subordonare, atributiile actualei Comisii Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare au suferit o serie de modificari pe care le vom evidentia in cele ce urmeaza, incercand sa prezentam o scurta evolutie a actelor normative care au reglementat de-a lungul timpului aspectele sus-mentionate, precum si aspecte privind activitatea nucleara desfasurata in tara noastra.
In anul 1955, prin Hotararea Consiliului de Ministrii(HCM) 903/1955, pe langa Consiliul de Ministri al Republicii Populare Romania se constituie(infiinteaza) Comitetul pentru Energia Nucleara, care „va asigura baza materiala pentru cercetarile in domeniul fizicii nucleare si aplicarea lor in domeniile stiintei si tehnicii“, a carei reorganizare a fost imbunatatita ulterior.

Demersuri nucleare

In anul 1961, prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 741/1961 a fost reglementat regimul de lucru cu surse de radiatii nucleare. Prin aceasta HCM a fost nominalizat Comitetul pentru Energie Nucleara al Consiliului de Ministrii ca organ de autorizare, iar in cadru Institutul de Fizica Atomica (IFA) se infiinteaza Comisia pentru Indrumarea si Controlul Unitatilor Nucleare ca organ de control, al carui regulament se aproba de Comitetul pentru Energie Nucleara. Aceasta reglementare impune primele reguli administrative, de radioprotectie si securitatea muncii, de pregatire a personalului si control medical, specifice lucrului cu surse de radiatii nucleare (ionizante).
Din anul 1968, Comitetul pentru Energia Nucleara avea sarcina de a indruma si coordona din punct de vedere stiintific si metodologic activitatea ce se desfasoara in domeniul nuclear in Republica Socialista Romania, in vederea realizarii politicii statului in acest domeniu, atributii reglementate prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1299/1968 privind organizarea si functionarea Comitetului pentru Energia Nucleara. Prin aceasta HCM se instituie elaborarea programului nuclear national si urmarirea si controlul realizarii acestuia de catre CEN Se hotaraste rolul de autoritate de reglementare, autorizare si control al CEN. Totodata se trece in subordinea CEN, Institutul de Fizica Atomica al Academiei RSR.
Tot in anul 1968, prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1301/1968 s-a stabilit componenta Comitetului pentru Energia Nucleara avandu-l ca presedinte pe domnul Horia Hulubei si Prim-Vicepresedinte pe domnul Ion Ursu. Prin Hotararile Consiliului de Ministrii nr.2594/1968 si 1638/1969, a fost completata componenta Comitetului.
In anul 1969, prin Decretul Consiliului de stat nr. 870/1969, devenit Legea nr. 7/1970, a fost reglementata organizarea si functionarea Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara, astfel „Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara, organ central al administratiei de stat, infaptuieste politica partidului si statului in domeniul nuclear.” Ulterior acesta a fost modificat prin Decretul nr.282/1972. Articolul 5 lit. (a), intareste rolul de organ de autorizare si control al activitatilor nucleare, iar lit. (j) si (p) ale aceluiasi articol stabilesc autoritatea de reglementare in domeniul nuclear. In cadrul CSEN se infiinteaza Inspectia de Stat pentru Controlul Activitatilor Nucleare (ISCAN).

Lege nucleara

In anul 1974, a fost adoptata Legea nr. 61/1974 cu privire la desfasurarea activitatilor in domeniul nuclear din Republica Socialista Romania, abrogata ulterior prin Legea nr.111/1996, care instituie ca, „Organul central al administratiei de stat care asigura infaptuirea politicii partidului si statului in domeniul nuclear este Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara”.
Este prima lege nucleara care intareste si extinde atributiile de reglementare, autorizare si controlul activitatilor nucleare in Romania, fara exceptie, in codul CSEN – ISCAN.
Organizarea si functionarea Comitetului de Stat pentru Energie Nucleara, a fost reglementata in anul 1979 prin Decretul nr.85/1979 care stipuleaza ca atributii ale comitetului, autorizarea si controlul activitatilor din domeniul nuclear care se desfasurau pe teritoriul RSR si de asemenea controlul raspunderea pentru realizarea cerintelor de asigurare a calitatii in activitatea de proiectare, fabricare si montaj a centralelor nuclearo-electrice si a celorlalte obiective legate de energetica nucleara.
In anul 1982, a fost adoptata Legea nr. 6/1982 privind asigurarea calitatii obiectivelor si instalatiilor nucleare, prin care „Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara controleaza si raspunde de realizarea cerintelor de asigurare a calitatii in activitatile de proiectare, constructii-montaj si exploatare a obiectivelor si instalatiilor nucleare si de executare a produselor si prestare a serviciilor pentru aceste obiective si instalatii”, abrogata ulterior prin Legea nr.111/1996.
Prin Decretul Consiliul Frontului Salvarii Nationale nr. 6/1990 s-a desfiintat Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara si s-a infiintat Institutul de fizica atomica. „Pe data prezentului decret Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara se desfiinteaza. Atributiile in domeniul energeticii nucleare ale comitetului se preiau de Ministerul Energiei Electrice.”
Prin Decretul nr. 29/1990 s-a infiintat in 8 ianuarie 1990 Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare. „Se infiinteaza Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare prin preluarea intregului activ si pasiv al Inspectiei de stat pentru controlul activitatii nucleare si al asigurarii calitatii nucleare. Olariu Stefan Alexandru se numeste in functia de presedinte al Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare, cu grad de ministru secretar de stat.”
In anul 1990, prin Decretul nr. 221/1990, s-au reglementat functionarea si atributiile Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare, astfel, „Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare este organ central de specialitate al administratiei de stat, care indeplineste functia de organism national de autorizare si control cu privire la toate activitatile de introducere, dezvoltare si folosire in scopuri pasnice a energiei nucleare. Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare autoriza amplasarea, constructia si exploatarea obiectivelor nucleare si controleaza realizarea protectiei fata de radiatii a personalului, populatiei si mediului inconjurator.”
Prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 983/1990 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului s-au stabilit atributiile de reglementare, autorizare si control al activitatilor nucleare ale Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare din subordinea Ministerul Mediului.
Hotararea Guvernului Romaniei nr. 264/1991 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului, modificata ulterior prin HG nr.336/1992, stabileste pentru Ministerul Mediului atributii in domeniul controlului activitatilor nucleare.
Prin Hotararea Guvernul Romaniei nr. 792/1992 privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului se atribuie ministerului atributii de reglementare, autorizare si control in domeniul nuclear si se defineste in organigrama sa ca entitate distincta Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare.

Evolutie legislativa

In anul 1996 este adoptata Legea nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare care stabileste ca „Autoritatea nationala competenta in domeniul nuclear, care exercita atributiile de reglementare, autorizare si control, prevazuta in prezenta lege, este Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, prin Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare”
Prin Hotararea Guvernului nr.457/1994 privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor Padurilor si Protectiei Mediului se abroga HG nr.792/1992, iar prin HG nr.568/1997 se abroga HG nr.457/1994.
In anul 1997, prin Hotararea Guvernului nr.249/1997 se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale Pentru Controlul Activitatilor Nucleare.
In 08 ianuarie 1998, prin Legea nr. 16/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare, s-a reglementat ca „Autoritatea nationala competenta in domeniul nuclear, care exercita atributiile de reglementare, autorizare si control prevazute in prezenta lege, este Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, aflata in subordinea Guvernului.”
Prin Hotararea Guvernului nr.287/1998, se aproba Regulamentul de Organizare si Functionare al Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, aflata in subordinea Guvernului.

Reglementari specifice

In perioada 1997-2000 s-au elaborat 7 reglementari specifice domeniului nuclear. Astfel, conform Legii nr. 703/2001 privind raspunderea civila pentru daune nucleare, CNCAN este autoritatea nationala competenta care verifica existenta contractelor de asigurare sau garantie financiara, ale operatorilor, pentru acoperirea raspunderii civile pentru daune nucleare.
Hotararea Guvernului nr. 894/2003 stabileste modul de aplicare a prevederilor Legii nr. 703/2001 privind raspunderea civila pentru daune nucleare.
In anul 2003, prin Ordonanta Guvernului nr.7/2003 se reglementeaza utilizarea in scopuri exclusiv pasnice a energiei nucleare.
Prin Legea nr. 193/2003 se aduc noi modificari si completari Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare, astfel, „Autoritatea nationala competenta in domeniul nuclear, care exercita atributiile de reglementare, autorizare si control prevazute in prezenta lege, este Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, institutie publica de interes national, cu personalitate juridica, cu sediul in municipiul Bucuresti, condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat, coordonata de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului. Finantarea comisiei se asigura integral din venituri extrabugetare obtinute din tarife pentru autorizarea si controlul activitatilor nucleare si din contributii ale organismelor internationale sau ale agentilor economici.”
In 23 decembrie 2003, prin Hotararea Guvernului nr.1627/2003 se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale pentru Controlul activitatilor Nucleare, in vigoare si in prezent, modificat ulterior prin HG nr.750/2004. Totodata, in perioada 2001-2004 s-au elaborat si publicat in Monitorul Oficial 93 de reglementari specifice domeniului nuclear.

Norme europene

In 22 martie 2006, in contextul aderarii Romaniei si necesitatea alinierii legislatiei la normele europene, se aduc noi modificari si completari Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare, prin Legea nr. 63/2006. „Autoritatea nationala competenta in domeniul nuclear, care exercita atributiile de reglementare, autorizare si control prevazute in prezenta lege, este Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, institutie publica de interes national, cu personalitate juridica, cu sediul in municipiul Bucuresti, condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat, coordonata de primul-ministru, prin Cancelaria Primului-ministru.”
In 27 iunie 2006 Legea nr.111/1996 privind desfasurarea in siguranta, reglementarea, autorizarea si controlul activitatilor nucleare a fost republicat.

Share our work

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *