Romania, asteptata in Uniunea vamală Rusia-Belarus-Kazahstan

, , , , , ,
 
Uniunea Vamala, un proiect geostrategic ambitios

Uniunea Vamala, un proiect geostrategic ambitios

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) și Camera de Comerț Bilaterală Româno-Rusă au organizat recent un seminar intitulat „Regulile Uniunii vamale Rusia-Belarus-Kazahstan privind importul de produse din alte țări”. Seminarul a fost destinat agenților economici care sunt interesați să exporte în cele trei țări post-sovietice și să cunoască activitatea de comerț exterior în cadrul Uniunii vamale. La seminar au participat și consilierii economici ai ambasadelor Rusiei, Belarusului și Kazahstanului din București, care au prezentat date statistice privind relațiile economice dintre statele membre ale Uniunii vamale, cât și despre relațiile economice bilaterale ale fiecărui stat în parte cu România.

Uniunea, afectata de criza

Potrivit lui Igor Sidorov, consilier economic la Ambasada Federației Ruse în România, în pofida crizei economice mondiale care nu a ocolit nici Uniunea vamală, PIB-ul din cele trei state – Rusia, Belarus și Kazahstan – a crescut cu 4% în 2012 față de anul 2011. „Media pe 3 țări a volumului producției industrial a fost de 2,5%, volumul transportului de mărfuri s-a majorat cu 4,5%, iar volumul comerțului cu amănuntul a crescut cu 6,3%. În 2012, valoarea schimburilor comerciale dintre cele trei țări a fost de 939 miliarde de dolari. Exportul a atins un nivel de 600 miliarde de dolari, iar importul – 340”, a menționat diplomatul rus.
La randul sau, consilierul economic al Ambasadei Republicii Belarus, Valerii Mrochek, a subliniat că dinamica relațiilor economice dintre Rusia, Belarus și Kazahstan s-a schimbat odată cu lichidarea granițelor interne dintre aceste trei țări. Potrivit diplomatului, în prezent și mărfurile din Uniunea Europeană pot ajunge mai ușor pe piața estică, întrucât sunt verificate doar la frontiera externă a Uniunii vamale, cum ar fi Belarusul, iar acest lucru înseamnă reducerea costurilor și a timpilor de așteptare.

Perspective pentru oamenii de afaceri romani

„Uniunea vamală deschide noi perspective pentru transportatorii români. Se creează condiții mai facile pentru dezvoltarea afacerilor”, a declarat consilierul economic al misiunii diplomatice a Kazahstanului, Yerzan Bertayev, care a prezentat și broșura „Ghidul investițiilor în Kazahstan”. „Îi invităm pe partenerii români să cream afaceri bilaterale și să cooperăm în condiții ușoare de lucru pe care le oferă Uniunea vamală”, a mai declarat Bertayev.
Tatiana Tihon, secretarul general al Camerei de Comerț Bilaterale Româno-Ruse, a prezentat lista facilităților fiscale pentru comercianți, producători, reprezentanți vamali și transportatori din România, care sunt interesați să exporte mărfuri pe teritoriul Uniunii vamale. Acestea sunt următoarele facilități:
1) Perioada de înregistrare a declarației vamale a fost redusă de la trei la două zile;
2) Termenul de plată a taxelor vamale și a impozitelor este stabilit ca fiind egal cu termenul de depozitare temporară – respectiv până la patru luni. În tariful vamal al Rusiei era stabilit termenul de plată – 15 zile;
3) declarantul are posibilitatea să facă modificări în declarația vamală înainte și după eliberarea mărfurilor;
4) Institutul de Proceduri Simplificate Speciale înlocuieste Institutul de Operator Economic Autorizat, care va avea următoarele atributii:
-să întocmească documentele pentru tranzitul de mărfuri, fără a face depozit de bani/garanție;
-să elibereze mărfurile înainte de depunerea declarației vamale. Plățile vor fi făcute la momentul depunerii declarației, ceea ce reprezintă o perioadă de grație de 10 la 40 de zile, când nu se percepe dobânda;
– să depoziteze temporar mărfurile în depozite, în aer liber și în alte zone ale operatorului economic autorizat;
-să efectueze operațiuni vamale referitoare la eliberarea mărfurilor din vamă în depozite, în aer liber și în alte zone ale operatorului economic autorizat. În acest caz, operatorii economici autorizați vor face un depozit/garanție pentru cel puțin un milion de euro pentru a fi înscriși în registrul corespunzător.
5) pe termen lung, agenții economici au posibilitatea să desfășoare activitatea în orice locație a unui stat membru al Uniunii vamale;
6)Transportul – intrarea mărfurilor pe teritoriul Uniunii se face la granița exterioară a Uniunii vamale, mergând până la locația destinatarului, indiferent de teritoriul statului uniunii vamale, pe care se găsește aceasta;
7) transportatorii vamali au dreptul de a circula în întreg teritoriul Uniunii vamale, fără a fi supuși unui control intern pe teritoriul fiecăruia dintre membrii Uniunii vamale. Acest lucru reduce suma depozitului/garanției pentru operatorii de transport vamali de la 20 de milioane de ruble, la 200 de mii de euro, iar operatorul feroviar este scutit de depozit/garanție pentru transportul mărfurilor;
8) valoarea garanției declarantului vamal se reduce de la 50 milioane de ruble la 1 milion de euro;
9) este exclusă prevederea potrivit căreia contractul de asigurare să fie folosit ca o garanție a plății în vamă;
10) exportul este o procedură prin care mărfurile Uniunii vamale sunt exportate în afara teritoriului Uniunii vamale. Astfel, circulația mărfurilor din Rusia în Kazahstan, de exemplu, va tine de comerțul reciproc, considerat intern pe teritoriul Uniunii;
11) containerele vor fi încadrate ca mijloace de transport, ceea ce va elimina un număr semnificativ de probleme referitoare la controlul de admitere temporară a containerelor;
12) referitor la impozitele indirecte și mecanismele de plată ale acestora pentru exporturi și importuri, precum și executarea de lucrări, prestarea de servicii în Uniunea vamală, acestea sunt de competenta Ministerelor de Finanțe și ale Serviciilor Fiscale ale statelor Uniunii. Competența autorităților vamale se refera la accize pentru mărfurile supuse marcării cu timbre de accize (ștampile de evidență și de control, alte însemne);
13) În viitorul apropiat, nu se prevede unificarea a cotelor de TVA din statele membre ale Uniunii vamale;
14) Controalele veterinare, sanitare și fitosanitare sunt în afara competența autorităților vamale;
15) Decizia din 06.10.2007 № 1 prevede emiterea unui singur certificat de origine a mărfurilor din țările Uniunii vamale, care va fi documentul care confirmă originea mărfurilor din Uniunea vamală, precum și măsuri de recunoaștere a unui singur certificat de origine a mărfurilor din Uniunea vamală de către terțe țări;
16) Importul de bunuri destinate expoziții lor și târgurilor, se va face cu aplicarea legislației naționale și internaționale. În prezent, nu poate fi stabilită procedura de import de mărfuri cu ajutorul carnetului ATA pe teritoriul Uniunii Vamale (nu sunt membre ale Conventiei ATA toate statele Uniunii). Pentru Federația Rusă prevederile pentru utlizarea carnetului ATA rămân aceleași. Pentru celelalte state membre se aplică legislația fiecărui stat, referitoare la intrarea mărfurilor destinate târgurilor și expozitiilor;
17) Răspunderea comună pentru plata taxelor vamale a declarantului și a brokerului vamal în Federația Rusă va continua. Este prevazuta o perioadă de tranziție de 1 an, în care Republica Belarus și Kazahstan vor introduce aceeași răspundere comună a declarantului și a brokerului vamal;
18) În conformitate cu paragraful 4 al articolului 10 din Acordul privind introducerea și punerea în aplicare a măsurilor referitoare la comerțul exterior cu bunuri în teritoriul vamal unic cu terțe țări, din 9 iunie 2009, lipsa licenței de import este motiv de refuz de vămuire a mărfurilor. Licența de import trebuie să fie obținută înainte de trecerea frontierei vamale a mărfurilor importate;
19) În cazul în care anumite documente, aferente declarației vamale, nu pot fi prezentate în momentul depunerii declarației vamale, la cererea motivată a declarantului, autoritatea vamală autorizează depunerea acestor documente înainte de acordarea liberului de vamă, iar în unele cazuri, prevăzute de legislația statelor membre ale Uniunii, si după acordarea liberului de vamă a mărfurilor.
20) Certificarea și analiza produselor: sunt admise la comercializare pe teritoriul vamal unic, cu excepția cazului în care au fost stabilite proceduri de evaluare a conformității, în oricare dintre statele membre, cu următoarele condiții:
– certificarea de către un organ de certificare înregistrat într-un Registru unic;
– testarea în laboratoare de testare (centre), incluse în Registrul unic;
– certificatele de conformitate și declarațiile de conformitate vor avea un format unic.

Proiect geostrategic

Spatiul Economic Unic (SEC) este proiectul de integrare economică și politică a celor trei țări din CSI, respectiv Rusia, Belarus, Kazahstan . Intenția de a forma un spațiu economic unic a fost anunțată pe 23 februarie 2003 de către președinții Rusiei, Kazahstanului, Belarus și Ucrainei. La summit-ul de la Yalta din 19 septembrie 2003 liderii din cele patru stat au semnat un acord privind formarea SEC. Acordul prevede dezvoltarea unui set de măsuri pentru care sunt necesare încheierea de aproximativ cincizeci de acorduri.
Ulterior Ucraina și-a retras participarea la SEC, iar începând cu anul 2004 toate eforturile au fost continuate de către Rusia, Belarus, Kazahstan, care au ratificat acordurile în parlamentele lor.
În luna iunie 2006 a fost luată decizia că lucrările de constituire a Uniunii vamale se vor desfășura în cadrul Comunității Economice Eurasiatice, ținând cont de evoluțiile proiectului SEC. Oportunitatea acestei decizii este dictată de faptul că scopurile și obiectivele Comunității Economice Eurasiatice și SEC sunt comune: crearea unei piețe comune și a unui spațiu economic comun.
Pe 19 decembrie 2009 prin decizia Consiliului Interstatal al Comunității Economice Eurasiatice (organul suprem al Uniunii vamale), s-a aprobat un plan de acțiune pentru formarea spațiului economic comun Rusia, Belarus, Kazahstan.

4 raspunsuri

Urmăritori & Pingbacks

  1. […] [1] Terzi Anatol, ”România, așteptata in Uniunea vamală Rusia-Belarus-Kazahstan”, Karadeniz-Press, București,  25 martie 2013, https://karadeniz-press.ro/romania-asteptata-in-uniunea-vamala-rusia-belarus-kazahstan/ […]

  2. […] [1] Terzi Anatol, ”România, așteptata in Uniunea vamală Rusia-Belarus-Kazahstan”, Karadeniz-Press, București,  25 martie 2013, https://karadeniz-press.ro/romania-asteptata-in-uniunea-vamala-rusia-belarus-kazahstan/ […]

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *