Rezervistii militari din Romania, calcati in picioare

, , ,
 

Soldatii romani din Afganistan, condamnati la saracie

Soldatii romani din Afganistan, condamnati la saracie

Armata Romaniei este protagonista unuia dintre cele mai mari scandaluri din ultima vreme, dupa ce s-a dovedit ca promisiunile presedintelui Traian Basescu si ale ministrului Apararii, Gabriel Oprea, au fost doar vorbe in vant: zeci de mii de rezervisti din sistemul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale s-au trezit la jumatatea lunii ianuarie 2011 cu pensiile reduse drastic, unele dintre ele fiind mai mult decat injumatatite.
Reactiile clasei politice nu s-au lasat asteptate, opozitia criticand vehement situatia in care s-a ajuns si cerand incetarea procesului de recalculare a pensiilor, prin care s-au incalcat Constitutia, statutul cadrelor militare si acordurile internationale semnate de Romania, in calitate de membru al UE si NATO. Mai mult decat atat, in momentul de fata, este in vigoare o decizie definitiva si irevocabila a Inaltei Curti de Casatie si Justitie care se aplica erga omnes (in cazul tuturor) si care prevede incetarea procesului de recalculare. Bineinteles, guvernul Boc a refuzat sa o aplice, sustinand contrariul.
Foarte curios, tot in aceasta perioada au avut loc schimbari importante si rotiri de cadre la nivelul conducerii Armatei si a marilor unitati din tara. Totul, intr-un mare secret, desi deciziile fusesera luate inca de la sfarsitul anului trecut. Motivul ramane, deocamdata, necunoscut, desi, incepand cu luna noiembrie, se vorbea despre faptul ca anumiti generali au inceput sa isi exprime mai mult decat voalat nemultumirile legate de ce se intampla cu organismul militar si felul in care au ajuns sa fie tratati militarii de catre personajele care le conduc destinele.

MApN dezinformeaza cu nerusinare

Manifestand o lipsa totala de bun simt, MApN dezinformeaza opinia publica cu nerusinare, prin vocea reprezentantilor sai, sustinand cu tarie, in ciuda miilor de dovezi clare, ca pensiile nu au fost reduse, ci, din contra, multe dintre fiiind chiar majorate. Un sambure de adevar exista, totusi. Din cauza haosului creat de graba cu care s-a dorit indeplinirea termenului de cinci luni de reclaculare a aproximativ 150.000 de pensii, s-a ajuns la situatia in care unii subofiteri au ajuns sa aiba o pensie mai mare decat un colonel sau general. De asemenea, exista mii de cazuri in care cadrelor in rezerva li s-au scos pana la 25 de ani din activitate, pentru ca nu mai exista dosarele sau nu au fost incluse in bazele de date, astfel ca s-au trezit cu o pensie de sub 1000 de lei.
MApN, cel mai vocal in acest caz, ridica din umeri si promite ca este vorba doar despre erori, care, cu timpul, vor fi rezolvate, militarii urmand sa primeasca sumele restante retroactiv. Cand se va intampla asta, nimeni nu stie. Se pune mereu aceeasi placa uzata: se fac eforturi sustinute, toate se vor rezolva, sunt doar erori, presa dezinformeaza.

Plangeri penale impotriva lui sefilor Guvernului, MApN, MAI si SRI

Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate, in Retragere si in Rezerva a depus, joi, la Parchetul ICCJ plangeri penale impotriva premierului, a ministrilor Gabriel Oprea, Traian Igas, a directorului SRI, George Maior, pentru nerespectarea legislatiei si a hotararilor judecatoresti privind pensiile. Colonelul (r) Valeriu Pricina, vicepresedintele Sindicatului Cadrelor Militare Disponibilizate, in Retragere si in Rezerva (SCMD) a declarat, joi, pentru Mediafax, ca plangerile penale care urmeaza a fi transmise parchetului reclama “neaplicarea hotararilor judecatoresti privind recalcularea pensiilor precum si neaplicarea normelor statului de drept”. SCMD invoca incalcarea Constitutiei, a legislatiei europene, a dreptului la proprietate si contesta pozitia oficiala a Guvernului potrivit careia hotararile judecatoresti care prevad suspendarea hotararii de guvern 735 sunt aplicabile numai reclamantilor in dosar.
Valeriu Pricina a mai declarat ca, de asemenea, SCMD pregateste initierea unui proces impotriva sefilor centrelor militare care au eliberat adeverintele pe baza carora au fost recalculate pensiile, deoarece acestea nu au fost emise de autoritatile competente, nu indica sursa veniturilor inscrise si nu sunt semnate de organul financiar contabil. Pricina a spus ca sindicatul a primit “tone” de sesizari din partea pensionarilor militari care reclama faptul ca au primit pensii mult mai mici decat cele care li se cuveneau de drept. “De altfel, cu exceptia catorva plutonieri in cazul carora calculatiile initiale fusesera gresite si care au primit intr-adevar sume in plus, toti pensionarii militari au primit mai putin la pensie decat li se cuvenea”, a spus Valeriu Pricina contrazicand astfel Ministerul Apararii care a anuntat miercuri ca nicio pensie sub 3.000 de lei nu va scadea dupa recalculare.

ICCJ a oprit irevocabil recalcularea pensiilor

Instanta suprema a decis definitiv suspendarea aplicarii HG 735/2010 privind recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislatiei privind pensiile militare de stat, ale politistilor si ale functionarilor din penitenciare, confirmand astfel o sentinta a Curtii de Apel (CA) Cluj din septembrie 2010. ICCJ a respins, anterior, recursul formulat de Guvern impotriva sentintei nr. 338/2010 pronuntate de Curtea de Apel Cluj, in 28 septembrie 2010. Astfel, HG 735/2010 ramane irevocabil suspendata la aplicare conform dispozitivului sentintei instantei clujene.
In 28 septembrie 2010, Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Cluj a decis suspendarea executarii HG 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislatiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale politistilor si ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor, conform Legii 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor. Suspendarea s-a dispus pana la pronuntarea hotararii de fond (privind anularea efectelor HG 735). Actiunea a fost promovata de Viorel Hexan, Gheorghe Stanescu, Stefan Trif, Iulian Palca, Ioan Bob, Mircea Matei Serban, Vasile Vanea. Reclamantii au invocat faptul ca HG 735/2010 a fost promovata cu incalcarea dispozitiilor privind transparenta decizionala, fiind publicata in Monitorul Oficialfara a fi fost adusa anterior la cunostinta publicului. Totodata, reclamantii au sustinut ca multi dintre militari sunt in imposibilitatea fizica de a face rost, in termenul solicitat, de actele cerute pentru recalcularea, ceea ce va da nastere la situatii. Discriminatorii. Potrivit acestora, actul este neconstitutional si imoral, ingradind accesul ulterior la justitie al celor care vor dori sa conteste recalcularea.

Interventie ministeriala

Ministerul Administratiei si Internelor a solicitat sa i se admita interventia in proces, sustinand ca reclamantii nu au indeplinit procedura prealabila administrativa, etapa obligatorie, inainte de deschiderea actiunii in justitie. Instanta Curtii de Apel Cluj a constatat insa indeplinirea acestei etape administrative si notificarea de catre reclamanti a MAI in 13 august a celor sapte motive pentru care se cerea revocarea actului normativ.
Instanta clujeana a constatat ca potrivit legilor 119/2010 si 19/2000, pentru beneficiari este instituita ca facilitate posibilitatea de a-si dovedi cu acte stagiile de cotizare, iar persoanele nu sunt obligate sa depuna cereri de recalculare a pensiei. “Iata doar cateva elemente care sunt de natura a induce o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ si care, in opinia instantei, sunt de natura a argumenta pe deplin «cazul bine justificat»”, se arata in motivarea deciziei instantei clujene. In ceea ce priveste prevenirea pericolului iminent – conditie ce trebuie indeplinita in dosare in care se solicita suspendarea efectelor unui act administrativ – instanta Curtii de Apel Cluj a constatat ca si aceasta este indeplinita. “Cat priveste caracterul iminent al pagubei, acesta se desprinde din cuprinsul prevderilor art. 1al HG 735/2010 potrivit carora «pensiile prevazute la art.1 lit. 1 si b din Legea 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor, cuvenite sau aflate in plata, se recalculeaza conform algoritmului de calcul stabilit de Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, intr-o perioada de cinci luni de la intrarea in vigoare a acestei hotarari». Cum HG 735/2010 a intrat in vigoare la data de 29 iulie 2010, iar pensiile astfel recalculate in perioada mai sus mentionata vor intra in plata incepand cu luna ianuarie 2011, instanta apreciaza ca se justifica sustinerea reclamantilor privitoare la iminenta pagubei ca prejudiciu viitor ce se va realizza in perioada de timp aratata”, potrivit motivarii deciziei din 28 septembrie a instantei Curtii de Apel Cluj.

Dezechilibre sociale

“Este de principiu faptul ca recalcularea pensiilor stabilite conform legilor cu caracter special, cuvenite sau aflate in plata, precum si determinarea punctajului mediu anual si a cuantumului fiecarei pensii, este prevazut de legea organica – Legea 119/2010. Dispozitiile actului administrativ contestat fiind date in executarea acestei legi fac pentru prima data referiri la situatia in care beneficiarii acestora nu depun cereri de recalculare si documente doveditoare, caz in care se va proceda in mod discriminatoriu la determinarea punctajului mediu anual pe baza salariului mediu brut pe economie in perioadele respective. Starea de fapt prezentata este de natura a crea dezechilibre intre interesul general si imperativele protectiei drepturilor fundamentale ale persoanei, care exista ori de cate ori, prin diminuarea drepturilor patrimoniale, persoana trebuie sa suporte o sarcina excesiva si disproportionata”, potrivit motivarii. In consecinta, instanta a retinut pe de o parte ca “la nivel de aparenta actul administrativ normativ supus suspendarii nu indeplineste conditiile de fond si forma ale actului ce se impune a fi emis, iar iminenta prejudiciului este estimata”, motiv pentru s-a admis actiunea reclamantilor.
Intr-un alt dosar, Curtea de Apel Bucuresti a fost sesizata de 635 de foste cadre militare care au solicitat suspendarea HG 735/2010. Aceasta cauza a fost inregistrata cu numarul 10742/2/2010. In 6 decembrie 2010, Curtea de Apel Bucuresti a admis cererea de suspendare promovata de cei 635 pensionari militari, suspendand efectele HG 735/2010 pana la pronuntarea instantei de fond asupra cererii de anulare a aceluiasi act normativ. Dosarul in care se cere anularea efectelor HG 735 a fost inregistrat la Curtea de Apel Bucuresti sub nr. 11431/2/2010.

Dezinformarile MApN

Pensiile militare sub 3.000 de lei de care beneficiaza militarii cu cariera completa nu au fost diminuate, a declarat, miercuri, generalul de brigada Mariana Lupu, seful Directiei Generale Financiar Contabile din Ministerul Apararii. Ea a precizat ca pana la 31 decembrie 2010, 21.717 dintre dosarele cu adeverinta de venit au fost procesate. Mariana Lupu a precizat ca in baza acestor date rezulta ca nicio pensie platita militarilor cu cariera completa cu valoare de sub 3.000 de lei nu a scazut. De asemenea, in 80% dintre cazurile procesate pana acum in legatura cu militarii cu cariera incompleta pensiile sub 3.000 de lei nu au scazut, sustine sursa citata. Mariana Lupu a explicat ca potrivit datelor MApN, la 31 decembrie erau in plata pensii pentru 81.379 de beneficiari de pensii miltiare si indemnizatii. Dintre acestea, 251 au fost exceptati de la recalculare fiind vorba despre magistrati militari, beneficiarii de pensii de invaliditate si de urmasi si de cei care au obtinut suspendarea in instanta a aplicarii Hotararii de Guvern 735. Ceilalti 81.128 de beneficiari de pensii militare au facut obiectul recalcularii si peste 65.000 dintre acestia, respectiv 80%, au depus dosarele pentru recalculare.
In absenta adeverintelor de venit pensia se recalculeaza pe baza salariului mediu pe economie existent in diversele perioade calculate, a reamintit Lupu, adaugand ca aceasta situatie se poate corecta printr-o solicitare de obtinere a adeverintelor de venit. Lupu a mai precizat ca pana la 31 decembrie 2010, 21.717 dosare din totalul de 48.000 inregistrate la Directia Generala Financiar Contabila au fost procesate. Dintre acestea, 2861 de dosare se refera la pensionarii cu cariera militara completa a explicat Mariana Lupu, ea a adaugat ca dintre aceste 2.861 de dosare 1.691 vizeaza pensionarii militari cu pensii de pana la 3.000 de lei, oficialul MApN reiterand ca dupa recalculare niciun venit nu va scadea si oferand exemple in acest sens. Pe de alta parte, Mariana Lupu a explicat ca dintre cele 2.861 de dosare privind pensionari cu cariera militara completa, 1.780 vizeaza situatii in care pensiile sunt mai mari de 3.000 de lei.
Mariana Lupu a aratat ca dintre aceste cazuri 454 de pensii scad, iar pentru 61% din cazuri pensiile au crescut. Din cele 21.717 dosare procesate restul de 18.856 se refera la pensionari cu cariera militara incompleta, dintre acestia 16.437 fiind cazuri care primeau sub 3.000 de lei. Lupu a explicat ca in aceasta categorie exista 3.158 de cazuri in care pensia dupa recalculare scade, iar 13.279 nu sunt afectati de scadere, ci din contra.

Ce spune si MAI

Procesul de recalculare a pensiilor militare de stat, a pensiilor de stat ale politistilor si ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor, aflate in plata la Casa de Pensii a Ministerului Administratiei si Internelor, s-a desfasurat in conformitate cu prevederile Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor, ale Hotararii Guvernului nr. 735/2010, precum si ale Instructiunilor ministrului administratiei si internelor nr. 191/2010. Termenul de recalculare a fost stabilit pe o perioada de 5 luni de la data intrarii in vigoare a Hotararii Guvernului nr. 735/2010, respectiv 28.07.2010-28.12.2010, fapt pentru care, incepand cu 01.01.2011, vor fi puse in plata pensiile recalculate.
La data de 31.12.2010 la Casa de Pensii a M.A.I. erau in plata un numar de 66.528 de beneficiari de pensii si indemnizatii, din care 66.450 au facut obiectul recalcularii pensiilor, diferenta de 78 fiind cei care au dreptul la indemnizatii, potrivit legii.
In perioada 28.07.2010-22.11.2010 au fost eliberate pensionarilor 5.294 de adeverinte privind veniturile lunare individuale realizate necesare stabilirii punctajelor medii anuale, dintre acestea 856 fiind depuse pana la 22.11.2010 la Casa de Pensii a M.A.I. insotite de solicitari scrise de recalculare a pensiilor. Avand in vedere ca pentru operatiunile de stabilire si plata a pensiilor pentru luna ianuarie 2011 erau necesare peste 30 de zile, dupa data de 22.11.2010 a inceput procesul de recalculare efectiva a pensiilor aflate in plata la Casa de Pensii a M.A.I. pentru cele 856 de solicitari scrise depuse pana la aceasta data, pentru cele 113 dosare noi de pensionare, repunere si suspendare precum si pentru 65.481 de beneficiari pentru care pensiile s-au recalculat potrivit art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010.
Activitatea respectiva a constat in principal in urmatoarele:
– adaptarea aplicatiei informatice preluate de la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale;
– introducerea datelor in aplicatia informatica de recalculare pensii;
– calculul efectiv al pensiilor prin stabilirea punctajului mediu anual;
– verificarea modului de introducere a datelor si al calculului efectiv;
– emiterea celor 66.450 decizii pentru pensiile recalculate si a buletinelor de calcul aferente acestora.

Operatiuni necesare

In perioada 22.11.2010-22.12.2010, au fost inregistrate la Casa de Pensii a M.A.I. un numar de 6.957 de solicitari scrise de recalculare a pensiilor, insotite de adeverintele privind veniturile lunare individuale realizate necesare stabilirii punctajelor medii anuale, activitate care continua si in prezent.
In intervalul 22.12.2010-31.12.2010 s-au efectuat operatiunile necesare depunerii si expedierii celor 66.450 decizii de recalculare precum si pentru emiterea mandatelor de pensie aferente lunii ianuarie 2011. Din recalcularea pensiilor a rezultat faptul ca din cele 969 (856 + 113) de pensii recalculate pe baza adeverintelor privind veniturile lunare individuale realizate necesare stabilirii punctajelor medii anuale, nu s-au inregistrat diminuari, in medie, a pensiilor pentru limita de varsta sub 3.000 de lei.
Pentru anul 2011, Casa de Pensii a M.A.I., potrivit articolului 10 din Hotararea Guvernului nr. 735/2010, va proceda la modificarea pensiilor recalculate, in ordinea depunerii documentelor, in cazul celor care au depus sau vor depune solicitari scrise de recalculare, insotite de adeverintele privind veniturile lunare individuale realizate necesare stabilirii punctajelor medii anuale, in termenul general de prescriptie (3 ani), regularizarea drepturilor de pensie urmand a se efectua incepand cu 01.01.2011.
Pentru pensionarii M.A.I. care au obtinut hotarari ale instantelor de judecata referitoare la suspendarea/anularea Hotararii Guvernului nr. 735/2010, procesul de recalculare s-a efectuat in conformitate cu prevederile Legii nr. 119/2010 si ale Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, urmand ca, dupa solutionarea aspectelor juridice legate de incidenta exclusiva a hotararii de Guvern mentionate in procesul de recalculare, sa fie dispuse masuri de regularizare a pensiilor astfel recalculate, incepand cu 01.01.2011.

Militari activi azi in Afganistan, rezervistii-victime de maine

Romania a contribuit la procesul de stabilizare a Afganistanului inca din 2002, cand tara noastra s-a alaturat coalitiei conduse de SUA, avand ca scop reinstaurarea libertatii in Afganistan si inlaturarea terorismului din aceasta tara. Dupa preluarea de catre NATO a operatiei ISAF in 2003, Romania si-a sporit gradual contributia la efortul Aliantei, in paralel cu continuarea participarii la operatia “Enduring Freedom”, condusa de SUA. Cei aproximativ 1.600 de militari romani contribuie la realizarea obiectivelor NATO in Afganistan de sprijinire a extinderii si exercitarii autoritatii guvernului afgan pe tot teritoriul tarii si de furnizare a climatului de securitate necesar pentru activitatile de stabilizare si reconstructie.
Prezenta ANA se face simtita acum in aproape fiecare provincie actionand in cooperare cu fortele NATO/ISAF/PRT in misiuni specifice de patrulare dar si cu fortele locale de politie pentru sprijinul actiunilor acestora din urma. Fiecare batalion ANA beneficiaza de o echipa de mentori pentru instruire. Iar plata salariilor se face prin aportul financiar, in cea mai mare parte, al SUA. Nivelul de pregatire si echipare nu permite inca unitatilor ANA sa execute misiuni majore fara asistenta fortelor de coalitie, mai ales la nivel mai mare de batalion. Responsabilitatea majora instruirii armatei afgane revine echipelor de insotire, Embaded Training Teams (ETT), echipelor operationale de consiliere si legatura, Operational Mentoring Liaison Teams (OMLT) si echipelor de sprijin logistic, Logistic Support Teams (LST).
In prezent, Romania are in Afganistan 1664 de militari. De la inceputul misiunii, 17 militari romani au cazut la datorie, iar alti 53 au fost raniti. In total, Romania a pierdut 20 de soldati, inclusiv 2 in Irak, si 1 in Republica Bosnia-Hertegovina. Totodata, fortele militare romane au mai avut 69 de raniti, inclusiv 53 in Afganistan, 14 in Irak si 2 in Bosnia.

Buget redus drastic

Estimarile referitoare la cheltuielile totale la nivelul Ministerului Apararii indica o reducere graduala in urmatorii trei ani, acestea putand ajunge, de la 1,29% din PIB in 2010, la 0,73% in 2013, relateaza Mediafax, citata de agentia de presa KARADENIZ PRESS. Cheltuielile totale la nivelul Ministerului Apararii sunt estimate in 2010 la 6.595 milioane de lei, reprezentand 1,29% din PIB. Estimarile cu privire la cheltuielile totale pentru urmatorii trei ani indica o scadere graduala. Acestea ar putea ajunge la 4.381 de milioane de lei in 2011 (0,80% din PIB), la 4.668 de milioane de lei in 2012 (0,78% din PIB) si la 4.840 de milioane de lei in 2013 (0,73% din PIB), potrivit strategiei fiscale pentru perioada 2011 – 2013, document aprobat ieri de Guvernul de la Bucuresti.
In ceea ce priveste cheltuielile de personal, acestea sunt estimate in 2010 la 2.877 milioane de lei (0,56% din PIB). In 2011 cheltuielile de personal ar urma sa fie 2.978 milioane de lei (0,55% din PIB), in 2012 – 3.068 milioane de lei (0,51% din PIB), iar in 2013 – 3.181 de milioane de lei (0,48% din PIB). In ceea ce priveste cheltuielile de investitii, se estimeaza ca in 2010 acestea vor fi la nivelul MApN de 663 de milioane de lei (0,13% din PIB). Acestea ar putea scadea la 500 de milioane de lei (0,09%) in 2011. Pentru anul 2012, este indicata valoarea de 672 de milioane de lei (0,11%), iar in 2013 aceste cheltuieli sunt estimate sa ajunga la 718 de milioane de lei (0,11% din PIB).

Reduceri drastice in 20 de ani

Printre institutiile cele mai afectate de procesele de restructurare succesive din ultimele doua decenii, se numara si Ministerul Apararii Nationale de la Bucuresti, conform declaratiilor actualului ministru, Gabriel Oprea, incepand cu anul 1990, efectivele armatei romane reducandu-se cu peste 70%. Ministrul Apararii Nationale, Gabriel Oprea, citat de mass-media de la Bucuresti, a declarat recent ca personalul armatei romane s-a redus din 1990 de patru ori. ”Incepand cu anul 1990, armata Romaniei s-a aflat intr-un proces continuu de restructurare, efectivele reducandu-se cu aproximativ 70%, de la 320.000 la aproximativ 80.000. Aceasta reducere de aproape patru ori a personalului a facut ca MApN sa fie singura institutie publica din Romania care a realizat o restructurare atat de semnificativa. In acest an, functionam cu un buget de avarie si este normal sa fim solidari cu poporul roman. Nu ne plangem, ci ne indeplinim misiunile, suntem apreciati de partenerii nostri, iar militarii romani sunt cei mai buni ambasadori ai Romaniei in lume. Armata are angajamente internationale care trebuie respectate si trebuie sa asigure securitatea nationala a Romaniei. (…) Trebuie sa ne adunam in jurul valorilor pe care le avem – armata, biserica – si sa depasim momentele grele prin care trece Romania. Nu putem trece prin aceste momente prin demagogie. Avem nevoie de solutii clare si de dragoste de tara”, a subliniat Oprea.
Intrebat despre pensiile militare, ministrul Apararii a precizat ca mandatul sau a fost indeplinit in privinta pensiilor militare, si anume ca pensiile mai mici de 3.000 de lei sa nu scada odata cu aplicarea noului sistem de calcul al pensiilor. ”In acest context de criza, prin pastrarea la acelasi nivel a 91% din pensiile MApN si a 88% din intreg sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala, consideram ca ne-am indeplinit obiectivul si, asa cum am promis, pensiile militare sub 3.000 de lei nu vor scadea”, a mai precizat ministrul Gabriel Oprea.

Proces amplu

Conform datelor transmise in exclusivitate agentiei de stiri KARADENIZ PRESS de catre serviciul de presa al Ministerului Apararii, „anul 1990 a reprezentat pentru Armata Romaniei punctul initial al unui amplu proces de reformare interna si de transformare, atat din punct de vedere structural, cat si conceptual, concomitent cu schimbarile produse la nivel national. Acest proces se circumscrie politicii nationale de securitate, care a fost puternic polarizata in directia integrarii in NATO. Perioada 1990 – 2000 a fost marcata de insistente demersuri de aderare la NATO, care au reprezentat tot atatea argumente de consecventa in orientarea politica si militara a statului roman. Obiectivele prioritare ale reformei armatei au fost stabilite prin Planul National de Aderare a Romaniei la NATO (ciclurile II – V MAP), Calendarul pentru definitivarea reformei, precum si alte documente nationale.
Anii 2001 – 2004 au insemnat pentru Armata Romaniei o accelerare a reformei militare, concentrata pe urmatoarele domenii: restructurarea si operationalizarea fortelor; pregatirea personalului si a unitatilor pentru sporirea gradului de interoperabilitate cu structurile NATO; participarea la activitati PfP, operatiuni in sprijinul pacii si in cadrul formatiunilor multinationale; imbunatatirea managementului si a structurii personalului din armata: invatamantul militar; planificarea apararii; managementul spatiului aerian; logistica si infrastructura” se mai arata in comunicatul Ministerului Apararii.

Obiective majore

In acest context, unul din obiectivele majore ale reformei organismului militar, in domeniul managementului resurselor umane, l-a constituit reducerea efectivelor generale ale armatei, avand ca scop realizarea echilibrului intre resursele financiare alocate si cheltuielile de personal, respectand urmatoarele prioritati:
♦ scaderea numarului de ofiteri si, in mod deosebit, a ofiterilor cu grade superioare si a celor cu grade de general;
♦ cresterea numarului de subofiteri si soldati/gradati profesionisti;
♦ reducerea continua a numarului de militari incorporati pentru satisfacerea serviciului militar obligatoriu pana la „momentul terminus” -1 ianuarie 2007, cand acesta a fost suspendat pe timp de pace;
♦ reducerea numarului de civili si reorganizarea interna a acestui corp profesional, prin cresterea numarului civililor cu studii superioare incadrati in posturi de decizie politico-militara, lideri de structuri expert sau experti si scaderea numarului celor cu studii medii si gimnaziale, implicati in activitati de intretinere si servicii.
Astfel, din 1990 si pana in prezent, efectivele Armata Romaniei s-au redus cu aproximativ 70%, de la 320.000 la 87.000. Aceasta reducere de aproape 4 ori a personalului este singulara in intregul sistem public si a fost mai accentuata in perioada 1997 – 2003. In primii 12 ani (perioada 1990 – 2002) efectivele de personal militar si civil ale Armatei Romaniei au scazut de la 320.000 la aproximativ 160.000, adica la jumatate.

Reduceri de efectiv

Masurile adoptate in domeniul planificarii si controlului fluxurilor de intrare/iesire a personalului, corelate cu prioritatile mentionate mai sus, au condus la continuarea procesului de reducere a efectivelor, astfel ca la inceputul anului 2004 alte aproximativ 29.100 de persoane au iesit din sistem, ajungandu-se in perioada de aderare la o cifra de aproximativ 127.000 de persoane, (ofiteri, subofiteri, maistri militari, militari angajati pe baza de contract, militari cu termen redus, militari in termen si salariati civili). Dupa momentul de referinta al intrarii in NATO, reforma domeniului de resurse umane a fost intensificata si accelerata, prin modificarea si completarea cadrului legislativ-normativ, care a permis o mai buna adaptare a sistemului de management la cerintele unei armate moderne, membra NATO.
Anul 2005 este marcat, din punct de vedere al modernizarii managementului resurselor umane prin aparitia Conceptiei privind modernizarea managementului resurselor umane in Armata Romaniei, document ce decurge din Strategia de Transformare a Armatei Romaniei, care abordeaza unitar problematica resurselor umane, proiectand politicile si directiile de actiune in urmatorii ani. Concomitent cu modernizarea sistemului de management resurse umane, a continuat procesul de reducere si restructurare a efectivelor armatei, in anii 2005 si 2006, dupa cum urmeaza:
– 2005 – 14.700 persoane;
– 2006 – 7.000 persoane.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *