Republica Moldova la rascruce

, , ,
 

Guvernul de la Chisinau a initiat ample reforme

Guvernul de la Chisinau a initiat ample reforme

Republica Moldova desi se afla sub un nou suflu politic nu inseamna ca lipsesc provocarile in ceea ce priveste actul de guvernare dar si cel legislativ. O problema de actualitate este legata de disputa istoria integrata versus istoria romanilor, ca obiect de studiu in scolile din stanga Prutului. Pe aceasta chestiune a acceptat sa acorde un interviu, domnul Ion Hadarca, deputat in Parlamentul de la Chisinau membru al Comisiei cultura, educatie, cercetare, tineret, sport si mass-media a legislativului Republicii Moldova.
I: Care este situatia acum?
R: Este o disputa mai veche si provocarile cum le-ati semnalat dumneavostra sunt rezultatul unei inertii care urmeaza a fi stopata si urmeaza a fi intr-un fel solutionata prin niste initiative legislative eficiente si performante. Noi am mostenit foarte mult din guvernarea comunista. Mai ales in acest domeniu, in sfera educatiei a fost o imixtiune bazata pe proliferarea minciunii. Si  una din componentele promovarii minciunii a fost si falsul istoric care urma sa devieze mentalitatea sociala  de la constiinta identiutatii nationale  si promovarea unui concept care de fapt este de sorginte stalinista: conceptul moldovenismului, care de fapt era obedient structurilor si mentalitatii estice, rasaritene imperiale; adica stergerea ca atare a constiintei nationale, promovarea unui alt mesaj si unui alt tip de gandire, cultivarea dezradacinarii si a dezbinarii nationale si intr-un fel absorbirea, asimilarea pana la anihilarea totala a elementului autohton in spatiul acesta.
Istoricii au luat atitudine, istoricii de buna calitate si Asociatia Istoricilor din Republica Moldova in concordanta cu specialistii notorii in domeniu au dezaprobat acest concept in presa pe atunci si de  opozitie.
El a fost dezbatut pe larg si  in momentul venirii la guvernare a Alinetei pentru Integrare Europeana. Multi din liderii de opinie ai Alientei s-au pronuntat pentru retragrea si de fapt au si fost retrase aceste manuale si elaborarea unor instrumente moderne de promovare a adevarului istoric, a limbii, a traditiilor noastre, a evenimentelor care s-au intamplat in spatiul acesta, adica un concept , chiar daca se va folosi, dar nu cred ca se va folosi notiunea aceasta de istorie integrata, poate undeva in limita in care este eficient si plauzibil cu conceptul european. Pe noi ne intereseaza la modul propriu-zis promovarea istoriei romanilor si constiinta identitatii nationale. Chiar revigorarea constiintei nationale in spatiul acesta, aceasta este important.
I: Premierul Republicii dar si presedintele, domnii Filat si Ghimpu, afirmau cu tarie necesitatea introducerii in orarul elevilor a istoriei romanilor. Un gest ce se regaseste numai la nivel declartiv? Exista un proiect bine stabilit?
R: Exista un proiect, oricum noi avem specialistii. Primul proiect ar fi de reluat manualele  care au existat si au functionat pana la guvernarea comunistra. Noi am purces la elaboraraea  unui nou curriculum educational si a unui nou cod educational si de fapt acolo toate aceste probleme vor fi formulate in compelxitatea lor conform cu cerintele moderne.
I: Intelegand ca subiectul istoria predata in scoli se va regasi in acest pachet  legisltiv mai larg in ceea ce  priveste educatia in Republica Moldova, exista pasi stabiliti de a adoptare, de punere in aplicare?
R: Pot sa va ofer doar faptul  ca noi ne aflam acum in proces de remodernizare si de revizuire a acestor momente si aceste mosteniri triste pentru noi, oricum pe pedagogii nostri, invatatorii de istoria romanilor, cei care au plans , in perioada comunistilor dupa istoria adevarata, dupa adevarul istoric, pe ei nu  trebuie sa-i convingi. Cat priveste, reasamablarea intregului sistem tine de niste  decizii parlamentare si guvernamentale.
I: Anul acesta?
R: Cred ca da. Poate chiar in prima jumatate a anului ca sa finalizam , odata, cu terminarea anului scolar si sa intram intr-un  an scolar deja cu mai multe incredere si cu un sistem performant, modern care ar fi acceptat de toate aceste paliere sociale pe care le avem.
I: Am facut referire la ceea ce au declarat doi dintre liderii Alientei pentru Integrare Europeana. Daca facem trimiteri la afirmatiile domnului Marian Lupu, lucrurile se nuanteaza consistent. Domnia sa a afirmat, intr-un interviu in exclusivitate pentru Agentia de stiri OMEGA, ca in aceasta chestiune urmeaza sa fie luat in considerare “caracterul policultural al societatii”, unde “majoritatea absoluta a populatiei se identifica drept moldoveni”.
R: Eu cred ca acestea sunt mai mult niste procedee politice de castigare a unor segemente ale electoratului in vederea unor eventuale alegeri anticipate sau show-uri electorale, si propriu-zis, astea tin mai mult de un anume subiectivism. Dar, nu pot sa-l acuz pe un partener de alinata  ca ar fi gata, in interesul unor conjuncturi politice, sa tradeze adevarul.
I: Istoria romanilor, vorbim  despre ceea ce inseamna obiectul de studiu, in pachetul legislativ mai larg al educatiei, daca va ajunge in Parlament, va fi votat de intreaga Alianta, si cand va intreb acest lucru ma gandesc inclusiv la deputatii Partidului Democrat, formatiune ce face parte din Alinata pentru Integrare Europeana?
R: Vor fi dezbateri, asta pot sa prevad si sa va asigur ca vor fi, si poate chir destul de fierbinti. Dar noi nu vom purcede la prodcedura de vot  pana cand nu vom transa toate acest probleme. Avem argumentele noastre, avem specialisti, avem comisii si in Ministerul Educatiei si aceasta  comisie de cercetare a crimelor regimului comunist care a fost formata, adica sub toate aspectele noi vom pregati toate argumentele ca sa putem convinge, chiar si pe cei mai inveterati oponenti.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *