Razboiul Voronin-Stati continua si in 2011

de | ian. 26, 2011 | Asia Centrală, Federatia Rusa, R. Moldova, Razboi energetic, Știri, Uncategorized @ro | 0 comentarii

„La un summit, preşedintelui Kazahstanului, Nursultan Nazarbaev, s-a apropiat de mine şi m-a întrebat despre acest Stati (Anatol Stati – n.r.). Mi-a spus că la noi este un astfel de businessman şi că ar vrea să cunoască mai multe despre el şi ca eu să-i scriu o scrisoare în care să-i spun ce prezintă acest Stati. Şi eu i-am scris. L-am caracterizat pe Stati ce face în Moldova, dar ce face în altă ţară eu nuştiu. El are afacere în mai multe ţări, treaba lui. Eu nu l-am discreditat”, a declarat recent liderul comuniştilor de la Chisinau, Vladimir Voronin,
Liderul comunist Vladimir Voronin a folosit serviciile secrete in razboiul cu ASCOM

Liderul comunist Vladimir Voronin a folosit serviciile secrete in razboiul cu ASCOM

„La un summit, preşedintelui Kazahstanului, Nursultan Nazarbaev, s-a apropiat de mine şi m-a întrebat despre acest Stati (Anatol Stati – n.r.). Mi-a spus că la noi este un astfel de businessman şi că ar vrea să cunoască mai multe despre el şi ca eu să-i scriu o scrisoare în care să-i spun ce prezintă acest Stati. Şi eu i-am scris. L-am caracterizat pe Stati ce face în Moldova, dar ce face în altă ţară eu nuştiu. El are afacere în mai multe ţări, treaba lui. Eu nu l-am discreditat”, a declarat recent liderul comuniştilor de la Chisinau, Vladimir Voronin, comentand scrisoarea pe care i-a trimis-o preşedintelui Kazahstanului, Nursultan Nazarbaev, în care omului de afaceri Anatol Stati ii erau aduse mai multe acuzatii deosebit de grave. Conform declaratiilor lui Anatol Stati, grupul ASCOM, deţinut de familia acestuia, a fost prejudiciat cu 1 miliard 550 de milioane de dolari SUA. Potrivit lui Stati, scrisoare trimisa de administratia prezidentiala de la Chisinau continea informatii eronate despre pericolele şi prejudiciile pe care companiile lui Stati le-ar putea aduce sigurantei nationale a statului kazah. Preşedintele ASCOM Grup a spus că imediat după acea scrisoare (în anul 2008), a fost supus unei intense campanii de hărţuire din partea statul kazah. Concernului său i-au fost impuse amenzi penale, iar unul dintre manageri a fost trimis în închisoare.
Ulterior, ASCOM Grup a dat în judecată Kazahstanul, dar şi pe liderul comuniştilor, Vladimir Voronin, pentru că ar fi trimis acea scrisoare. „Nu pretind niciun ban, nu vreau despăgubiri. Vreau ca cei care se fac vinovaţi de denigrarea imaginii mele, de distrugerea afacerii mele, dar mai ales de faptul că cetăţenii RM sunt în continuare aduşi la limita sărăciei prin aceste preţuri exorbitante la gazele naturale, să fie pedepsiţi. Înainte de toate, Voronin”, a declarat Stati, pentru mass-media de la Chisinau. Conform surselor oficiale locale, Procuratura Generală a Republicii Moldova a iniţiată o cauză penală.

Lupta Voronin-ASCOM se muta la Stockholm

Grupul financiar-industrial Ascom, care aparţine miliardarului moldovean Anatol Stati, a depus la 8 septembrie 2010 la Curtea de Arbitraj de la Stockholm cererea de chemare în judecată a guvernului din Kazahstan pentru exproprierea ilegală a proprietăţilor, ce vine în contradicţie directă cu Tratatul internaţional privind Carta Energiei. Artur Lungu, vicepreşedinte al Tristan Oil Ltd, companie ce figurează în calitate de operator al afacerilor lui Anatol Stati în Kazahstan, a confirmat faptul că cererea a fost depusă la Curtea de la Stockholm şi că o notificare în acest sens a fost trimisă şi guvernului kazah. Ascom arată în cerere că din 2008 a fost supus unei campanii de hărţuire din partea statului kazah, care a culminat cu anularea bruscă a contractelor de exploatare a subsolului deţinute de companiile locale ale Ascom, Kazpolmunnay (KPM) şi Tolkynneftegaz (TNG), precum şi confiscarea ilegală a activelor sale din Kazahstan, în iulie 2010. Aceste active se află în prezent în gestiunea companiei de stat KazMunaiGaz.
Potrivit notei informative, Ascom începând din 1999, când a achiziţionat dreptul de a exploata zăcămintele Borankol şi Tolkyn de la companii private din Kazahstan, a investit aproximativ 990 milioane dolari (până la data de 31 martie 2010) în explorare şi dezvoltare. Aceste investiţii au fost parţial finanţate prin oferte de obligaţiuni internaţionale în 2006, 2007 şi 2009, atunci când Tristan Oil Ltd. (”Tristan Oil”) a vândut obligaţiuni în valoare de 531 mil. USD către investitorii instituţionali internaţionali. Înainte ca Ascom să iniţieze programul de explorare şi a investiţiilor, Borankol şi Tolkyn au fost considerate de mulţi ca zăcăminte lipsite de perspectivă. Graţie programului său de investiţii, până în 2008 Ascom a avut aproximativ 100 de puţuri în exploatare la cele două domenii, din care aproximativ 80 produc pe zi în medie 56 000 barili de gaze şi petrol. Pentru a sprijini aceste operaţiuni, Ascom a construit, de asemenea, infrastructură din domeniul petrolier – investind 245 mil. USD într-o uzină de producere de gaz petrolier lichefiat, care la punerea în funcţiune ar fi avut o capacitate de prelucrare de 7 milioane metri cubi de gaz pe zi. Deopotrivă cu creşterea constantă de producţie la aceste domenii, Ascom a făcut prospecţiuni la zăcământul Tabyl în iulie 2008 şi a declarat descoperirea geologică a zăcămintelor de petrol şi gaz la Munaibay şi structurile Bahyt de la Tabyl în martie 2009.

Axa secreta

Serviciul de Informatii si Securitate (SIS) al Republicii Moldova a furnizat autoritatilor din Republica Kazahstan „sute” de documente si rapoarte secrete privind activitatea concernului ASCOM, relateaza surse din cadrul SIS, citate in exclusivitate de agentia de presa KARADENIZ PRESS. Conform surselor citate, in perioada 2006 – 2009 (n.r.- in timpul celui de-al doilea mandat prezidenţial al lui Vladimir Voronin), mai multe delegatii ale SIS si serviciilor de informatii kazahe au efectuat vizite in Kazahstan, si respectiv Republica Moldova, unde au avut loc consultari bilaterale privind activitatea ASCOM si familia Stati. Oficialii SIS au mai declarat ca partea kazaha a solicitat sprijinul SIS si dupa schimbarea guvernarii de la Chisinau din 2000, dar ca liderii Aliantei pentru Integrare Europeana (AIE) si actuala conducere a SIS au refuzat continuarea colaborarii cu structurile de securitate de la Astana.

Decoratii secrete anti-ASCOM

Recent, mass-media de la Chisinau, a dezvaluit ca fostul presedinte al tarii, Vladimir Voronin, a oferit, in secret, distinctii de stat unor oficiali rusi din conducerea serviciilor secrete de la Moscova. Astfel, potrivit Serviciului de presa al Presedintiei de la Chisinau, in decembrie 2001 si iunie 2003, Vladimir Voronin a conferit Ordinul “Stefan cel Mare” fostului sef al Serviciului Federal de Securitate (FSB), general-maiorului Veaceslav Usakov, generalului de armata Nikolai Patrusev si lui Serghei Lebedev, fost director al Serviciului de Informatii Externe al Federatiei Ruse. Actualmente, Patrusev este secretarul Consiliului rus de securitate, iar Lebedev este presedintele executiv al Comitetului CSI. Potrivit presei ruse, pana a deveni sef al FSB, Veaceslav Usakov a fost responsabil de o directie a serviciilor secrete ruse care veghea de fostele tari ale URSS. Si generalul Nikolai Patrusev apare in presa rusa ca o persoana controversata.
Reamintim ca ordinul “Stefan cel Mare” este cea mai inalta distinctie militara din Republica Moldova. Este din argint si poleit cu aur si se confera pentru “acte de eroism si conducere iscusita a operatiunilor militare si pentru alte merite deosebite in apararea libertatii si independentei Republicii Moldova”.

Atacuri pe toate fronturile

Implicarea servicilor secrete din Federatia Rusa, sau cel putin a unui grup de interese din interiorul comunitatii ruse de informatii, a fost speculata de mass-media de la Chisinau. Astfel, Artur Resetnikov, seful Serviciului de Informatii si Securitate – tot el, nepotul fostei prime doamne, Taisia Voronin – a trimis o „cifrograma” catre directorul Serviciului Federal de Securitate din Rusia, generalul de armata N. P. Patrusev, in care il informeaza ca „SIS al RM efectueaza un complex de masuri de control privind Grupul Industrial-Financiar ASCOM, suspectat de operatiuni valutare ilicite care pot fi calificate ca „spalare de bani”. „Conform datelor de care dispunem, ASCOM are pe teritoriul FR o reprezentanta in or. Celeabinsk, prin intermediul careia desfasoara activitati economice. Afara de aceasta, potrivit informatiilor ce ne-au parvenit, intre ASCOM si Compania „Gazprom” au fost incheiate o serie de acorduri privind transportarea gazelor naturale din Republica Kazahstan catre tarile europene prin sistemul de conducte apartinand „Gazprom”. (…) „Avand in vedere cele expuse mai sus, rog sa dispuneti verificarea si trimiterea catre SIS al RM a informatiilor privind activitatea ASCOM si a reprezentantei sale din or. Celeabinsk de pe teritoriul FR, situatia financiara a acestuia, suma impozitelor platite, eventualele abuzuri comise; relatiile economice cu intreprinderile de petrol si gaze din FR, acordurile incheiate si volumele contractate cu „Gazprom”.
Conform surselor SIS, citate in exclusivitate de agentia de presa KARADENIZ PRESS, cifrograme de acest fel au fost trimise si serviciilor secrete din Azerbaidjan, Turkmenistan, Uzbekistan, Ucraina si Belarus, foste republici sovietice din cadrul Comunitatii Statelor Independente (CSI) unde ASCOM si familia Stati dispun de diferite proprietati si afaceri, majoritatea in domeniul energiei, gazelor si petrolului.

Oferte de hartuire

Ascom anunţă că în septembrie 2008 a primit şapte oferte fără caracter obligatoriu de a cumpăra zăcămintele sale, inclusiv una de la KazMunaiGaz. După trecerea în revistă a ofertelor preliminare cu caracter neobligatoriu, Ascom a decis să se implice în continuare în cadrul negocierilor cu cei mai competitivi ofertanţi într-un efort de a dobândi oferta obligatorie şi să finalizeze procesul de vânzare comercială.
În nota informativă, Ascom aminteşte şi de scrisoarea adresată la 6 octombrie 2008 de Vladimir Voronin, fostul preşedinte comunist din Moldova, preşedintelui kazah Nursultan Nazarbayev, care conţine „o serie de acuzaţii false şi defăimătoare împotriva lui Anatol Stati, fondator şi proprietar al Ascom”. Campania Guvernului kazah de hărţuire şi tratamentul ilegal al investiţiile de Ascom din Kazahstan, a inclus între altele: impunerea de amenzi penale neîntemeiate şi evaluări fiscale de circa 220 mil. USD; condamnarea lui Serghei Cornegruţa, manager general; arestarea activelor fizice şi conturilor bancare ale societăţii; blocarea explorărilor şi dezvoltării de mai departe, precum şi stoparea operaţiunile de zi cu zi; stoparea finalizării uzinei LPG; afirmaţiile false de încălcare a legislaţiei subsolului; revocarea abuzivă a contractelor de exploatare; sechestrarea controlului operaţional al investiţiilor Ascom şi transmiterea acestora în gestiunea companiei de stat KazMunaiGaz din Kazahstan.
Ascom consideră că acţiunile guvernului kazah constituie o încălcare clară şi directă a Tratatului Cartei Energiei şi a depus o cerere în temeiul Tratatului la Institutul de Arbitraj al Camerei de Comerţ de la Stockholm. Artur Lungu a declarat că „Ascom şi companiile asociate au lucrat în mod deschis şi transparent cu Guvernul din Kazahstan timp de peste zece ani, investind aproape un miliard de USD în afacerile noastre. În acest timp nu am furnizat doar investiţii şi asigurat ocuparea forţei de muncă, ci şi am plătit mai mult de 500 mil. USD sub formă de taxe şi impozite către statul kazah. Această campanie ilegală de hărţuire a urmat după ce fluxul de producţie în domeniile noastre a devenit rentabil şi după ce am găsit rezerve semnificative de hidrocarburi”. “Suntem hotărâţi în a obţine o compensaţie adecvată pentru aceste acţiuni ilegale”, afirmă vicepreşedintele Ascom.
Totodată, Artur Lungu susţine că şi mari companii internaţionale de petrol, cum ar fi ExxonMobil, Royal Dutch Shell, BP, Chevron Corporation, ConocoPhillips şi Total SA, care au făcut investiţii semnificative în Kazahstan, sunt conştiente „de tratamentul ilegal şi exproprierea” la care a fost supusă compania Ascom. Ascom Group a fot creat în 1994 de omul de afaceri Anatol Stati. În prezent grupul condus de acesta are afaceri cu hidrocarburi în Kazahstan, Rusia, România, Sudan, Irak, Emiratele Arabe Unite etc. În Republica Moldova, Anatol Stati are companii în domeniul agriculturii, textilelor, în sectorul imobiliar, etc.
De notat că la 30 iulie MPG din Kazahstan a anunţat că companiile controlate de Anatol Stati au refuzat să coopereze cu statul prin intermediul ministerului şi companiei de stat KazMunayGas, „blocând accesul la registrele financiare şi informaţiile referitoare la activităţile executate anterior la zăcămintele exploatate conform acordurilor contractuale”. Artur Lungu, vicepreşedinte executiv şi director financiar al Tristan Oil Ltd, a declarat pentru ECONOMIST că toate acţiunile companiilor respective sunt conforme legislaţiei în vigoare din Kazahstan.

Republica Moldova la Stockolm

Menţionăm că anul trecut a fost un caz judecat la Curtea de Arbitraj Internaţional din Stockolm, cu implicarea Moldovei, iar în 2008 – două cazuri. Totodată la ora actuală la această Curte se află pe lista de aşteptare a examinării un caz al unei companii cu origini moldoveneşti contra Ucrainei. E vorba de compania Remington Worldwide Limited (Marea Britanie), acţionar la Moldindconbank, despre care se spune că ar aparţine deputatului Veaceslav Platon. Potrivit ministerului ucrainean al Justiţiei, Remington Worldwide Limited a depus la 25 septembrie 2008, la Curtea de Arbitraj Internaţional din Stockolm, o cerere de arbitraj împotriva statului Ucraina, iar valoarea pretenţiilor sunt de peste 33 mil. USD.
Un alt litigiu, de astă dată inclus în lista de soluţionare pre-proces, este cel al SRL Pinar-Com din Căuşeni contra companiei de distribuţie a energiei electrice Odessaoblenergo, societăţii pe acţiuni Energoatom etc, din Ucraina. Valoarea pretenţiilor SRL Pinar-Com nu este anunţată de Ministerul Justiţiei din Ucraina, dar şi aici ar fi vorba iarăşi de câteva zeci de milioane de USD. Şi această companie, aflată de câţiva ani în proces de insolvabilitate, se zice că ar fi controlată de deputatul Veaceslav Platon.

Scrisori strategice

„Nu există niciun dubiu – scrisoarea defăimătoare privind persoana mea şi activitatea companiei pe care o conduc a urmărit scopul discreditării noastre şi eliminării de pe piaţa kazahă. Este o acţiune săvârşită cu exces de putere şi în niciun caz nu reprezintă un act de drept juridic”, este convins Anatol Stati. Tocmai de aceea, la 17 martie 2010, preşedintele ASCOM Group a adresat deja noului procuror general al RM, Valeriu Zubco, un demers prin care cere tragerea la răspundere a celor care au încercat să-i preia afacerea din Kazahstan, dar, mai ales, se fac vinovaţi de faptul că, şi în 2010, „sabia lui Damocles” care atârnă permanent şi ameninţător deasupra capului RM se numeşte ca şi acum 15 ani – „dependenţa totală de gazele naturale ruseşti”. „Acum nu am niciun dubiu că scrisoarea din 6 octombrie 2008 a avut drept scop (i) influenţarea preşedintelui kazah de a-mi distruge activitatea legală în Kazahstan, (ii) propunerea anihilării mele ca persoană (sintagma informaţiile pe care vi le-am adus la cunoştinţă vor contribui la dezvoltarea unor relaţii libere de afacerişti dubioşi” anume despre aceasta vorbeşte) şi (iii) de a-mi crea în faţa terţilor o imagine şi o reputaţie proaste. Prin această scrisoare, Vladimir Voronin şi-a realizat şi un alt scop, de interes public, de această dată – curmarea tuturor eforturilor de aprovizionare a RM cu gaze naturale din surse alternative”, îşi argumentează Stati cererea la Procuratură. Iar dovezile sunt la suprafaţă, şi anume, controalele celor două SRL-uri din Kazahstan, dispuse „la rugămintea părţii moldoveneşti” de către liderul kazah. „Preşedintele Nazarbaiev a ordonat, iar organele din subordine au inventat şi transpus în practică un scenariu bine chibzuit privind nimicirea activităţii noastre legale în Kazahstan. Controalele, precum putem constata acum, au avut drept scop găsirea sau fabricarea diverselor motive pentru intentarea unor anumite dosare penale, de contravenţii administrative, de răspundere fiscală şi vamală etc. pentru a determina KPM şi TNG, dar şi participanţii săi, să cedeze rezultatele activităţii lor. În caz contrar, aceste rezultate şi investiţii urmau să fie preluate cu forţa”, susţine Anatol Stati.

Act privat şi abuziv

Rezultatele controalelor şi, în special, consecinţele acestora au afectat serios activitatea ASCOM în Kazahstan. Doar câteva exemple, drept dovadă:
– conductele de infrastructură ale KPM şi TNG au fost recalificate de Poliţia financiară în mod arbitrar în „conducte magistrale” şi pe acest motiv pe parcursul anilor 2008-2009 au fost intentate un şir de dosare penale şi de contravenţii administrative contra KPM, TNG şi conducătorilor acestora, incriminându-le activitate de antreprenoriat ilegală, fără licenţă;
– cheltuielile (investiţiile) KPM şi TNG în cadrul perioadei de explorare (anterioare perioadei de exploatare industrială) au fost recapitulate şi regrupate de organele fiscale contrar legislaţiei kazahe şi contractelor cu Ministerul Energetic, astfel încât KPM şi TNG să fie impuse cu sarcini fiscale suplimentare şi penalităţi/amenzi adiţionale; KPM şi TNG au fost impuse ilegal şi contrar prevederilor contractului cu Ministerul Energetic de către organele vamale ale Kazahstanului cu Taxa la Export Ţiţei;
– autorităţile kazahe nu au aprobat lui TNG în termenul legal începerea exploatării industriale a zăcământului – pe un contract (Tolkân), şi nu au prelungit perioada de explorare pentru evaluarea importanţei comerciale a descoperirii geologice de hidrocarburi – pe alt contract (Tabâl).
„Urmare a acestor acţiuni/inacţiuni, în prezent s-a ajuns la o fază finală a deposedării companiilor menţionate, iar conducătorii KPM şi TNG (cetăţeni ai RM) sunt privaţi de libertate. Cauza penală împotriva lui Sergiu Cornegruţa, director general al KPM în perioada 2007-2009, a finalizat prin condamnarea lui la patru ani privaţiune de libertate şi confiscarea averii, dispunându-se concomitent încasarea de la KPM, în favoarea statului kazah, a circa 146 mln. USD, în timp ce KPM nici n-a fost antrenată la examinarea dosarului penal în judecată în orice calitate procesuală. Celelalte trei dosare penale (câte unul privind fiecare director general anterior al KPM şi TNG), deşi suspendate, rămân pe rol şi nu avem dubii că şi acestea vor urmări condamnarea persoanelor nevinovate cu atragerea răspunderii financiare a KPM şi TNG. În cazul în care KPM şi TNG nu vor dispune de mijloace băneşti pentru stingerea a circa un miliard USD – sumă declarată de Poliţia financiară kazahă ca venit ilegal în urma activităţii ilegale de antreprenoriat, fără licenţă, de exploatare a „conductelor magistrale” – încasarea acesteia se va efectua pe cale silită prin comercializarea de către organele de executare judiciare a tuturor bunurilor şi drepturilor de care dispun KPM, TNG şi participanţii săi”, ne-au comunicat juriştii din cadrul ASCOM Group.

O singură origine – Vladimir Voronin

„Toate acestea au o singură origine – fostul preşedinte al RM, Vladimir Voronin, şi actul său privat din 6 octombrie 2008, săvârşit cu exces de putere de la nivelul funcţiei pe care a deţinut-o”, menţionează Anatol Stati în finalul demersului său din 17 martie către procurorul general Valeriu Zubco. Prin respectivul demers Stati solicită, totodată, Procuraturii Generale „să se autosesizeze pe marginea faptelor scoase în evidenţă şi să pornească urmărire penală pe fapta săvârşită de Vladimir Voronin, cu atragerea la răspunderea stabilită, inclusiv conform normelor Codului Penal…”. Iar în susţinerea sa Anatol Stati invocă nu una, ci chiar două Constituţii: „Ca şi în alte ţări, în Republica Moldova şi Republica Kazahstan, prin Constituţie, sunt recunoscute şi în mod egal protejate proprietatea publică şi cea privată. Mai mult decât atât, conform articolului 18 din Constituţia RM „Cetăţenii RM beneficiază de protecţia statului atât în ţară, cât şi în străinătate”.
La 23 aprilie 2010, procurorul cu misiuni speciale din cadrul Procuraturii Generale a remis în adresa lui Anatol Stati o scrisoare prin care îl informează că sesizarea lui a fost „examinată şi admisă” şi că „pe faptul săvârşirii de către foştii factori de decizie şi de conducere ai RM a acţiunilor care depăşesc în mod vădit limitele drepturilor şi atribuţiilor acordate prin lege a fost pornită o cauză penală. Efectuarea urmăririi penale a fost dispusă Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei (CCCEC)”.

Ce a constatat Procuratura?

Printre constatările ce au servit drept motiv pentru începerea urmăririi penale figurează şi scrisoarea „fără suport probatoriu, prin care autorităţile kazahe au fost eronat atenţionate despre eventualele pericole pe care, ipotetic, le poate crea statului kazah omul de afaceri Anatol Stati”. Se mai menţionează că prin sistarea Memorandumului şi a Protocolului de intenţii din 2006 „a fost împiedicată intenţia şi posibilitatea reală de asigurare a RM cu gaze naturale la preţul de 50 USD (76 USD inclusiv TVA şi alte taxe) pentru 1000 m3”. În consecinţă, „cetăţeanului Anatol Stati şi firmelor acestuia din Kazahstan i-a fost cauzat un prejudiciu material în sumă de 752 mln. USD”. Şi dacă, la o primă vedere, s-ar părea că cele enumerate mai sus îi vizează exclusiv sau preponderent pe Anatol Stati şi compania lui, concluzia de mai jos ne vizează, la modul cel mai direct, pe noi toţi: „Prin zădărnicirea intenţiilor comune ale ASCOM Group SA şi Guvernului RM de aprovizionare a ţării cu gaze naturale din surse alternative (Kazahstan) a fost subminată securitatea naţională în domeniul economic şi energetic, urmare a cărui fapt RM e obligată să contracteze furnizarea de gaze naturale de la Concernul rus „Gazprom” la preţuri exagerate. Prin urmare, intereselor economice ale statului RM şi cetăţenilor ei le-au fost cauzate daune considerabile şi prejudiciu material în proporţii deosebit de mari, estimat la 1.657 mlrd. USD”. Motiv din care Procuratura a dispus „începerea urmăririi penale pe faptul depăşirii atribuţiilor de serviciu a foştilor factori de decizie şi de conducere ai RM”. Să însemne oare aceasta că se va face, în sfârşit, dreptate? Nu ne aventurăm cu supoziţii – ceea ce ştim e că, la 30 aprilie 2010, cauza penală 2010038037 a fost transmisă la Procuratura Anticorupţie.
Până la această etapă, în dosarul cu pricina au fost audiaţi, în calitate de martori, Anatol Stati, fostul premier Vasile Tarlev, fostul ambasador al RM la Moscova, Vasile Sturza, şi fostul consilier prezidenţial Oleg Reidman. Potrivit procurorului care instrumentează cazul, printre cei care mai urmează să fie audiaţi se numără Vladimir Antosii, ex-ministru al Industriei şi Infrastructurii, şi Ghennadi Abaşkin, fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie al „Moldova-Gaz” SA. Totodată, în prezent se întocmeşte proiectul cererii de asistenţă juridică internaţională în Kazahstan pentru ridicarea documentelor legate de controalele efectuate la KPM şi TNG în baza scrisorii fostului preşedinte al RM. Să însemne oare aceasta că Anatol Stati îşi va recăpăta proprietăţile din Kazahstan? Din păcate, acest lucru pare cam imposibil, dacă e să ne amintim de un alt articol, „Nazarbaiev s-a lăsat convins de Voronin?”, publicat de TIMPUL la 26 mai 2009.

Atac mass-media

„Situaţia ASCOM stă la baza unui articol despre noile metode de expropriere din Kazahstan. Săptămânalul social-politic „Sunkar” din regiunea Atirau scrie că „lipsa unor reguli clare de joc pe piaţa petrolieră kazahă a adus cea mai importantă ramură a economiei ţării la o etapă de continuă re-distribuire a proprietăţilor”. Drept dovadă, autorii vorbesc despre Compania canadiană „PetroKazahstan”, „aruncată de pe piaţă la „comanda” chinezilor”. „Orice companie – naţională sau internaţională – poate deveni victima unor dosare fabricate, diferă doar metodele de expropriere”, menţionează „Sunkar”. În cazul ASCOM, a fost invocat „procentajul forţei kazahe de muncă”. Astfel, în urma verificărilor, Poliţia financiară a constatat prezenţa la cele două companii a mai mulţi angajaţi provenind din RM, Rusia şi Turkmenistan. „Numărul acestora nu se precizează, dar potrivit surselor „Sunkar” el abia depăşeşte 10% din numărul total de angajaţi. Deşi, remarcă săptămânalul, alte companii petroliere din Kazahstan au un număr mult mai mare de forţă de muncă din alte ţări, acestea nu sunt hărţuite de autorităţi. Dovadă că faţă de ASCOM (iarăşi) exista un interes aparte. Mai ales că Anatol Stati, „apărut in Kazahstan în 1997 şi care a primit licenţa pentru explorarea a două sonde considerate neimportante şi deficitare chiar, a depăşit cele mai bune aşteptări în calitatea sa de investitor străin – cantităţile de petrol extras au crescut considerabil şi nici măcar ecologiştii nu au avut vreo obiecţie vizavi de activitatea sondelor ASCOM. (…) Din păcate, indiciile că Nazarbaev s-a lăsat, în cele din urmă, „convins” de Voronin sunt tot mai multe. Că s-a întâmplat printr-o nouă „scrisoare de dor” ori în urma unui telefon venit de la Kremlin – care, cu certitudine, ştie că Anatol Stati se gândea să aducă gaze mai ieftine în RM – nu mai contează. Mecanismul anti-ASCOM a demarat şi în Kazahstan”.

Scrisoare de razboi

O dovada clara a politicii lui Vladimir Voronin de anihilare economica si politica a adversarilor sai directi este scrisoarea pe care, in data de 6 octombrie 2008, presedintele Vladimir Nikolaevici Voronin a adresat-o omologului sau kazah, Nursultan Abisevici Nazarbaev. „Stimate Nursultan Abisevici, RM saluta dezvoltarea relatiilor economice intre tarile noastre, care contribuie la intarirea prieteniei si colaborarii dintre Moldova si Kazahstan, dintre popoarele noastre. Noi urmarim cu atentie aceste procese si incurajam dezvoltarea lor. Cu regret, au loc cazuri de folosire in scopuri meschine a relatiilor dintre tarile noastre. Drept un astfel de exemplu negativ poate servi asa-numitul om de afaceri „moldovean” Anatol Stati, care se ocupa cu extragerea petrolului si gazelor pe pamantul Kazahstanului. In realitate, in acest business nu exista nimic moldovenesc, decat locul de nastere al businessmanului… Dupa ce si-a ascuns veniturile de pe urma activitatilor anterioare din Romania si Turkmenia in zone internationale off-shore, el se prezinta acum in Kazahstan ca un investitor strain. Un fapt care merita cea mai serioasa atentie este folosirea de catre el a veniturilor obtinute din subsolul Kazahstanului pentru investitii in teritoriile supuse sanctiunilor comunitatii internationale, inclusiv ale ONU – de exemplu, in Sudanul de Sud. Acest „business pe sange” aduce prejudicii serioase imaginii si reputatiei internationale atat ale tarii care ii ofera posibilitatea sa castige bani, cat si ale tarii din care provine businessmanul. In ultimul timp, pentru a asigura businessului sau o acoperire politica, A. Stati a inceput sa se amestece in formarea politicii de cadre si politicii externe a Moldovei, creand un lobby corupt din adepti ai incheierii acordurilor comerciale interstatale cu subiecti supusi sanctiunilor ONU. El pune la cale si finanteaza actiuni propagandistice, finanteaza intr-o forma netransparenta formatiuni politice aflate in opozitie fata de puterea actuala” se arata in scrisoarea lui Voronin. „Stimate Nursultan Abisevici! Avand in vedere relatiile de prietenie dintre tarile noastre si dintre mine si Dvs. personal, vreau sa cred ca informatiile pe care vi le-am adus la cunostinta vor contribui la intarirea in continuare a increderii intre noi si popoarele noastre, la dezvoltarea unor relatii libere de afaceristi dubiosi (…)”, incheie liderul comunist, fost presedinte al Republicii Moldova in perioada 2001-2009.”
Un reprezentant al companiei, citat de mass-media locala, a declarat, sub protectia anonimatului, ca „exista un lucru pe care nu-l stie sau se preface ca nu-l stie dl Voronin, dar cu siguranta ar trebui sa-l cunoasca Oleg Reidman, consilierul sau economic (care, se pare, nu e strain de aceasta scrisoare). Companiile publice, precum sunt si cele din Grupul ASCOM, nu pot sa-si tainuiasca veniturile, ele fiind supuse, trimestrial, unui audit obligatoriu, de catre auditori internationali. Astfel, activitatea lor financiara este absolut transparenta”. Astfel, considera mass-media de la Chisinau, scrisoarea presedintelui RM are o tinta concreta: Grupul Industrial-Financiar ASCOM SA, al carui presedinte este Anatol Stati – si o misiune la fel de clara: distrugerea la comanda politica a unei forte financiare care, in imaginatia lui Vladimir Voronin, ar putea finanta opozitia moldoveneasca.

Cine este ASCOM?

Grupul Industrial-Financiar ASCOM SA este o societate cu capital privat din RM, creata in 1994. Din 1995, ASCOM s-a orientat preponderent spre industria petrolului si a gazelor, in speta explorarea si exploatarea campurilor petroliere, extinzandu-se treptat in mai multe regiuni ale lumii. La ora actuala, ASCOM detine in Kazahstan – prin companiile sale afiliate, conform unor contracte de impartire a productiei cu guvernul kazah – patru blocuri din zona Marii Caspice. Doua dintre ele se afla deja in perioada de exploatare, asigurand o productie de 55.000 barili echivalent titei pe zi. Pe aceste doua blocuri s-au efectuat deja toate lucrarile de infrastructura, realizandu-se un sistem integrat de productie, de la extractia si tratarea hidrocarburilor pana la pomparea lor in conductele magistrale. Pe celelalte doua blocuri, acum in faza de explorare, au fost descoperite rezerve comerciale de hidrocarburi care, de facto, tripleaza rezervele de pana acum ale ASCOM din Kazahstan. De asemenea, ASCOM finalizeaza constructia uneia dintre cele mai mari uzine LPG din Kazahstan, cu o capacitate de prelucrare de pana la zece milioane metri cubi de gaze naturale pe zi. In acelasi timp, un grup de companii cu participarea ASCOM efectueaza lucrari de explorare pe un bloc din Sudan, tot in baza unui contract de impartire a productiei, indeplinind prima etapa a programului seismic si realizand pana in prezent forajul a trei sonde de cercetare. La fel, in Irak, ASCOM a facut de curand evaluarea unui camp petrolier, cu drept de a semna cu guvernul acestei tari un contract de impartire a productiei pe blocul respectiv. Recent a inceput si constructia unei rafinarii in nordul Irakului, capabila sa produca carburanti de tip Standard Euro, care va fi finalizata in scurt timp.
Vorbind despre rolul ASCOM in viata economica a RM, trebuie sa constatam ca, din pacate, dorinta sincera a companiei de a se implica in realizarea unor proiecte legate, inainte de toate, de dezvoltarea sectorului energetic al tarii a ramas doar la nivelul bunelor intentii, din cauza refuzului arogant al autoritatilor comuniste de a conlucra cu ASCOM. Iar aceste bune intentii insemnau: participarea la construirea infrastructurii necesare pentru aprovizionarea pe termen lung a RM cu gaze naturale, livrarea unor volume importante de gaze, la preturi extrem de avantajoase, de pe zacamintele exploatate de ASCOM in Asia Centrala, construirea unei centrale electrice de 450 MW la Balti, care sa functioneze tot pe baza gazelor aduse de ASCOM, construirea unei rafinarii pe conducta Odesa-Brodi. Dar, dupa o prima faza de „incurajare” din partea guvernului, ASCOM nu a facut decat sa piarda milioane de dolari pentru lucrarile de proiectare a obiectivelor sus-mentionate, pentru procurarea terenurilor etc.

Solutia ASCOM

La inceputul anului 2006, cand s-a declansat primul „razboi al preturilor” la gaze intre Rusia si Ucraina si care nu a ocolit nici RM, guvernantii de la Chisinau se pare ca au inteles, in sfarsit, ce inseamna dependenta de o singura sursa de aprovizionare cu gaze naturale. In aceste conditii, premierul de atunci, Vasile Tarlev, a invitat conducerea ASCOM la o discutie privind posibilitatile de asigurare a RM cu gaze naturale de pe zacamintele ASCOM din Kazahstan. Astfel iau nastere, in martie 2006, un Memorandum cu Ministerul Energeticii al RM si un Protocol de Intentii intre guvern si ASCOM, avand drept scop „identificarea si diversificarea surselor si pietelor de gaze naturale, precum si de energie electrica, pentru aprovizionarea RM” si „minimalizarea si excluderea treptata a riscurilor politice si economice pentru securitatea nationala in domeniul energetic, ce decurg din aprovizionarea RM cu gaze naturale dintr-o singura sursa”.
Protocolul prevedea livrarea a 2,5-3.0 mlrd. m3 de gaze naturale anual, pana in 2016-2018, pentru satisfacerea necesitatilor energetice ale RM, la un pret de 76 USD pentru 1000 m3 (50 USD la gura sondei plus 26 USD transportul din Kazahstan pana in RM). Volumele de gaze stipulate in Protocol urmau sa fie folosite nu doar pentru asigurarea propriu-zisa a consumatorilor, ci si pentru producerea energiei electrice la o centrala care urma sa fie construita de ASCOM langa Balti, cu o capacitate de 450 MW, pentru modernizarea CET-1 si CET-2 din Chisinau si marirea capacitatilor acestora cu 200 MW si, respectiv, 450 MW. In plus, in Protocol se preconiza construirea unui depozit subteran de gaze la Margineni, langa Piatra-Neamt, cu conducte de revers racordate la sistemul de distribuire a gazelor naturale in RM, pentru inmagazinarea unor volume de gaze ca rezerva strategica a statului in caz de calamitati naturale sau alte evenimente neprevazute care ar putea provoca o criza energetica in RM. In memorandum se stipula, de asemenea, ca ASCOM transmite dreptul de proprietate asupra gazelor extrase de pe zacamintele din Kazahstan catre Compania de stat „Moldova Resurse” care, in baza Acordului special din 1995 dintre statele CSI privind libera tranzitare a gazelor pe teritoriile lor, avea dreptul de a aduce gaze in tara, doar informand „Gazprom”-ul ca preda gazele in magistralele SA? (Asia Mijlocie – Centru) in punctul cutare si le preia in RM in punctul cutare, achitand tranzitul. De exemplu, Ucraina, conform acestui Acord, si-a realizat dreptul de a tranzita 38 mlrd. m3 de gaze naturale, livrate din Turkmenistan anual, chiar neavand aceleasi facilitati de proprietate ca „Moldova Resurse”. Sa ne amintim si de Lukasenko – cu cata tenacitate a luptat la finele anului 2007, aproape pana in ajunul Revelionului, pentru a obtine un pret la gaze mai favorabil consumatorilor din tara sa. Voronin insa, dupa cum s-a vazut mai tarziu, a luptat cu orice pret ca sa nu se realizeze propunerile ASCOM, fiindca pe el nu l-a interesat niciodata tara, ci altceva…
Totusi, in 2006, prin canale guvernamentale, s-a stabilit o intalnire la „Gazprom” intre conducerea concernului si delegatia moldoveana, formata din reprezentantii ASCOM si cei ai guvernului, in frunte cu premierul V. Tarlev, pentru discutarea problemelor legate de tranzitarea gazelor din Kazahstan pana in RM. Acum ne dam bine seama ca n-a fost decat un gest fariseic, caci, in mod inexplicabil, in ultimul moment Vasile Tarlev da inapoi si il trimite la intalnire, din partea guvernului RM, doar pe ambasadorul nostru la Moscova, Vasile Sturza. Care, daca e sa tinem cont de nedorinta lui Voronin de a colabora cu ASCOM, nu putea sa aiba prea multe de spus… Astfel, ASCOM a fost, de fapt, lasat de unul singur in fata „Gazprom”-ului. Negocierile, care urmau sa continue, nu au avut o finalitate, iar „conducerea de varf” a tacut chitic, fara sa mai para interesata de proiectele initiate cu ASCOM.

Cei doi „crai”… mai de la Asfintit

„Din surse foarte demne de incredere am aflat ca, in toamna lui 2008, cativa reprezentanti ai presedintelui Voronin – printre care Oleg Reidman, consilierul sau pe probleme economice, si omul de afaceri Vladimir Plahotniuc, erou al mai multor articole de presa in care se dovedeste relatia sa cu Oleg Voronin, dar si talentul sau de a pune mana pe cele mai prospere afaceri din tara – si-au dat intalnire in Kazahstan. Locul unde isi desfasoara activitatea ASCOM… Potrivit acelorasi surse, cei doi „crai” urmau sa indeplineasca indicatiile directe ale lui Vladimir Voronin – de a destabiliza activitatea ASCOM si, intr-un final, de a prelua afacerea cladita de-a lungul anilor de Anatol Stati. Pentru aceasta, Reidman si Plahotniuc s-ar fi intalnit cu un anume Dosmuhambetov, in spatele caruia stau persoane influente in Kazahstan si impreuna cu care au si pus la cale planul ulterior de actiuni. Iar acesta trebuia sa aiba la baza ceva deosebit de „convingator”. Si atunci a fost lansata binecunoscuta „scrisoare-denunt” a lui Vladimir Nikolaevici” se arata in articolul din cotidianul Timpul. „Momentul, s-ar parea, a fost ales cum nu se poate mai bine. Pe 25-26 noiembrie 2008, urma sa aiba loc o vizita oficiala a presedintelui moldovean la Astana si „solii” lui Voronin s-au gandit ca, pana atunci, autoritatile kazahe vor avea timp destul sa verifice activitatea ASCOM si, cu ajutorul „prietenilor” companiei, sa gaseasca dovezi ale „ilegalitatilor” comise de aceasta in Kazahstan. Si, intr-adevar, dupa scrisoarea lui Voronin, la indicatia conducerii kazahe – una fireasca, daca e sa tinem cont de gravitatea acuzatiilor aduse de Voronin – la intreprinderile afiliate ASCOM din Kazahstan au inceput controale extrem de severe, fiind verificata intreaga activitate a companiei in aceasta tara, din 1999 incoace.
Grijuliul parinte al natiunii moldovene spera, probabil, ca vor fi depistate nereguli majore, care sa conduca la lichidarea companiei, apoi la preluarea activelor acesteia de catre „baietii sai” si „partenerii” lor din Kazahstan, conform unor scheme bine elaborate si, bineinteles, practicate cu succes anterior. Din pacate pentru ei insa, comisiile de experti trimise in teren pentru controale au constatat ca ASCOM este un investitor corect, care isi onoreaza cu buna-credinta obligatiunile fata de statul kazah, platind constiincios impozitele si respectand legile tarii. Asa stand lucrurile si intelegand ca autoritatile kazahe nu s-au lasat antrenate in jocul contra ASCOM – mai ales ca si presa kazaha scria elogios despre activitatea companiei in aceasta tara – V. Voronin isi anuleaza „pentru mai tarziu” vizita la Astana. Ce sa mai caute acolo? Sa discute despre OSCE? Despre dezvoltarea unor relatii abstracte dintre Kazahstan si RM, din care el si Familia nu au nimic?
Totusi, reprezentantul ASCOM cu care am discutat a tinut sa mentioneze faptul ca, din exces de zel sau, poate, „incurajati” de cineva, unii functionari din organele de stat ale Kazahstanului continua sa inventeze tot felul de probleme artificiale, tinand companiile afiliate ASCOM din teritoriu sub presiuni permanente si impiedicandu-le sa-si desfasoare normal activitatea” se arata in articolul citat.

Buturuga Gazprom

„Dincolo de toate acestea era clar că pentru a putea importa gaze naturale direct din Kazahstan era nevoie nu doar de dorinţa Moldovei şi a companiei Ascom, dar şi de acordul Kazahstanului şi a Federaţiei Ruse. Ţinând cont de faptul că din 2005, Gazprom a procedat la majorarea preţurilor la gaze în spaţiul CSI şi la concentrarea în mâinile sale a tuturor căilor de import direct al gazelor din Asia Centrală, obţinerea de către Republica Moldova a unui astfel de drept era de domeniul fantasticului. Una din jertfele acţiunilor întreprinse de Gazprom a fost Ucraina (la care fac trimitere reprezentanţii Ascom), care până în 2005 importa circa 40 miliarde de metri cubi de gaze direct din Turkmenistan la un preţ de circa 50 USD mia de metri cubi, după care a fost nevoită să accepte condiţiile impuse de Gazprom” se arata intr-un articol din cotidianul economic „Eco”, citat de agentia de presa KARADENIZ PRESS. „Totodată, în anii 2007-2008 şi autorităţile din Kazahstan au impus producătorii locali de gaze să vândă cea mai mare parte a gazelor extrase la preţuri interne de 30-40 USD/1000 metri cubi companiei de stat de transport şi distribuţie a gazelor Kaztransgaz. Ulterior o mare parte din acest gaz ultima îl revinde Gazprom-ului la un preţ de 4-5 ori mai mare. De exemplu, în prima jumătate a anului 2008 preţul la hotarul kazaho-rus era de 160 USD pentru o mie de metri cubi. Dacă am fi acceptat să plătim la acel moment un asemenea preţ al gazelor la hotarul kazaho-rus, apoi preţul acestora la intrarea în Moldova, ţinând cont de costurile de tranzit şi transport pe teritoriul Rusiei şi Ucrainei ajungea la 200-210 USD pentru o mie de metri cubi, preţ ce ar fi practic egal cu cel pe care-l plăteam Gazprom-ului” mai arata sursa citata.
„Greceanîi a dat dovadă de „constructivism şi a acceptat ca furnizările de gaze să se facă exclusiv prin intermediul Gazprom”. De notat că la începutul lunii iunie 2008, ex-prim-vicepremierul, ministrul Economiei şi Comerţului Igor Dodon anunţa în Parlament că Republica Moldova are oferte de procurare a gazelor naturale din Kazahstan la preţuri mai joase, însă în prezent nu există posibilitatea tranzitării acestuia pe teritoriile Rusiei şi Ucrainei. În acelaşi timp în cadrul vizitei din 19-20 iunie 2008 la Moscova a premierului de atunci Zinaida Greceanâi s-a discutat şi acest subiect, iar Moscova nu a respins deschis propunerile Moldovei de a obţine posibilitatea de a importa gaze direct din Kazahstan, tranzitând Rusia şi Ucraina şi evitând astfel intermedierea Gazprom-ului. Totodată în cadrul unei întrevederi cu Alexei Miller, preşedintele Gazprom, prim-ministrul Zinaida Greceanîi a dat dovadă de „constructivism şi a acceptat ca furnizările de gaze să se facă exclusiv prin intermediul Gazprom, fără vre-un alt intermediar”, anunţa presa din Moscova. Ca răsplată pentru acest „spirit de înţelegere”, Moscova va permite Moldovei să majoreze exporturile de vin pe piaţa rusă” mai arata sursa citata.
Solicitat de ECONOMIST, Igor Dodon în prezent deputat PCRM susţine că argumentul principal invocat atunci de Gazprom a fost faptul că reţeaua de transport a gazelor era la acel moment „suprasolicitată” şi nu există „loc şi pentru gazul ce ar fi urmat să-l importe Moldova din Kazahstan”.

Tranzacţii în familie

În acelaşi timp este clar că scrisoarea ex-preşedintelui Voronin adresată preşedintelui Kazahstanului, Nursultan Nazarbaev a fost doar un pretext. De exemplu, una din acuzaţiile aduse de autorităţile kazahe lui Anatol Stati şi companiilor administrate se referă la cesiunea celor 100% de acţiuni ale Tolkynneftegaz către firma Terra Raf din Gibraltar în 2003, autorităţile kazahe nu au fost informate corect, ceea ce ar fi prejudiciat statul. Astfel la 12 mai 2003, firma Gheso a cesionat 100% de acţiuni ale Tolkynneftegaz către Terra Raf în baza unui contract de vânzare-cumpărare în valoare de 617 333 USD, trecut în registrul acţionarilor al Registratorului independent ce deservea Tolkynneftegaz. Precizăm aici că singura firmă Gheso, identificată de noi, este o societate din Orhei, cu aceeaşi denumire a cărui director figura în anii 2003-2005, Nicoleta Stati, fiica lui Anatol Stati. De notat că Tolkynneftegaz este firma ce se ocupa de explorarea zăcământului gazier Tolkyn, cât şi de construcţia unei uzine de prelucrare a gazelor, în care s-au investit până în 2009 peste 200 milioane de dolari.
Juristul Ascom Grup Grigore Pisica a declarat pentru ECONOMIST, că în anul 2003, Tolkynneftegaz era societate pe acţiuni de tip deschis şi informaţia din registrul acţionarilor era publică, adică accesibilă oricui, inclusiv autorităţilor kazahe. „Cu toate acestea, autorităţile kazahe erau informate sistematic despre acţionarii Tolkynneftegaz şi cota lor în capitalul social. Un simplu exemplu, care este şi cel mai elocvent: Tolkynneftegaz prezenta trimestrial, pe parcursul termenului de valabilitate a contractelor de explorare/exploatare hidrocarburi, un Raport cu privire la îndeplinirea prevederilor din licenţa/contract în care pe lângă alte date în mod expres este menţionat şi acţionarul şi cota deţinută de el. Şi, ca să eliminăm orice dubii în aceasta problemă, Vă comunicăm că acest Raport se prezenta nu oricui, ci tocmai organelor structurale ale Ministerului Petrolului şi Gazelor (MPG) – Comitetului Geologie şi Subsol şi Direcţiei Teritoriale Geologie şi Subsol a Comitetului GS a MPG”, a precizat pentru ECONOMIST juristul Ascom.

O investiţie de circa un miliard USD distrusă de Voronin

Grigore Pisica a menţionat şi faptul că Tolkynneftegaz şi-a schimbat în 2005 forma de organizare juridică din SAD în SRL (urmare a modificărilor în legislaţia privind SA) şi datorită implementării din 08.12.2004 în legislaţia cu privire la hidrocarburi a dreptului prioritar al Statului asupra cotelor de participare/de acţiuni în capitalul Contractorilor (în cazul în care aceste cote se înstrăinează de deţinător), pentru monitorizarea directă a componentei acţionarilor/participanţilor în Contractor. La cererea MPG Tolkynneftegaz a informat şi în 2006 despre prezenţa Terra Raf în calitate de participant al Tolkynneftegaz.
Potrivit juristului Ascom, statul kazah ar fi declarat în 2007 că dreptul său prioritar nu are caracter retroactiv asupra contractelor de până la 08.12.2004, altfel spus şi asupra contractului din 12.05.2003. Doar după scrisoarea lui Voronin şi imediat după rezoluţia lui Nazarbayev, autorităţile kazahe îşi schimba diametral opus părerea şi declară că dreptul său prioritar deja are caracter retroactiv asupra contractelor de până la 08.12.2004 şi, prin urmare, obliga Tolkynneftegaz din nou să apeleze pentru obţinerea permisiunii de la Stat de a efectua tranzacţia de cesiune.
Altfel spus seria pretenţiilor formulate de autorităţile kazahe contra companiilor lui Anatol Stati nu a fost deloc întâmplătoare, iar conducerea comunistă din acea perioadă a contribuit pe deplin la distrugerea unei afaceri destul de prospere. În orice caz în prezent afacerile lui Anatol Stati din Kazahstan sunt practic pe linie moartă, iar negocierile de vânzare a acestora bat pasul pe loc. Ţinând cont de faptul că activele deţinute de cele trei companii din Kazahstan ale familiei Stati (Tolkynneftegaz, Kazpolmunay şi Tristanoil) erau estimate la peste un miliard de dolari, iar valoarea investiţiilor realizate depăşea la mijlocul anului trecut cota de 930 mil. USD, e clar că aşa ceva nu se iartă pur şi simplu.

Share our work

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *