Moscova a lansat în noaptea de marți spre miercuri atacuri cu drone și rachete asupra infrastructurii portuare din regiunea Odesa, vizând inclusiv portul Ismail, situat la granița cu România. Potrivit autorităților regionale din Odesa, atacurile efectuate de ruși au provocat incendii la instalații portuare și la infrastructura industrială, fără a se înregistra victime.
Infrastructură afectată
Pe de altă parte, presa ucraineană relatează despre pagube, inclusiv în portul Ismail, unde ar fi fost vizat un depozit de petrol și silozuri de cereale.
Presa ucraineană relatează că dronele, de tip Shahed, au sosit dinspre Marea Neagră şi apoi s-au deplasat spre vest, de-a lungul fluviului Dunărea, spre Ismail, devenit un port-cheie pentru exporturile de cereale ale Ucrainei. Portul Ismail se află la circa 15 kilometri de Tulcea și la circa 60 de kilometri de Galați. Acesta nu este primul atac asupra unui port din apropierea României. La 24 iulie, rușii au lovit portul Reni, situat lângă Galați.
Atacul asupra portului Ismail survine în contextul sfidării blocadei instituite de ruși la Marea Neagră după retragerea lor din acordul cerealelor. Șase nave comerciale au fost surprinse la începutul acestei săptămâni îndreptându-se spre Ucraina în pofida amenințării Moscovei precum că Marea Neagră a devenit o zonă periculoasă pentru navigație. Odată cu retragerea din acordul cerealelor, Rusia consideră că orice navă care va trece prin această zonă va fi considerat una care transportă echipament militar.
Prima navă care a sfidat blocada ar fi ancorat în portul Ismail. Nu există informații deocamdată dacă nava respectivă – israeliană – ar fi fost vizată de dronele de fabricație iraniană lansate de ruși.
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a denunțat atacurile din regiunea Odesa, semnalând că reprezintă o amenințare pentru întreaga planetă.
Republica Moldova, punte strategică
Parlamentul Republicii Moldova a prelungit, luni, starea de urgență, care este în vigoare din 2022, cu 60 de zile. Argumentul îl constituie atacurile Rusiei asupra porturilor Odesa și Reni, în urma cărora principalul tranzit al cerealelor ucrainene către UE trece acum prin portul moldovenesc de la Dunăre, Giurgiulești. De acolo, grâul și floarea-soarelui din Ucraina sunt trimise prin Marea Neagră în porturile României. O coadă imensă de vehicule grele cu numere ucrainene s-a format în portulul din Republica Moldova. Exportatorii moldoveni au solicitat Guvernului un coridor de export, relatează Nezavisimaia Gazeta, citată de mass-media de la București.
Când portul ucrainean de la Dunăre – Reni a ieșit din funcțiune după bombardamentele Forțelor Aerospațiale ale Federației Ruse, micul port moldovenesc de la gura aceluiași râu Giurgiulești s-a dovedit a fi foarte util.
La un moment dat, Kievul a cedat Chișinăului 400 de metri din malul Dunării, unde Republica Moldova și-a construit un port. Acest lucru s-a făcut în schimbul recunoașterii autostrăzii ucrainene Odesa-Reni care trece pe teritoriul Republicii Moldova. După cum arată evenimentele de astăzi, înțelegerea s-a dovedit a fi benefică pentru ambele părți. Deşi în acordul privind schimbul malului Dunării cu autostrada, semnat în 1999, există o precizare – portul Giurgiuleşti se află pe pământ ucrainean arendat Republicii Moldova. Astfel, ucrainenii transportă astăzi cereale prin Republica Moldova pe drumul propriu către portul moldovenesc, situat pe teritoriul aparținând Ucrainei.
Dar şi șoferii moldoveni și producătorii de cereale sunt nemulțumiți de situație. Aceștia au făcut apel la Guvernul Republicii Moldova pentru a organiza un coridor separat de export peste graniță pentru furnizorii moldoveni. Potrivit afirmaţiilor directorului executiv al Asociaţiei „Forţa Fermierilor”, Alexandru Slusari, este vorba despre un birou vamal, la care să se realizeze controlul comun al vameşilor din Republica Moldova şi România, care va accelera trecerea transporturilor cu cereale.
Presa de la Chișinău scrie că România nu este prea bucuroasă că pe teritoriul său sunt transportate cantități atât de mari de cereale până în portul Constanța. „Cu cât sunt mai multe întârzieri din cauza cozilor lungi la vamă cu tranzitul de cereale moldovenești și ucrainene, cu atât mai bine pentru producătorii români de cereale, care le livrează pentru export în portul Constanța” – explică vameșii români.
Dar din cauza fluxului de trafic tot mai mare al exporturilor de cereale, fără luarea unor măsuri urgente, fermierii moldoveni prevăd un colaps la vamă, când vor trebui să stea la coadă până la 10 zile sau mai mult.
În Republica Moldova, recolta de grâu din acest an va fi de 1,2 milioane de tone, de două ori mai mare decât anul trecut. Iar nevoile interne ale republicii sunt în limita a 400.000 de tone, dar, potrivit fermierilor, din cauza prețurilor scăzute la cereale – 2,9 lei per kilogram de grâu (1 leu moldovenesc – 0,056 dolari) și a dificultăților legate de exportul acestora, zeci de mii de tone de cereale din recolta de anul trecut sunt ţinute în depozite.
Între timp, cerealele ucrainene nu numai că tranzitează prin Republica Moldova, ci sunt furnizate și pieței moldovenești. Anterior, fermierii moldoveni au cerut Guvernului să interzică importul de cereale ucrainene mai ieftine, deoarece acest lucru face ca propria lor recoltă să fie necompetitivă. Guvernul a răspuns cu un refuz.
0 Comentarii