Prețul petrolului între două războaie: cel din Ucraina și cel din Orientul Mijociu

de | oct. 17, 2024 | Analize, FEDERATIA RUSA | 0 comentarii

Arabia Saudită a constatat că pierde mulți petrodolari de pe urma războiului din Ucraina. Context Piața mondială a petrolului este controlată de facto de cei doi mari producători: Arabia Saudită și Federația Rusă. Arabia Saudită este conducătorul de facto al Organizației Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC). Federația Rusă este cel mai mare producator non OPEC […]

Arabia Saudită a constatat că pierde mulți petrodolari de pe urma războiului din Ucraina.

Context

Piața mondială a petrolului este controlată de facto de cei doi mari producători: Arabia Saudită și Federația Rusă. Arabia Saudită este conducătorul de facto al Organizației Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC). Federația Rusă este cel mai mare producator non OPEC și al doilea din OPEC+.

Fig. 1 – Țările membre OPEC și OPEC+ si productia de petrol (Sursa: US Energy Information Administration)

Relaționarea Federației Ruse cu Arabia Saudită a fost cât se poate de slabă de-a lungul istoriei până în 2015, imediat după ocuparea Crimeei și a unei părți din Dombas din 2014. Acestea au fost întărite începând cu 2022, imediat după începerea războiului din Ucraina. Cele două țări au interacționat de-a lungul timpului în BRICS, organizația interguvernamentala care a evoluat în bloc geopolitic ce se opune Grupului G7. Arabia Saudită ar fi trebuit să fie membru BRICS începând cu 1 ianuarie 2024, dar aderarea nu a fost formalizată. Astfel saudiții nu vor participa la reuniunea statelor BRICS din Federația Rusă de la sfârșitul acestui an.

Fig. 2 – Țările BRICS și propunerile de aderare (Sursa BRICS)

De asemenea auroritățile de la Riyad s-au apropiat de Organizația de Cooperare de la Shanghai, devenind partener de dialog cu potențial de integrare, organizație în care Federația Rusă este membru. Dar nici cu această organizație relaționarea nu este strânsă.

Începând cu 2022, Riyadul s-a depărtat de Statele Unite după ce Joe Biden a refuzat să se întâlnească cu prințul moștenitor Mohamed bin Salman, urmare a scandalului asasinării lui Jamal Khashoggi. În decembrie 2023 Vladimir Putin a vizitat Riyadul unde s-au stabilit noi politici de preț pe piața mondială a petrolului. Un comunicat de presa publicat de Kremlin spune ”În domeniul energiei, cele două părţi au lăudat cooperarea strânsă dintre ele şi eforturile de succes ale ţărilor OPEC+ în consolidarea stabilităţii pieţelor petroliere globale.” Vizita lui Putin s-a desfășurat după acuzarea sa de Curtea Penală Internațională și emiterea mandatuluide arestare. Arabia Saudită nu este semnatară a documentelor Curții Internaționale de Justitie, deci Vladimir Putin a fost în siguranță.

Diplomația energetică rusă a păcălit Riyadul

Acordurile dintre cei doi mari producători de petrol a făcut ca producția să scadă și prețurile petrolului să crească, ceea ce este în avantajul Federației Ruse deoarece exporturile contribuie substantial la subvenționarea războiului dus în Ucraina. Cu toate sanțiunile occidentale, producția și exportul de petrol ale Federației Ruse au rămas în jurul a 10,3 milioane de barili pe an, marii importatori de după februarie 2022 fiind India și China.

Ministerul Economiei din Federația Rusă a revizuit previziunile pentru 2024 privind vânzările la export de petrol și gaze, surse cheie de venituri bugetare, cu 17,4 miliarde de dolari față de estimarea anterioară, până la 239,7 miliarde de dolari, datorită unei perspective de creștere a prețurilor. Acest lucru arată că sanțiunile, plafonările și restricțiile de import aplicate de occident au eșuat. Ministerul se așteaptă ca prețul mediu al petrolului rusesc vândut la export să crească anul acesta la peste 70 de dolari pe baril, ceea ce reprezintă o revizuire în sus cu mai mult de 5 dolari față de o estimarea făcută în aprilie, ceea ce este peste pragul de preț de 60 USD pe baril impus de Occident.

Fig. 3 – Variația prețului petrolului din ultimile săptămâni (sursa – OPEC)
Fig. 4 – Exporturile de combustibili fosili ai Federației Ruse (sursa – energyandcleanair.org)

În tot acest timp, exporturile de țiței ale Arabiei Saudite au scăzut în iulie 2024 la cel mai scăzut nivel din ultimul an, arată datele de la Joint Organizations Data Initiative. Exporturile de țiței ale Arabiei Saudite au scăzut în iulie 2024 cu aproximativ 5,1% față de exporturile din iunie 2024.

Fig. 5 – Evoluția exporturilor de petrol ale Arabiei Sausite (sursa – tradingeconomics.com)

Asta se datorează faptului că producătorii de petrol din OPEC+ au convenit în vara lui 2024 să amâne creșterea producției ce ar duce la scăderea prețului.

Dar saudiților nu le convine această situație deoarece veniturile regatului scad și guvernul nu își poate realiza programele de investiții începute.

Astfel guvernul de la Riyad a anunțat că va inunda piața cu petrol, deoarece a pierdut o cotă importantă din piața mondială de petrol în favoarea Federației Ruse. Acest lucru ar putea duce la o scădere a prețului petrolului, apreciată la sub 50 dolari / baril.

Scăderea prețului petrolului indiscutabil va duce și la o scădere a prețurilor gazului natural și a cărbunelui, adică a principalelor produse exportate de Rusia, ceea ce ar duce la pierderea unei părți importante a fondurilor de susținere a războiului din Ucraina, de care Moscova are nevoie.

Să ne amintim că în 1991, căderea Uniunii Sovietice s-a datorat în special scăderii prețurilor la produsele energetice, ce a dus la scăderea veniturilor din export ale Moscovei și la neputința de a menține Uniunea funcțională.

Dar prețul petrolului va scădea cu adevărat?

Amorsarea conflictului de acum un an dintre Hamas și Israel a dus la creșterea prețului petrolului.

Fig. 6 – Creșterea prețului petrolului (sursa OPEC)

Conflictul a contaminat toată zona, ducând la intervenția armatei istraeliene în Fâșia Gaza și în Liban, impotriva Hamas și Hezbollah și a atacurilor cu rachete ale rebelilor houthi din Yemen și ale Iranului asupra Israelului.

Sunt șase state, din care cinci membrii OPEC care exportă prin strâmtoarea Ormuz: Iraq, Iran, Kuwait, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite și Qatar, care exportă peste 23,3 milioane barili zilnic. Ca importanță, strâmtoarea înseamnă traficul a aproximativ 20% din consumul zilnic de petrol și produse secundare la care adăugăm 20% din volumul de export mondial de LNG provenit în special din Qatar, cel mai mare producător și exportator din lume și, în 2023, cel mai important exportator de LNG în Uniunea Europenă.

Traseele maritime ale petrolului se ramifică după ieșirea din stramtoare către Asia de Est (China, India și Japonia) și către Europa.

Fig. 7 – Punctele nevralgice ale traseelor energetice din Orientul Mijlociu (sursa: Google – prelucrare Cosmin Păcuraru)

Traseul către Europa trece prin strâmtoarea Bab-el-Mandeb și prin Canalul Suez. Tensiunile din jurul Strâmtorii Bab-el-Mandeb, amorsate de rebelii yemeniți (sub directa coordonare a Iranului ce ar putea fi un posibil proxy al Federației Ruse), fac ca traseul către Europa să ocolească Africa pe sub Capul Bunei Speranțe, ceea ce duce la scumpirea prețurilor petrolului și gazului natural lichefiat.

Cu alte cuvinte, este posibil ca prețul petrolului și LNG să scadă dar pentru Europa este posibil ca să rămână apropiat de cel actual.

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Concurs eseuri