NATO a capturat o nava de comanda a piratilor somalezi

de | feb. 14, 2011 | Alte regiuni, Info Militar, Știri, Uncategorized @ro | 0 comentarii

NATO a capturat sambata dimineata o ambarcatiune suspectata ca ar apartine piratilor somalezi. Potrivit presei occidentale, nava-mama (nava de comanda) a fost observata de un vas danez de razboi (Absalon). De la bordul navei au fost retinuti 16 posibili pirati somalezi. De asemenea, doi prizonieri yemeniti au fost eliberati.

Nava de razboi daneza Absalon combate pirateria somaleza

Nava de razboi daneza Absalon combate pirateria somaleza

NATO a capturat sambata dimineata o ambarcatiune suspectata ca ar apartine piratilor somalezi. Potrivit presei occidentale, nava-mama (nava de comanda) a fost observata de un vas danez de razboi (Absalon). De la bordul navei au fost retinuti 16 posibili pirati somalezi. De asemenea, doi prizonieri yemeniti au fost eliberati. „Nava mama le asigura piratilor o baza flotanta. Ambarcatiunea era un real pericol pentru navele comerciale din zona. Acum, acest pericol a fost eliminat”, a declarat comandantul vasului danez. De doi ani, o misiune NATO de contracarare a pirateriei si fortele navale ale Uniunii Europene, escorteaza navele comericiale din Golful Aden. Potrivit unor infornatii recente, piratii somalezi din regiune se folosesc de nu mai putin de douazeci de asa numite nave „mama” pentru a lansa diverse atacuri.
Potrivit presei britanice, in ultimii ani, piratii somalezi au obtinut milioane de dolari de pe urma capturarii navelor comerciale si a rascumparilor cerute pentru echipajele de la bord, tinute prizoniere. Somalia nu mai are un guvern central functional din 1991, ceea ce a dus la dezvoltarea pirateriei in largul coastelor sale.

Piratii somalezi au sechestrat, in 2010, 44 de nave

Spania a condus, in primul semestru al anului 2011 „operatiunea Atalanta” in mijlocul unei cresteri semnificative a asalturilor piratilor somalezi asupra navelor. Un vas comercial algerian, care transporta ciment, a devenit prima victima a pirateriei in 2011. Cargoul „Blida” a fost abordat la data de 1 ianuarie de doua salupe somaleze, la 150 mile sud-est de portul Salalah din Oman, unde facuse escala, noteaza presa spaniola. Echipajul era format din 27 de oficiali si marinari algerieni, ucraineni si filipinezi. Dupa asalt, piratii a deturnat nava spre nordul Somaliei. Anul care s-a incheiat a fost cel mai „rodnic” pentru pirateria somaleza. Ultima nava sechestrata in 2010 a fost pescadorul mozambican „Vega 5”, cu 14 membri la bord, in apropiere de coastele Madagascarului. Purtatori de cuvant ai operatiunii navale europene Atalanta au confirmat ca ambarcatiunea a fost vazuta ultima oara la 31 decembrie, dar ca nu au putut lua legatura prin radio cu cei de la bord.

Raport ingrijorator

Potrivit datelor „Ecoterra”, un ONG cu sediu la Nairobi specializata in urmarirea navigatiei, pescuitului si pirateriei, in prezent sunt retinute 44 de nave pe coastele somaleze, cu 771 de ostatici la bord. Aceste cifre releva o agravare clara a situatiei, in pofida desfasurarii dispozitivului naval european. Datele detinute de comandamentul militar occidental reduce numarul ambarcatiunilor sechestrate la 28, cu 654 de ostatici la bord, fara sa ia in calcul insa micile ambarcatiuni de pescuit locale. Principala misiune a Atalanta este de a escorta navele comerciale, care transporta ajutoare umanitare in cadrul Programului Alimentar Mondial sustinut de ONU, si ambarcatiunile care participa la misiunea Uniunii Africane in Somalia (AMISOM).
De cand piratii si-au intensificat, incepand din 2005 activitatile, nu s-a mai atins o cifra atat de mare de nave si de membri de echipaj sechestrati in aceeasi perioada – potrivit estimarilor realizate de Ecoterra si de operatiunea Atalanta. Sumele foarte mari platite pentru eliberarea navelor si rascumpararea ostaticilor, sute de milioane de dolari in ultimii cinci ani – conform datelor partiale culese de ONU – au facut ca piratii somalezi sa se doteze cu mijloace materiale, sa-si creeze retele de informatii in porturile de plecare si o organizatie bine structurata. In ultimele luni, potrivit unor surse somaleze si ale organizatiilor de asistenta maritima, rascumpararile pentru eliberarea navelor au atins noi recorduri, unele dintre ele ajungand chiar la 9 milioane de dolari.

Raspuns sud-coreean

Tot in luna ianuarie 2011, fortele speciale ale marinei sud-coreene au eliberat un cargou capturat de pirati somalezi, opt dintre acestia fiind ucisi in timpul operatiunii, a anuntat un purtator de cuvant al Statului Major de la Seul. „Fortele noastre speciale au intervenit pe nava Samho Jewelry, care fusese capturata, si au eliberat toti ostaticii”, a declarat atunci colonelul Lee Bung-Woo. Tancul chimic fusese capturat la 15 ianuarie in timp ce naviga intre Oman si India, in directia Sri Lanka. Seulul a anuntat duminica trimiterea unei nave de razboi in urmarirea cargoului. Operatiunea marinei sud-coreene a avut loc la 1.300 km nord-est de coasta somaleza. Capitanul tancului chimic a fost impuscat, dar viata sa nu este in pericol, a mai indicat purtatorul de cuvant sud-coreean.

Share our work

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *