Grupul kazah KazMunayGas, proprietarul rafinăriei Petromidia, a depus o ofertă pentru preluarea rafinăriei din Bulgaria a grupului rus Lukoil, au declarat mai multe surse din apropierea negocierilor, citate de mass-media internațională, preluată de agenția de presă KARADENIZ PRESS.
Războiul ofertelor
Potrivit acestora, firma elveţiană Litasco SA, divizia internaţională de marketing şi trading a grupului Lukoil, care în mod oficial deţine rafinăria Lukoil Neftohim de la Burgas, a acceptat deja oferte angajante de la mai mulţi potenţiali ofertanţi, iar unul dintre aceştia este KazMunayGas. Compania kazahă discută cu Vitol Group, cel mai mare trader independent de petrol din lume şi un jucător important don Kazahstan, pentru finanţarea unei posibile achiziţii a rafinăriei de la Burgas.
KazMunayGas se aşteaptă ca procesul de licitaţie să dureze aproximativ o lună, a precizat una din surse. Preţul ar putea să se ridice la aproximativ un miliard de dolari şi, chiar dacă firma elveţiană Litasco SA nu este vizată de sancţiunile internaţionale, o condiţie pentru aprobarea tranzacţiei ar fi garanţia că banii primiţi pentru vânzarea rafinăriei din Bulgaria nu vor fi transferaţi în Rusia, a adăugat sursa citată de Bloomberg.
Lukoil, al doilea mare producător de petrol din Rusia, analizează o posibilă vânzare a rafinăriei de la Burgas încă din 2023, motivul fiind „legislaţia discriminatorie şi alte decizii incorecte, părtinitoare politic faţă de rafinărie”. Aceasta după ce Bulgaria a decis să interzică importul de ţiţei rusesc, la fel cum au făcut şi alte ţări din Europa după invazia din Ucraina. În consecinţă, ponderea ţiţeiului kazah procesat în Bulgaria a ajuns la 40%, restul venind din Orientul Mijlociu.
Interes maghiar
Luna trecută, premierul ungar Viktor Orban a declarat că grupul petrolier ungar Mol a făcut şi el o ofertă pentru rafinăria Lukoil din Bulgaria.
Sursele citate de Bloomberg susţin că grupul KazMunayGas vrea să obţină sprijinul Guvernului bulgar pentru oferta sa, susţinând că rafinăria de la Burgas a fost concepută să proceseze ţiţei rusesc care are o calitate similară cu cea a petrolului din Kazahstan. Dacă oferta sa va fi câştigătoare, KazMunayGas susţine că va furniza ţiţei kazah în cei mai buni termeni posibili pentru rafinăria de la Burgas şi subliniază că alţi ofertanţi nu pot oferi o astfel de aprovizionare stabilă.
Guvernul bulgar „monitorizează cu atenţie procesul, dar nu poate avea o implicare directă asupra schimbului de proprietate, deoarece la acest moment există un acţionar majoritar privat”, a declarat la finele lunii decembrie ministrul bulgar al Energiei, Vladimir Malinov.
Companie strategică
KazMunayGas (KMG) este compania națională de petrol și gaze din Kazahstan și joacă un rol important în infrastructura energetică a regiunii din jurul Mării Negre, în special prin deținerea Rompetrol și prin accesul la rutele maritime și terestre de export. Chiar dacă majoritatea operațiunilor KazMunayGas sunt axate pe zăcămintele și facilitățile din zona Mării Caspice, regiunea Mării Negre constituie o platformă-cheie de rafinare și distribuție pentru țițeiul kazah către piețele din Europa Centrală și de Est.
Grupul KazMunayGas este acţionarul majoritar al KMG International, o companie care deţine şi desfăşoară operaţiuni importante în domeniul rafinăriei, petrochimiei, retail şi trading pe mai multe pieţe internaţionale. Reţeaua de retail a KMG International cuprinde peste 1.100 de puncte de alimentare carburanţi în România, Georgia, Bulgaria şi Republica Moldova.
Acţionarii semnificativi ai Rompetrol Rafinare sunt KMG International (54,63% – direct şi indirect) şi statul român, prin Ministerul Energiei (44,7%).
Rafinării și interese
În România, KazMunayGas deține, prin intermediul KMG International, rețeaua Rompetrol, care include rafinăria Petromidia (Năvodari), una dintre cele mai mari și moderne rafinării din regiunea Mării Negre. Aceasta este o poartă de intrare pentru țițeiul kazah, care vine pe rutele maritime (prin terminalul de la Marea Neagră) și pe rutele terestre.
Rafinăria Vega (Ploiești) este o unitate specializată în producția de bitum și produse petroliere speciale, iar rețeaua de benzinării Rompetrol este prezentă pe întreg teritoriul României și în alte țări din regiune.
În următorii ani, obiectivul principal al KMG în România rămâne, conform unor surse apropiate companiei, optimizarea operațiunilor de rafinare, creșterea exporturilor de produse rafinate către piețele europene și consolidarea rețelei de distribuție.
Terminalul maritim Midia este folosit pentru aprovizionarea cu țiței a rafinăriei Petromidia, fiind un nod logistic important care facilitează importurile de petrol din Kazahstan și exporturile de produse finite către piețele europene.
Bulgaria, Georgia, Turcia
Deși KazMunayGas nu deține facilități mari de rafinare în Bulgaria, Rompetrol Bulgaria (subsidiară a KMG International) operează o rețea de stații de distribuție de combustibil.
În 2024, este de așteptat ca KMG să continue să-și dezvolte relațiile de distribuție și să-și optimizeze lanțul de aprovizionare, având în vedere proximitatea Bulgariei la rutele maritime de la Marea Neagră. Pe fondul acestor interese precedente, grupul kazah dorește extinderea activității sale în statul balcanic.
KazMunayGas deține anumite active în Georgia, în special legate de tranzitul și comercializarea produselor petroliere, inclusiv terminale petroliere și infrastructură de transport (feroviar sau conducte) menite să faciliteze transportul de țiței și produse petroliere dinspre/dinspre zona caspică spre porturile la Marea Neagră.
Fiind un coridor important între Marea Caspică și Marea Neagră, Georgia continuă să fie un partener-cheie pentru exportul petrolului kazah. În 2024, interesul KMG este să mențină și să îmbunătățească aceste rute strategice de tranzit.
Deși Turcia este mai degrabă axată pe ieșirea la Marea Mediterană, regiunea nordică (inclusiv coasta la Marea Neagră) reprezintă o rută de tranzit dinspre Caucaz și Asia Centrală. KazMunayGas nu are prezențe majore de rafinare în Turcia, însă porturile și conductele din Turcia (de exemplu, Baku–Tbilisi–Ceyhan) pot fi folosite în transportul petrolului dinspre regiunea Caspică.
KMG va rămâne, cel mai probabil, interesată de rutele de tranzit care leagă Marea Caspică de piețele regionale și de Marea Neagră, fie direct, fie prin infrastructura adiacentă.
Poziționare strategică pe piața europeană
KazMunayGas a investit în modernizarea rafinăriilor (precum Petromidia) pentru a crește producția de combustibil de calitate Euro 5 și pentru a îmbunătăți performanțele de mediu. În următorii ani se așteaptă continuarea acestor investiții, cu accent pe digitalizare și reducerea emisiilor.
KMG și filialele sale (Rompetrol ș.a.) vor urmări, în continuare, extinderea rețelei de distribuție în țările riverane Mării Negre, pentru a asigura desfacerea produselor rafinate. Se pot aștepta rebranding-uri, modernizări și eventuale extinderi de stații de carburant.
Regiunea Mării Negre rămâne un pivot strategic pentru KazMunayGas, oferind acces mai rapid la piețele UE față de traseele prin Rusia sau alte rute mai lungi. Prin intermediul României și Bulgariei, KMG poate aproviziona Europa Centrală și de Est cu petrol și produse petroliere, având totodată conectivitate spre Occident.
În contextul schimbărilor geopolitice, KazMunayGas poate fi interesată de parteneriate sau investiții comune cu alte companii de stat ori private din statele riverane Mării Negre, pentru a-și diversifica opțiunile de export și a-și securiza lanțul de aprovizionare. Există deja indici privind pregătirea dezvoltării lanțurilor de distribuție și aprovizionare în Bulgaria și Georgia, ancorând totodată rutele de tranzit esențiale dintre Asia Centrală și piețele europene.
Compania explorează, în mod neoficial, posibilități de colaborare regională și investiții în infrastructura de transport și rafinare, pentru a-și diversifica canalele de export.
Astfel, Marea Neagră rămâne pentru KazMunayGas un nod strategic de tranzit și de rafinare, oferindu-i acces rapid la piețele europene și sprijinind obiectivele de extindere și creștere ale companiei.
Activ important
Lukoil Neftohim (cunoscut și drept LUKOIL Neftochim Burgas) este cea mai mare rafinărie de petrol din Bulgaria și una dintre cele mai importante din regiunea Balcanilor. Situată în apropierea orașului Burgas (un port la Marea Neagră din sud-estul Bulgariei), rafinăria este administrată de compania rusească Lukoil, unul dintre cei mai mari jucători internaționali în industria petrolieră.
Rafinăria a fost construită în anii 1960, pe atunci sub denumirea „Neftochim Burgas”, aparținând statului bulgar. În 1999, concernul rusesc Lukoil a cumpărat pachetul majoritar de acțiuni și a integrat rafinăria în lanțul său global de producție și distribuție.
Capacitate și producție
Este cea mai mare rafinărie din Bulgaria și din întreaga zonă a Balcanilor, având o capacitate de procesare de câteva milioane de tone de țiței anual (valoarea tipică menționată în rapoarte este în jur de 9-10 milioane de tone).
Pe lângă rafinarea propriu-zisă a țițeiului, complexul are și facilități de producție pentru o gamă largă de produse petroliere, de la benzină, motorină și combustibil pentru avioane până la produse petrochimice, lubrifianți și bitum.
Importanță economică
Datorită dimensiunii sale și volumului mare de producție, Lukoil Neftohim este un contribuabil semnificativ la bugetul Bulgariei și un angajator major în regiunea Burgas.
Exporturile de produse rafinate de la Lukoil Neftohim contribuie la balanța comercială a țării, făcând-o un nod energetic crucial pentru Europa de Sud-Est.
Modernizări și tehnologii
După preluarea de către Lukoil, rafinăria a trecut printr-un proces de modernizare care a inclus investiții în echipamente de ultimă generație și upgrade-uri de mediu.
Aceste modernizări au vizat conformarea cu standardele internaționale de calitate și securitate, precum și reducerea impactului asupra mediului.
Provocări și controverse
Fiind o facilitate industrială de mari dimensiuni, Lukoil Neftohim a fost subiectul unor discuții privind poluarea, atât din partea societății civile, cât și a autorităților de mediu. Modernizările au urmărit și reducerea emisiilor poluante.
În context geopolitic, fiind deținută de o companie rusească, Lukoil Neftohim s-a aflat de-a lungul timpului în atenția publică și politică, mai ales în perioadele tensionate dintre Uniunea Europeană și Rusia. Actuala invazie militară rusă împotriva Ucrainei a adus din nou sub lupa mass-media activitatea sa.
Rol strategic în regiune
Datorită amplasării la Marea Neagră și a infrastructurii de transport (conducte, cale ferată, port), rafinăria servește drept important centru de distribuție pentru piața internă și pentru exporturile către alte țări din Europa de Sud și de Est.
Este, în același timp, un punct de interes pentru securitatea energetică a Bulgariei, dar și, în mod indirect, a altor state din regiune. Lukoil Neftohim este un element-cheie al sectorului energetic din Bulgaria și din zona Balcanilor. Cu investiții continue în tehnologii mai verzi și în extinderea capacităților de producție, rafinăria își menține statutul de principal actor regional în industria petrolieră.
0 Comentarii