Jurnalistii de la Chisinau au un nou Cod Deontologic

de | mai 5, 2011 | R. Moldova, Știri, Uncategorized @ro | 0 comentarii

Peste 80 de institutii si asociatii mass-media din Republica Moldova au adoptat „Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova” (redactie noua), asumandu-si public respectarea principiilor etice si profesionale, scrie presa de la Chsinau.

ziarePeste 80 de institutii si asociatii mass-media din Republica Moldova au adoptat „Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova” (redactie noua), asumandu-si public respectarea principiilor etice si profesionale, scrie presa de la Chsinau. „Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova” (redactie noua) a fost elaborat in perioada septembrie 2010 – februarie 2011 de experti media ai Consiliului Europei si din Republica Moldova in baza textului „Codului principiilor de etica profesionala (Codul deontologic) al jurnalistului din R. Moldova”, adoptat in 1999 de Uniunea Jurnalistilor. La redactarea documentul autorii au tinut cont de noile tendinte in dezvoltarea mass-media si recomandarile institutiilor internationale privind etica jurnalistica. „Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova” (redactie noua) contine un spectru larg de principii etice, iar jurnalistii pot gasi raspunsuri la majoritatea dilemelor profesionale. „Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova” (redactie noua) a fost elaborat in cadrul Programului Comun al Uniunii Europene si Consiliului Europei „Programul privind Sustinerea Democratiei in Moldova”. Primul proiect al Codului a fost discutat cu breasla jurnalistica in cadrul unor mese rotunde organizate la Chisinau, Balti si Comrat in perioada 12-14 octombrie 2010, iar propunerile jurnalistilor au fost incluse in textul final al documentului. La 1 martie a.c., Consiliul de Presa din Republica Moldova si „Programul privind Sustinerea Democratiei in Moldova” le-a propus institutiilor media spre examinare si, eventual, aprobare noua redactie a „Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova”. Pana la data de 29 aprilie 2011, 81 de institutii si asociatii mass-media din Republica Moldova au aderat la Cod. La 3 mai 2011, Consiliul de Presa si „Programul privind Sustinerea Democratiei in Moldova” a organizat o conferinta in cadrul careia institutiile mass-media au fost invitate sa-si asume public „Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova”.

Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova (redactie noua)

1. PRINCIPII GENERALE

1.1 Jurnalistul este persoana care isi castiga mijloacele de trai prin colectarea, redactarea si publicarea de informatii referitoare la fapte si evenimente de interes public, cu scopul diseminarii publice.

1.2 Jurnalistul isi exercita profesia in scopul servirii interesului public, conform propriei sale constiinte si in acord cu principiile prevazute in prezentul Cod deontologic.

1.3 Potrivit Legii cu privire la libertatea de exprimare, interesul public este interesul societatii (si nu simpla curiozitate a indivizilor) fata de evenimentele ce tin de exercitarea puterii publice sau fata de alte probleme care trezesc interesul societatii sau al unei parti a ei.

2. ASIGURAREA ACURATETEI INFORMATIILOR

Obtinerea si tratamentul informatiei

2.1 Jurnalistul prezinta informatiile intr-o maniera onesta, echilibrata si numai dupa ce a facut demersuri pentru verificarea lor.

2.2 Jurnalistul solicita opinia tuturor partilor relevante pentru subiect.

2.3 Jurnalistul atribuie citatele cu acuratete. Citatele trebuie sa fie exacte, iar in cazul citarii partiale, jurnalistul are obligatia de a nu denatura mesajul persoanei citate.

2.4 Jurnalistul respecta dreptul de autor. Preluarea fara cost a materialelor jurnalistice se realizeaza in limita maxima de 500 de semne, dar fara a depasi jumatate din articolul sau stirea preluata. In mod obligatoriu, in aceste cazuri, trebuie citata sursa si autorul informatiei, iar in cazul portalurilor informationale trebuie indicat si linkul direct la sursa. Preluarea integrala se poate realiza doar in conditiile unui acord incheiat cu detinatorul drepturilor.

Acuratetea si verificarea faptelor

2.5 Jurnalistul verifica, de regula, informatiile din doua surse independente una de alta. Jurnalistul publica doar informatiile despre care, in urma verificarilor, are convingerea ca sunt veridice.

2.6 Jurnalistul indica, de regula, sursa informatiilor sale si intreprinde demersuri pentru a obtine informatii din surse citabile.

Separarea faptelor de opinii si comunicarea comerciala

2.7 Jurnalistul face o distinctie clara intre fapte si opinii si nu-si prezenta propriile opinii drept fapte.

2.8 Jurnalistul isi exprima opiniile pe o baza factuala, pornind de la informatii pe care, de buna credinta, le considera adevarate.

2.9 Materialele de opinie trebuie prezentate in paginile/emisiunile/rubricile special dedicate sau sunt delimitate grafic de cele de informatii.

2.10 Este obligatorie separarea clara a produselor jurnalistice de cele realizate in scop publicitar. Materialele in scop publicitar sunt marcate distinct si sunt prezentate astfel incat sa nu poata fi confundate cu cele jurnalistice.

Corectarea erorilor si dreptul la replica

2.11 Jurnalistul are datoria sa corecteze erorile factuale in cel mai scurt timp, publicand erate sau rectificari.

2.12 Jurnalistul respecta principiul potrivit caruia orice persoana vizata direct intr-un material are dreptul la replica. Dreptul la replica este asigurat doar daca face referiri la fapte concrete din materialul vizat, are dimensiuni rezonabile, nu aduce acuzatii impotriva unei terte parti si este formulat in termeni decenti.

2.13 Replica se publica in cel mai scurt timp, de preferinta in conditii similare cu materialul jurnalistic la care se refera.

Clauza de constiinta si cenzura

2.14 Jurnalistul are dreptul sa refuze si sa denunte public cenzura de orice fel. Nu constituie cenzura actiunile sefilor ierarhic editoriali, atunci cand au la baza motive profesionale.

2.15 Jurnalistul are dreptul sa refuze orice insarcinare profesionala care contravine legii si principiilor prezentului Cod.

3. REGIMUL SURSELOR

Protectia surselor

3.1 Jurnalistul protejeaza identitatea surselor, inclusiv in fata instantei de judecata, procurorilor, politistilor și altor organe de drept. Protectia secretului profesional si a confidentialitatii surselor este in egala masura un drept si o obligatie a jurnalistului.

3.2 Protectia surselor se acorda doar in acele cazuri cand dezvaluirea identitatii acestora le pune in pericol viata, securitatea sau activitatea profesionala.

Relatiile pecuniare cu sursele

3.3 In relatiile pe care le mentine cu autoritatile publice, cu diverse structuri economice sau persoane fizice in timpul indeplinirii indatoririlor sale profesionale, jurnalistul trebuie sa evite orice raport care ar putea sa-i afecteze independenta si impartialitatea.

3.4 Jurnalistul nu plateste bani si nu acorda alte beneficii in schimbul informatiilor.

4. PROTECTIA DREPTURILOR OMULUI

Viata privata

4.1 Jurnalistul este dator sa respecte dreptul la viata privata si demnitate al persoanelor.

4.2 Imixtiunea in viata privata este permisa numai atunci cand interesul public in dezvaluirea faptelor prevaleaza in fata protectiei imaginii persoanei.

4.3 Jurnalistul relateaza despre comportamentul privat al unei persoane publice, fara consimtamantul acesteia, doar atunci cand un atare comportament ii afecteaza capacitatea de exercitare a functiei publice.

4.4 Jurnalistul relateaza despre comportamentul privat al unei persoane private doar daca acest comportament tulbura ordinea publica sau incalca drepturile altor persoane.

4.5 Jurnalistul nu furnizeaza publicului detaliile morbide ale crimelor, accidentelor si catastrofelor naturale sau detaliile privind tehnicile suicidare. Aceleasi reguli se aplica si materialelor vizuale (fotografii, materiale video).

4.6 Jurnalistul respecta intimitatea persoanelor si cere permisiunea de a le fotografia/filma, cu exceptia cazului in care acestea se afla intr-un loc public.

4.7 Imaginile reprezentand nuduri trebuie procesate electronic, pentru protejarea zonelor intime. Exceptie fac imaginile artistice.

4.8 Imaginile trebuie sa reprezinte realitatea cu acuratete. Procesarea electronica nu trebuie folosita pentru a crea o impresie falsa asupra persoanelor si evenimentelor. Fac exceptie colajele, care trebuie marcate ca atare.

Prezumtia de nevinovatie

4.9 Jurnalistul respecta prezumtia de nevinovatie si considera ca orice persoana este nevinovata pana la pronuntarea unei sentinte definitive si irevocabile impotriva sa.

4.10 In relatarile privind procesele in justitie, jurnalistul respecta dreptul la viata privata si cel la un proces echitabil al tuturor celor implicati.

Protectia persoanelor in situatii vulnerabile

4.11 Jurnalistul nu dezvaluie identitatea victimelor accidentelor, calamitatilor, infractiunilor, cu precadere ale agresiunilor sexuale.

4.12 Fac exceptie cazurile in care exista acordul acestora sau al familiei (cand persoana nu este in masura sa-si dea acordul) sau cand prevaleaza interesul public.

Protectia minorilor

4.13 Jurnalistul protejeaza identitatea minorilor implicati in evenimente cu conotatie negativa (accidente, infractiuni, dispute familiale, sinucideri etc.), inclusiv ca martori. In acest sens, inregistrarile video si fotografiile trebuie modificate, pentru protejarea identitatii minorilor.

4.14 Fac exceptie situatiile in care interesul public cere ca minorii sa fie identificati. De asemenea, fac exceptie cazurile in care jurnalistul actioneaza, cu acordul parintilor sau tutorilor, in interesul superior al minorului.

Toleranta si nediscriminare

4.15 Jurnalistul trateaza echitabil toate persoanele cu care intra in contact in exercitiul meseriei sale si nu face discriminari pe criterii de gen, varsta, etnie, religie, stare sociala sau orientare sexuala.

4.16 Jurnalistul mentioneaza apartenenta etnica a unei persoane doar cand acest lucru este relevant din punct de vedere editorial.

5. JURNALISTUL SI CONFLICTUL DE INTERESE

5.1 Jurnalistul nu accepta cadouri in bani, in natura sau orice alte avantaje care ii sunt oferite pentru influentarea actului jurnalistic. Se permite acceptarea de materiale promotionale cu valoare simbolica pentru informare, uz redactional sau personal.

5.2 Daca un jurnalist participa la deplasari in interes de serviciu, platite de terte parti, trebuie sa faca publica modalitatea de finantare a deplasarii.

5.3 Jurnalistul separa activitatile editoriale de cele politice si economice.

5.4 Jurnalistii nu sunt subiectii unor promotii si reclame pentru produse comerciale. De asemenea, participarea in actiuni de caritate trebuie facuta astfel incat publicul sa stie daca este o implicare personala sau o sustinere redactionala.

5.5. Profesia de jurnalist este incompatibila cu orice functii in organele puterii de stat, legislative sau de drept, dar si cu apartenenta la un partid politic.

5.6 Detinatorii de functii in organele puterii de stat care au contributii in mass-media trebuie sa isi precizeze pozitia oficiala atunci cand semneaza materiale difuzate in presa.

5.7 Daca jurnalistul este inregistrat drept concurent electoral, va cere degrevarea din functie pe durata campaniei electorale.

5.8 Jurnalistul nu trebuie sa foloseasca in interes personal sau in interesul unor persoane apropiate lui, informatia confidentiala, aflata in posesia sa in virtutea exercitarii profesiei sale.

6. TEHNICI SI ECHIPAMENTE SPECIALE DE COLECTARE A INFORMATIILOR

6.1 Folosirea tehnicilor speciale de investigatie jurnalistica (camera video ascunsa, dictafon mascat etc.) este justificata doar atunci cand exista un interes public si cand informatiile nu pot fi obtinute prin alte mijloace.

6.2 Utilizarea tehnicilor speciale de investigatie trebuie sa fie mentionata explicit in momentul publicarii informatiilor.

7. AUTO-REGLEMENTARE

7.1 Aplicarea acestui Cod revine fiecarui semnatar in parte. Monitorizarea aplicarii lui si examinarea incalcarii prevederilor lui cad in sarcina Consiliului de Presa din Republica Moldova si Comisiei de Etica profesionala a jurnalistilor.

Share our work

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *