Industria națională de armament a României – ambiții și provocări

de | iul. 22, 2024 | Știri | 0 comentarii

În ultimii ani s-au făcut eforturi serioase pentru ca nevoile forțelor armate românești să poată fi satisfăcute pe plan autohton. Pe lângă proiectele problematice precum programul corvetelor multifuncționale (care până la urmă a și fost anulat), există și inițiative de succes. Armata Română a făcut pași importanți în modernizarea și extinderea capacităților sale de apărare […]

În ultimii ani s-au făcut eforturi serioase pentru ca nevoile forțelor armate românești să poată fi satisfăcute pe plan autohton. Pe lângă proiectele problematice precum programul corvetelor multifuncționale (care până la urmă a și fost anulat), există și inițiative de succes.

Armata Română a făcut pași importanți în modernizarea și extinderea capacităților sale de apărare prin achiziționarea și integrarea de noi echipamente militare. Până în prezent, au fost livrate 94 de transportoare blindate Piranha, iar până la finele lunii iulie, Uzina Mecanică București (UMB) urmează să livreze alte 47 de unități. Aceste informații au fost furnizate de Mihai Rafiu, directorul general companiei de armament, într-un interviu acordat AGERPRES.

Directorul UMB-ului a subliniat că Armata Română are un contract cu partenerii de la Mowag pentru un total de 227 de transportoare blindate în diverse configurații. Până acum, au fost livrate 94 de unități, completând astfel primul contract subsecvent. Următoarea etapă implică un al doilea contract subsecvent pentru 133 de transportoare.

Pe lângă livrarea de transportoare, UMB se concentrează și pe revitalizarea tancurilor TR-85 M1R, un proiect complex ce include modernizări ale sistemelor optoelectronice, sistemului de propulsie-suspensie, stabilizării și sistemului de conducere a focului. Mihai Rafiu și-a exprimat încrederea că acest proiect va fi unul de succes, contribuind semnificativ la creșterea capacității de apărare a Armatei Române.

Înainte de demararea acestor proiecte de anvergură, UMB se confrunta cu dificultăți financiare. Cu toate acestea, de la începutul anului, uzina a început să înregistreze profit, ceea ce reflectă succesul și viabilitatea proiectelor în curs.

Directorul Rafiu a declarat că perspectivele de dezvoltare ale companiei sunt promițătoare, subliniind planurile de extindere a capacității de producție și de inițiere a unui program de mentenanță pentru cele două tipuri de transportoare Piranha aflate în dotarea Armatei – Piranha 3 și Piranha 5. De asemenea, UMB a început negocieri pentru semnarea unui contract de mentenanță a tancurilor Abrams, care vor intra în dotarea Forțelor Armate.

Ministrul Radu Oprea a discutat, în cadrul unui interviu acordat DC News, despre Industria de Apărare, care face parte din Ministerul Economiei, subliniind importanța recentelor evoluții și planuri strategice în acest sector. Marți, ministrul a avut o întâlnire cu toți managerii și companiile din Romarm, prezentând varianta finală a Strategiei pentru Industria Națională de Apărare, care include atât companiile cu capital privat, cât și cele de stat.

Una dintre temele majore abordate a fost impactul noii Legi a cooperării industriale și a transferului de tehnologie, care începe să-și facă simțite efectele. Ministrul Oprea a evidențiat prezența sa la cea mai mare expoziție europeană de armament terestru și aeronautic, desfășurată la Paris, unde a fost abordat de companii din SUA, Germania și Franța interesate de producerea unor componente în România. Aceste companii au recunoscut necesitatea de a face parte din procesul de cooperare industrială și transfer de tehnologie pentru a dota Armata Română și alte instituții de forță. Ministrul a subliniat că atât firmele cu capital privat, cât și cele cu capital de stat sunt din ce în ce mai implicate, încheind memorandumuri și proiecte în acest sens.

Radu Oprea a vorbit și despre firma de stat Romaero Băneasa, care se aliniază modelului Aerostar Bacău, având o serie de componente principale pe care se axează. Una dintre aceste componente se referă la mentenanța pentru avioanele mari, având deja o asociere cu o companie din Ungaria. Din septembrie, Romaero va primi avioane Airbus la reparat, având potențiali clienți precum Wizz Air și Qatar Air. Ministrul a subliniat importanța obținerii licențelor pentru a repara Airbus și Boeing și necesitatea de a colabora cu parteneri pentru a dobândi aceste licențe.

Altă componentă a activității Romaero se referă la producția de piese de schimb pentru avioane, unde compania are deja parteneri și caută să își dubleze capacitatea, în ciuda provocării generale din mediul de afaceri românesc de a găsi forță de muncă specializată.

A treia componentă vizează creșterea competențelor pe partea militară, Romaero având un Centru de mentenanță pentru aeronave militare. Reprezentanții de la Lockheed Martin a inspectat facilitățile Romaero, oferind feedback pozitiv și pași concreți pentru a atinge standardele lor. În prezent, mentenanța pentru F-16 este realizată la Bacău, iar pentru avioanele Hercules la Romaero, competențele fiind distribuite în funcție de tipurile de avioane.

Aceste evoluții reflectă angajamentul României de a-și dezvolta și moderniza industria de apărare, consolidând capacitățile militare și colaborând cu parteneri internaționali pentru a atinge standarde înalte de performanță și eficiență.

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Concurs eseuri