Finantare de 4 miliarde de euro pentru Nabucco

, , , , , ,
 

Nabucco, sustinut financiar de Banca Mondiala

Nabucco, sustinut financiar de Banca Mondiala

Trei institutii financiare internationale au semnat un acord pentru o finantare potentiala a gazoductului. Din totalul de 4000 de km cat va avea intreaga conducta, 469 vor tranzita teritoriul Romaniei. La Bruxelles s-a semnat o scrisoare de mandat intre Compania care coordoneaza proiectul Nabucco si trei institutii financiare: Banca Europeana pentru Investitii, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si Divizia de Investitii a Bancii Mondiale. Este vorba de un potential pachet de finantare in valoare totala de 4 miliarde de euro, transmite Radio Romania Actualitati, citat de KARADENIZ PRESS.
Semnarea scrisorii de mandat este inceputul procesului de analiza a intregului proiect, a explicat pentru Radio Romania directorul general adjunct al Transgaz, membru al comitetului director Nabucco, Liviu Pintican. „Este un prim pas concret in actiunea de abordare si de discutii cu organisemele finaciare internationale privind posibilitatea finantarii acestei mari investitii. Pasii urmatori in aceasta directie presupun, in primul rand o analiza foarte profunda pe care aceste institutii urmeaza sa o faca din punct de vedere comercial, social si al protectiei mediului, dar nu in ultimul rand si din punctul de vedere al riscurilor, mai mari sau mai mici pe care acest proiect le ridica” a declarat Liviu Pintican. “Aceasta analiza va sta la baza deciziilor pe care institutiile financiare le vor lua in vederea acordarii unor credite pentru finantare. Este vorba de aproximativ 4 miliarde de euro,” a mai spus Liviu Pintican, director general adjunct al Transgaz, una dintre cele 6 companii actionare ale proiectului Nabucco. Pana la sfarsitul anului va fi scoasa la licitatie capacitatea de transport a conductei, asa numitul sezon deschis, care va identifica viitorii clienti ai proiectului. “Sezonul deschis va incepe atunci cand va fi semnat si primul contract cu o sursa de gaz. Iar acest lucru se poate intampla pana la sfarsitul anului sau in prima parte a lui 2011. Dar cine va fi primul, aceasta este intrebarea. O data primul contract semnat vor urma si altele. Nabucco nu este insa decat un transportator, obligatia asigurarii surselor de gaz revenind direct clientilor.” a declarat Directorul general Nabucco, Reinhard Mitschek.

Nabucco, pe scurt

Lungimea totala 4000 de km, dintre care 2730 in Turcia, 412 in Bulgaria, 469 Romania, 384 Ungaria si 47 Austria.Investitia totala va ajunge la aproape 8 miliarde de euro, dintre care 30% trebuie sa asigure actionarii, iar 70% din imprumuturi si investitii.  Acordul politic interguvernamental (tarile de tranzit) a fost semnat pe 13 iulie 2009 si are o valabilitate de 50 de ani. Din totalul de 4000 de km cat va avea intreaga conducta, 469 vor tranzita teritoriul Romaniei. inceperea lucrarilor ar putea fi intarziata de procesul greoi al identificarii proprietarilor pentru obtinerea drepturilor de acces in teren, spune seful biroului de relatii internationale Transgaz, Sorin Keszeg. “Dintr-o analiza preliminara se anticipeaza ca pe teritoriul Romaniei vor exista aproximativ 100.000 de proprietari de terenuri in zona care va fi tranzitata de conducta Nabucco. Acestia trebuie in primul rand identificati. Nu exista peste tot documentele care sa ateste dreptul lor de proprietate”, a spus Sorin Keszag. “Trebuie apoi obtinut acceptul lor pentru intrarea in teren, va urma faza de despagubiri pentru terenuri, si asa mai departe. Din punctul meu de vedere aceasta va fi una dintre marile provocari cu care ne vom confrunta in Romania si vrem sa gasim o solutie care sa duca la o rezolvare cat mai rapida si mai eleganta a situatiei”, a adaugat Sorin Keszeg, seful biroului de relatii internationale Transgaz. Constructia conductei Nabucoo ar trebui sa inceapa in 2012, primul flux de gaz fiind estimat pentru 2015. Din capacitatea totala a conductei de 30 miliarde de metri cubi, Romaniei i-ar putea reveni 3 miliarde de metri cubi; aceasta repartizare nefiind insa definitiva.

Ucraina nu vrea South Stream

La Soci, premierul rus, Vladimir Putin, a declarat ca gazoductul South Stream va fi construit la fel de rapid ca si conducta Nord Stream. Referindu-se la proiectul rival Nabucco, Putin a apreciat ca principala problema este absenta volumelor garantate de gaze, deoarece nu exista surse pentru aprovizionarea sistemului. De asemenea, Ucraina incearca sa convinga Rusia sa renunte la planurile privind constructia noului gazoduct South Stream, in cadrul negocierilor dintre autoritatile de la Kiev si monopolul rus pentru exporturile de gaze naturale Gazprom, a declarat luni ministrul ucrainean de Externe, Kostyantyn Gryshchenko. Gazoductul South Stream, prevazut sa transporte anual 31 miliarde de metri cubi de gaze naturale, va pleca din Rusia si, via Marea Neagra, va ajunge in Bulgaria, de unde se va imparti in doua ramificatii: una spre Grecia si Italia, si a doua spre Serbia, Ungaria si Austria. Gazoductul, prin intermediul caruia Rusia spera sa isi reduca dependenta de tarile de tranzit, ar urma sa fie finalizat pana in 2015. Kostyantyn Gryshchenko a spus ca Ucraina propune ca alternativa la South Stream modernizarea retelelor sale de gazoducte, aceasta fiind cea mai scurta cale pentru transportul gazelor naturale rusesti spre Europa, scrie presa internationala, citata de agentia KARADENIZ PRESS.
Gazprom a anuntat luna trecuta ca a demarat o noua runda de negocieri cu compania energetica de stat din Ucraina, Naftogaz, in vederea crearii unei societati mixte, care, in opinia grupului rus, ar putea fi un prim pas spre o fuziune completa a celor doua societati. O fuziune a Gazprom cu Naftogaz ar da Moscovei controlul asupra principalelor conducte de gaz care traverseaza Ucraina si fac legatura intre Rusia si Europa. Gryshchenko a apreciat ca Ucraina trebuie sa ajunga la un acord cu Moscova, care sa garanteze Rusiei ca nu vor exista intreruperi in livrari si ca gazoductele din Ucraina “vor fi modernizate si vor putea fi utilizate in viitor ca fiind cea mai eficienta modalitate pentru transportul gazului rusesc spre Europa”. Gryshchenko a recunoscut ca aceste negocieri au si o componenta politica, dar a tinut sa precizeze ca Ucraina nu va semna un acord injust si inechitabil cu Gazprom.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *