Romania mai bate un cui in cosciugul Apararii Nationale, odata cu acceptarea achizitionarii de avione multirol F-16, eventual, din Portugalia.
Sedinta CSAT de joi, 27 septembrie, a dovedit, inca o data, ca, indiferent de fortele politice aflate la guvernare, Romania este atrasa intr-o spirala a dezastrului. Din furnizor de securitate, asa cum s-a putut in anii premergatori aderarii la NATO si pana acum, tara noastra ar putea deveni un consumator de securitate. Si-ar incalca astfel multele acorduri si angajamente semnate pana acum, Romania coborand in ochii aliatilor sai euro-atlantici. Insa, cel mai grav, situatia de fata pune in pericol securitatea nationala.
De peste opt ani, se vorbeste frecvent si foarte serios despre faptul ca flota militara de vanatoare a Fortelor Aeriene (alcatuita din MiG-21) este in pragul depasirii perioadei de exploatare. Mai multe grupuri de interese, de pe ambele maluri ale Atlanticului, au oferit Romaniei cat mai multe variante. Unele mai “avantajoase” decat altele. La drept vorbind, toate ofertele au fost o alta incercare de jefuire a bugetului Romaniei si angajarea sa in cheltuieli ce se vor intinde pe foarte multi ani. Insa, ca de obicei, guvernele de la Bucuresti, care s-au perindat la putere in ultimii opt ani, si, in mod special presedintele Traian Basescu, au optat spre varianta americana: avioane F-16 Second Hand, in perspectiva achizitionarii, intr-un viitor “mediu” a unei flote de avioane de generatia a V-a.
Romania ar putea plati in jur de 600 de milioane de dolari, in cinci ani, pentru 12 avioane de tip F-16 achizitionate la mana a doua din Portugalia, iar prima transa pe care statul roman ar trebui sa o plateasca anul viitor ofertantilor este de 70 de milioane de dolari.
“Realitatile economice si realitatile pietei la ora actuala ce ofera posibilitatea unei achizitii de 12 aparate in serviciu in situatia in care decizia politica ramane ferm orientata pentru aparatul de generatia a V-a. Daca dorim un aparat de generatia a IV-a nou ramane sa vedem de unde gasim surse de finantare. Oferta portugheza se cifreaza in jur de 600 de milioane de dolari intr-un orizont de timp de cinci ani de zile, deci nu se dau toti banii odata, aceasta este un alt avantaj. Graficul de pret prezentat de partea portugheza, grafic pe care noi l-am luat serios in calcul, ar estima o prima transa de 70 de milioane de dolari, anul viitor. Avioanele ar urma sa fie livrate dupa terminarea procesului de instruire al pilotilor, incepand cu 2016″, a declarat recent ministrul Apararii, Corneliu Dobritoiu.
Ministrul a precizat ca cele 12 avioane F-16 au 3.500 de ore de zbor si mai au o rezerva de 4.000-4.500 de ore de zbor, ceea ce inseamna 200 de ore de zbor pe avion, suficient cat sa ne asigure resursele necesare pentru urmatorii 20 de ani. De asemenea, Corneliu Dobritoiu a declarat ca Romania nu ar trebui sa rateze achizitia avioanelor de tip F-16 din Portugalia deoarece “nu mai sunt oferte de F-16 pe piata”, iar Romania este in concurenta cu Bulgaria. Dobritoiu a spus ca, in acest caz, Portugalia va aplica regula “primul venit, primul servit”.
Prin achizitia aparatului de zbor de tip F-16, Romania reduce foarte mult costurile in ceea ce priveste infrastructura pentru avionul de generatia a V-a, aparatul de tip F-35, in conditiile in care ambele au acelasi producator, a declarat ministrul Apararii Nationale, Corneliu Dobritoiu. Insa, la fel ca si in cazul predecesorilor sai, demonstratia nu prea sta in picioare. Pentru ca, peste 20 de ani, avioanele F-35 s-ar putea sa fie depasite de generatia a VI-a, daca nu chiar a VII-a.
Chiar si un cititor mai putin informat sau preocupat de domeniul avioanelor militare a aflat deja care este tendinta statelor dezvoltate. Dintre care, bineinteles, se distanteaza SUA. Urmeaza, in maximum un deceniu, era avioanelor multirol fara pilot, binecunoscutele drone. In 20 de ani, vor fi frecvente avioanele fara pilot autonome. In ultimii 20 de ani, tehnologia a cunoscut si cunoaste salturi neasteptate chiar si pentru multe dintre persoanele care se considera avizate.
Avioanele fara pilot urmeaza sa fie inlocuite cu o noua generatie de roboti mai rapizi si mai inteligenti care vor opera fara interventia umana, beneficiind de o autonomie tot mai mare. La ora actuala, avioanele fara pilot de tip Predator si Reaper sunt controlate, uneori la o distanta de mii de kilometri, de catre un pilot prin intermediul unei manse. Insa, in contxtul investitiilor masive ale Pentagonului in „autonomia” sistemelor de armament robotizate, oamenii de stiinta prevad ca, in viitor, dispozitive aeriene, terestre sau submarine vor opera cot la cot cu omul, cu o supervizare minima. In opinia lui Peter Singer, un expert in armament robotic si autorul lucrarii „Wired for War”, rolul omului „trece de la cel de operator la distanta la cel de supervizor sau «manager», care lasa tot mai mult fraiele” robotului. In urmatorul deceniu, progresele informatice ar urma sa permita avioanelor fara pilot sa zboare in mod autonom, ca „extreme robotice” ale avioanelor clasice, prevede Werner Dham, un fost conducator al cercetatorilor din cadrul fortelor aeriene. In desertul din Arizona au inceput deja experimente cu elicoptere de atac de tip Apache, care zboara in formatie cu elicoptere fara pilot.
Asa ca, in timp ce strategii militari americanii pregatesc autonomia dronelor militare, Romania vrea sa cumpere in 2012-2013 (si sa dea in folosinta prin 2016) avioane F-16, care sunt concepute in deceniul al saselea al secolului trecut. Principalul punct pe ordinea de zi a sedintei CSAT din 27 septembrie, cel referitor al achitia de avioane F-16 din Portugalia, a fost dezbatut de membrii CSAT si a fost adoptata „Conceptia de realizare graduala a capabilitatii de aparare aeriana” in cadrul programului „Avion multirol al Fortelor Aeriene” in concordanta cu interesele esentiale de securitate ale tarii si cu angajamentele asumate de Romania in cadrul organizatiilor europene si nord-atlantice.
Daca acest contract se va semna intre Guvernul Romaniei si Guvernul Portugaliei, vom avea de fapt niste avioane cumparate la mana a treia, deoarece aeronavele au fost luate Second Hand de portughezi, din SUA. Ele au fost folosite de US Air Force si au stat si la rezerva de avioane AMARC aproximativ 5 ani, inainte de a fi donate Portugaliei, in 1999, in cadrul programului Peace Atlantis II.
Interesanta este, insa, pozitia exprimata public de ambasada americana, care sustine ca Guvernul SUA considera ca decizia CSAT privind achizitia avioanelor multirol este un pas in directia modernizarii Fortelor Armate romane, ceea ce va creste interoperabilitatea cu NATO si va ajuta Romania sa-si indeplineasca obligatiile in cadrul Aliantei. Daca acesta este binele pe care ni-l pregateste un aliat si un partener strategic, ar fi interesant de aflat ce ne pregatesc dusmanii!
0 Comentarii