Comisia Europeana vrea sa reintroduca controalele la frontierele interne din UE

, , , ,
 

EU control borderFrontierele interne intre statele Uniunii Europene ar putea fi restabilite temporar si partial, sustin oficiali comunitari, actiunea fiind un raspuns la ingrijorarile unor tari speriate de numarul mare de refugiati din nordul Africii. Comisia Europeana a prezentat miercuri cateva initiative care sa asigure o abordare mai cuprinzatoare si mai rapida a provocarilor legate de migratie. Demersul vine dupa ce peste 25.000 de imigranti, in principal din Tunisia si, intr-o mai mica masura, din alte tari africane, au plecat din tarile lor catre UE, ajungand pe coasta Italiei si in Malta, tari care sunt in prezent supuse unei puternice presiuni migrationiste. Comisarul pentru afaceri interne, Cecilia Malmström, a spus ca situatia este oarecum delicata, pentru ca Uniunea Europeana trebuie si sa ofere un refugiu celor care au nevoie de protectie, dar si sa rezolve problemele legate de migratie, cu care se confrunta unele state comunitare. Cererile Italiei si Frantei vor fi luate in considerare, a precizat atat presedintele Comisiei Europene, cat si comisarul Cecilia Malmström, aceasta din urma subliniind cat este de important ca ideea de Schengen sa nu fie subminata. O eventuala reinstaurare a controlului la frontierele interne trebuie sa fie o decizie europeana, si nu unilaterala, solid justificata si limitata in timp, aspecte care vor fi abordate insa saptamana viitoare, in cadrul reuniunii ministrilor europeni ai afacerilor interne. In acelasi timp, comisarul european a declarat, referitor la aderarea Romaniei si Bulgariei la spatiul Schengen, ca nu exista nici un fel de probleme tehnice, dar unele tari nu au incredere in corecta functionare a sistemului fara frontiere si de aceea incearca sa mai intarzie procesul.

Bulgaria sustine propunerea

Bulgaria si-a exprimat sustinerea fata de propunerea privind modificarea acordului Schegen, formulata initial de Franta si Italia si promovata apoi de Comisia Europeana. “Bulgaria va sustine propunerile de schimbari la Acordul Schengen, care prevad suspendarea temporara a participarii unei tari, in cazul unei situatii de urgenta”, a declarat ministrul bulgar de interne Tvetan Tvetanov la o intalnire cu ambasadorii statelor membre UE, relateaza presa de la Sofia. Tvetanov a subliniat ca reforma propusa nu ofera privilegii si presupune responsabilitati mai mari pentru statele din spatiul Schengen. “Bulgaria este mai bine pregatita in prezent pentru a raspunde criteriilor tehnice ale Schengen decat sunt unele dintre statele membre mai vechi”, a dat asigurari oficialul, adaugand ca s-a inregistrat o crestere a numarului de imigranti ilegali care incearca sa intre in Bulgaria, in urma revoltelor din lumea araba.

Viziunea Ceciliei Malmström

Miercuri, Comisia Europeana a prezentat initiative menite sa asigure o abordare mai structurata, mai cuprinzatoare si mai rapida de catre UE a provocarilor si a oportunitatilor legate de migratie, in special in contextul evolutiei situatiei actuale din regiunea mediteraneana. Initiativele abordeaza diferite aspecte ale migratiei, inclusiv controlul intensificat la frontiera si guvernanta Schengen, finalizarea sistemului european comun de azil, o mai buna gestionare a migratiei legale, schimbul de bune practici in vederea asigurarii unei integrari reusite a migrantilor, precum si o abordare strategica a relatiilor cu tarile terte in materie de migratie. Aceste initiative se adauga masurilor urgente pe termen scurt care au fost deja adoptate de Comisie pentru a face fata situatiei privind migratia in regiunea mediteraneana si presiunii migratiei asupra statelor membre aflate in prima linie. “Este evident ca UE are nevoie de o politica comuna puternica in materie de azil si migratie. Acest lucru a devenit din ce in ce mai evident in ultimele luni, in contextul evenimentelor istorice care au loc in Africa de Nord. UE trebuie sa se ridice la inaltimea vocatiei sale de a oferi un refugiu celor care au nevoie de protectie si, in acelasi timp, sa isi demonstreze solidaritatea atat cu tarile din Africa de Nord care adapostesc in prezent marea majoritate a migrantilor din Libia, precum si cu statele membre UE care se confrunta cu cel mai mare aflux de migranti care sosesc pe mare. De asemenea, este evident ca UE ar beneficia de imigratia controlata a fortei de munca pentru a contribui la acoperirea deficitului de forta de munca preconizat in multe sectoare si pentru a echilibra declinul demografic al populatiei active europene prevazut pentru urmatorii ani. In acelasi timp, insa, migratia trebuie sa fie gestionata corespunzator – aceasta inseamna asigurarea unui control eficace la frontiera si returnarea migrantilor ilegali. Aceasta presupune, de asemenea, ca nu ar trebui sa lasam statele membre situate de-a lungul frontierelor noastre externe sa faca fata singure situatiilor extraordinare privind migratia si ca trebuie sa instituim parteneriate privind migratia si mobilitatea cu tarile din afara UE pentru a putea lucra impreuna. Trebuie sa avem in vedere aceste obiective pe termen lung si atunci cand abordam necesitatile mai urgente aparute ca urmare a revoltelor din Africa de Nord”, a declarat Cecilia Malmström, comisarul pentru afaceri interne.

25 000 de nord-africani au ales sa vina in UE

In timp ce evenimentele din sudul Mediteranei aduc speranta unei vieti mai bune pentru milioane de oameni, acestea au condus, de asemenea, la stramutarea a peste 650 000 de persoane ca urmare a actelor de violenta din Libia. Pana acum, foarte putini solicitanti de azil au ajuns in Europa. Cu toate acestea, peste 25 000 de persoane au ales sa plece in UE, in cautarea unei vieti mai bune. Unele state membre ale UE sunt expuse mai direct decat altele sosirilor masive de migranti, insa aceasta situatie nu poate fi abordata doar la nivel national, ci necesita mobilizarea tuturor statelor membre la nivelul UE. “Evenimentele recente au trezit, de asemenea, ingrijorari privind functionarea sistemului Schengen. Libera circulatie a persoanelor intre frontierele europene este o realizare majora care nu trebuie abandonata, ci mai degraba consolidata. Acesta este motivul pentru care Comisia a propus deja un mai bun mecanism de evaluare pentru a se asigura ca frontierele externe sunt controlate eficient. Pentru a garanta stabilitatea spatiului Schengen, ar putea fi necesar, de asemenea, sa se prevada reintroducerea temporara a unor controale limitate la frontierele interne in cazuri cu totul exceptionale, cum ar fi situatiile in care o parte a frontierelor externe se confrunta cu o presiune neasteptat de mare”, a afirmat comisarul Cecilia Malmström.

Raspuns rapid

UE a raspuns rapid acestor provocari cu instrumentele financiare si operationale de care dispune. Au fost mobilizate fonduri pentru gestionarea situatiei de urgenta umanitara generata de afluxurile neasteptate de refugiati si persoane stramutate in tarile vecine Libiei. Impreuna cu fondurile acordate pe baza bilaterala, acest sprijin a facut posibila oferirea unui adapost temporar refugiatilor si persoanelor stramutate, pentru a le satisface nevoile de baza si pentru a sprijini intoarcerea acestora in tarile lor de origine. FRONTEX a lansat o operatiune comuna (EPN, Hermes Extension 2011), menita sa ajute Italia sa faca fata situatiei migrantilor si refugiatilor care sosesc pe coasta italiana. Europol a trimis in Italia o echipa de experti care sa ajute autoritatile italiene de aplicare a legii sa identifice posibili infractori in randul migrantilor ilegali care au ajuns pe teritoriul italian. Statele membre cele mai expuse la cresterea fluxurilor de refugiati si migranti ilegali au beneficiat, de asemenea, de sprijin financiar. Desi raspunsul UE la situatia de urgenta a fost unul cuprinzator, criza actuala a scos in evidenta faptul ca exista si alte modalitati prin care UE sa poata face fata unor astfel de situatii si gestionarii fenomenului migratiei in general.

Propunerile Comisiei Europene

Prin urmare, Comisia propune o serie de initiative care abordeaza urmatoarele aspecte: finalizarea sistemului european comun de azil pana in 2012, in conformitate cu valorile fundamentale si cu obligatiile internationale ale Uniunii; intensificarea controalelor la frontiera si guvernanta Schengen in vederea solutionarii problemei imigratiei ilegale, pentru a se asigura ca fiecare stat membru controleaza in mod eficace propria sa parte din frontierele externe ale UE in conformitate cu litera si spiritul dreptului UE, si pentru a consolida increderea in eficacitatea sistemului UE de gestionare a migratiei; un control mai bun al migratiei legale catre UE pentru facilitarea imigrariii persoanelor cu competentele necesare pentru a ajuta UE sa acopere deficitul preconizat de forta de munca si de competente si sa contribuie la echilibrarea declinului demografic preconizat in ceea ce priveste populatia sa activa; schimbul de cele mai bune practici in cadrul abordarilor statelor membre de integrare a imigrantilor legali in UE, intr-un mod care sa asigure maximizarea beneficiilor economice ale imigratiei, astfel incat sa asigure armonia sociala in Uniune; o abordare strategica a relatiilor cu tarile terte privind aspectele legate de migratie, menita sa faciliteze circulatia persoanelor prin sporirea posibilitatilor de migratie legala, combinate cu masuri de prevenire a migratiei ilegale. Comunicarea Comisiei va servi ca baza pentru dezbaterile din cadrul Consiliului extraordinar JAI convocat pe 12 mai, urmate de o discutie axata pe tema migratiei, in cadrul Consiliului European din 24 iunie. Aceasta va fi urmata de initiative complementare in urmatoarele saptamani si luni, in special un ‘pachet privind migratia’ ce va fi prezentat spre adoptare Colegiului la 24 mai.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *