Sectorul turismului din Bulgaria a înregistrat un an record în 2024, fiind estimat un nivel de aproximativ 13 milioane de vizitatori străini, conform Ministerului Turismului, relatează mass-media de la Sofia.
În primele nouă luni din 2024, numărul vizitatorilor străini a ajuns la 10,7 milioane, depăşind cu 200.000 precedentul record înregistrat în 2019. De asemenea, veniturile din turism în 2024 ar urma să se situeze la 14 miliarde de leva, un nou nivel record.
Efectul Schengen
Conform Ministerului Turismului, creşterea este datorată şi intrării Bulgariei cu graniţele aeriene şi maritime în spaţiul Schengen, la 1 aprilie 2024, ceea ce a avut ca rezultat un avans de 7% al numărului sosirilor de turişti europeni, pe lângă o expansiune de 28% a numărului cetăţenilor bulgari care au călătorit în străinătate.
De asemenea, aderarea deplină a Bulgariei la Schengen, după ce controalele la frontierele terestre au fost ridicate de la 1 ianuarie 2025, ar urma să genereze în turism venituri suplimentare anuale de 300 de milioane de leva.
În plus, a indicat Ministerul Turismului, aderarea deschide noi oportunităţi, în special atragerea de turişti din Europa Occidentală şi alte pieţe externe neexploatate încă. Şi propunerea Bulgariei de a crea „Destinaţia Balcanică”, promovând cooperarea regională, câştigă teren în rândul ţărilor vecine, cum ar fi: România, Albania, Muntenegru şi Grecia.
În timpul mandatului său, ministrul Turismului, Evtim Miloshev, s-a implicat activ în întâlniri cu reprezentanţii destinaţiilor de vacanţă importante din Bulgaria, inclusiv Varna, Nisipurile de Aur, Sunny Beach şi Nessebar, pentru a evalua succesul programului „Vara din 2024” şi a planifica viitorul sezon. De asemenea, oficialul a supervizat pregătirile pentru sezonul de iarnă din staţiuni cum ar fi: Bansko, Borovets, Vitosha şi Pamporovo.
Ministrul Turismului se aşteaptă în perioada decembrie 2024 – martie 2025 la aproximativ 3,2 milioane de vizitatori străini, în creştere faţă de 2,9 milioane în precedentul sezon de iarnă.
Provocară esențiale
Aderarea Bulgariei la zona de liberă circulaţie Schengen ar putea soluţiona provocări esenţiale în sectorul transporturilor, a afirmat directorul executiv al Camerei transportatorilor rutieri din Bulgaria (CBRH), Dimităr Dimitrov, citat de mass-media de la Sofia.
Dimitrov e evidenţiat că eliminarea controalelor frontaliere va spori atractivitatea Bulgariei ca exportator, deşi rămân necesare îmbunătăţiri suplimentare. „Calculele noastre, realizate cu colegi, arată că transportatorii rutieri pierd aproximativ 300 de milioane de euro anual în timp ce aşteapă la frontiera română. Aceste costuri sunt în final o povară pentru consumatori prin preţuri de transport mai ridicate”, a explicat el.
Întârzierile la frontiera cu România sunt în medie de 10-15 ore anual ca urmare a aglomerării traficului, a controalelor sporite la frontiere şi a infrastructurii depăşite. Dimitrov crede că raţionalizarea mişcării transfrontaliere de bunuri nu doar ca spori eficienţa, dar şi va face sectorul mai atractiv pentru potenţialii angajaţi.
Probleme de infrastructură
Dimitrov a evidenţiat oportunitatea strategică pe care apartenenţa la Schengen o prezintă pentru Bulgaria, în special în atragerea investiţiilor străine. „Ca naţiune, exportăm servicii de transport, facilitând comerţul din Turcia către Europa şi în interiorul UE. Conectivitatea consolidată ne-ar putea face mai competitivi şi ar putea atrage investiţii pentru a înfiinţa fabrici şi industrii”, a remarcat el.
Totuşi, Dimitrov a atenţionat că aderarea la Schengen ridică de asemenea întrebări esenţiale despre starea infrastructurii Bulgariei. El a evidenţiat că multe şosele, în special în apropierea punctului de trecere Kapitan Andreevo – vital pentru comerţul cu Orientul Mijlociu şi Orientul Îndepărtat – sunt prost echipate pentru traficul greu.
”Există două provocări pe care trebuie să le soluţionăm. Prima, Schengen va creşte traficul de tranzit prin Bulgaria, în special de-a lungul coridorului Grecia-Bulgaria-România ce conduce spre Europa. Este probabil ca porturile greceşti să gestioneze mai multe transporturi, sporind presiunea pe infrastructura noastră. Totuşi, actuala noastră reţea rutieră nu este pregătită. Camioanele trebuie acum să facă un ocol de 150-200 km din cauza şoselei închise între Botevgrad şi Mezdra. Starea infrastructurii noastre este sub ceea ce aşteaptă cetăţenii bulgari. Este nevoie urgentă de investiţii de stat substanţiale pentru a repara şi a redeschide aceste rute esenţiale”, a explicat Dimitrov.
Avantaje bulgare
De asemenea, el a remarcat avantajul geografic al Bulgariei ca vecin al Turciei, una dintre cele mai mari economii din lume. Un volum semnificativ de transporturi tranzitează Bulgaria pe această rută. „Turcia serveşte ca poartă către Orientul Mijlociu şi Orientul Îndepărtat. Punctele de trecere Kapitan Andreevo şi Lesovo sunt deja congestionate masiv şi se vor confrunta cu o presiune şi mai mare. Timpii de aşteptare pentru a intra în Bulgaria pot ajunge la cinci zile. Aceste puncte de trecere trebuie să fie restructurate şi extinse şi ar trebui luate în considerare noi puncte frontaliere. Sunt în desfăşurare proiecte de extindere pentru Kapitan Andreevo şi sperăm să le vedem implementate în curând”, a conchis Dimitrov.
Poziție strategică
Turismul din Bulgaria se remarcă printr-o diversitate aparte, beneficiind de o poziţie geografică strategică în Sud-Estul Europei şi de un climat care oferă veri călduroase la ţărmul Mării Negre şi ierni cu suficiente ninsori în zonele montane. Accesibilitatea este asigurată de reţeaua de transport – de la aeroporturile internaţionale din Sofia, Varna, Burgas şi Plovdiv, până la autostrăzi şi conexiuni feroviare – astfel încât deplasarea spre şi în interiorul ţării devine facilă.
Pe litoral, turiştii se bucură de staţiuni precum Nisipurile de Aur, Sunny Beach, Albena, Nessebar ori Sozopol, unde găsesc hoteluri pentru toate buzunarele, plaje întinse şi o viaţă de noapte animată. Nessebar, de pildă, combină atmosfera de vacanţă cu bogăţia patrimoniului UNESCO, oraşul vechi fiind un loc încărcat de istorie.
În munţii Bulgariei, schiorii şi snowboarderii sunt atraşi de staţiunile bine amenajate, precum Bansko, Borovets şi Pamporovo, care oferă pârtii moderne şi cazări pentru toate gusturile. Bansko este cunoscut pentru competitivitatea preţurilor şi găzduieşte frecvent competiţii internaţionale de schi.
Din punct de vedere cultural şi istoric, Bulgaria a reuşit să-şi valorifice moştenirea prin promovarea siturilor UNESCO, între care se numără Biserica Boiana, Mănăstirea Rila sau oraşul vechi Nessebar, la care se adaugă oraşe ce au fost cândva mari centre politice ori religioase, precum Veliko Tărnovo cu faimoasa cetate Tsarevets. De asemenea, festivalurile ce pun în valoare tradiţiile populare, cum ar fi Festivalul Trandafirilor din Kazanlâk, atrag anual numeroşi vizitatori curioşi să descopere folclorul local.
În materie de wellness şi balneo, Bulgaria se laudă cu o abundenţă de izvoare termale, în staţiuni precum Velingrad, Hissarya sau Devin, care oferă tratamente naturiste şi ape termale recunoscute pentru proprietăţile lor benefice. În privinţa ecoturismului, masivele montane – Balcanii (Stara Planina), Rila, Pirin şi Rodopi – dispun de trasee ideale pentru drumeţii, ciclism montan şi explorarea naturii, iar parcurile naţionale Rila şi Pirin protejează specii de faună şi floră unice. La capitolul infrastructură şi servicii, gama de cazări variază de la hoteluri de cinci stele la pensiuni şi apartamente private, iar transportul cu autobuzul este adesea mai rapid şi mai ieftin decât cel cu trenul.
0 Comentarii