Axa Kiev-Tiraspol sfarama Republica Moldova

de | mai 23, 2011 | R. Moldova, România, Știri, Ucraina, Uncategorized @ro | 0 comentarii

Ucraina nu va transa problema demarcarii frontierei cu Republica Moldova, atat timp cat nu a fost rezolvata înca problema porţiunii de teren din zona satului Palanca, de pe traseul Odesa-Reni, a declarat seful Departamentului politici informaţionale din cadrul Ministerului Afacerilor Externe de la Kiev, Oleg Volosin.

Ucraina cotropeste Republica Moldova

Ucraina cotropeste Republica Moldova

Ucraina nu va transa problema demarcarii frontierei cu Republica Moldova, atat timp cat nu a fost rezolvata înca problema porţiunii de teren din zona satului Palanca, de pe traseul Odesa-Reni, a declarat seful Departamentului politici informaţionale din cadrul Ministerului Afacerilor Externe de la Kiev, Oleg Volosin. „Atat timp cat nu rezolvam problema Palanca, nu vom continua procesul de demarcare a frontierei cu Moldova. Poziţia ministerului nostru este ca întrcat nu exista perspective reale de soluţionare a acestui diferend, nu vom putea discuta si alte aspecte ale cooperarii dintre statele noastre. Noi pornim de la premisa ca avem dreptate, deoarece porţinea de teren din zona satului palanca aparţine Ucrainei”, a mai spus Volosin, citat de mass-media de la Chisinau. Anterior, ministrul Afacerilor Externe al Ucrainei, Konstantin Grishenko, a declarat, de la tribuna Radei Supreme de la Kiev, ca Moldova nu-si îndeplineste angajamentele asumate în cazul porţiunii de teren de pe traseul Odesa-Reni, din zona satului Palanca si ca încearca sa identifice noi pretexte pentru a tergiversa cedarea acestui teritoriu. „Poziţia noastra este clara. Toata lumea înţelege ca Moldova trebuie sa-si îndeplineasca obligaţiile asumate cu mulţi ani în urma. Orice tergiversari si pretexte sunt inacceptabile pentru Ucraina”, a spus Grishenko. „Cred ca dupa alegerile din 5 iunie din Moldova, ar trebui sa purtam discuţii serioase la nivel inter-guvernamental, pentru a transa respectiva chestiune. Este clar ca problema porţinunii de teren de pe traseul Odesa-Reni, din zona Palanca, va fi pusa de caztre noi în mod principial. Daca o vom rezolva, atunci vom putea discuta si despre intensificarea relaţiilor economice dintre statele noastre”, a mai spus ministrul de Externe al Ucrainei.

Tratat cu nabadai

Premierul moldovean Vlad Filat a declarat anterior ca Tratatul privind delimitarea frontierei moldo-ucrainene, chiar daca nu a fost semnat de actuala guvernare, urmeaza sa fie îndeplinit, deoarece este un document internaţional în vigoare. Porţiunea de teren de pe traseul Odesa-Reni, din zona satului Palanca a fost cedata Ucrainei în 1999, în perioada Guvernului Ciubuc, prin semnarea unui acord adiţional la Tratatul cu privire la frontiera de stat dintre R. Moldova si Ucraina. Potrivit articolului 1 din acest document, „R. Moldova transmite în proprietatea (posesiune, folosinţa si administrare) Ucrainei sectorul de autostrada Odesa-Reni în regiunea localitaţii Palanca a R. Moldova, precum si sectorul de teren prin care trece acesta”, iar „sectorul transmis constituie proprietatea Ucrainei pe teritoriul Republicii Moldova”.

Acuzatii ucrainene

Republica Moldova, cu ajutorul Romaniei, duce de nas Ucraina, care de mai bine de un an are pierderi de milioane pentru ca tot cedeaza in favoarea vecinei sale — Republica Moldova, relateaza publicatoa kieveana “Vlasti deneg” (Puterea banilor), citata de mass-media de la Chisinau. Potrivit publicatiei, cele mai mari cedari de pozitii Ucraina le-a facut atunci cand a dat din teritoriul sau pentru ca moldovenii sa-si construiasca portul de la Giurgiulesti, dar si in prezent, cand nu este clara delimitarea frontierei moldo-ucrainene in satul Palanca.
Ucrainenii se plang ca in anul 2009 portul de pe Dunare din orasul Reni a avut un venit mai redus cu 5,6 milioane de hrivne. Asta pentru ca portul de la Giurgiulesti, construit acum 2 ani la sudul Republicii Moldova, este mai modern, iar capacitatea terminalului de cereale este mai mare decat a portului Reni.
Publicatia mai scrie ca orice tensiuni economice dintre Ucraina si Republica Moldova sunt interpretate in primul rand de Romania, prin intermediul Uniunii Europene, drept o presiune asupra Chisinaului, care este parte la negocierile in privinta reglementarii transnistrene. Ucrainenii mai spun ca Guvernul de la Bucuresti, avand sustinerea Uniunii Europene, blocheaza orice tentativa a Ucrainei de a reinvia porturile sale de pe Dunare, pentru a nu afecta Republica Moldova.
Republica Moldova a semnat in 1999 un Acord cu Ucraina, prin care tara vecina a oferit 430 de metri din teritoriul sau pentru ca Moldova sa aiba iesire la Dunare. Guvernul de la Kiev acuza Republica Moldova pentru ca nu si-a respectat angajamentele de cedare a portiunii de 7 kilometri de sosea din satul Palanca in schimbul terenului de la Dunare.

Kievul, deranjat de declaratiile lui Basescu

Ucraina este interesata in mentinerea suveranitatii si integritatii teritoriale a Republicii Moldova, a declarat revent directorul Departamentului pentru relatia cu media din cadrul Ministerului ucrainean al Afacerilor Externe, Oleg Volosin. ‘Ucraina a fost, este si va fi o tara extrem de interesata in mentinerea suveranitatii si integritatii teritoriale a Republicii Moldova’, a subliniat diplomatul ucrainean, comentand declaratiile presedintelui Traian Basescu, potrivit carora Republica Moldova ar putea reveni in granitele Romaniei in urmatorii 25 de ani. Kievul, a spus Volosin, vede in integritatea Republicii Moldova o garantie a intregii securitati europene. “O schimbare aici ar putea duce la destabilizare si la consecinte absolut imprevizibile la nivelul intregii arhitecturi a securitatii europene”, a afirmat el. “In acest sens, orice declaratii – indiferent din care parte vin – cu privire la posibila descentralizare, chiar si intr-o perspectiva mai indepartata, a Republicii Moldova si a deplasarii granitelor intr-o directie sau alta nu genereaza partii ucrainene decat nedumerire si ingrijorare”, a afirmat Volosin. Intre altele, diplomatul ucrainean a spus ca succesul eurointegrarii Ucrainei depinde de ea insasi si ea nu are nevoie de ajutor prin deplasarea artificiala a granitei UE.

Scuze ucrainene pentru demarcare frontaliera unilaterala cu Republica Moldova

Directorul Departamentului de politica informationala din MAE al Ucrainei Oleg Volosin a declarat anul trecut ca partea ucraineana a demontat cei doi stalpi de la frontiera moldo-ucraineana, din apropierea satului Palanca, pentru a corecta o greseala mai veche in procesul de delimitare a granitei. Cu toate acestea, decizia este una unilateral, si nu una negociata. Demnitarul de la Kiev a declarat pentru RIA Novosti ca inca din 2006, in timpul procesului de demarcare, stalpii din preajma satului Palanca au fost instalati cu o deviere de peste 100 de metri in interiorul Ucrainei, contrar datelor topografice din harti, informeaza Publika TV. El mai sustine ca aceasta masura a fost luata ca urmare a refuzului Chisinaului de a da un raspuns in aceasta problema, fapt ce a determinat Ucraina sa actioneze unilateral dupa ce a adresat mai multe cereri in acest sens Republicii Moldova. Potrivit agentiei Infotag, care citeaza presa de la Kiev, oficialul ucrainean a subliniat ca, “potrivit acordurilor bilaterale, segmentul de autostrada din satul Palanca trebuie transmis in proprietatea Ucrainei, inclusiv pamantul de sub drum”. “In anii 2005-2006 grupul moldo-ucrainean de demarcare a comis doua greseli in stabilirea locului pentru instalarea semnelor de frontiera nr. 0608, 0609”, a explicat reprezentantul MAE de la Kiev.

Greseala mai veche

Volosin a mai spus ca aceasta greseala a fost depistata inca in anul 2008, iar Ucraina a prezentat de cateva ori aceasta problema Chisinaului. “Spre regret, Moldova a ocupat o pozitie distructiva in privinta acestei probleme si nu vrea sa mute cei doi stalpi, fapt ce a blocat procesul de demarcare a frontierei”, a spus el. Volosin a dat asigurari ca prin aceasta masura Ucraina nu urmareste niciun substrat politic si niciun fel de incercari de a schimba linia frontierei de stat. “Speram ca impreuna cu Moldova vom reusi in timpul apropiat sa incheiem procesul de demarcare a frontierei pe segmentul de la Palanca”, a mentionat el. Ministerul de Externe de la Chisinau l-a convocat, marti, pe insarcinatul cu afaceri al Ambasadei Ucrainei in R. Modova, Mahailo Harasan, dupa ce presa de la Chisinau a relatat ca bornele de frontiera instalate in apropierea localitatii Palanca au fost scoase de granicerii ucraineni. Diplomatului ucrainean i s-au solicitat explicatii in legatura cu actiunile unilaterale ale autoritatilor ucrainene privind demontarea, luni seara, a semnelor de frontiera de stat moldo-ucraineana, aflate in preajma satului Palanca.

Tiraspol rupe frontiera Republicii Moldova

„Transnistria va trece la demarcarea graniţei sale de stat”, a declarat anterior pretinsul ministru adjunct al securitaţii statului de la Tiraspol, Valeri Ghebos, citat de agentia de presa KARADENIZ PRESS. La finalul unei intalniri cu o delegatie de diplomati si experti ucraineni, oficialul separatist a declarat postului televiziunii publice de la Tiraspol ca la frontierele externe ale „statului” vor fi amplasate borne. „În legatura cu punerea în aplicare de catre Ucraina a demarcarii unilaterale a graniţei sale de stat pe tronsonul transnistrean, ceea ce presupune amplasarea bornelor si a altor însemne de frontiera, Transnistria îsi reafirma dorinţa de a face acelasi lucru la graniţa sa cu Ucraina si, respectiv, cu Republica Moldova” a afirmat acesta, adaugand ca, în prezent, doua grupuri de experţi ucraineano-transnistrene se ocupa de stabilirea preliminara a frontierei de stat pe teren si compara datele din harţile disponibile cu fotografiile aeriene.
Potrivit reprezentantului Ministerului Securitaţii Statului de la Tiraspol, pilonii vor fi instalaţi de-a lungul întregii linii a frontierei, cu excepţia zonei în litigiu – în jur de 10 km între Transnistria si Ucraina. „Acest tronson va fi marcat dupa ce se va ajunge la un acord cu partea ucraineana” a mai spus Ghebos. Bornele si pilonii sunt vopsiţi în culorile drapelului autoproclamatei Republici Moldovenesti Nistrene (n.r.- Transnistria), si anume rosu si verde, pe o parte fiind înfaţisata asa-zisa „harta oficiala” a republicii, pe cealalta, numarul de serie. Lungimea limitelor administrative ale autoproclamatei Republici Nistrene Moldovenesti este de 816 km, si anume 405 km cu Ucraina si 411 cu restul Republicii Moldova.

Ucraina cotropeste Republica Moldova

„În sase luni vom obţine actul de proprietate asupra teritoriului de circa 7.5 de hectare de sub autostrada Odesa – Reni, în regiunea satului Palanca,” a declarat la randul sau presedintele comitetului pentru politica externa al Radei Supreme a Ucrainei, Oleg Bilorus, citat de agentia de presa KARADENIZ PRESS. Potrivit oficialului ucrainean, negocierile avanseaza foarte greu. “Dupa ce Moldova a primit terenul de langa Giurgiulesti, a început sa taraganeze procedura privind schimbul de terenuri. Totusi, în ultimul timp exista progres, drumul care trece prin teritoriul Moldovei, inclusiv prin satul Palanca, a fost cedat Ucrainei. Însa, iarasi, s-a întamplat astfel ca drumul a fost cedat, dar nu si pamantul de sub drum. Eu am întrebat colegii din Moldova, ar putea exista un drum în aer liber, fara terenul de sub el? Cu siguranta ca nu,” a mai adaugat Bilorus, care a servit timp de 13 ani in calitate de membru al delegatiei ucrainene la negocierile moldo-ucrainene privind problemele teritoriale dintre cele doua state.
Anterior, fostul ministru de Externe de la Kiev, Piotr Porosenko, a declarat la randul sau ca Republica Moldova nu si-a onorat obligaţiunile pe care si le-a asumat printr-un protocol adiţional la Acordul de frontiera moldo-ucrainean.
Lipsa actului de proprietate asupra teritoriului respectiv nu da nici o sansa parţii ucrainene sa-si dezvolte autostrada Odesa – Reni, considera oficialii de la Kiev. În acelasi timp, relateaza mass-media ucraineana, partea moldoveneasca se bucura de un mare succes intrand în posesia fostului teritoriu ucrainean în regiunea Giurgiulesti, reconstruind terminalul de pasageri si marfuri,  precum si construirea unei cai ferate Cahul-Giurgiulesti. În prezent, portul moldovenesc reprezinta o concurenţa pentru cel din Reni, mai relateaza sursa citata.
Segmentul de autostrada Odessa – Reni (partea carosabila), cu o lungime de 7,7 km, în regiunea localitaţii Palanca din Moldova a fost transmis în exploatarea si sub jurisdicţia Ucrainei conform Protocolului adiţional la Acordul de frontiera dintre Ucraina si Moldova, semnat la 18 august 1999. Ucraina insista însa si asupra transmiterii inclusiv si a teritoriului de sub aceasta autostrada, în pofida faptului ca în Acord se stipuleaza expres ca “segmentul transmis este proprietate a Ucrainei pe teritoriul Republicii Moldova“.

Presiuni ucrainene

Pe fondul intensificarii presiunilor ucrainene la adresa Chisinaului in problema sectorului Palanca, oficialii de la Kiev santajeaza Republica Moldova in privinta rezolvarii definitive a diferendului separatist din regiunea din stanga Nistrului. Transnistria va fi parte a Republicii Moldova, iar Rusia isi va retrage armata, a declarat deputatul ucrainean Leonid Kojara din Partidul Regiunilor, condus de presedintele Ucrainei, Viktor Ianukovici. Deputatul ucrainean a spus ca fara Ucraina unele negocieri de modificare a statutului regiunii transnistrene sau evacuarea armatei rusesti nu este posibila. “In orice caz, Ucraina respecta acordul de la Istanbul, care prevede retragerea armatei ruse de pe teritoriul Transnistriei”, a declarat Leonid Kojara. “Noi intelegem ca multe vor depinde de alegerile parlamentare din Moldova, care vor fi decisive. Noi ne dorim ca Republica Moldova sa se intareasca in calitate de stat independent. De aceea Ucraina si Rusia trebuie sa contribuie la aceasta. Ucraina nu va impiedica evacuarea armatei rusesti. Noi vom asigura tranzitul, asa cum este prevazut in acord”, a mai spus legislatorul ucrainean, adjunct al sefului Comitetului pentru politica externa din Rada Suprema.
Reamintim ca in primavara anului 2010 presedintele ucrainean, Victor Ianukovici, si cel rus, Dmitri Medvedev, au semnat la Kiev o declaratie prin care Ucraina si Rusia isi doresc solutionarea conflictului transnistrean in formatul 5+2.

Bomba comunista

“Acordul care delimiteaza frontiera dintre Moldova si Ucraina a fost semnat în 1999 de catre fostii presedinti, Petru Lucinschi (Moldova) si Leonid Kucima (Ucraina). Ulterior, acest acord a fost ratificat de comunisti în 2001, cand acestia au venit la guvernare. Trebuie sa va spun ca acest acord are si un protocol aditional secret care prevede cedarea a 7,7 km de sosea din regiunea satului Palanca catre Ucraina” au declarat surse oficiale de la Chisinau, citate de mass-media regionala. “În schimbul celor 7,7 km de pamant cedati Ucrainei, R. Moldova a primit în schimb cca 400 de metri de teritoriu cu acces la mare, acolo unde se afla construit si portul Giurgiulesti”, a tinut sa mai precizeze anterior si premierul Republicii Moldova, Vladimir Filat.

Share our work

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *