Aviatia israeliana, ingenuncheata de vanturile carpatine

, , ,
 

Aviatia israeliana se antreneaza pentru un razboi cu Republica Islamica Iran

Aviatia israeliana se antreneaza pentru un razboi cu Republica Islamica Iran

Procurori ai Sectiei de urmarire penala si criminalistica din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie au dispus, la data de 07.02.2011, neinceperea urmaririi penale cu privire la evenimentul aviatic ce a avut loc la data de 26.07.2010, orele 14.42, pe raza localitatii Fundata – judetul Brasov, relateaza surse oficiale, citate de agentia de presa KARADENIZ PRESS. Elicopterul avea la bord un echipaj compus din sapte membri, din care sase cadre militare din randul Fortelor Aeriene Israeliene (un pilot comandant, un copilot si un mecanic de bord, aflati in cabina de pilotaj, doi piloti de rezerva, un mecanic de bord, si un ofiter al Fortelor Aeriene Romane (observator). Catastrofa aeriana s-a soldat cu moartea violenta a celor sapte cadre militare precum si cu distrugerea totala a elicopterului. Cadrele militare israeliene se aflau pe teritoriul Romaniei pentru a participa la exercitiul de antrenament in comun al Fortelor Aeriene Romane si Fortelor Aeriene Israeliene in scopul cresterii eficientei bilaterale, a nivelului de standardizare si interoperabilitate in spatiul aerian operational.
Traiectul de zbor aprobat pentru misiune a fost: Boboc, zona Buzau – Vernesti, zona Maneciu – Fundata (cu zbor de antrenament in zona), zona Campulung Muscel – Curtea de Arges (cu zbor de antrenament in zona), Varfu Negoiu – Piatra Craiului – Poiana Tapului (cu zbor de antrenament in aceste zone), Boboc. Obiectivul misiunii era de instruire a pilotilor pentru efectuarea zborului si navigatiei aeriene la munte, la altitudine mare si inaltime mica fata de formele de relief si de efectuare a aterizarilor la cote inalte.

Fenomene atmosferice

Cercetarile efectuate au relevat faptul ca la originea catastrofei aeriene in care a fost implicat elicopterul militar de tipul SIKORSKI CH-53D, s-a aflat un factor obiectiv concretizat in conditiile meteo nefavorabile intalnite pe timp de zbor, a caror evolutie concreta nu a putut fi prevazuta (caz fortuit). Echipajul s-a confruntat cu schimbari bruste si de mare amplitudine ale conditiilor meteo, constand in coborarea plafonului de nori si scaderea vizibilitatii sub limitele de zbor VFR (zbor la vedere), fenomene atmosferice greu previzibile in apropierea acestor forme de relief.
In zona si in perioada de referinta s-a constatat ca situatia meteorologica a fost caracterizata de instabilitate atmosferica si de o mare variabilitate a elementelor de mediu caracterizate prin nebulozitate. Evolutia conditiilor meteo la altitudine si mai ales in zone muntoase este greu de stabilit cu certitudine deoarece aparitia curentilor ascendenti si descendenti specifici acestor forme de relief genereaza fenomene atmosferice care se modifica local intr-o succesiune imprevizibila, asa cum rezulta din hartile de sol Romania – Sectiunea Curbura Carpatilor din zona de referinta si din harta zonei de impact.
Catastrofa aeriana nu s-a datorat unor motive tehnice sau erori umane, ci la originea acesteia s-a aflat un factor obiectiv, respectiv conditiile meteo nefavorabile intalnite pe traiectul de zbor, a caror evolutie concreta nu a putut fi prevazuta.

Incidente cu elicopterele israeliene

Doua elicoptere israeliene de transport tip CH-53 (Yasour), care au participat la exercitiul comun aerian romano-israelian BLUE SKY 2010, aflate in zbor de repatriere, au solicitat, pe 3 august 2010, autoritatilor romane sa aterizeze in regim de urgenta, pentru o escala tehnica, in zona localitatii Vulpesti, judetul Arges. Autoritatile militare romane sunt in contact cu echipajele celor doua elicoptere, pentru stabilirea nevoilor de sprijin, urmand ca la inlaturarea cauzelor care au impus escala tehnica, elicopterele israeliene sa-si continue zborul, a anuntat Ministerul Aparii Nationale. Unul dintre cele doua elicoptere militare israeliene a decolat la aproximativ patru ore de la producerea incidentului, la fata locului ramanand insa celalalt aparat, la motorul caruia exista o defectiune, fiind necesara inlocuirea unei piese, care ar urma sa fie adusa din Israel.
Fortele Armate Israeliene au confirmat incidentul, precizand ca la scurt timp de la decolare pilotii au fost avertizati de echipamentul de bord ca exista o problema mecanica sau electrica. Echipajul a solicitat si a executat o aterizare controlata si s-a intors la o baza aeriana din Romania pentru reparatii.

Antrenament pentru Iran

Fortele Aeriene israeliene isi vor spori exercitiile de antrenament in Romania, in pofida prabusirii unui elicopter, deoarece trebuie imbunatatita abilitatea pilotilor israelieni de a zbura in zone muntoase, relata in vara lui 2010 presa israeliana. Israelul si Romania au inceput discutii privind viitoare exercitii comune de antrenament, in pofida accidentului aerian din Muntii Carpati, in urma caruia au murit sase militari israelieni si unul roman. Conform evaluarilor, exercitiile trebuie sporite pentru ca, in cazul in care accidentul a fost cauzat de o eroare umana, asa cum sugereaza rezultatele initiale, este nevoie de imbunatatirea abilitatii pilotilor israelieni de a zbura in zone muntoase precum cea din Romania. Exercitiul specific simula o misiune de cautare-salvare in zone nefamiliare. Muntii Carpati sunt cunoscuti pentru varfurile inalte, vremea instabila si padurile dese, conditii in care pilotii israelieni nu se antreneaza frecvent si care seamana cu cele din Iran.
Exercitiile Fortelor Aeriene israeliene in Romania sunt esentiale si trebuie privite in contextul pregatirii unui posibil conflict, avand scopul imbunatatirii capacitatii de lupta intr-un relief dificil, similar cu cel din statele vecine Israelului, afirma, la sfarsitul lunii iulie, adjunctul ministrului israelian al Apararii. “Zburam in Romania pentru a ne antrena in conditii care sa ne permita sa actionam oriunde, inclusiv in state care nu sunt in imediata vecinatate a noastra, dar si pentru a putea patrunde in state arabe”, declara Matan Vilnai, adjunctul ministrului israelian al Apararii, intr-un interviu acordat presei de la Ierusalim. “Este complicat sa ajungem acolo; nu este usor. Ne straduim sa deprindem abilitati care merg dincolo de conditiile din Israel, cu care deja suntem obisnuiti”, explica Vilnai, subliniind ca exercitiile aeriene din Romania ar trebui intelese in contextul pregatirii pentru un posibil conflict. “Zona de actiune imediata nu mai este la frontiera noastra. Este in interiorul statelor vecine. De aceea, capacitatea de a lucra la o astfel de distanta trebuie exersata permanent. Pana acum nu procedam asa. Dar acum a devenit o practica a armatei israeliene”, adauga Vilnai.

Condoleante oficiale

Presedintele israelian Shimon Peres a prezentat condoleante familiilor celor sase militari israelieni decedati saptamana trecuta, intr-un accident aviatic in Romania. In alocutiuni rostite la baza aeriana Tel Nof, la sud-est de Tel Aviv, si la Rehovot (20 kilometri sud de Tel Aviv), seful statului le-a declarat membrilor familiilor indoliate ca tragedia i-a indurerat nu doar pe ei, ci intreaga natiune. “Ei au fost cei mai buni fii ai Israelului”, a declarat Shimon Peres, explicand ca a efectuat mai multe calatorii in avioane conduse de pilotii decedati si este foarte apropiat de familiile acestora, in greaua pierdere suferita.
Fortele aeriene israeliene sunt printre cele mai valoroase din lume, iar reputatia acestora se datoreaza calitatii membrilor lor, intre care si a celor decedati, a mai explicat Shimon Peres. Acesta a subliniat ca relieful si clima din Romania ofera conditii de zbor deosebit de dificile, dar asemenea experiente sunt absolut necesare pentru formarea unui personal aerian de elita, capabil sa navigheze in orice situatie. Adresandu-se vaduvei unuia din pilotii decedati, Maggie, insarcinata in luna a patra, Peres i-a urat mult curaj pentru viitor, afirmand ca se roaga si spera ca lumea copiilor de maine sa fie una a pacii.

Calul de povara CH-53 Yasour

Sikorsky CH-53 Sea Stallion este un elicopter de transport de mari dimensiuni, dezvoltat initial pentru marina americana. Elicopterul se afla de asemenea in serviciul fortelor armate din: Israel, Germania, Iran si Mexic. In anul 1962 marina Americana a trasat caracteristicile pe care trebuie sa le indeplineasca un viitor elicopter de transport greu care sa vina in sprijinul militarilor ce se deplasau in teatrele de operatiuni. Primul zbor a avut loc in 14 octombrie 1964 iar in anul 1966 aparatul a intrat in dotarea fortelor americane. Fortele aeriene israeliene au in dotare 38 de aparate Sikorsky CH-53 Sea Stallion (8 CH-53A si 32 CH-53D).
Elicopterul de transport model CH-53 Sikorsky este in utilizarea armatei israeliene de la sfarsitul anilor ’60. Este considerat “calul de povara” al fortelor aeriene israeliene, fiind folosit pentru operatiuni de cautare, salvare, transport de trupe, transport de arme si echipament catre teatrul de operatiuni. Elicopterul tip CH-53 cunoscut in armata israeliana sub denumirea “Yasour” a fost implicat intr-o serie de razboaie si operatiuni militare complexe in cei cincizeci de ani de cand este utilizat. Este un elicopter robust, versatil, capabil sa transporte pana la 10 tone, are optiunea de a transporta un numar mare de trupe.
In ultimii zece ani, armata israeliana a imbunatatit capacitatile elicopterului, prelungind utilizarea de catre fortele aeriene cu inca 15 ani. Ca o imbunatatire, elicopterele au fost echipate cu rachete aer sol. De-a lungul timpului elicopterul tip CH-53 a mai fost implicat in accidente, cel mai notabil fiind cel din februarie 1997, cand dintr-o coliziune in aer intre doua elicoptere, au murit 73 de persoane, in sudul Libanului. In mai 1977, acelasi model de elicopter a fost implicat intr-un tragic accident, cand 54 de parasutisti si-au pierdut viata in urma prabusirii elicopterului intr-un zbor de antrenament in Cisiordania.
Caracteristici generale CH-53D
– Echipaj: 2 piloti, plus ingineri de bord
– Capacitate: 37 militari (55 in configuratie alternativa)
– Lungime: 26.97m
– Diametru Rotor: 22.01 m (rotor cu sase pale)
– Inaltime: 7.6 m
– Greutate gol: 10.740 kg
– Greutate maxima la decolare: 19.100 kg
– Motoare: 2× General Electric T64-GE-413 – 3.925 cai putere (2,927 kW)
– Viteza maxima: 315 km/h
– Viteza de croaziera: 278 km/h
– Autonomie: 1.000 km
– Autonomie extinsa: 1.640 km
– Plafon de zbor: 5.106 m
– Rata de ascensiune: 12.5 m/s

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *