Asaltul chinezesc asupra pieței auto europene

de | oct. 24, 2024 | Știri | 0 comentarii

Industria auto a prezentat pentru multe decenii inima industriei europene, fiind direct responsabilă de crearea a milioane de locuri de muncă bine plătite și de perspective comerciale extrem de pozitive. Totuși, situația s-a înrăutățit semnificativ în ultimii ani. Europa și mai ales Germania, motorul economic al UE, nu au luate suficiente măsuri pentru a rămâne […]

Industria auto a prezentat pentru multe decenii inima industriei europene, fiind direct responsabilă de crearea a milioane de locuri de muncă bine plătite și de perspective comerciale extrem de pozitive. Totuși, situația s-a înrăutățit semnificativ în ultimii ani. Europa și mai ales Germania, motorul economic al UE, nu au luate suficiente măsuri pentru a rămâne relevanți în contextul apariției și extinderii noilor tehnologii care au făcut ca motoarele cu combustie interne să fie amplu contestate pe piețele internaționale de motoarele electrice realizate în Asia, în special China.

Interzicerea vânzării de autoturisme cu motoare pe combustie internă începând din 2035 este o parte esențială a strategiei UE pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, autoturismele contribuind cu 15% din totalul acestora. Succesul depinde însă de tranziția completă a producătorilor către vehicule electrice și de crearea infrastructurii necesare pentru a încuraja utilizatorii să le achiziționeze.

Deși vehiculele electrice cu baterie reprezentau doar 12,5% din vânzările auto la mijlocul lui 2024, creșterea acestora este susținută de importurile din China, care au prețuri mai mici decât cele europene. UE se confruntă cu dificultăți majore în a-și îndeplini obiectivele din cauza capacității industriale insuficiente, în special în minerit și producția de baterii. Proiectele actuale sunt insuficiente pentru a acoperi cererea de materiale critice necesare.

Comisia Europeană a obținut sprijinul statelor UE pentru impunerea unor taxe vamale suplimentare de până la 35% la importurile de mașini electrice din China, măsură care va afecta și România. Dacia Spring, cel mai vândut model electric în România, este asamblat în China, ceea ce înseamnă că va fi vizată de aceste tarife.

Decizia vine după o investigație privind subvențiile de stat acordate de guvernul chinez producătorilor de mașini electrice, care le permit acestora să vândă la prețuri mai mici pe piața europeană. În perioada investigată, între septembrie 2022 și octombrie 2023, un sfert dintre mașinile electrice importate în UE proveneau din China.

Cancelarul german Olaf Scholz a declarat, la inaugurarea unei fabrici de reciclare a bateriilor Mercedes-Benz, că producătorii auto germani nu ar trebui să se teamă de concurența din China, comparând-o cu provocările anterioare venite din Coreea de Sud și Japonia, pe care industria le-a depășit cu succes. El s-a opus însă tarifelor impuse de UE mașinilor electrice din China, argumentând că astfel de măsuri ar trebui aplicate doar în cazuri clare de dumping, cum ar fi în industria oțelului.

Sectorul auto european se confruntă cu multiple provocări, inclusiv costuri ridicate de producție și concurența tot mai mare din China. Volkswagen, cel mai mare producător auto european, a semnalat posibilitatea închiderii unor fabrici din Germania din cauza costurilor ridicate la energie și forța de muncă. În negocierile cu sindicatele, VW a subliniat necesitatea reducerii costurilor pentru a rămâne competitiv în fața rivalilor globali.

O asociație patronală din Italia a criticat strategia Chinei de a intra pe piața din Turcia ca o modalitate de a evita suprataxele impuse de Uniunea Europeană. Beijingul folosește această abordare pentru a ocoli barierele comerciale aplicate de UE asupra vehiculelor electrice, profitând de acordul de liber schimb între Ankara și Bruxelles. În acest context, Forvia, al șaptelea cel mai mare producător de componente auto la nivel global, a anunțat că va furniza piese pentru a doua fabrică europeană a companiei chineze BYD, situată în Turcia. Forviaeste un furnizor important pentru companii auto precum Stellantis și Volkswagen, care se confruntă în prezent cu greve și o cerere scăzută pentru vehicule electrice.

Ungaria reprezintă alt stat cu acces la piața europeană care pariază pe producătorii chinezi. În 2023, sectorul auto din Ungaria angaja aproximativ 160.000 de persoane, conform BERD. Fabricile de baterii pentru vehicule electrice ar putea crea încă 20.000 de locuri de muncă în următorii ani. Ungaria exportă 90% din producția sa auto și de componente. Producătorul chinez de vehicule electrice BYD a semnat un pre-contract pentru achiziționarea unui teren de 300 de hectare la marginea orașului Szeged, în sudul Ungariei, unde intenționează să construiască prima sa fabrică din Europa. În ultimul trimestru din 2023, BYD a vândut 526.400 vehicule electrice, depășind Tesla ca lider global în vânzările de automobile electrice.

Asociația Europeană a Constructorilor Auto a subliniat că, pe lângă asigurarea unei piețe libere și corecte, sectorul auto european are nevoie de o strategie comprehensivă pentru a rămâne competitiv în industria vehiculelor electrice. Aceasta ar include acces la materiale și energie la prețuri accesibile, reglementări clare, extinderea infrastructurii de alimentare electrică și cu hidrogen, precum și stimulente adecvate. Deși taxele vamale sunt considerate o măsură de protecție, experții sugerează că acestea nu reprezintă o soluție pe termen lung pentru provocările economice și comerciale create de competiția mașinilor electrice fabricate în China.

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Concurs eseuri