Armata Romana, decimata de subfinantare in propria tara

de | nov. 3, 2010 | Info Militar, România, Știri, Uncategorized @ro | 2 comentarii

O aeronava militara MiG-21 LanceR cu dubla comanda, apartinand Flotilei 71 Aeriene din Campia Turzii s-a prabusit, luni, 1 noiembrie 2010, in jurul orei 13.10, in apropierea aerodromului, au declarat surse militare de la Bucuresti, citate de agentia de presa KARADENIZ PRESS. In urma impactului cu solul, cei doi piloti si-au pierdut viata. Aeronava militara executa o misiune de cercetare meteo in vederea pregatirii unor zboruri de instructie.

Mig 21 Lancer, ingropate de criza

Mig 21 Lancer, ingropate de criza

O aeronava militara MiG-21 LanceR cu dubla comanda, apartinand Flotilei 71 Aeriene din Campia Turzii s-a prabusit, luni, 1 noiembrie 2010, in jurul orei 13.10, in apropierea aerodromului, au declarat surse militare de la Bucuresti, citate de agentia de presa KARADENIZ PRESS. In urma impactului cu solul, cei doi piloti si-au pierdut viata. Aeronava militara executa o misiune de cercetare meteo in vederea pregatirii unor zboruri de instructie. Prin ordin al ministrului apararii nationale, a fost numita o comisie de investigatie tehnica pentru cercetarea imprejurarilor producerii acestei catastrofe aviatice, comisie condusa de generalul de flotila aeriana Stefan Danila. Totodata, potrivit procedurilor, a fost sesizat Parchetul Militar si au fost sistate zborurile de instructie cu acest tip de aeronava, pana la finalizarea anchetei de specialitate.
Capitan-comandorul Laurentiu-Nicolae Chirita, in varsta de 40 de ani, pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua si noaptea, in toate conditiile meteorologice, avea la activ aproape 1.300 ore de zbor, din care 940 pe MiG-21. Era casatorit si avea un copil. La randul sau, capitan-comandorul Sorin-Traian Avram, in varsta de 40 de ani, pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua si noaptea, in toate conditiile meteorologice, avea la activ aproape 1.000 ore de zbor, din care 830 pe MiG-21. Era casatorit, avea un copil.
Ambii piloti au absolvit mai multe cursuri de specialitate in tara si in strainatate si au participat la numeroase exercitii internationale.
Marti, 2 noiembrie, la ora 8.00, in toate unitatile militare din Romania si din teatrele de operatii, s-au desfasurat ceremonii militare si religioase in semn de recunostinta si deplin respect pentru capitan-comandorul Laurentiu Chirita si capitan-comandorul Sorin Avram, care si-au pierdut viata in timpul executarii unei misiuni in judetul Cluj.

Eroi romani, victime ale inzestrarii dezastroase

Eroi romani, victime ale inzestrarii dezastroase

Cutia neagra, recuperata

Echipa de procurori militari care investigheaza accidentul aviatic produs luni in localitatea clujeana Calarasi-Gara, langa Campia Turzii, au gasit marti dimineata cutia neagra a aparatului de zbor MIG-21 LanceR. Potrivit prim-procurorului Viorel Siserman, de la Parchetul Militar Cluj, cautarile au durat in noaptea precedenta pana la ora 1,00 si au fost reluate marti dimineata, cand a fost gasita si cutia neagra a aparatului de zbor. Viorel Siserman a mai declarat, pentru Agerpres, ca este prea devreme pentru conturarea unor ipoteze, dar ca nu au existat evenimente pe parcursul zborului si ca avionul a avut viteza mica, calculand dupa unghiul de cadere. Procurorul militar a mai precizat ca ipoteza potrivit careia pilotii au incercat sa evite coliziunea cu un grup de case aflate pe campul pe care s-a prabusit avionul este o simpla speculatie. Ideea a fost lansata luni de presa in urma interviurilor cu localnicii. Totodata, echipa de procurori militari a recompus, marti dimineata, trupurile celor doi piloti morti si le-a trimis la IML Cluj. Ramasitele celor doi piloti au fost identificate si cu ajutorul obiectelor pe care le aveau la ei, iar potrivit sefului IML Cluj, Marius Vartic, dupa ce se va face constatarea medico-legala, in cursul zilei de marti trupurile vor fi redate familiilor.

Tuzla, o pata neagra in istoria aviatiei romanest

Tuzla, o pata neagra in istoria aviatiei romanesti

Accidentele scot in evidenta subfinantarea Armatei Romane

O parte dintre familiile celor 12 militari, care au murit la Tuzla, au anuntat ca sunt hotarate sa apeleze la instanta si sa traga astfel un semnal de alarma asupra riscurilor pe care si le asuma cei care imbraca haina militara din cauza dotarilor precare cu care este inzestrata Armata Romana. Oamenii spera sa previna astfel de tragedii si sa ii determine pe oficiali sa puna mai mult pret pe vietile celor care slujesc tara, scrie Info Mondo Militar. Un avion AN-2, apartinand scolii de Aplicatie pentru Fortele Aeriene din Boboc, care executa o misiune de zbor pentru antrenamente de parasutare, s-a prabusit luni, 5 iulie, in jurul orei 17.40, pe aerodromul Tuzla. In urma catastrofei aviatice, 12 militari si-au pierdut viata. La scurt timp dupa decolare, aeronava a pierdut brusc inaltime si s-a prabusit. in urma impactului cu solul, aeronava a luat foc, incendiul fiind stins cu greutate. Desi spun ca banii, oricat ar fi de multi, nu vor reusi sa le aline durerea provocata de pierderea celor dragi, familiile victimelor spera sa reuseasca sa traga macar un semnal de alarma asupra subfinantarii Armatei Romane si a riscurilor la care sunt supusi cei care imbraca haina militara. Rudele indoliate ale militarilor morti, sunt convinse ca tragedia aviatica de la Tuzla, ar fi putut fi evitata daca Ministerul Apararii Nationale ar fi dat la casat dotarile vechi si daca ar alocat mai multi bani pentru antrenarea pilotilor. Cei care vor sa dea in judecata MApN sunt rudele militarilor din cadrul marinei care au pierit in accident.

Stare deplorabila

Starea deplorabila in care se afla tehnica Armatei in momentul de fata poate genera in orice zi tragedii. Doar profesionalismul celor care o manuiesc amana un astfel de deznodamant fericit. Cu toate acestea oficialii romani sunt mandrii de TAB-urile care au cutrierat sute de mii de kilometrii in Irak si Afganistan care au devenit adevarate epave datorita vechimii si uzurii. Cele din Irak au fost repatriate! Avioanele Hercules zboara prin rotatie pentru a-si imprumuta piesele intre ele, in timp ce noile avioane Spartan comandate nu sunt achitate. Aviatia de lupta zboara cu MIG-21 LanceR a caror durata de zbor va expira in 2011-2013. Tehnica auto de tip ARO si DAC este veche si precara improprie pentru circulatia pe drumuri publice in conditii de siguranta. Tancurile T55 sunt mai batrane ca majoritatea tanchistilor ce le au in dotare. Cladirile cazarmilor sunt intr-o avansata stare de degradare. In timpul acesta facilitatile industriale care au construit tehnica militara sunt vandute, desfiintate, distruse prin abandon.

Tanchist omorat de munitia proasta in poligon

Sergentul Gavril Nicorici, din Batalionul 814 Tancuri din Turda, a murit sambata, 30 octombrie, in urma producerii unui accident in Poligonul Cincu, judetul Brasov. Subofiterul era mecanic conductor si participa in poligon, impreuna cu unitatea, la o sedinta de tragere cu utilizarea munitiei de manevra. La finalul exercitiului, in jurul orei 13.45, militarul a fost grav ranit in zona capului, in timp ce manipula o lovitura de manevra (munitie de antrenament fara proiectil), ca urmare a initierii capsei port-amorsa de la acea lovitura de manevra. Subofiterului i-au fost acordate imediat primele ingrijiri de catre medici militari si a fost transportat la Spitalul Clinic Judetean de Urgenta din Targu-Mures, cu un elicopter IAR-330 Puma echipat MEDEVAC, apartinand Serviciului Medical Militar de Urgenta (SMMU). Cu toate eforturile depuse de medici, militarul a decedat in jurul orei 15.00. Sergentul Gavril Nicorici avea 26 de ani si nu era casatorit. A fost sesizat Parchetul Militar, iar o comisie de specialitate numita de seful Statului Major al Fortelor Terestre cerceteaza imprejurarile producerii evenimentului.

Militari arsi cu combustibil de racheta

Joi, 10 iunie, in jurul orei 15.00, la U.M. 02109 din garnizoana Mangalia, a avut loc un accident de munca, in care au fost implicati sapte militari. Acestia participau la un antrenament de pregatire a unei rachete de exercitiu, care consta in executarea unor manevre pentru transfer de combustibil, dintr-un rezervor special, in racheta. In timpul derularii operatiunii, s-a produs o scurgere de oxidant, care a generat accidentarea militarilor, prin contactul direct cu substanta coroziva, desi s-au luat masuri de protectie specifice unei astfel operatiuni. Personalul afectat a fost transportat de urgenta cu ambulante la Spitalul Municipal Mangalia pentru asistenta medicala de specialitate. Din primele informatii, unul dintre militari prezinta arsuri pe 15-20% din suprafata corpului, iar ceilalti pe suprafete de 2-3%. Dupa acordarea primului ajutor, personalul medical a decis transferul militarilor la sectia de specialitate a Spitalului Judetean Constanta, pentru tratament si investigatii suplimentare. Seful Statului Major al Fortelor Navale a ordonat numirea unei comisii care va cerceta cauzele producerii accidentului” – se precizeaza intr-un comunicat al MApN.

MiG-21 LanceR a pierdut batalia cu timpul

Avioanele de vanatoare MiG-21 LanceR, depasite moral, daca nu s-au prabusit, au fost implicate in nenumarate incidente si scandaluri.
La 23 mai 1993, a fost semnat contractul – care a starnit dispute aprinse – prin care Elbit Systems din Haifa, Israel, se obliga sa modernizeze 110 avioane MiG-21. Contractul era intermediat de statul roman prin firma Aerostar Bacau, iar beneficiarul modernizarii era Statul Major General al Armatei. Valoarea initiala a contractului a fost de circa 350 de milioane de dolari, iar avioanele urmau sa fie gata in 1997. |n cele din urma, programul de modernizare a costat peste 500 de milioane de dolari, iar procesul de cosmetizare a avioanelor s-a incheiat in anul 2002. La ora actuala, in flota militara a Romaniei mai sunt mai putin de 100 de MIG-uri 21 modernizate, iar, la zbor, se mai afla in jur de 50 de aparate. Nici acestea nu vor mai putea fi folosite prea mult timp, deoarece, in maxim 1-2 ani, isi vor epuiza resursa de zbor si vor fi trase pe linie moarta. |n momentul de fata, MiG-21 LanceR se afla la: Baza 71 Aeriana – Campia Turzii (Escadrila 711 Aviatie Vanatoare si Escadrila 712 Aviatie Vanatoare), Baza 86 Aeriana – Fetesti (Escadrilele 861 si 862 Aviatie Vanatoare) si Baza 95 Aeriana -Bacau (Escadrila 951 Aviatie Vanatoare si Escadrila 205 Aviatie Vanatoare Antrenament).
De la modernizare si pana in prezent, avioanele MiG-21 au fost implicate in mai multe accidente si incidente:
17 august 1999 – Aparatul MiG-21 LanceR-B 9511 facand parte din Grupul 95 s-a prabusit langa Bacau, ambii piloti catapultandu-se.
13 iulie 2001 – Aparatul MiG-21 LanceR-C 7017 s-a prabusit langa Zemes-Paltinis. Pilotul, Viorel Balu, a reusit sa se salveze.
21 februarie 2002 – Lt. comandor Adrian Savulescu, de la Baza Aeriana 86, a decedat in urma prabusirii MiG-ului 21 LanceR-A 6001, intr-un lac, in localitatea Cuza Voda de langa Calarasi.
26 martie 2002 – Locotenentul Catalin Miclos s-a catapultat din aparatul MiG-21 LanceR-A 9811, aflat in dotarea Bazei Aeriene 71. Accidentul a avut loc langa Sandulesti, in judetul Cluj.
9 octombrie 2002 – O bomba de aviatie s-a desprins de pe grinda unui MiG- 21 LANCER si a cazut langa o statie Peco. Avionul, care apartine Centrului 95 Aviatie Bacau, executa un zbor de instructie. Bomba a cazut la aproximativ 450 metri de capatul de nord al pistei de decolare-aterizare.
22 octombrie 2002 – Aparatul MiG-21 LanceR-A 5907, pilotat de locotenent Florin Butcovan, s-a prabusit langa Bacau. Pilotul a reusit sa se salveze.
26 septembrie 2003 – Un MiG-21 Lancer apartinand Bazei 71 Aeriana Campia Turzii, s-a prabusit la in zona localitatii localitatii Viisoara, in apropiere de Campia Turzii, in timp ce efectua un zbor de instructie. Pilotul, capitan comandor Popa Sorin, de 42 de ani, si-a pierdut viata, iar aparatul a fost distrus complet.
26 august 2004 – Doua avioane de lupta MiG-21 Lancer, apartinand Bazei 71 Aeriene de la Campia Turzii, s-au ciocnit in timpul desfasurarii unui zbor de antrenament. Unul dintre avioane s-a prabusit in zona localitatii Cristesti, unde un localnic a fost ranit, iar celalalt in satul Santioana, ranind doua persoane. Cele doua aeronave au fost distruse in totalitate, iar cei doi piloti s-au catapultat inainte de impactul cu solul.
8 martie 2005 – Un avion de vanatoare MiG-21 Lancer s-a prabusit, in judetul Braila. Aparatul apartinea Bazei Aeriene 86 Fetesti si s-a prabusit in timpul unei misiuni de antrenament, la 10 kilometri de localitatea insuratei. Pilotul aparatului a reusit sa se catapulteze la timp si nu a suferit rani grave. 22 noiembrie 2006, un avion de tip MiG-21 Lancer a decolat de la Baza Aeriana de linga Cimpia Turzii. La o jumatate de ora de la decolare, aparatul se prabusea linga localitatea Beliu din judetul Arad. Pilotul de la bord, comandorul Dan Ghica, si-a pierdut viata.
30 octombrie 2007 un avion MiG-21 Lancer apartinand Bazei 71 Aeriene Campia Turzii a fost implicat intr-un incident aviatic, insa pilotul, locotenent-comandorul Marian Mitrica, a reusit sa aduca la sol aparatul. Nici pana in momentul de fata nu se stie exact ce s-a intamplat. Concluzia oficiala este ca avionul a fost lovit de patru obiecte zburatoare neidentificate.

Inlocuirea MiG-urilor, o urgenta

In anul 2007, guvernul a anuntat ca trebuie sa cumpere 48 de avioane multirol pentru care trebuie sa scoata de la buget 3,5 miliarde de euro. Romania trebuie sa multumeasca SUA, dar sa nu supere nici UE. Este vorba de cel mai mare contract pentru inarmare, derulat de Romania in ultimele decenii. Suma initiala care se va aloca pentru acest proiect depaseste 3,5 miliarde de euro. La aceasta suma se vor adauga, in timp, costurile de intretinere si zbor care vor depasi 10 miliarde de euro.
Ministerul Apararii a transmis o cerere de informatii – RFI (Request For Information) prin care a solicitat informatii referitoare la cinci tipuri de avioane multirol care pot indeplini cerintele operationale intocmite de Fortele Aeriene Romane. La aceasta cerere de informatii-RFI, posibilii ofertanti au transmis raspunsuri Ministerului Apararii. Potrivit datelor oficiale furnizate de Departamentul pentru Armamente, „Ministerul Apararii a primit raspunsuri la toate cererile de informatii – RFI transmise, de la sapte potentiali furnizori, prin care sunt prezentate date referitoare la avioanele Eurofighter, F 16, F 18, JAS 39 Gripen si Rafale.”
Tehnic vorbind, avem de ales intre batranul F-16 calit in numeroase batalii aeriene, modernul JAS-39 al suedezilor care nu a participat decat la joaca de-a razboiul si faimosul Typhoon, trimis recent in Afganistan sa-si dovedeasca calitatile in lupta cu talibanii.
La o analiza simpla, multi ar fi inclinati sa-i dea castig de cauza lui F-16. E rodat in lupta, se afla in exploatarea multor armate, dar in scurt timp pe linia de asamblare a acestui aparat va intra in fabricatie F-35. JAS-39 e un avion din generatia a IV-a, costa destul de putin, dar doar doua tari din NATO s-au dotat recent cu astfel de avioane. Typhoon-ul este intr-adevar cel mai bun ca performate. Are in schimb o singura hiba: e al dracu’ de scump. Pe langa faptul ca un singur aparat costa de doua ori mai mult decat un JAS-39 Gripen, exploatarea lui implica cheltuieli aproape duble fata de un F-16.

Cerintele operationale ale noilor avioane

Specialistii din aviatia militara spun ca MiG-urile 21 Lancer trebuie inlocuite cu 48 de aparate, compatibile cu misiunile NATO, iar acest fapt determina si sustine necesitatea inzestrarii cu un avion polivalent, capabil sa contribuie la apararea spatiului aerian, flexibil in misiunile de atac la sol, dar deopotriva capabil sa execute misiuni de cercetare aeriana si de vanatoare-interceptare. Potrivit unor surse militare, „achizitionarea avioanelor multirol va reprezenta integrarea Fortelor Aeriene Romane in familia celor moderne, din NATO, astfel incat sa fie capabile sa actioneze ca un tot unitar impotriva oricarei amenintari, oricat de complexa ar fi”. In conditiile noilor misiuni, complexe si desfasurate in zone foarte fierbinti, aeronavele viitoare trebuie sa faca fata provocarilor generate de evolutia tehnicii in urmatorii 30-40 de ani, se mentioneaza in raportul SMFA.
Potrivit datelor din caietul cu cerintele operationale, noul avion multirol care va intra in dotarea fortelor aeriene va trebui sa fie un aparat de lupta capabil sa execute misiuni cu grad ridicat de complexitate si risc, asimilat perfect misiunilor aer-aer, aer-sol si aer-mare, in toate conditiile meteo, ziua si noaptea, independent sau in formatie, cooperand cu mijloacele de comanda din aer si de la sol, in limita vizibilitatii directe si dincolo de aceasta, in conditiile razboiului electronic, in oricare dintre zonele de conflict.
Noul avion va trebui sa puna in valoare pregatirea operationala a pilotilor prin eficacitate maxima in conditiile campului de lupta modern si sa dispuna de: flexibilitate in executarea misiunilor, posibilitatea schimbarii misiunii in aer, capabilitate mare de supravietuire in mediu ostil, timp redus de refacere a capacitatii de zbor si de lupta, autonomie mare de zbor, viteze supersonice la orice altitudine, exploatarea la sol si in zbor a avionului fara restrictii, reducerea sarcinilor pilotului, viteza mica de aterizare si distanta mica de rulaj, sistem de realimentare in zbor. De asemenea, sa dispuna de capabilitate de refacere a capacitatii de lupta pe aerodromuri sumar amenajate (expeditionare) si sa poata acrosa armament inteligent.

Typhoon-ul bate avioanele rusesti

Marco Valerio Bonelli, Head Media Communication Alenia Aeronautica, a tinut sa precizeze in 2007 pentru ziarul Ziua ca, in cazul in care Romania ar alege avionul Typhoon, offset-ul ar reprezenta cel putin 80% din valoarea contractului. In opinia lui Bonelli, „Typhoon este, astazi, singurul avion multirol de ultima generatie disponibil pe piata. In realitate, avionul american F-22 este singurul avion de atac cu o superioritate aeriana reala, in timp ce JSF este un avion de atac la sol care poate folosi de asemenea rachete aer-aer, dar pierde viteza, spatiu de manvera si prea multe rachete ca sa poata fi folosit ca un avion de atac real”.
Reprezentantul Alenia considera ca avionul Typhoon este ieftin. „Poate credeti ca glumesc, dar costurile de dezvoltare initiale ale Typhoon-ului se ridicau la 19 miliarde de euro, in timp ce JSF costa acum cu mai mult de 250 miliarde de dolari si nimeni nu poate spune care vor fi costurile finale. Typhoon-ul este un avion cu doua motoare, cu radar si sisteme mult mai puternice decat ale competitorilor, poate folosi incarcaturi mai mari de bombe, de rachete aer-aer si aer-sol decat competitorii. Cu exceptia lui F-22, este singurul avion capabil sa descopere, sa atace si sa distruga un Suhoi (Su-27, Su-30 sau Su-35). In timpul exercitiilor din SUA, India si Singapore, avioanele de lupta Suhoi aflate in serviciul Fortelor Aeriene Indiene s-au dovedit superioare avioanelor F-16 sau F-15 din dotarea fortelor aeriene ale SUA sau Singapore”, ne-a spus Marco Bonelli. Acesta a mai adaugat faptul ca „pretul unui aparat Typhoon este doar cu 15% mai mare decat al unui F-16 sau al unui Gripen, luand in considerare oferta totala, nu numai pretul unui singur aparat. Trebuie luat in considerare faptul ca pretul de achizitie al unui aparat nu reprezinta costul unui singur avion, oferta totala incluzand mentenanta, antrenarea pilotilor, piesele de rezerva etc. pentru intreaga perioada de viata a aparatului. Un aparat cu doua motoare este mai sigur in zbor si reduce riscul ca avionul sa se prabusesca din cauza opririi motorului. Mai mult, cu un avion de lupta de top, superior tuturor adversarilor, Romania, asemeni Italiei, Spaniei, Germaniei, Marii Britanii si Austriei, isi poate sustine politica de aparare in urmatorii 40 de ani, asigurand securitatea deplina a frontierelor. Nu mai vorbim de faptul ca fortele aeriene vor fi dotate la nivel de top.”

Typhoon Eurofighter

Reprezentantul Alenia considera ca Eurofighter este cel mai bun avion de lupta multirol de pe piata. „Si nu spun eu asta, ci spun acest lucru pilotii din Italia, Marea Britanie, Germania, Spania. Cand sunt intervievati, ei spun: este o lume aparte, este o alta poveste, nu se compara cu F16, Mirage 2000, Gripen, F18 sau MiG 29”, ne-a declarat Bonelli. Acesta a fost foarte retinut cand am solicitat informatii despre oferta financiara. „Chestiunile legate de pret sunt foarte sensibile si in aceasta etapa a procesului am dori sa le pastram confidentiale”, a spus Marco Bonelli.
Typhoon Eurofighter are urmatoarele caracterisitici tehnice: Anvergura – 10.95 m; Lungime – 15.96 m; Inaltime – 5.28 m; Greutate la gol – 11.000 kg; Masa maxima la decolare – 23.000 kg; Propulsie – doua motoare Eurojet EJ2000 turbofan; Viteza maxima – Mach 2.0; Autonomie – aprox 3.700 km; Primul zbor – 24.03.1994; Pret – 58-60 milioane de euro; Producator : Eurofighter GMBH; Actionari: 46% – EADS (Germania, Franta, Spania), 33% – BAE Systems (Marea Britanie), 21% – Alenia Aeronautica (Italia)

F-16, miza unei dure confruntari politice

F-16, miza unei dure confruntari politice

F-16, intermediar pentru F-35

„Guvernul Statelor Unite ale Americii lucreaza cu guvernul tarii dumneavoastra si cu Fortele Aeriene romane pentru a oferi o solutie de tranzitie dupa inlocuirea avioanelor MiG-21 cu aeronave de lupta multirol mult mai moderne. SUA sunt foarte interesate ca guvernul roman, fortele aeriene, sa se doteze cu avioane F-16 Fighting Falcon. Credem ca este avionul cel mai potrivit, cea mai potrivita solutie pentru fortele aeriene. Intruneste cerintele de aparare, cat si pe cele impuse de indeplinirea obligatiilor NATO. De asemenea, guvernele din SUA si Romania lucreaza impreuna, in primul rand, pentru stabilirea cerintelor exacte, apoi pentru a se afla de cate aeronave aveti nevoie si in ce configuratie. De abia dupa aceea se poate vorbi despre costuri si despre posibilitatea achizitionarii unor avioane F-16 noi sau unele pe care guvernul SUA sa le ofere la un pret foarte mic sau chiar gratis”, a declarat pentru ziarul ZIUA, in 2007, seful Biroului de Cooperare Militara romano-americana, colonelul John Ingham. „Guvernul SUA este foarte interesat sa discute cu cel roman posibilitatea ca tara dumneavoastra sa devina natiune participanta la programul Joint Strike Fighter F-35. Daca reusim sa va aducem in acest program, Romania ar putea deveni prima tara din Europa de Est care sa foloseasca F-35. Insa, pentru asta este nevoie de un avion de tranzitie, asa cum au procedat si fortele aeriene italiene”, a continuat oficialul american, care a tinut sa precizeze ca oferta a fost deja prezentata omologilor romani.

JAS-39, in rate

Richard Smith, directorul de marketing al companiei Gripen, producatorul aeronavei JAS-39, ne-a declarat ca firma pe care o reprezinta pune la dispozitia Guvernului Romaniei o oferta flexibila. Suedezii sunt dispusi sa ofere avioanele si prin programe de leasing sau leasing spre cumparare. „Exista si varianta de leasing pentru care au optat deja Cehia si Ungaria”, a precizat Smith. „Aceasta varianta poate include o perioada de gratie de cinci ani, fara plata, timp in care partea romana s-ar acomoda cu avioanele. Variantele de finantare includ rate a caror marime este direct legata de cresterea economica a Romaniei (a Produsului Intern Brut) si a caror plata se poate intinde pe o perioada de pana la 20 de ani. Astfel, bugetul de achizitii nu ar avea de suferit”, a declarat Smith. El a subliniat faptul ca productia si livrarea a 48 de avioane de lupta s-ar realiza in cinci-sase ani.
Legat de costurile unui avion, reprezentantul Gripen a tinut sa puncteze avantajele financiare ale costurilor pentru ora de zbor cu o aeronava JAS-39. „Costul orei de zbor pentru aeronava noastra este de aproximativ 3300 de euro”, a explicat Smith. „Costurile operarii unui Typhoon Eurofighter sunt de 35.000 de euro pe ora si ale unei F16 de 8000 de dolari pe ora, conform oficialilor celor doua companii”, sustine Smith. In privinta offset-ului, Richard Smith a spus ca acesta ar putea acoperi 100% din valoarea contractului si se bazeaza pe trei elemente esentiale: „investitii, locuri de munca si crestere a exportului. In Africa de Sud Gripen a adus investitii in industria aeronautica si de aparare, iar in Ungaria in afacerile cu electrocasnice”.
Suedezii de la Gripen au semnat pana in prezent trei contracte majore de vanzare a avioanelor de lupta: 28 de aparate de zbor catre Africa de Sud, 14 aeronave catre Cehia si alte 14, Ungariei. Ei se afla in tratative cu autoritatile din Bulgaria si in negocieri avansate cu India.
Gripen JAS 39 are urmatoarele caracteristici tehnice: Anvergura – 8.4 m; Lungime – 14.1 m; Inaltime – 4.5 m; Viteza maxima – Mach 2.0; Greutate la gol – 6.800 kg; Masa maxima la decolare – 14.000 kg; Propulsie – un motor Volvo Aero RM12 (GE404); Autonomie maxima – 2.800 km; Primul zbor – 9.12.1988; Pret: 33-37 milioane de euro; Producator : SAAB; Actionari : 35% – BAE Systems (Marea Britanie), 35% – Investor AB (Suedia), 29% – Wallenberg (Suedia); Pret: aproximativ 35 milioane dolari

Romania a optat pentru F-16. Batalia nu s-a incheiat

In luna martie 2010, in urma unei sedinte a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii s-a anunta ca Romania va cumpara avioane F-16 la mana a doua. Potrivit unui comunicat de presa primit din partea Administratie Prezidentiale, Gabriel Oprea, ministrul Apararii Nationale, “a prezentat o informare cu privire la Programul Avion Multirol al Fortelor Aeriene. Avand in vedere ca Romania nu dispune de resursele financiare necesare pentru achizitionarea unor avioane multirol noi, CSAT a aprobat propunerea MApN de achizitionare a 24 avioane F16 in uz, propunere care va fi trimisa Parlamentului pentru luare in dezbatere si decizie. Ministrul s-a referit in expunerea sa la implicatiile cauzate de terminarea, in anii urmatori, a resursei avionului MIG 21 Lancer, aflat in dotarea Fortelor Aeriene Romane.”
Generalul Constantin Croitoru, fostul sef al Statului Major al Fortelor Aeriene, declara anul trecut, ca pilotii militari isi doresc un avion multirol nou. “Numarul de avioane de care avem nevoie rezulta din urmatoarele sarcini: serviciul non stop de Politie Aeriana si fortele puse la dispozitia NATO. De asemenea, apararea spatiului aerian national in situatii de criza sau razboi si misiunile pentru pregatirea pilotilor pentru trecerea pe supersonice. Din acest motiv a fost avansata cifra de 48 de aparate. In nici un caz nu vom putea executa toate misiunile enumerate mai sus cu doar 24 de aparate, indiferent de modelul care va fi ales”, declara generalul Croitoru.
La randul sau, reprezentantul Lockheed Martin in Europa declara in urma cu cateva luni ca oferta Washingtonului ar putea fi acceptata de Bucuresti, pentru ca „Romania ia serios in considerare achizitionarea de avioane F-16, deoarece doreste sa aiba o configuratie similara cu cea a NATO”. In ceea ce priveste competitorii europeni si planurile de a face interoperabile aceste sisteme, reprezentantul companiei americane a precizat scurt ca „F-35 va fi avionul european”.

Bile negre pentru F-16

Primele variante ale avionului F-16 A (simpla comanda) si B (dubla comanda) au fost lotul 1 si 5, construite intre 1978 si 1981, avioanele fiind propulsate de motorul Pratt & Whitney F100. Prelungirea resursei majoritatii avioanelor din lotul 1 si 5 s-a facut printr-un program de modernizare, inceput in 1992, rezultand lotul 10.
A doua varianta a avionului F-16 A a fost lotul 15, intrat in productie in 1980 si prevazut cu doua grinzi suplimentare sub fuselaj. Si aceasta varianta a trecut printr-un program de modernizare OCU (Operational Capability Upgrade), inceput in ianuarie 1988. A fost preferat un motor mai puternic (F100-PW-220 ) si un head-up display (HUD) mai performant pentru pilot. Aceasta varianta a fost adaptata pentru a acrosa rachete aer-sol AGM-65 Maverick, rachete anti-nava AGM-119 Penguin pe langa rachetele aer-aer AIM-7 Sparrow si AIM-9M Sidewinder. De mentionat ca aceste avioane au fost utilizate de catre US Air National Guard pentru instruirea pilotilor rezervisti in misiuni de interceptare (ADF). Escadrilele 148 si 195 dispuse pe aeroportul international Tucson din Arizona sunt singurele unitati care mai sunt inzestrate cu avioane F-16 A/B. Cele doua escadrile fac parte din regimentul 162 aviatie al Garzii Nationale. Avioanele F-16 A/B second-hand pe care MApN doreste sa le achizitioneze sunt din lotul 15.
A treia varianta de F-16 A, redusa numeric, a fost lotul 20, destinata exportului catre Fortele Aeriene din Taiwan.
Prima varianta a avionului F-16C/D a fost produsa incepand cu 1984 si a fost lotul 25, livrat Fortelor Aeriene ale SUA. Lotul 25 a fost echipat cu noul radar AN/APG-68, cu rezolutie mai mare pe fondul solului si cu raza de descoperire de peste 80 km, necesara utilizarii rachetelor AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile). Totodata, pe lotul 25 a fost montat un echipament de bruiaj autonom in ampenajul vertical.
In 1987, a intrat in productie a doua varianta de F-16 C/D, lotul 30/32 echipat cu motorul F110-GE-100. La rachetele aer-aer si aer-sol anterioare, s-au adaugat si capabilitatile de Wild Weasel generate de rachetele anti-radar AGM-45 Shrike si AGM-88 HARM (High Speed Anti-Radiation Missile).
A treia varianta de F-16 C/D a fost produsa incepand cu 1988 sub numele de lotul 40/42, cunoscut ca F-16 Night Falcon, datorita predispozitiei sale de a actiona cu preponderenta noaptea, in primul razboi din Golf. Acesta este, de fapt, un alt avion F-16, intrucat a fost prevazut cu un container de navigatie si de marcare a tintelor pentru zborul la joasa inaltime LANTIRN (Low Altitude, Navigation and Targeting, Infra-Red for Night), constituit din echipamentul optoelectronic in infrarosu AN/AAQ-13 FLIR (forward looking infrared) care lucra combinat cu harta terenului survolat, furnizata de radarul de bord, corectata de GPS. Pentru marcarea tintelor si dirijarea armamentului pe fascicol laser din familia GBU Paveway, containerul era prevazut cu emitatorul AN/AAQ-14. Pentru depistarea si afisarea oricarei surse de iradiere radar, la bord a fost montat echipamentul AN/ALR-56M Advanced Radar Warning System. Israelul are in inzestrare F-16 D (cu doua locuri) modificat, din lotul 40, cu operator specialist pentru arme in cabina a 2-a, utilizat in misiuni de atac la sol de mare precizie.

Variante pentru export

Lotul 50, produs incepand din 1993, este a 4-a varianta a F-16 C/D, similar lotului 40, locul containerului LANTIRN fiind luat de echipamentul de receptie radar AN/ASQ213 HARM Targeting System, care i-a conferit avionului capabilitati Wild Weasel, prin acrosarea rachetelor anti-radar AGM-88 HARM. El fiind in inzestrarea aviatiei Poloniei. Avioanele F-16 C/D din lotul 50/52 au fost construite atat la uzina din Fort Worth, cat si sub licenta in Turcia si Koreea de Sud.
Ultima varianta si de F-16 C/D si cea mai moderna este lotul 60, produsa incepand din 2003. Mai este cunoscuta si ca F-16 E/F, ca urmare a echiparii sale cu un nou tip de radar cu salt in frecventa AN/APG-80 AESA (Active Electronically Scanned Array), similar celui de pe avioanele de cercetare fara pilot si de pe avionul “invizibil” F-22 A. La lotul 60, echipamentele de navigatie de noapte la joasa inaltime si de marcare a tintelor de tip AN/ASQ-28 IFTS (FLIR si Integrated and Targeting System) nu mai sunt de tip container acrosat pe una din grinzile de armament, ci au fost incastrate intr-o turela montata din proiectare in botul avionului. Pentru a nu ocupa grinzile de armament cu rezervoare suplimentare si a inrautati anvelopa aerodianmica, lotul 60 dispune de un rezervor conformal de 1.700 litri de combustibil (similar celui de pe F-15), care imbraca priza de admisie a motorului.
Avioanele F-16 A/B din lotul 15, pentru care MApN a optat, au o vechime de 29 de ani. Ca sa mai reziste in exploatare inca cel putin 10 ani, pana vor fi inlocuite cu F-35, e nevoie ca ele sa sufere modernizari majore. Prima conditie ar fi aceea de a fi echipate cu un set de motoare / automatica si instalatii functionare motor noi. Acelasi lucru e valabil si in cazul jambelor trenului de aterizare. In rest, celula si instalatiile speciale trebuie supuse controlului nedistructiv cu infrasunete si inlocuite piesele si subansamblele cu grad ridicat de uzura. Trebuie apoi remarcat faptul ca F-16 A/B din lotul 15 nu este un avion multirol. El nu raspunde nici pe departe caietului de sarcini conceput in vederea inlocuirii avionului MIG-21 Lancer.
Pentru misiunile de vanatoare (aer-aer), centrala de armament si grinzile lansatoarelor trebuie adaptate pentru a utiliza rachete aer-aer cu raza medie de actiune AIM-120 AMRAAM.
Radarul de bord, fiind inferior ca distanta de descoperire celui de pe MIG-21 Lancer, trebuie inlocuit. Radarul optim ar fi cel de tip AESA, cu salt de frecventa si putere de emisie reglata automat, care este mai greu de reperat si de bruiat.
Pentru supravietuirea in campul tactic trebuie montate echipamente electronice necesare depistarii si afisarii la bord a oricarei surse de iradiere radar, corelate cu emitatoare autonome de bruiaj electronic de banda larga si lansatoare de capcane termice.
Pentru misiunile de atac la sol, ar trebui montate echipamente de navigatie si de marcare a tintelor pentru zborul de noapte la joasa inaltime LANTIRN, precum si adaptari ale centralei de armament, in sensul utilizarii bombelor dirijate pe fascicol laser din familia GBU si GPS, a rachetelor aer-sol pe fascicol laser, GPS sau termoviziune. Modificari sunt necesare si pentru a receptia emisiei radarelor de cercetare si de dirijare a armamentului AA inamic si a acrosa, lansa, dirija impotriva lor rachetele anti-radar AGM-88 HARM.
Numarul de 24 de avioane F-16 A/B, dupa modernizare, preconizat este insuficient. La cei 90 de piloti de vAnatoare existenti, ar fi repartizate cate opt avioane in fiecare baza aeriana (Fetesti, Campia Turzii, Bacau). Bacaul fiind si centrul de instruire in zbor, adica locul unde absolventii scolii militare de ofiteri de aviatie fac trecerea pe avionul de lupta. Doua din cele opt avioane existente fiind permanent blocate in serviciul de lupta, rezulta maxim sase avioane disponibile pentru zborul de instructie. Din cele sase, doar unul, la fiecare baza aeriana, ar putea fi F-16 B (de dubla comanda) necesar programului de instruire a personalului navigant.

Interoperabilitate sporita

Potrivit unui comunicat transmis de Agentia pentru Cooperare in domeniul Securitatii si Apararii (Defense Security Cooperation Agency), care supravegheaza vanzarile de armament in strainatate, „livrarea acestor sisteme de armament va spori semnificativ interoperabilitatea Romaniei cu SUA si alte natiuni NATO, transformand statul roman intr-un partener mai valoros intr-o regiune importanta a lumii”. Documentul amintit mai precizeaza ca, pe langa aparatele de zbor, contractul va include radare, motoare de rezerva, sisteme radio, echipamente electronice si statii terestre. Printre acestea, este vorba despre 4 motoare de rezerva F100-PW-229 sau F110-GE-129 IPE; 5 motoare de rezerva F100-PW-220 IPE; 4 radare de rezerva APG-68(V)9; 60 de lansatoare LAU-129/A; 30 de lansatoare LAU-117; 6 casti pentru navigatie „Joint Helmet Mounted Cueing Systems”; 4 sisteme radio AN/ARC-238 SINCGARS (Single Channel Ground and Airborne Radio System); 24 de perechi de rezervoare suplimentare; 4 Link-16 Multifunctional Information Distribution System-Low Volume Terminals; 2 statii terestre Link-16 etc. Oferta mai include softuri pentru integrare, documentatie tehnica, piese de schimb, echipament si personal pentru antrenament, sprijin logistic etc.

F-16, un avion cu experienta in lupta

Aflat in dotarea a 24 de state, cu un numar de peste 4.400 de avioane fabricate si participant la mai multe razboaie in ultimii 20 de ani, F-16 poate fi considerat unul dintre cele mai cunoscute aeronave de lupta. Oferta de inlocuire a batranelor MiG-21 cu F-16 vine din partea Guvernului SUA si nu din partea firmei producatoare, Lockheed Martin. Pentagonul a anuntat in luna mai ca a notificat Congresul SUA privind posibila vanzare catre Romania a 24 de avioane de lupta F-16 C/D Block 50/52 noi, produse de Lockheed Martin, si 24 de avioane F-16 vechi, care vor fi modernizate, impreuna cu echipamentele asociate, conform unui contract in valoare de 4,5 miliarde de dolari. Oferta include si optiunea ca Romania sa devina parte a programului Joint Strike Fighter, avioanele de generatia a cincea F-35 putand fi cumparate la cel putin 10 ani de la achizitionarea aparatelor F-16, sustin reprezentantii Lockheed Martin si oficiali din Romania si SUA.

Peste 4000 de aparate in 24 de tari

F-16 este dotat cu o multitudine de optiuni (de exemplu, precizie in doborarea tintelor situate la mare distanta si urmarirea tintelor multiple) si cu cea mai mare varietate de incarcaturi intalnite la un avion de lupta: peste 100 de tipuri de arme, senzori si rezervoare de combustibil in 5.000 de combinatii certificate. Acest inventar continua sa creasca pe masura ce noi arme si sisteme sunt create, inclusiv cele mai recente arme inteligente ale SUA si sistemele dezvoltate de alte tari.
Potrivit Lockheed Martin, F-16 este „cel mai fiabil si usor de intretinut aparat de zbor – peste 4.400 de exemplare produse asigurate de o baza larga de producatori de piese de schimb si o retea logistica internationala, cu depozite in mai mult de 8 tari, suport logistic verificat in operatiuni militare in intreaga lume, intretinut la peste 80 de baze aeriene, in cele mai variate conditii climatice si de lupta. Castigator de cele mai multe ori in competitiile pentru arme – atat la categoria aer-aer, cat si la categoria aer-sol, F-16 este singurul avion de lupta care a castigat cele doua concursuri de top organizate de Fortele Aeriene ale Statelor Unite (USAF), Gunsmoke si William Tell”. De asemenea – sustin producatorii – „comenzile deja inregistrate vor sustine productia pana la sfarsitul anului 2010, insa sunt asteptate si alte comezi, care vor extinde productia dupa 2012”, iar „F-16 vor ramane elementul principal al US Air Force si al multor alte flote de aparare aeriana dupa 2015 si sunt proiectate sa fie folosite si dupa anul 2030”.

400.000 de ore de zbor in zone de conflict

Avand una dintre cele mai indelungate experiente in lupta, F-16 a partipat la numeroase operatiuni majore, in componenta a 10 forte aeriene, cu peste 200.000 de raiduri. Multe dintre aceste victorii ale F-16 au fost obtinute in timpul misiunilor de tip aer-sol. Numai in 1991 a avut 13.480 de misiuni efectuate in conditii reale de lupta. Din 1995, F-16 s-a distins in multe alte misiuni de razboi prin precizia atacurilor, suprimarea autonoma a capacitatii de aparare aeriana a inamicului, recunoasterea tactica si avanpost aerian de control al luptei. |n 2003, 130 de avioane F-16 au efectuat aproximativ 4.000 de misiuni reale. in total, avioanele F-16 au acumulat peste 200.000 de misiuni si 400.000 de ore de zbor in zonele de conflict din intreaga lume.

Date tehnice

-Tarile care il folosesc: Statele Unite, Belgia, Danemarca, Olanda, Norvegia, Israel, Egipt, Coreea, Pakistan, Venezuela, Turcia, Grecia, Singapore, Thailanda, Indonezia, Bahrain, Portugalia, Taiwan, Iordan, Emiratele Arabe Unite, Italia, Chile, Oman si Polonia.
-Numele de cod oficial: Fighting Falcon
-Denumiri neoficiale: F-16CJ (50 F-16C al blocului USAF, cu sistem de tintire HARM), F-16CG (40 F-16C al blocului USAF, cu sistem de navigatie/ tintire LANTIRN), F-16AM (F-16A european, cu Mid-Life Update)
-Contractor principal: Lockheed Martin Aeronautics Company, Ft Worth, Texas (fostul General Dynamics Fort Worth Division, atunci cand a fost demarat programul)
-Principalii coproducatori ai fuselajului: Fokker (Olanda); SABCA (Belgia); TAI (Turcia); KAI (Coreea)
-Subcontractori: aproximativ 800 de companii din 40 de state americane, plus peste 30 de companii din alte tari.
-Fabricantii motoarelor: F100 – Pratt & Whitney, East Hartford, Connecticut; F110 – General Electric, Evandale, Ohio
-Versiuni actuale aflate in productie/care urmeaza sa fie produse (toate F-16C/D): Block 50/52, Advanced Block 50/52, Block 60 (F-16E/F)
-Sisteme de propulsie: F110-GE-129 (Block 50), F100-PW-229 (Block 52), F110-GE-132 (Block 60) – motoare cu postcombustie
Clasa de tractiune a motorului: 13.150 kg; Lungime: 15,03 m; Lungimea aripii: 9,997 m; Inaltime: 5,09 m; Suprafata aripii: 27,87 m2; Greutatea fara incarcatura: 9.017 kg; Combustibil intern: 3.228 kg (JP-8); Capacitatea rezervorului suplimentar: 1.388 kg; Greutatea maxima bruta la decolare: 21.770 kg; Viteza maxima: 2.0 Mach; Armament: tun intern M61A1 20mm cu 510 proiectile, 11 statii de stocare (2 statii pe fuselaj, destinate senzorilor), o larga varietate de arme aer-aer si aer-suprafata, inclusiv bombe ghidate prin laser, proiectile anti-scut, anti-nava, anti-radar si o noua familie de arme ghidate prin GPS/propulsate inertial.

Share our work

2 Comentarii

  1. rosca petrica

    chiar daca o sa luam f 16 o sa fie bine pentru noi ca americanii ne dau si armament si logistica pe cind daca am lua gripenu la un moment dat am putea pati cu pirahnia ca sau suparat elvetienii ca le folosim in irak pe linga faptul ca nu este inclusa logistica si armamentul ear taifunul nu este un avion de nasul nostru europenii au scos un avion care sar putea era lui sa apuna inainte dea ajunge pe piata din lume din cauza costurilor foarte mari este foarte costisitor asa ca tot f 16 o sa luam problema acuta este ca se taraganeaza cu achizitia avioanelor si nu o sa mai fie timp pentru antrenarea pilotilor si nu numai a pilotilor a echipelor ce se ocupa cu inarmarea si upgradarea avionului deci daca azi tea venit avionul nu inseamna ca miine pot zbura pilotii cu el si instruirea personalului de la turnul de control, asa trabuie sa privim din toate laturile posibile

    Răspuns
    • petru

      problema cea mai grava e ca sau anulat cam toate contractele de achizitie de armament modern sa luam exemplu cu fregatele se chinuie din 2014 sa le modernizeze si tot nu au reusit sa faca nimic acum sa stopat si programul corvetelor totul este o vrajeala a unui incapabil de ministru si anume domnul les care vorbeste anumite lucruri pe care e si el constient ca se minte sigur avioanele multirol am ramas cu o excadrila de f16 foarte putin nu se doreste sa se faca nimic si daca vrea sa demostreze ca nui asa sa ne contrazica faptic in final vreau sa va spun ca se doreste ca romania sa ramina o prada usoara in timp ce rusia se inarmeaza fara precedent

      Răspuns

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *