Ucraina dezmembreaza Republica Moldova

, , , , ,
 

Ucraina cotropeste Republica Moldova

Ucraina cotropeste Republica Moldova

„În şase luni vom obţine actul de proprietate asupra teritoriului de circa 7.5 de hectare de sub autostrada Odesa – Reni, în regiunea satului Palanca,” a declarat preşedintele comitetului pentru politica externă al Radei Supreme a Ucrainei, Oleg Bilorus, citat de agentia de presa KARADENIZ PRESS. Potrivit oficialului ucrainean, negocierile avansează foarte greu. „După ce Moldova a primit terenul de lângă Giurgiuleşti, a început să tărăgăneze procedura privind schimbul de terenuri. Totusi, în ultimul timp există progres, drumul care trece prin teritoriul Moldovei, inclusiv prin satul Palanca, a fost cedat Ucrainei. Însă, iarăşi, s-a întâmplat astfel că drumul a fost cedat, dar nu şi pământul de sub drum. Eu am întrebat colegii din Moldova, ar putea exista un drum în aer liber, fără terenul de sub el? Cu sigurantă că nu,” a mai adaugat Bilorus, care a servit timp de 13 ani in calitate de membru al delegatiei ucrainene la negocierile moldo-ucrainene privind problemele teritoriale dintre cele doua state.
Anterior, fostul ministru de Externe de la Kiev, Piotr Porosenko, a declarat la randul sau că Republica Moldova nu şi-a onorat obligaţiunile pe care şi le-a asumat printr-un protocol adiţional la Acordul de frontieră moldo-ucrainean.
Lipsa actului de proprietate asupra teritoriului respectiv nu dă nici o şansă părţii ucrainene să-şi dezvolte autostrada Odesa – Reni, considera oficialii de la Kiev. În acelaşi timp, relateaza mass-media ucraineana, partea moldovenească se bucură de un mare succes intrând în posesia fostului teritoriu ucrainean în regiunea Giurgiuleşti, reconstruind terminalul de pasageri şi mărfuri,  precum şi construirea unei căi ferate Cahul-Giurgiuleşti. În prezent, portul moldovenesc reprezintă o concurenţă pentru cel din Reni, mai relateaza sursa citata.
Segmentul de autostradă Odessa – Reni (partea carosabilă), cu o lungime de 7,7 km, în regiunea localităţii Palanca din Moldova a fost transmis în exploatarea şi sub jurisdicţia Ucrainei conform Protocolului adiţional la Acordul de frontieră dintre Ucraina şi Moldova, semnat la 18 august 1999. Ucraina insistă însă şi asupra transmiterii inclusiv şi a teritoriului de sub această autostradă, în pofida faptului că în Acord se stipulează expres că “segmentul transmis este proprietate a Ucrainei pe teritoriul Republicii Moldova“.

Presiuni ucrainene

Pe fondul intensificarii presiunilor ucrainene la adresa Chisinaului in problema sectorului Palanca, oficialii de la Kiev santajeaza Republica Moldova in privinta rezolvarii definitive a diferendului separatist din regiunea din stanga Nistrului. Transnistria va fi parte a Republicii Moldova, iar Rusia isi va retrage armata, a declarat deputatul ucrainean Leonid Kojara din Partidul Regiunilor, condus de presedintele Ucrainei, Viktor Ianukovici. Deputatul ucrainean a spus ca fara Ucraina unele negocieri de modificare a statutului regiunii transnistrene sau evacuarea armatei rusesti nu este posibila. „In orice caz, Ucraina respecta acordul de la Istanbul, care prevede retragerea armatei ruse de pe teritoriul Transnistriei”, a declarat Leonid Kojara. „Noi intelegem ca multe vor depinde de alegerile parlamentare din Moldova, care vor fi decisive. Noi ne dorim ca Republica Moldova sa se intareasca in calitate de stat independent. De aceea Ucraina si Rusia trebuie sa contribuie la aceasta. Ucraina nu va impiedica evacuarea armatei rusesti. Noi vom asigura tranzitul, asa cum este prevazut in acord”, a mai spus legislatorul ucrainean, adjunct al sefului Comitetului pentru politica externa din Rada Suprema.
Reamintim ca in primavara anului 2010 presedintele ucrainean, Victor Ianukovici, si cel rus, Dmitri Medvedev, au semnat la Kiev o declaratie prin care Ucraina si Rusia isi doresc solutionarea conflictului transnistrean in formatul 5+2.

Bomba comunista

„Acordul care delimitează frontiera dintre Moldova si Ucraina a fost semnat în 1999 de către fostii presedinti, Petru Lucinschi (Moldova) si Leonid Kucima (Ucraina). Ulterior, acest acord a fost ratificat de comunisti în 2001, când acestia au venit la guvernare. Trebuie să vă spun că acest acord are si un protocol aditional secret care prevede cedarea a 7,7 km de sosea din regiunea satului Palanca către Ucraina” au declarat surse oficiale de la Chisinau, citate de mass-media regionala. „În schimbul celor 7,7 km de pământ cedati Ucrainei, R. Moldova a primit în schimb cca 400 de metri de teritoriu cu acces la mare, acolo unde se află construit si portul Giurgiulesti”, a tinut să mai precizeze anterior si premierul Republicii Moldova, Vladimir Filat.

Atac mass-media

Un scandal a izbucnit între Republica Moldva şi Ucraina, după ce Kievul a cerut Chişinăului să transfere în proprietatea Ucrainei terenul de sub şoseaua din zona localităţii Palanca, care leagă o regiune a Ucrainei de o altă regiune prin teritoriul Republicii Moldova, relata anterior, cunoscutul cotidian rusesc Nezavisimaia Gazeta. „Între două state membre ale GUAM (organizaţie din care fac parte Georgia, Ucraina, Azerbaidjan şi Republica Moldova) a apărut un scandal de amploare, Kievul cerând Chişinăului să transfere în proprietatea Ucrainei terenul de sub şoseaua care leagă o regiune a Ucrainei de altă regiune, dar prin teritoriul Republicii Moldova”, potrivit publicaţiei Nezavisimaia Gazeta.
În acelaşi timp, ucrainenii îi acuză pe vecini de încălcarea acordului şi promit să-i pedepsească prin introducerea pentru cetăţenii moldoveni care intră pe teritoriul ucrainean a unei noi reguli, ei vor fi nevoiţi să demonstreze că deţin 1.000 de dolari bani gheaţă sau documente care să ateste acest fapt. Altfel, moldovenii vor fi întorşi acasă de vameşii ucraineni, mai scrie publicaţia rusă. Nezavisimaia Gazeta subliniază că Ucraina, încă din vară, a avertizat autorităţile Republicii Moldova despre introducerea unor noi reguli de trecere a frontierei de către cetăţenii moldoveni, însă apoi, ca răspuns la cererile Chişinăului, a amânat aplicarea acestora. Însă, după ce avertizarea de intrare în vigoare a acestor măsuri a fost anunţată de doi şefi ai Consiliului de Securitate, secretarul Raisa Bogatîriova şi adjunctul său Volodimir Ogrîzko, pentru evitarea neplăcerilor, Ministerul moldovean de Externe a trimis o delegaţie în Ucraina, condusă de viceministrul Andrei Popov. Acesta a declarat pentru Nezavisimaia Gazeta că „poartă negocieri în acest sens cu colegii ucraineni şi speră că problema va fi soluţionată fără consecinţe negative pentru ambele părţi”.

Acuzatii cu repetitie

În acelaşi timp, responsabilii de la Kiev nu prea au încredere în asigurările părţii moldovene, întrucât, potrivit drectorului Institutului de analiză politică Serghei Tolstoi, acordul de transferare a magistralei strategice pentru Ucraina Odesa-Reni (port pe Dunăre) a fost semnat şi ratificat acum zece ani. Mai mult, în schimbul acestuia, ucrainenii au asigurat moldovenilor ieşire la Marea Neagră, scrie Nezavisimaia Gazeta. În anii ’90, Ucraina a transferat Republicii Moldova 400 de metri ai malului Dunăriii, în apropiere de Giurgiuleşti. După ce a început să funcţioneze portul moldovenesc, potrivit unor experţi ucraineni, acesta a făcut concurenţă serioasă portului ucrainean Reni, fapt pentru care presa ucraineană acuză, de altfel, propriile autorităţi, scrie publicaţia rusă. Mai precis, continuă Nezavisimaia Gazeta, ei acuză „autorităţile de faptul că, practic, au făcut cadou Republicii Moldova o parte din teritoriul ucrainean pe Dunăre, iar moldovenii nu şi-au respectat angajamentele”.
La Chişinău, autorităţile fac referire la prevederile constituţionale, potrivit cărora pământul nu poate fi înstrăinat, potrivit cotidianului rus. Mai mult, fostul şef al direcţiei pentru proiecte internaţionale din MAE moldovean, Eugen Revenco, cel care anterior s-a ocupat de această chestiune, a declarat pentru Nezavisimaia Gazeta că atât acordul, cât şi protocolul adiţional nu amintesc despre terenul de sub şosea şi transferul acestuia în proprietatea Ucrainei. „Este vorba, potrivit lui Revenco, doar despre drum şi despre cine ar trebui să asigure securitatea acestuia. Documentele prevăd instalarea unor posturi vamale de către ambele părţi, însă, potrivit diplomatului, ucrainenii, contrar documentului, le-au instalat unilateral. Şi în prezent pe şosea se formează cozi kilometrice de maşini care merg spre Ucraina. Mai există şi o altă problemă legată de trecerea şoselei de către ţăranii locali, care au casele de o parte a acesteia, iar de cealaltă parte se află pământurile”, mai scrie publicaţia rusă. „Pentru a evita astfel de situaţii părţile au discutat despre amenajarea şoselei, inclusiv despre crearea unor treceri pentru pietoni, însă se pare că nu au stabilit cine ar trebui să deseneze ‘zebra’ „, mai scrie cotidianul rus.

Kievul refuza

Scandalul a luat amploare, după ce, la început presa ucraineană, iar apoi cea moldoveană au scris despre acest subiect. Astfel, publicaţia ucraineană Zerkalo Nedeli a scris despre acest subiect, reproşând moldovenilor prietenia cu românii, mai precis faptul că noile autorităţi de la Chişinău soluţionează operativ toate chestiunele, inclusiv cele de frontieră, iar cererile ucrainenilor rămân neobservate, mai arată Nezavisimaia Gazeta. „Ucraina nu intenţionează să desfăşoare noi negocieri cu Republica Moldova referitoare la transmiterea teritoriului moldovean de lângă satul Palanca, părţile ar trebui să respecte acordurile”, au mai subliniat anterior surse din cadrul Ministerului ucrainean de Externe. În acelaşi timp, gaz pe foc a pus premierul moldovean, Vlad Filat. El a subliniat că R. Moldova dispune de ieşirea la Dunăre datorită cedărilor din partea Ucrainei, potrivit acordului din 1999. Imediat opoziţia a acuzat Guvernul Filat că intenţionează să facă un troc teritorial cu Ucraina”, mai scrie publicaţia rusă.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *