Sinergie si politici pentru Marea Neagra

,
 

Marea Neagra, obiectiv strategic al UE si NATO

Marea Neagra, obiectiv strategic al UE si NATO

La intalnirea traditionala de vara cu ambasadorii Romaniei, seful statului a mentionat, cu satisfactie, ca un succes al politicii externe a tarii, faptul ca “am reusit sa impunem” pe agenda UE Sinergia Marii Negre. Summitul annual al NATO de la Lisabona va avea si el, pe masa de lucru, problematica Marii Negre. Germania, ca stat riveran al Dunarii dar nu numai, are , de vreo cativa ani, ganduri ale ei despre viitorul Marii Negre. Statele Unite, chiar daca nu si-au formulat (cel putin public) nici pana acum o strategie in materie, sunt totusi mai atente la zona. Rusia, in schimb, isi dinamizeaza spectaculos activitatile politice, diplomatice, economice si militare in areal.

Dintr-o sintagma oarecum savanta, Sinergia Marii Negre incepe sa devina politica activa pentru protagonistii interesati de spatiul pontic. Sinergie inseamna, intre altele, si “actiune simultana, indreptata in acelasi sens a mai multor organe sau a mai multor agentii”. Dar nu in acest inteles a demarat ampla miscare a statelor si institutiilor interstatale in zona Marii Negre. Sunt focalizate aici interese diverse, ca sa nu zicem opuse, si, dincolo de cadrele de conlucrare traditionale, cam ineficiente, de tipul Organizatiei pentru Cooperarea la Marea Neagra (OCMN),noi paradigme pentru o abordare exhaustiva a geopolticii regiunii intarzie sa se prefigureze.

Politologul francez Emmanuel Dupuy enumera patru idei ce trebuie luate in seama in ce priveste perspectivele strategice ale ale Marii Negre.

1.Marea Neagra a devenit o mare “din plin europeana”, in sensul ca UE a inceput, in sfarsit, sa se intereseze de zona – prin Sinergia Marii Negre, Parteneriatul Estic, Programul 4EU Seas etc.

2.Marea Neagra nu mai e o “gaura neagra”, ci a devenit vecinatatea strategica a UE,
este la rascrucea agendei euroatlantice, europene si orientale, inclusiv pe relatia Vest-Rusia.

3.Romania este “perfect integrata in spatiul comunitar”, depasind formula axei Washington-Londra-Bucuresti
si duce o politica “net mai echilibrata ca stat membru al NATO si UE”.

4.Cooperarea transnationala, structurile si institutiile de dialog multilateral din regiune trebuie puse in discutie – OCMN, GUAM, Procesul de cooperare din Europa de sud-est, Platforma caucaziana de stabilitate si cooperare.

In toate aceste patru directii, dar si in altele, Romania are posibilitati generoase de actiune.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *