Romania, in colimatorul Transnistriei

, , ,
 

Tiraspolul forteaza reluarea traficului feroviar

Tiraspolul forteaza reluarea traficului feroviar

„Republica Moldoveneasca Nistreana (n.r.-Transnistria) este gata pentru dezvoltarea unor contacte directe cu diplomatia romana”, iar o posibila reactie din partea Chisinaului la o astfel de activitate nu il va afecta, a declarat ministrul de externe al regimului de la Tiraspol, Vladimir Iastrebceak, citat de agenţiile de presa de la Chisinau. Conform declaratiilor oficialului de la Tiraspol, partea transnistreana este interesata ca diplomatii romani sa aiba posibilitatea sa cunoasca direct situatia in regiune, „fara intermediari si fara avocati”. „Avem propriile noastre scopuri si obiective, pentru realizarea carora vom lucra cu diferiti parteneri internationali. Cred ca Bucurestiul nu va da prea multa atentie parerii Chisinaului”, a mai declarat Vladimir Iastrebceak.
Referindu-se la recentele afirmatii ale presedintelui roman Traian Basescu privind retragerea Romanei din negocierile pentru reglementarea transnistreana, Iastrebceak a declarat ca „trebuie separate declaratiile facute pentru public de posibilitatile reale”. Reprezentantul diplomatiei regimului separatist de la Tiraspol a respins o eventuala participare a Romaniei in procesul de reglementare transnistreana, considerand ca Bucurestiul are suficiente posibilitati pentru a influenta acest proces prin intermediul mecanismelor UE. „Transnistria isi aminteste bine rolul pe care Romania l-a jucat in evenimentele tragice din 1992 si in acest moment nu se pune problema includerii ei in reglementarea transnistreana”, a tinut sa precizeze Vladimir Iastrebceak.

Regrete diplomatice

Presedintele roman Traian Basescu a declarat, in cadrul vizitei efectuate saptamana trecuta la Chisinau ca Romania a fost parte la formatul de negocieri privind situatia din Transnistria, dar s-a retras dintr-o greseala a guvernului roman din 1991. „Romania a fost parte a sistemului de negocieri (privind conflictul din Transnistria, n.red.) si, dintr-o abordare neinspirata, in 1991, a guvernului de la Bucuresti, s-a retras. Trebuia sa ramana si sa fie avocatul Republicii Moldova si al integritatii teritoriale a Republicii Moldova. Acum este un format etans, 5 plus 2, in care nu se mai poate intra. Dar, slava Domnului, este UE (UE este parte in formatul 5 plus 2 pentru solutionarea conflictului transnistrean in calitate de observator, alaturi de SUA, n.red.) din care si noi facem parte si punem la dispozitie expertiza noastra prin Bruxelles”, a afirmat presedintele Basescu.

Implicare kazaha

Kazahstanul va fi un mediator onest si va actiona „energic, intensiv, chiar daca va fi nevoie de timp si de bani” pentru rezolvarea diferendului transnistrean, a declarat reprezentantul special al presedintiei kazahe a Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in Europa (OSCE), Bolat Nurgaliev, dupa intrevederea cu presedintele autoproclamatei RMN, Igor Smirnov. „Ne vom stradui, in primul rind, sa avem in vedere solutionarea problemelor stringente care se refera la viata oamenilor care s-au pomenit fara de voie intr-o asemenea situatie complicata”, a mentionat reprezentantul OSCE, citat de mass-media de peste Prut.
La randul sau, liderul separatist Igor Smirnov, a reiterat ca prioritatile reglementarii nu sunt „negocierile de dragul negocierilor, ci solutionarea reala a problemelor care afecteaza viata oamenilor atat din Transnistria, cat si din Moldova”. „Intii de toate trebuie distinse doua directii de lucru. Este vorba de directia politica si de cea economica care, la randul lor, sunt urmate de directia sanatatii si de alte laturi ale vietii oamenilor”, a spus el.
Prezentind rezultatele intrevederilor de la Chisinau si Tiraspol, Nurgaliev a mentionat ca „exista puncte in baza carora putem construi noi abordari, sa depunem efortul de a dezvolta ceea ce au inceput reprezentantii OSCE in anul trecut”. Oficialul kazah a mai anuntat ca pe 1 martie 2010 la Viena vor avea loc consultarile tuturor participantilor in reglementarea moldo-transnistreana, care se vor desfasura in diferite formate. In opinia diplomatului kazah, acestea trebuie sa dea un nou impuls dezvoltarii dialogului partilor si sa determine pasii pentru urmatoarele luni.

Santaj economic

Regimul de la Tiraspol a dat un nou ultimatum autoritatilor de la Chisinau, cerand reluarea comunicatiilor feroviare pe teritoriul Transnistriei, relateaza mass-media locala, citand o scrisoare transmisa de conducerea Cailor Ferate ale Transnistriei (CFT) noului ministru al transportului si infrastructurii drumurilor al Republicii Moldova, Anatol Salaru. Conform declaratiilor directorului CFT, Serghei Martinko, autoritatile de la Tiraspol solicita reluarea circulatiei trenurilor prin Transnistria, pe rutele internationale ce leaga Republica Moldova de Odesa, Moscova, Sankt-Peterburg, Minsk, Adler, Simferopol. Reamintim ca in acest moment majoritatea rutelor feroviare dintre Republica Moldova si statele CSI ocolesc regiunea separatista.
Potrivit declaratiilor lui Martinko, Tiraspolul este gata sa indeplineasca o serie de conditii inaintate de fosta conducere a Cailor Ferate ale Moldovei (CFM) pentru reluarea comunicatiei feroviare pe teritoriul regiunii. Transnistria promite sa ofere accesul angajatilor aparatului de control si revizie a CFM a insotirea trenului diesel spre Odesa, desi Chisinaul insista anterior asupra insotirii tuturor trenurilor. Declaratiile oficialului separatist au fost facute premergator noii runde de consultari dintre grupurile de experti ai Republicii Moldova si regimului de la Tiraspol pentru comunicatii feroviare, care va avea loc pe 11 februarie 2010.
Conducerea CFT a mai propus crearea unei scheme sociale de comercializare a biletelor la garile din Tiraspol si Tighina, iar decontarile reciproce cu CFM pentru folosirea materialului rulant si infrastructurii sa fie realizate in baza unui acord bilateral. „Transnistria este dispusa, de asemenea, sa semneze acordul international privind garantiile de siguranta a materialului rulant”, a subliniat Martinko. El s-a declarat convins ca „solutionarea chestiunii de reluare a transportului pasagerilor ar elimina mai multe probleme pentru cetatenii de pe ambele maluri ale Nistrului si ar permite pe viitor concentrarea eforturilor asupra altor probleme din sfera comunicatiei feroviare”.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *