Republica Moldova vrea in AGRI-M pentru a scapa de dependenta energetica fata de Rusia

, , , , , , ,
 

AGRI photo 5423

Chisinaul doreste sa adere la proiectul AGRI (Azerbaijan-Georgia-Romania Interconnector) privind transportul gazelor azere inspre Europa, potrivit portalul armean arminfo.info. Seful Executivului de peste Prut Vladimir Filat a afirmat ca subiectul a fost deja abordat cu presedintele Ilham Aliyev, la inceputul lunii octombrie, in cadrul unei intrevederi ce a avut loc in Varsovia, in timpul Summit-ul Parteneriatului Estic. Filat a mai spus ca doreste ca proiectul AGRI sa se transforme in AGRI-M prin participarea Moldovei. Perpectivele participarii Republicii Moldovei la acest proiect vor fi discutate in timpul unei vizite pe care Filat o va face in Azerbaidan, la sfarsitul lui noiembrie, la invitatia presedintelui azer Ilham Aliyev. Filat a mai spus ca Republica Moldova are un interes strategic in cadrul proiectului, subiectul fiind abordat si pe 22 septembrie in cadrul unei intrevederi cu presedintele roman Traian Basescu. Anterior acestei intalniri, au avut loc discutii cu prim-ministrul ungar si cu presedintele Georgiei.”Am vorbit cu Traian Basescu pentru ca sa gasim o formula in care sa participe si R. Moldova, sa devina AGRI-M. Pana la sfarsitul lunii noiembrie are loc o evaluare tehnica, dupa care se vor lua decizii”, a declarat Filat. Filat a mai spus ca Republica Moldova se va conecta pana la sfarsitul anului 2012 la reteaua romaneasca de gaze naturale prin conducta Ungheni-Iasi. Capacitatea de transport prin proiectul AGRI este analizata in trei variante: 2 miliarde de metri cubi de gaze pe an, 5 miliarde de metri cubi si 8 miliarde de metri cubi. Conform datelor preliminare, in functie de capacitatea de proiect, costurile vor varia de la 1,2 pana la 4,5 miliarde de euro. Prin proiectul AGRI, partile implicate doresc sa transporte gaze din Azerbaidjan catre Europa. Gazele vor fi furnizate pe ruta Baku (Azerbaidjan)-Kulevi (Georgia)-Constanta (Romania). Gazele din Azerbaidjan vor fi lichefiate in Kulevi si apoi transportate prin Marea Neagra pana in  Constanta unde va avea loc un proces de delichefiere prin terminalul LNG.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *