Republica Moldova, victima mesajelor propagandistice ale Rusiei pe rețele de socializare

, , , , ,
 

Mesajele propagadistice ale Kremlinului, în special cele anti-Occident și cele ce incită la ură și violență sunt răspândite în proporție foarte mare pe rețea rusească de socializare Odnoklassniki (colegi de clasă -n.r.), foarte populară în Republica Moldova. Conform unui studiu lansat vineri de către Institutul de Politici Publice (IPP) nu mai puțin de 57% din mesajele care circulă în rețeaua socială rusească „Odnoklassniki” sunt mesaje propagandistice, relatează portalul de limbă engleză Balkan Insight. 

Obiectivele principale ale propagandei rusești în Moldova au fost legate de promovarea politicilor Kremlinului în regiune, anti-UE, Ucraina și NATO. De asemenea, au fost promovate discursuri intistigatoare la ură și violență.

Autorii cercetării au analizat nu mai puțin 1.139 de mesaje difuzate pe Odnoklassniki și au concluzionat că 57% dintre acestea au fost mesaje de propagandă, dintre care 38% au fost propagandă deschisă, iar 19% dintre mesaje au conținut ascuns sau subliminal de propagandă.

Nu lipsesc nici mesajele anti-românești și cele la adresa partidelor de centru-dreapta ce militează pentru o mai mare colaborare cu UE și SUA.

O postare intitulată „Va începe războiul din Transnistria în 2017?” a fost una dintre cele mai populare în luna august 2017 într-un grup mare de utilizatori denumit „Pentru Uniunea Eurasiatică – Prosperitate pentru Moldova”. Acesta are peste 33.500 de membri, în marea lor majoritate cu viziuni proruse și anti-occidentale.

Postarea vine împreună cu fotografia generalului rus Aleksandr Lebedev, care a condus manevrele militare rusești la războiul de pe Nistru, în care ofițerul rus este citat: „Mâine, voi lua micul dejun la Tiraspol și dacă va fi tras doar un glonț Transnistria, voi lua prânzul la Chișinău și cina – la București”. 

Cercetarea a fost efectuată în perioada ianuarie-august 2017.

Odnoklassniki a fost până în anul trecut prima rețea socială din Moldova, după numărul de utilizatori. Acesta a scăzut cu 25%, de la 1,1 milioane de utilizatori în 2016 la 885,860 în 2017, permițând Facebook-ului să treacă pe primul loc în preferințele moldovenilor în 2017.

Totuși, autorii studiului concluzionează că, în august 2017, Odnoklassniki a fost cel mai popular site din Moldova, cu peste un milion de vizitatori unici, depășind Facebook și Twitter.

Odnoklassniki este a doua rețea socială din Rusia cu aproximativ 65,3 milioane de utilizatori, după VKontakte, care numără 100 de milioane de utilizatori.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *