Razboi mediatic total in Caucaz

, , , ,
 

Liderul georgian deschide un nou front mediatic anti-Putin

Liderul georgian deschide un nou front mediatic anti-Putin

Autoritatile de la Tbilisi au lansat saptamana trecuta primul canal de televiziune in limba rusa „Pervai Kavkazski” (n.r.- Caucaz-1),  menit sa devina o alternativa la mass-media din Federatia Rusa, considerata portavocea politicii promovate de Moscova in regiunea Caucazului. Canalul, care anterior era disponibil doar pe Internet, la adresa www.1k-tv.com, va difuza prin satelit buletine de informatii despre evenimentele din Georgia, Armenia si Azerbaidjan, precum si din regiunea Caucazului de Nord in Rusia. Conform lui Guia Sceanturia, seful televiziunii publice georgiene, „obiectivul nostru este de a spune adevarul, ceea ce lipseste in regiune”. „Nu suntem un canal antirus”, a tinut sa precizeze Guia Sceanturia. „Vrem pur si simplu sa spunem adevarul (…). In ceea ce priveste libertatea mass mediei in fosta Uniune Sovietica, Georgia are un nivel superior in raport cu vecinii sai”, a adaugat el. „Nu dorim sa facem aprecieri, dorim sa prezentam telespectatorilor doar fapte. Dorim sa aducem in fata opiniei publice lucrurile care raman in afara cadrului la televiziunile ruse”, a mai declarat responsabilul georgian.

Satisfactie prezidentiala

Presedintele georgian Mihail Saakasvili, cu al carui interviu a inceput sa emita „Pervai Kavkazski”, si-a exprimat satisfactia in legatura cu aparitia in Georgia a unui „puternic post de televiziune in limba rusa”, nesubordonat Kremlinului. „Este important pentru Georgia, pentru publicul georgian, pentru ca nu trebuie sa pierdem limba rusa — un strat important al culturii, un strat foarte important al civilizatiei”, a adaugat Saakasvili.  La randul sau, presedintele Consiliului de Administratie al audiovizualului public din Georgia, Levan Gakeladze, a specificat ca timpii de emisie vor fi consacrati in proportie de 70% evenimentelor din Georgia, restul — informatiilor din lume, inclusiv din Rusia si Caucazul de Nord.
Reamintim ca printre prezentatorii canalului figureaza si Alla Dudaeva, vaduva lui Djohar Doudaev, primul presedinte al Ceceniei independente, ales in 1991 si ucis la incheierea unei operatiuni speciale a fortelor ruse in aprilie 1996. Canalul poate fi receptionat si pe internet, dispunand de un buget anual de 1,2-1,8 milioane de dolari. Conform mass-media locale, citate de agentia de presa KARADENIZ PRESS, administratia postului „Pervai Kavkazski” intentioneaza sa decshida birouri locale in Ucraina, Armenia, Azerbaidjan, Turcia, Israel, precum si alte state in care locuiesc comunitati etnice originare din regiunea caucaziana.

Atac informational

Lansarea acestui canal de televiziune intervine pe fondul unor tensiuni accentuate intre Georgia si Rusia dupa razboiul din august 2008 declansat pentru controlul teritoriului separatist georgian Osetia de Sud. Aceasta decizie risca sa provoace indignarea Moscovei, Rusia acuzand in mod regulat Georgia de sustinerea extremistilor islamisti din Caucazul de Nord, fara insa a furniza date concrete.
Reamintim ca mass-media rusa scria a acordat largi spatii pregatirii de catre Georgia a unui „atac informational”, prin infiintarea canalului Caucaz-1, care va emite si in republicile separatiste georgiene Abhazia si Osetia de Sud, care si-au proclamat independenta dupa razboiul din august 2008, fiind recunoscute doar de regimurile din Federatia Rusa, Venezuela, Nicaragua si Republia Nauru. Tot conform presei ruse, principalul sponsor al acestui post de televiziune este omul de afaceri rus Boris Berezovski, care traieste in exil in Marea Britanie si impotriva caruia justitia rusa a initiat in total 11 capete de acuzare.
La randul lor autoritatile abhaze si sud-osetine au denuntat initiativa mediatica a autoritatilor georgiene, amenintand cu blocarea semnalului postului „Pervai Kavkazski” pe teritoriul celor doua regiuni secesioniste de la granita ruso-georgiana. Surse diplomatice de la Suhumi, citate de agentia de presa KARADENIZ PRESS, au declarat ca Abhazia va lansa la randul sau un post TV destinat diasporei abhaze din Federatia Rusa, Ucraina, Turcia si alte state, autoritatile locale angajand in acest sens compania occidentala de relatii publice „Saylor Comapny”, cu birourile principale in Los Angeles si Washinghton.

Ofensiva TV

Noua initiativa mediatica a administratiei condusa de presedintele georgian Mihail Saakasvili nu este prima de acest fel, in anii trecuti fiind lansate mai multe posturi radio si TV, precum si ziare destinate locuitorilor din regiunile separatiste Abhazia si Osetia de Sud, precum si importantelor diaspore georgiene, abhaze, sud-osetine din spatiul Comunitatii Statelor Independente (CSI), si nu numai. Potrivit expertilor locali, aceste initiative, menite sa limiteze monopolul mediatic rusesc din regiunea Caucazului, nu s-au bucurat de succesul scontat, autoritatile georgiene fiind acuzate, de catre opozitia de la Tbilisi, de politizarea lor excesiva si cheltuirea nejustificata a bugetului. Reamintim ca intre Federatia Rusa si Georgia relatiile raman, in mare parte, suspendate dupa conflictul de cinci zile din august 2008, cand Rusia a intervenit cu armata de partea regiunii separatiste Osetia de Sud, in cadrul unei ofensive a Georgiei de preluare a controlului asupra teritorilui separatist.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *