R. Moldova, descoperită din punct de vedere securitar

, , , , ,
 

91996dc22a58f620691bd6acc6a57a52_XLStarea materială a forței militare este sub standarde. În condițiile în care în ultimii ani armata Republicii Moldova a fost o instituție subfinanțată constant, experții atrag atenția asupra riscurilor de securitate la care se expune R. Moldova. Avertizarea este cu atât mai importantă cu cât climatul de securitate din regiune s-a deteriorat foarte mult începând cu 2014. „În consecință, către anul 2015, țara noastră s-a situat pe ultimul loc în regiunea Europei Centrale și de Est la capitolul ponderii cheltuielilor pentru apărare în PIB”, se arată în studiu analiștilor de la Expert-Grup.

Aceștia atrag atenția că în condițiile constrângerilor bugetare existente, fondurile alocate pentru construcția apărării naționale nu se folosesc în cel mai optim mod. O altă recomandare se referă la elaborarea documentelor strategice de apărare. „Fără aprobarea Strategiei Militare Naționale, Doctrinei Militare și a Cărții Albe a apărării, alocările publice pentru sector nu au și nu vor avea un efect scontat. În mod firesc, este nevoie și de revizuirea structurii Armatei Naționale (AN) conform realităților actuale de finanțare, care să permită reorganizarea componentelor ce au o contribuție minimă la apărarea națională, dar consumă surse financiare semnificative”, se mai precizează în analiza celor de la Expert-Grup.

Propuneri de inzestrarea militara

Experții care au elaborat acest studiu mai recomandă și mărirea investițiilor capitale în apărarea națională. „În prezent, AN este dotată cu echipament uzat moral și fizic din perioada sovietică. Chiar și în anii când au fost înregistrate cele mai multe investiții capitale în AN, acestea erau alocate pentru construcția caselor și clădirilor administrative, și  nu pentru infrastructură și dotarea militară. Lipsa investițiilor și a modernizării capacităților de luptă, va determina faptul că AN nu-și va putea îndeplini atribuțiile în mod corespunzător. Altfel spus, banii publici vor fi cheltuiți pentru o armată-simbol al suveranității, dar care în realitate nu va putea apăra această suveranitate într-un scenariu de agravare a securității naționale”, spun aceștia.

Ei mai atrag atenția și asupra netransparentizării instituțiilor cheie din sector nu permite monitorizarea și analiza utilizării eficiente a banilor publici în cadrul  AN. „Fără a mări radical transparența, nu doar prin publicarea la timp a bugetelor și rapoartelor de activitate, dar și prin o mai mare detaliere a acestor documente, efectul scontat din mărirea ipotetică a finanțării sau ajustarea structurală a AN va fi destul de redus. Doar prin implicarea actorilor terți față de executiv, se va putea de adus contribuții pozitive la formularea și argumentarea bugetelor pentru apărare, spre majorarea acestora și utilizarea cât mai eficientă a fondurilor publice”, mai spun aceștia. Bugetul alocat Apărării din PIB este de numai 0,3% în ultimii patru ani, ceea ce plasează R. Moldova la coada clasamentelor din Europa.

Exerciții militare împreună cu SUA

Chiar dacă R. Moldova nu își poate gestiona singură capacitatea de apărare, Chișinăul caută parteneriate cu aliați puternici. Brigada 15 Mecanizată „Podu Înalt” îi va găzdui pe militarii Regimentului 2 Cavalerie al SUA, în perioada 25 aprilie – 02 mai 2016, împreună cu care vor executa exerciţii demonstrative. Militarii din Brigada 15 Mecanizată „Podu Înalt” şi din Regimentul 2 Cavalerie intenţionează să prezinte câteva elemente de dotare specifică unităţii americane şi ale militarilor ieşeni. 

Totodată, în perioada 25 aprilie- 6 iunie 2016, Regimentul 2 Cavalerie al SUA va executa marşul „DRAGOON PIONEER RIDE” în România şi în Republica Moldova în vederea participării la exerciţiul de instruire în comun cu militari de pe cele două maluri ale Prutului. Acest marş de dislocare va fi urmat în Cincu de un exerciţiu militar multinaţional denumit „SARMIS-16”, din programul NATO – MTEP (Military Training and Exercise Programme). Forţele terestre ale SUA, care sunt dislocate în Europa (USAREUR), îşi sporesc prezenţa în Europa de Est, în cadrul Operaţiei „Atlantic Resolve”, prin creşterea numărului activităţilor de instrucţie şi al exerciţiilor multinaţionale. Operaţia” Atlantic Resolve” are ca scop asigurarea flancului estic al NATO în contextul climatului actual de securitate.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *