Piratii somalezi captureaza noi marinari romani

, ,
 

Fortele internationale lupta impotriva pirateriei somaleze

Fortele internationale lupta impotriva pirateriei somaleze

Membrii gruparilor de pirati din Somalia au mai deturnat o nava de mare tonaj in Golful Aden, relateaza mass-media internationala, fiind al treilea vas capturat de acestia, in aceasta saptamana, si al doilea care are si marinari romani in echipaj. Nava Asian Glory, care navigheaza sub pavilion britanic, a fost deturnata vineri seara, de piratii somalezi, la 620 de mile in largul Somaliei. La bordul navei se afla 25 de marinari, iar capitanul acesteia este de nationalitate bulgara. Echipajul include si marinari romani, ucraineni si indieni, a anuntat compania Zodiac Shipping, angajatorul acestora. Cargoul transporta automobile de la Singapore catre portul comercial Jeddah, aflat pe tarmul saudit al Marii Rosii. MAE a confirmat prezenta celor doi marinari romani la bordul navei Asian Glory. Unul dintre membrii echipajului a reusit sa sune reprezentantii companiei, pentru a-i anunta ca nava a fost deturnata, dar marinarii aflati la bord nu sunt raniti sau in pericol, au anuntat surse ofiviale.
Tot saptamana aceasta, piratii somalezi au mai capturat o nava britanica, St. James Park, pe care se afla 2 marinari romani. In afara de cele doua rapiri recente, anul acesta, 21 marinari romani care faceau parte din echipajele a patru nave au fost tinuti in captivitate de piratii somalezi, relateaza serviciul de presa al MAE de la Bucuresti. Pe 29 noiembrie, un marinar roman, prezent la bordul vasului grecesc Maran Centrauros, a fost capturat de piratii somalezi in Oceanul Indian.
Alti cinci marinari romani aflati in captivitate au fost eliberati in august 2009, dupa ce patru luni au fost ostaticii piratilor somalezi. Ei faceau parte din echipajul unui remorcher italian, Bucaneer, capturat in aprilie tot in Golful Aden. In iulie 2009, fusesera eliberati 11 marinari romani aflati la bordul navei germane „MV Victoria”, capturata de piratii somalezi la 5 mai. Piratii sustin ca au primit o recompensa de 1,8 milioane de dolari pentru eliberarea acestei nave. La 25 aprilie piratii somalezi au eliberat vasul grecesc MV Saldanha, capturat in 22 februarie, din echipajul caruia faceau parte si doi romani, dupa ce ar fi fost platita o rascumparare de 1,9 milioane de dolari. Totodata alti trei marinari romani, de pe vasul grecesc „Titan”, capturat de piratii somalezi la 22 martie 2009, fusesera eliberati la 15 aprilie.
Piratii au atacat peste 130 de vase comerciale in Golful Aden anul trecut, de cel putin doua ori mai mult decat in 2007, potrivit Biroului Maritim International. Peste 150 de pirati au fost arestati de patrulele navale  internationale in 2008. Apele somaleze sunt printre cele mai folosite pentru transportul maritim, iar capturile de nave le-au adus piratilor venituri de milioane de dolari din recompense.

Victime la intamplare

Piratii somalezi care captureaza nave internationale in Golful Aden isi aleg victimele la intamplare, a declarat saptamana trecuta, capitanul Prodan Radanov, directorul filialei din Varna a companiei britanice Zodiac, relateaza Sofia News Agency, citata de mass-media de la Bucuresti. Radanov a facut referire la cele doua cazuri recente ale navelor sub pavilion britanic, la bordul carora se afla marinari bulgari, capturate de piratii somalezi.
Cargoul sub pavilion britanic St James Park, in echipajul caruia se afla cinci marinari bulgari, a fost capturat la 29 decembrie, iar nava Asian Glory, cu opt cetateni bulgari la bord, a fost retinuta la 1 ianuarie. Pana acum, 13 marinari bulgari sunt tinuti captivi de piratii somalezi, alaturi de ceilalti membri ai echipajului. Radanov a precizat ca piratii nu cauta inainte navele si informatii despre incarcatura sau echipaj. De obicei, ei actioneaza cu vase de mici dimensiuni si ataca atunci cand observa o tinta corespunzatoare, a mai afirmat capitanul bulgar.
El a explicat ca piratii inarmati urca rapid in nava capturata si preiau controlul. In plus, ei sunt foarte bine antrenati, deoarece urcarea in nava este extreme de dificila, a mai spus Radanov. El a dat exemplu nava Asian Glory, care are o inaltime de peste 20 de metri peste nivelul marii, ceea ce reprezinta echivalentul unei cladiri cu sapte etaje. Radanov a explicat ca, in majoritatea cazurilor, piratii sunt cei care intra in legatura cu proprietarii navei capturate, iar de obicei contactul este stabilit de indata ce navele ajung pe coastele somaleze. Capitanul Prodan Radanov a mai mentionat ca, in general, rapitorii somalezi pastreaza ostaticii pentru o luna sau doua si, deoarece vizeaza obtinerea rascumpararii, nu sunt interesati sa-i ucida pe marinari.
Reamintim ca la bordul vasului sub pavilion britanic Asian Glory, capturat vineri de pirati somalezi, se afla doi marinari romani. Toti membrii echipajului – doi romani, opt bulgari, 10 ucraineni si cinci indieni – sunt in stare buna, a adaugat EU NAVFOR. Vasul de 13.000 de tone, care transporta masini din Singapore in Arabia Saudita, a fost capturat la 620 de mile (1.000 de kilometri) de coasta Somaliei, in afara ariei de actiune a fortei navale a UE.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *