Marinari romani, ostatici ai piratilor somalezi

, ,
 

Piratii somalezi ameninta securitatea transporturilor maritime internationale

Piratii somalezi ameninta securitatea transporturilor maritime internationale

Ministerul Afacerilor Externe de la Bucuresti a confirmat azi ca la bordul vasului sub pavilion britanic capturat de piratii somalezi pe data de 28 decembrie 2009 se afla doi cetateni romani, in cadrul unui echipaj multinational, relateaza mass-media de la Bucuresti. „MAE tine permanent legatura cu compania proprietara a navei, care poarta discutiile cu rapitorii, precum si cu autoritatile britanice. Ministerul Afacerilor Externe a demarat demersurile pentru informarea familiilor celor doi cetateni romani. Precizam ca publicitatea in astfel de cazuri este nociva, existand riscul sa afecteze siguranta cetatenilor rapiti”, se arata intr-un comunicat de presa al MAE, citat de agentia de stiri KARADENIZ PRESS. La randul sau, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihalcioiu, a precizat, cu o zi in urma, ca doi dintre cei 26 de marinari de pe nava sub pavilion britanic capturata de pirati, in Golful Aden, sunt romani, si anume capitanul secund si un cadet.

Incarcatura periculoasa

Nava „St James Park”, cu incarcatura chimica, a fost capturata, pe 28 decembrie, in timp ce se indrepta spre Thailanda, venind din Spania, pe ruta maritima principala unde patruleaza nave militare straine, a declarat un oficial maritim kenyan, citat de agentiile de presa locale. Din echipaj fac parte marinari din Rusia, Ucraina, Bulgaria, Romania, Filipine, Polonia, Georgia, India si Turcia.
Conform reprezentantul SLN, ‘St. James Park’ este a sasea nava cu romani la bord capturata de pirati, in anul 2009, pe coastele Somaliei si Nigeriei. La sfarsitul lunii octombrie, tancul petrolier ‘Maran Centaurus’ a fost sechestrat de pirati in Golful Aden, printre cei 26 de membri de echipaj de la bord aflandu-se si un roman din Tulcea. Alti 24 de marinari romani, de pe patru vapoare, au fost eliberati in urma negocierilor intre autoritati si pirati, in schimbul unor recompense banesti. Conform liderului SLN, numarul atacurilor pirateresti care au avut loc, in anul 2008, pe coastele Somaliei si Nigeriei, a fost de circa 300, mai mare cu 11%, comparativ cu anul 2007, in zeci de cazuri fiind vorba de atacuri armate. Anul trecut, piratii au luat ostatici 889 de membri de echipaj din diferite tari, 11 marinari fiind omorati, 21 dati disparuti, iar 32 au fost raniti.

Pericol mortal

Anul acesta 21 de marinari romani care faceau parte din echipajele a patru nave au fost tinuti in captivitate de piratii somalezi. Ultimul caz de acest fel a avut loc pe 29 noiembrie, cand un marinar roman, prezent la bordul vasului grecesc Maran Centrauros, a fost capturat de pirati in Oceanul Indian. Piratii au atacat peste 130 de vase comerciale in Golful Aden anul trecut, de cel putin doua ori mai mult decat in 2007. Apele somaleze sunt printre cele mai folosite pentru transportul maritim, iar capturile de nave le-au adus piratilor venituri de milioane de dolari din recompense. Oficialii servicilor de informatii americane au declarat ca grupurile de pirati care actioneza in largul coastelor somaleze au relatii foarte bune cu organizatiile teroriste islamiste, acestea beneficiind de veniturile obtinute in urma actiunilor de piraterie din regiune.

Strategie spaniola

Spania doreste ca fortele navale ale UE sa instituie o blocada porturilor Somaliei din care sunt lansate cele mai multe dintre atacurile piratilor in Oceanul Indian, a anuntat recent ministrul spaniol al apararii, Carme Chacon, citata de mass-media poloneza. Guvernul spaniol intentioneaza sa faca aceasta propunere partenerilor sai din UE in cursul reuniunii ministrilor afacerilor externe si ai apararii care va avea loc luni si marti, a spus ea intr-un interviu acordat postului de radio public RNE. „Stim ca din trei porturi pornesc cele mai multe, daca nu chiar toate, „vase-amiral” utilizate de pirati pentru a ajunge pana la mari distante de coasta, asa cum au facut si in zilele trecute, recurgand la rapiri”, a explicat ministrul spaniol.
Propunerea spaniola vine pe fondul intensificarii atacurilor impotriva navelor comerciale care tranziteaza regiunea din preajma coastelor somaleze. Confruntati cu desfasurarea masiva a marinelor straine in Golful Aden in 2008, atacurile piratilor asupra navelor cu marfa au devenit mai putin frecvente. Pe de alta parte, piratii si-au extins raza de actiune pentru a opera mai adanc in Oceanul Indian, la est si la sud-est de coastele lor. Astfel, pirati somalezi au atacat recent, fara succes, un petrolier sub pavilion din Hong Kong la 1.000 de mile marine (1.850 km) de coasta tarii lor, stabilind astfel un nou record in materie de distanta, relateaza surse din cadrul cartierului general al operatiunii navale europene Atalanta.
Piratii somalezi au capturat un cargo grec, Navios Apollon, cu un echipaj format din 19 membri la bord, in largul coastelor Insulelor Seychelles din Oceanul Indian, relateaza si agentia de presa France Presse, citand politia portuara greaca. Potrivit informatiilor preliminare ale autoritatilor grecesti, zece pirati inarmati au atacat cargoul si il conduc spre apele somaleze. Incarcat cu ingrasaminte chimice si purtand pavilionul statului Panama, cargoul a plecat din Florida si avea drept destinatie India. Capitanul vasului este grec, in timp ce ceilalti 18 membri ai echipajului sunt filipinezi.

Nava eliberata

Cargoul sub pavilion chinez Dexinhai, eliberat saptamana trecuta de catre piratii somalezi in schimbul unei rascumparari „se indreapta spre un port sigur”, a anuntat forta navala a Uniunii Europene pentru combaterea pirateriei, Atalanta. „Starea de sanatate a echipajului este buna, iar nava se indreapta in prezent spre un port sigur”, a indicat EUNAVFOR Atalanta intr-un comunicat publicat la Bruxelles. Cargoul chinez si cei 25 de membri ai echipajului, toti chinezi, au fost capturati in octombrie de piratii somalezi. El si-a reluat drumul duminica in schimbul unei rascumparari de 3,5 milioane de dolari (2,2 milioane de euro), a anuntat agentia oficiala China Noua. Cargoul, incarcat cu carbune, a fost capturat la 18 octombrie la nord-vest de Seychelles, in Oceanul Indian, in timp ce era in drum spre India din Africa de Sud.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *