Kremlinul ingroapa Parteneriatul Estic

, , , , , , ,
 

Parteneriatul estic il ingrijoreaza pe Dmitrii Medvedev

Parteneriatul Estic il ingrijoreaza pe presedintele rus Dmitrii Medvedev

Presedintele rus Dmitri Medvedev a reluat acuzatiile la adresa Parteneriatului Estic, initiativa lansata de Uniunea Europeana, intr-un interviu acordat televiziunii abhaze, citate de agentia de presa KARADENIZ-PRESS. Intr-o scurta referire la Parteneriatul Estic, presedintele Medvedev a subliniat faptul ca acesta s-a transformat intr-un „club al sentimentelor antirusesti”, si ca prin participarea la activitatile Parteneriatului Estic, statele caucaziene „nu castiga nimic”. Declaratiile dure ale presedintelui rus vin la cateva saptamani dupa declaratii similare, facute in cursul unei intalniri cu presa belarusa organizata la Barviha, in apropiere de Moscova. „Nu vad nimic extraordinar in Parteneriatul Estic. Nu ii vad nici utilitatea”, a declarat acesta. „Nu vad nimic orientat impotriva tarii noastre. Dar, daca vor fi discutate subiecte antiruse, nu imi va placea”, a adaugat el. Totodata, la un summit UE-Rusia din luna mai 2009, Medvedev a avertizat in legatura cu o eventuala transformare a acestui parteneriat intr-o alianta „antirusa”, in pofida tentativelor europene de a-i da asigurari.
Federatia Rusa si-a exprimat in repetate randuri nemultumirea in legatura cu acest proiect, ministrul de Externe rus, Serghei Lavrov, declarand ca cele sase tari sunt obligate sa aleaga „fie cu Moscova, fie impotriva ei”. Suspiciunea Rusiei privind Parteneriatul Estic se explica si prin faptul ca initiativa de a lua cele sase republici ex-sovietice sub tutela europeana apartinuse Poloniei si Suediei, tari cu atitudini traditional critice la adresa politicii externe ruse.
Reamintim ca programul „Parteneriatul Estic” este o initiativa polonezo-suedeza, lansata in cadrul politicii de vecinatate, indreptata spre aprofundarea relatiilor dintre UE si unele state post-sovietice. Programul european „Parteneriatul Estic” este prevazut pentru sase state vecine ale Uniunii Europene: Moldova, Azerbaidjan, Armenia, Ucraina si Belarusi. Summit-ul de constituire al “Parteneriatului estic“ a avut loc la 7 mai curent la Praga. In luna decembrie 2008, Consiliul European, si-a dat acordul pentru inceputul acestui proiect. La 20 martie liderii statelor UE au aprobat programul “Parteneriatului Estic“, alocand pentru realizarea lui 600 mln de euro in perioada 2009-2013.
Conform mass-media de la Moscova, acest proiect ramane modest in ceea ce priveste riscul de instabilitate pe care il reprezinta aceste tari. Risc ilustrat de evenimentele din 7 aprilie din Republica Moldova, de tensiunile constante dintre Moscova si Tbilisi si de criza politica din Ucraina, mai subliniaza expertii si oficialii rusi, citati de presa locala.

Jirinovski ameninta

La randul sau, vicepresedintele Dumei de Stat a Federatiei Ruse, extremistul Vladimir Jirinovskii, considera ca cele sase foste republici sovietice, incluse in programul Uniunii Europene “Parteneriatul Estic“, vor avea doar de pierdut de pe urma participarii la acest program. “Cu cat mai mult ele (statele UE – n.n.) vor ademeni in Europa, cu atat mai repede Moldova saraca si Transnistria vor dori ca Rusia sa-si arboreze acolo drapelul sau“, a declarat vicepresedintele camerei inferioare a parlamentului rus, Vladimir Jirinovskii, citat de mass-media rusa. „Daca Lucasenko va fi cu ei – isi va pierde postul. Daca Ucraina va fi cu ei – va obtine preturi la energia electrica la nivelul celor mondiale si i se va prabusi economia. In Moldova, rezultatul deja s-a facut vizibil: Transnistria nu mai vrea sa intre in componenta Moldovei. Gata! Atunci, Chisinaul va fi in componenta Uniunii Europene, iar Tiraspolul – cu Moscova. Dar, acest lucru nu va fi pe plac Chisinaului“, a subliniat Jirinovskii, specificand ca in rezultatul realizarii programului “Parteneriatul Estic“, vor avea de pierdut toti, inclusiv si Moscova.
Potrivit presedintelui PLDR, initiind acest program, statele din Uniunea Europeana, „platind bani, incearca sa consolideze si sa impuna impotriva Rusiei” toate cele sase foste republici sovietice, participante la programul „Parteneriatul Estic”. „Este lupta Vestului. Adica Vestul lupta nu cu regimul sovietic, nu cu tarul, el lupta pentru diminuarea influentei Rusiei. Acest lucru poate fi facut din contul stramutarii fostilor sai parteneri sub influenta Vestului. Adica, nu exista aici o dorinta de a ajuta statele respective, ci dorinta de a face rau Rusiei“, a subliniat presedintele PLDR, un adept al politicii neocoloniale rusesti indreptate impotriva fostelor republici sovietice. Jirinovskii mai considera ca diferite mecanisme de influenta ale statelor europene asupra statelor post-sovietice urmaresc un singur scop – slabirea influentei Rusiei in regiune. „Exista diferite variante, dar scopul este unicul – de a slabi Rusia, toate sunt orientate impotriva Rusiei din cauza ca exista ura seculara. N-ai ce sa-i faci, asa-i soarta”, a conchis presedintele PLDR.

Atacul de la Bucuresti

Uniunea Europeana nu a tinut cont de interesele Rusiei cand a elaborat Parteneriatul Estic (PaE), desi cele sase state incluse in aceasta initiativa sunt legate de Moscova prin puternice conexiuni economice si politice, a afirmat anterior reprezentantul Ambasadei Rusiei la Bucuresti, consilierul Igor Sidorov. El a participat la un simpozion privind cooperarea regionala in Marea Baltica si Marea Neagra, evenimentul fiind organizat de Ambasada Suediei la Bucuresti si reunind diplomati acreditati in tara noastra, precum si politicieni romani.
„In primul rand, cand a fost elaborat Parteneriatul Estic, interesele Rusiei nu au fost luate in considerare, desi statele partenere in aceasta initiativa (Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Republica Moldova si Ucraina – n.r.) sunt legate de noi prin conexiuni economice si politice puternice. In plus, dupa cum observam, Parteneriatul Estic nu beneficiaza de un nivel ridicat de consolidare politica in jurul sau, atat in interiorul UE, cat si al statelor beneficiare. Nu in cele din urma, bugetul Parteneriatul Estic nu poate fi comparat cu nivelul la care se afla cooperarea acestora cu Rusia”, a spus diplomatul rus.
Sidorov a sustinut ca, astfel, cele sase state partenere vor interactiona cu Bruxellesul numai „privind inapoi peste umarul Rusiei” si se vor axa, in relatia cu Uniunea Europeana, numai pe acele domenii care nu ar putea afecta cooperarea cu Kremlinul. „In aceste conditii, majoritatea celor sase tari vor interactiona cu UE in cadrul PaE numai privind inapoi, peste umar, la Rusia si vor incerca sa aleaga numai acele nise din parteneriat care nu ar fi de natura sa afecteze legaturile stabilite cu Rusia, in mod special cele economice, care au o importanta vitala pentru acele tari. Toate acestea ar putea lipsi PaE de integritatea sa si, drept consecinta, de avantaje politice si economice pentru UE. Si viceversa, valoarea adaugata a PaE ar fi fost mult mai mare daca interesele Rusiei ar fi fost luate in calcul pe deplin”, a fost de parere Sidorov.
In ceea ce priveste cooperarea regionala, diplomatul rus a aratat ca Federatia Rusa si UE au impreuna o gama larga de instrumente pentru a o dezvolta si consolida, exemplificand, in acest sens, dialogul Rusia – UE privind politica regionala, lansata in mai 2007. „Initiativa UE Sinergia Marii Negre si Strategia la Marea Baltica au, in opinia noastra, foarte multe elemente comune. Ele se refera la noua abordare de catre UE a dezvoltarii regionale, care, din ceea ce intelegem, capata un caracter integrat si combinat. Este important sa evitam aparitia unei linii de gandire potrivit careia organizatii regionale, precum Consiliul Statelor de la Marea Baltica sau Organizatia de Cooperare Economica la Marea Neagra, trebuie, de acum inainte, sa se alinieze apriori la politicile interne europene. Acestea au propria agenda si o lista mai larga de membri si observatori, asa incat nu ar trebui sa fie ei cei care sa contribuie la politicile interne europene, ci viceversa”, a sustinut Igor Sidorov.

Vise ucrainene

Reprezentantul permanent al Ucrainei pe langa Uniunea Europeana, Andrei Veselovski, considera ca datorita initiativei “Parteneriatul Estic“ Ucraina are sanse sa-si manifeste pozitiile sale de lider in regiune. O declaratie in acest context a fost facuta la inceputul lunii octombrie 2009 de Veselovski la un post de televiziune ucrainean. “Parteneriatul Estic“ este o posibilitate sa te manifesti drept lider regional, ca un partener mult mai autoritar, care va ajuta intregii regiuni sa accepte standardele si valorile europene“, a spus Veselovski. Declaratia diplomatului ucrainean nu este singura, mai multi oficiali de la Kiev subliniind intentia Ucrainei de a deveni un lider regional, atat prin intermediul Parteneriatului Estic, cat si al GUAM, organizatie regionala din care fac parte fostele republici sovietice Georgia, Ucraina, Azerbaidjan si Moldova. Activitatea GUAM este paralizate de mai multi ani datorita situatiei politice precare din Ucraina si a haosului ce caracterizeaza politica externa promovata de Kiev.

Intentii britanice

Ministrul Afacerilor Externe al Marii Britanii, David Miliband, nu exclude ca programul “Parteneriatul Estic“ pentru statele participante va fi o trambulina pentru integrarea lor in spatiul Uniunii Europene. Potrivit agentiei ucrainene UNIAN, Miliband a facut aceasta declaratie la Institutul International pentru cercetari strategice din Londra in cadrul unui discurs despre rolul UE de forta motrica in lume si despre facilitatile politicii externe puternice ale acestei organizatii pentru Marea Britanie, tinand cont de faptul ca se apropie intrarea in vigoare a Acordului de la Lisabona.
In cadrul discursului sau, Miliband a subliniat rolul “Parteneriatului Estic“ in promovarea reformelor economice si imbunatatirea securitatii energetice paneuropene. “Principalele cauze ale instabilitatii pentru Europa de Est sunt guvernarea slaba, criza financiara si conflictele inghetate. “Parteneriatul Estic“ ar trebui sa devina nu doar o trambulina pentru obtinerea statutului de membru al UE, ci si instrumentul-cheie al stabilitatii, deoarece, datorita integrarii intr-o piata unica vom putea promova reforma economica si sa contribuim la cresterea economica“, a declarat David Miliband.

Parteneriat parlamentar

Uniunea Europeana si sase tari post-sovietice au format un grup de lucru comun pentru elaborarea conceptiei Adunarii Parlamentare “Uniunea Europeana – Parteneriatul Estic“ (EURONEAST). Grupul a fost format in cadrul unei intrevederi comune, care a avut loc pe 21 octombrie, la Stockholm, unde s-a discutat cooperarea parlamentara in cadrul programului european “Parteneriatul Estic“. Intrunirea de la Stockholm a fost primul forum oficial, unde s-a discutat despre mecanismele de creare a structurilor interparlamentare “Parteneriatul Estic“. In cadrul aceleasi intruniri, au fost organizate intrevederile presedintilor comitetelor pe relatii externe din cadrul parlamentelor tarilor implicate in “Parteneriatul Estic“. Grupul a fost format din 12 parlamentari, dintre care sase reprezinta Moldova, Belarus, Ucraina, Armenia, Georgia si Azerbaidjan si sase europarlamentari. Grupul de lucru urmeaza sa elaboreze conceptia EURONEAST intr-un termen de sase luni, timp in care principiile si mecanismele viitoarei cooperari parlamentare in cadrul “Parteneriatului Estic“ urmeaza sa fie coordonate.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *