IAR-111, portstindard romanesc

de | mart. 15, 2011 | România, Știri, Uncategorized @ro | 0 comentarii

Supersonicul de transport al rachetei spatiale Haas, pe care ARCA il construieste pentru Competitia Google Lunar X Prize, a primit oficial numele I.A.R.-111. Pana la aceasta data numele avionului a fost E-111. Este o mare onoare si obligatie pentru ARCA sa contribuie la traditia I.A.R., care din 1925 si pana in prezent a fost purtat de aeronave redutabile pe plan mondial precum: I.A.R.-11CV, I.A.R.-80, I.A.R.-93,I.A.R.-99, sustin reprezentantii Asociatiei.

IAR-111, o noua surpriza tehnologica romaneasca

IAR-111, o noua surpriza tehnologica romaneasca

Supersonicul de transport al rachetei spatiale Haas, pe care ARCA il construieste pentru Competitia Google Lunar X Prize, a primit oficial numele I.A.R.-111. Pana la aceasta data numele avionului a fost E-111. Este o mare onoare si obligatie pentru ARCA sa contribuie la traditia I.A.R., care din 1925 si pana in prezent a fost purtat de aeronave redutabile pe plan mondial precum: I.A.R.-11CV, I.A.R.-80, I.A.R.-93,I.A.R.-99, sustin reprezentantii Asociatiei. „Realizarea unui aparat din seria I.A.R. este o sansa de care orice constructor de aeronave din lume ar fi mandru. I.A.R.-111 va trebui nu numai sa contribuie la continuarea traditiei numelui I.A.R., ci si sa reprezinte aeronava care sa zboare mai sus si mai repede decat predecesoarele sale, ajutand astfel la progresul Romaniei. Multumim SC I.A.R. SA Brasov pentru aceasta oportunitate.”, a declarat Dumitru Popescu, Presedinte ARCA.
Dupa lansarea cu succes a primei rachete spatiale romanesti, la data de 1 octombrie 2010, Asociatia Romana pentru Cosmonautica si Aeronautica – ARCA, a decis sa faca publica existenta unui program la care a lucrat in secret in ultimul an. Programul vizeaza realizarea unui avion supersonic de mare altitudine destinat extinderii capabilitatilor ARCA de lansare a rachetei Haas II, pentru competitia americana de astronautica Google Lunar X Prize, precum si dezvoltarii tehnologiilor pentru turismul spatial.
E – 111 a fost proiectat pentru a inlocui baloanele purtatoare folosite pana in prezent de ARCA, necesare transportului deasupra atmosferei terestre a vehiculelor racheta, precum racheta Haas II pentru competitia Google Lunar X Prize. Baloanele purtatoare au reprezentat o solutie ieftina si rapida, acestea aratandu-si insa limitarile, fiind cauza principala pentru doua amanari succesive ale lansarii rachetei spatiale Helen.

Capabilitatile IAR-111

IAR – 111 va avea capacitatea de zbor supersonic cu viteze de Mach 1,5 la altitudini de 16.000m, in cazul transportului rachetei Haas II, iar in cazul folosirii ca platforma de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spatial, va dezvolta viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30.000 m. Secventa de zbor tipica a acestui aparat cuprinde decolarea de pe suprafata marii, executarea unui zbor orizontal de accelerare, pana la viteze subsonice ridicate, urmat de ascensiunea rapida, in circa doua minute, pana la altitudinea de 16.000 m. La aceasta altitudine avionul va elibera racheta Haas II, care va urma programul de zbor propriu. IAR – 111, fara sarcina utila acrosata, va reveni planat pe suprafata marii.
Avionul va avea un echipaj format din doua persoane, pilot si navigator, urmand sa devina primul avion supersonic romanesc. Cabina avionului este separabila si este echipata cu doua parasute propulsate cu motoare racheta proprii. Astfel, cabina avionului poate fi separata de avion la viteze de Mach 0 – 1,2 si inaltimi de 100 m si poate aduce echipajul in siguranta pe suprafata marii. Propulsia va fi asigurata de un motor racheta cu combustibil lichid, functionand cu apa oxigenata si kerosen. Datele geometrice si masele aparatului nu sunt publice.

Zbor supersonic programat in 2013

Pana la de finalizarea lucrarilor ARCA va efectua: primul zbor al modelului experimental al avionului, testarea capsulei avionului, selectia pilotilor, testele de motor ale avionului, etc. Finalizarea lucrarilor la aparatul IAR-111 este stabilita pentru jumatatea anului 2012, urmata de prima decolare la sfarsitul anului 2012. Primul zbor supersonic al avionului IAR-111 este prevazut pentru prima jumatate a anului 2013. Incepand cu 1 februarie 2011, ARCA va oferi publicului din tara si din lume o oportunitate unica, aceea de a participa zilnic, parcursul unui an si jumatate, prin intermediul camerelor video, la povestea crearii supersonicului romanesc, care va lansa racheta Haas II spre Luna, in cadrul competitiei de astronautica Google Lunar X Prize. Acesta va fi un program care se adreseaza publicului care pretuieste educatia, cultura, stiinta, munca si au in suflete dorinta de a vedea derulandu-se, un proiect major pentru Romania. Programul este finantat integral din surse private, prin sponsorizari si donatii.

Asociatia Romana pentru Cosmonautica si Aeronautica

„Prezentarea programului avionului experimental supersonic IAR-111, cu cateva zile inainte de Craciun si la cateva zile de la Centenarul zborului primului avion cu reactie din lume, realizat de Henri Coanda, nu este intamplatoare. Am ales acest moment pentru ca dorim ca cei care vor vedea acest anunt sa se bucure de existenta unui program major, pozitiv, inspirational, pe care Romania il asteapta de 20 de ani. Un program in care sa spere, un program care sa insemne progres. Avionul supersonic IAR-111 este un asemenea program”, a declarat Popescu Dumitru, presedinte ARCA. “Va fi un pas major inainte pentru ARCA si pentru Romania. Dezvoltarea sa a avut la baza valorile pe care ARCA si partenerii sai le pretuiesc cel mai mult: inovatia, dinamismul si mai presus de toate gandirea pozitiva. ARCA porneste indraznet, intr-o cursa pe care, ca de fiecare data, si-a propus sa o castige. Pe langa dezvoltarea tehnica a programului, am decis si realizarea unei formule de comunicare prin care publicul sa poata urmarii zilnic, prin intermediul camerelor video, evolutia constructiei si testarii. Vom trai impreuna decolarea de pe Marea Neagra, depasirea barierei sunetului si lansarea rachetei Haas II spre Luna. Mai presus de toate, ii veti cunoaste si va vor impartasii din sentimentele lor, proiectantii, constructorii, tehnicienii si pilotii avionului IAR– 111”, a continuat acesta.
Asociatia Romana pentru Cosmonautica si Aeronautica (ARCA) este o organizatie non-guvernamentala, lider national in domeniul cercetarii aerospatiale, care doreste sa castige competitia Google Lunar X Prize si sa lanseze in cosmos prima racheta romaneasca, capabila sa transporte un cosmonaut.

Programele dezvoltate la ARCA sunt:

– Racheta Demonstrator 2B, echipata cu primul motor din lume, din materiale compozite, re utilizabil, care a fost lansata cu succes, la data de 9 Septembrie 2004, de pe tarmul Marii Negre.
– Sistemul Stabilo care a executat doua zboruri pana in prezent. Misiunea 1, lansata la o altitudine de 14.700 m, in stratosfera si Misiunea 2 lansata in 2007 la o altitudine de 12.000 m, deasupra Marii Negre.
– Racheta suborbitala Helen este demonstrator tehnologic pentru competitia Google Lunar X Prize. Zborul de test pentru Helen a fost amanat de doua ori, in 2009 (Misiunea 3) si 2010 (Misiunea 4), din cauza dificultatilor intampinate in lansarea balonului purtator. Pentru a testa avionica rachetei Helen, ARCA a lansat de la Sanpetru, la inceputul anului 2010, Misiunea 5.
– Lansarea cu succes a primei rachete spatiale romanesti, Helen 2, in cadrul Misiunii 4 B. Lansarea a avut loc la 1 octombrie, 2010, din largul Marii Negre si a atins altitudinea de 40 000 m.

Lansarea rachetei Helen 2 la Marea Neagra

Asociatia Romana pentru Cosmonautica si Aeronautica (ARCA), a lansat prima racheta spatiala romaneasca, Helen 2, la data de 1 octombrie 2010, din largul Marii Negre. La data de 1 octombrie 2010, orele 07:00, nava militara NSSL 281 Constanta, insotita de ambarcatiunile rapide Fulgerul si Bombard, au executat manevra de iesire din Dana Militara 0 si s-au indreptat spre zona de siguranta LRD Helen, din largul Marii Negre. La bordul navelor era imbarcata echipa ARCA impreuna cu racheta Helen 2 si balonul purtator. Incepand cu ora 15:00 s-au activat echipamentele electronice ale rachetei, capsulei rachetei si capsulei balonului. Din acel moment, Centrul de Control al Zborului de la bordul navei, precum si Centrele de Control apartinand ROMATSA (Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian), de la Bucuresti si Constanta au inceput sa receptioneze date de telemetrie radio si satelit. La ora 15:30 racheta a fost alimentata cu combustibil si a fost coborata pe suprafata marii. La ora 16:00 s-a inceput umflarea balonului purtator, iar la ora 16:40 ansamblul balon-racheta a decolat.
Ascensiunea balonului a durat 40 minute pana la altitudinea de 14.000 m. Viteza maxima a balonului a fost de 120 km/h. Datele transmise la centrele de dirijare ale ARCA si ROMATSA au confirmat traiectoria perfecta a zborului, cu o eroare de numai 800 m fata centrul zonei de siguranta LRD Helen. La altitudinea de 14.000m, de la bordul navei, s-a comandat pornirea motorului racheta care a functionat timp de 30 sec, plasand racheta pana la altitudinea de 40.000 m. A urmat reintrarea in atmosfera a elementelor de lansare. Parasuta de franare a capsulei rachetei nu s-a deschis.
Nava rapida Fulgerul, urmata de NSSL 281 Constanta s-au deplasat sa recupereze capsula, dar nu au reusit identificarea acesteia. Cautarile s-au incheiat la ora 22:00, echipa ARCA considerand inutila ramanerea in zona, din moment ce majoritatea datelor de telemetrie au fost transmise prin radio si satelit, iar recuperarea nu este unul din obiectivele Competitiei Google Lunar X Prize. La data de 2 octombrie 2010, ora 01:00, navele au reintrat in Dana Militara 0.

Share our work

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *