GUAM, un deceniu de experimente nereusite


 

Proiectul GUAM, ingropat definitiv

Proiectul GUAM, ingropat definitiv

GUAM este una dintre formelele de regrupare, solidarizare si cooperare interstatala din spatiul dintre Prut si Pacific dupa destramarea URSS. Ca si CSI, experimentul a pornit cu un handicap greu. CSI, din cauza intereselor si noilor orientari, tot mai diferentiate, ale statelor componente. GUAM, din cauza lipsei de viabilitate a proiectului. Patru state – Georgia, Ucraina, Azerbaidjan si R. Moldova, pe un spatiu geografic discontinuu si lipsit de o minima retea de infrastructura de circulatie, transport si comunicare, cu proiecte ineficiente si cu sprijin insuficient, mai mult simbolic, din partea Occidentului si a institutiilor sale. Distantarea de Moscova, mergand chiar pana la razboi (in cazul Georgiei), n-a putut fi un liant suficient de puternic pentru statele membre.

Suficiente motive (mai sunt si altele) pentru un esec al proiectului ce dateaza de peste un deceniu si jumatate si care, din 2006, se numeste Organizatia pentru democratie si dezvoltare economica. La liziera dintre Rusia si Europa Unita, arealul GUAM (cu doua zone compacte: Europa rasariteana postsovietica si Caucaz) si-a propus reforme politice si economice, precum si asimilarea valorilor democratiei, dar eforturile in materie ale fiecaruia dintre statele membre au fost mai vizibile, indiferent daca au reusit sau nu, decat demersurile comune. GUAM nu a putut capata consistenta si coerenta intr-un deceniu si jumatate de activitate.

Dupa “experimental portocaliu”, Ucraina cauta o formula de echilibru intre Rusia si UE. Acelasi lucru si-l propune, mai prudent, si Azerbaidjanul. Georgia a incercat o desprindere transanta de Rusia, care s-a dovedit catastrofala, caci a dus la pierderea de teritorii. R. Moldova este in plin proces de repozitionare geopolitica, in conditii dificile si cu o finalitate pe cat de interesanta, pe atat de incerta.

Cel mai mare numitor comun al acestor patru state in plan european si international este relatia cu Uniunea Europeana, care se realizeaza in forme specifice, dar care nu are sanse apropiate de a duce la integrarea deplina, ca state membre, in UE.

Sansele GUAM sunt minime, ca organizatie, sansele statelor componente depind de propria lor politica, dar, nu in ultimul rand, de modul de gestionare a relatiiilor lor cu Moscova si de angajamentele Occidentului fata de zona europeana si caucaziana a fostei URSS, dar un concept coerent si initiative decisive in aceasta privinta intarzie sa apara.
De aceea,in 2011, la un deceniu de la infiintarea sa, GUAM va deveni probabil istorie.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *