Coridor multimodal de 6 miliarde de euro între Marea Neagră și Marea Mediterană

de | iun. 12, 2025 | Știri | 0 comentarii

România, Bulgaria și Grecia vor fi conectate de un coridor de transport multimodal în valoare de aproximativ 6 miliarde de euro. Proiectul strategic va lega porturile comerciale ale celor trei țări printr-o rețea de autostrăzi și căi ferate, consolidând conectivitatea între Marea Neagră și Marea Mediterană. Inițiativa a fost discutată în cadrul unei reuniuni trilaterale […]

România, Bulgaria și Grecia vor fi conectate de un coridor de transport multimodal în valoare de aproximativ 6 miliarde de euro. Proiectul strategic va lega porturile comerciale ale celor trei țări printr-o rețea de autostrăzi și căi ferate, consolidând conectivitatea între Marea Neagră și Marea Mediterană. Inițiativa a fost discutată în cadrul unei reuniuni trilaterale care a avut loc la Bruxelles. La reuniune au participat ministrul grec al infrastructurii și transporturilor, Christos Dimas, viceprim-ministrul și ministrul bulgar al transporturilor, Grozdan Karadjov, și secretarul de stat în Ministerul român al Transporturilor, Ionuț Săvoiu. Discuțiile au fost moderate de comisarul european pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas.
Traseul principal al coridorului va porni din portul grecesc Alexandroupolis și va traversa Bulgaria până la porturile românești de la Marea Neagră, precum Constanța și Sulina. Proiectul include construirea unei autostrăzi de mare viteză între Constanța și Kavala și dezvoltarea de noi poduri peste Dunăre, inclusiv la Giurgiu-Ruse, pentru a facilita fluxurile comerciale.
În plus față de infrastructura rutieră, proiectul vizează, de asemenea, modernizarea legăturilor feroviare, cu o linie comună Grecia-Bulgaria care să lege porturile Salonic, Burgas și Varna. Potrivit unei declarații comune a celor trei guverne, obiectivul este de a finaliza întreaga infrastructură în termen de cinci ani.
Comisarul european pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas, a subliniat importanța strategică a coridorului propus, afirmând că „am convenit să construim proiecte rutiere și feroviare de la Salonic la Sofia și București, astfel încât o Axis Pontos modernă – Marea Egee – să deservească circulația sigură și rapidă a cetățenilor și mărfurilor”. Potrivit
acestuia, această axă de transport nu este doar un proiect de infrastructură regională, ci o inițiativă de anvergură europeană, cu impact direct asupra mobilității cetățenilor, comerțului și economiei continentale. Mai mult, Tzitzikostas a evidențiat și dimensiunea sa geostrategică, arătând că noul coridor contribuie la consolidarea securității și la întărirea mobilității militare în Europa.
Ministrul bulgar al transporturilor, Grozdan Karadjov, a declarat că proiectele planificate vor fi realizate cu sprijin financiar din partea Uniunii Europene prin diferite mecanisme europene existente. În același timp, Bulgaria va explora, de asemenea, surse suplimentare de finanțare, inclusiv parteneriatele public-privat, un instrument pe care țara îl dezvoltă deja în mod activ.
Ministrul grec al Infrastructurii și Transporturilor, Christos Dimas, a subliniat rolul strategic pe care îl vor avea porturile grecești în noul coridor multimodal. „În practică, dezvoltarea coridorului multimodal va conferi Alexandroupoli, Kavala și Salonic un rol de catalizator pentru lanțul de aprovizionare și comerțul internațional”, a declarat oficialul elen. Prin conectarea acestor porturi la rețeaua rutieră și feroviară transfrontalieră ce duce spre Marea Neagră, Grecia își consolidează poziția de nod logistic regional, cu impact semnificativ asupra fluxurilor comerciale din sud-estul Europei.
Reamintim că un moment important în conturarea acestui proiect a fost reuniunea trilaterală de la Varna din 9 octombrie 2023, când prim-miniștrii României, Bulgariei și Greciei – Marcel Ciolacu, Nikolai Denkov și Kyriakos Mitsotakis – au semnat o declarație comună prin care și-au exprimat angajamentul față de dezvoltarea unui coridor de transport multimodal care să lege cele trei țări prin rețele moderne de autostrăzi și căi ferate.
Declarația a subliniat atât importanța conectivității civile și economice între cele trei state, cât și nevoia de adaptare a infrastructurii la standardele europene pentru mobilitate militară. Totodată, părțile au evidențiat și necesitatea creșterii capacității porturilor Constanța și Sulina, în linie cu obiectivele Solidarity Lanes ale UE, pentru a asigura navigabilitatea pe Dunăre pe tot parcursul anului.

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Concurs eseuri