Bucuresti. Spatiul Extins al Marii Negre, in atentia transportatorilor feroviari

de | oct. 10, 2012 | România, Știri, Uncategorized @ro | 0 comentarii

Spaţiul Extins al Mării Negre, zonă mediană a platformei eurasiatice, experimentează o evoluţie economică intensă, ce trebuie susţinută şi impulsionată şi prin investiţii în sectorul feroviar, care să faciliteze interconectarea reţelelor feroviare regionale, naţionale şi transcontinentale, crescând astfel mobilitatea sustenabilă a mărfurilor şi pasagerilor.

Spaţiul Extins al Mării Negre, zonă mediană a platformei eurasiatice, experimentează o evoluţie economică intensă, ce trebuie susţinută şi impulsionată şi prin investiţii în sectorul feroviar, care să faciliteze interconectarea reţelelor feroviare regionale, naţionale şi transcontinentale, crescând astfel mobilitatea sustenabilă a mărfurilor şi pasagerilor.
Intensificarea activităţii industriale, sporirea consumului intern, creşterea nivelului de investiţii străine directe, în special în extrema estică a SEMN, mărirea volumului schimburilor comerciale pe axa Est – Vest, sunt factori ce determină apariţia oportunităţilor de dezvoltare pentru domeniul feroviar. Summitul Feroviar de Investitii in spatiul extins al Marii Negre – „Zilele Feroviare 2012” – reuneste la Bucuresti, in perioada 9-10 octombrie 2012, elita politica si feroviara europeana si asiatica pentru a identifica formulele legislative, administrative, comerciale si tehnice pentru cresterea volumelor de marfa pe calea ferata de pe platforma eurasiatica.
Aflat la a VII-a editie, evenimentul strategic organizat de Asociatia Industriei Feroviare din Romania si Club Feroviar, sub egida CER si UNIFE, se va concentra pe subiecte privind investitiile in Spatiul Extins al Marii Negre, care cuprinde tari din Europa Centrala si de Est pana in Asia Centrala, cu o atentie speciala pe proiectele privind dezvoltarea coridoarelor de transport. Regiunea Marii Negre sta in centrul unei arii de interes ce se intinde pana spre Marea Baltica sau pana in zona Marii Caspice. Astfel, in Europa, spatiul Marii Negre reprezinta punctul final al unor coridoare pan-europene, care pornesc din Europa Centrala sau de la Marea Baltica, in timp ce in Asia, tarile caucaziene transmit si preiau spre si dinspre Marea Caspica fluxuri de transport prin coridorul TRACECA, in care s-a implicat si Iranul.
Tarile din Asia Centrala delimiteaza astfel inspre vest, in Asia, aria de interes largita a spatiului Marii Negre, in care se poate include in sud Iranul, iar in nord Rusia. In Europa, aceasta arie extinsa include astfel tarile de pe coasta adriatica si tarile central-europene, conectate prin toate rutele de transport catre aceasta poarta a Europei care este Marea Neagra. Dezvoltarea infrastructurii de transport in aceste tari prioritizeaza acele segmente care fac parte din coridoarele pan-europene, coridoare definite spre a lega centrul Europei de spatiul Marii Negre.

Afganistantul vrea cale ferată până la Marea Neagră

În altă ordine de idei, Afganistanul este în discuţii cu SUA privind deschiderea unei noi rute de cale ferată până la Marea Neagră, care va trece prin Asia Centrală şi Caucazul de Sud, scria recent presa rusă. Ministrul adjunct afgan de externe, Jawed Ludin, a declarat miercurea trecută, la Washington, că ideea discutată cu autorităţile americane este de a crea un coridor alternativ de transport pentru Afganistan.
Vorbind în faţa experţilor Institutului pentru Asia Centrală şi Caucaz din cadrul Universităţii Johns Hopkins, ministrul afgan a declarat că, în plus la căile de tranzit existente la est şi vest prin Pakistan şi Iran, guvernul de la Kabul aspiră la un coridor spre Marea Neagră, care să-i permită utilizarea căii ferate, care câştigă din nou astăzi teren în faţa altor mijloace de transport. Noul coridor de transport ar urma să tranziteze Turkmenistanul, Azerbaidjan, Georgia şi o partea din teritoriul Turciei.
Jawed Ludin a spus că a ridicat această problema în faţa guvernului Statelor Unite şi că a primit asigurări de sprijin în acest sens. În cadrul acestui demers, s-au purtat deja negocieri separate cu Turkmenistan, Azerbaidjan, Georgia şi Turcia, a mai afirmat el. Ministrul adjunct de externe afgan a subliniat că noul traseu va permite ţării sale, care nu are ieşire la mare, un coridor de transport alternativ care să-i asigure acces la porturile maritime. El a menţionat că ruta este aproape gata, dat fiind faptul că o cale ferată există de la punctul de control control Aakina, de la graniţa afgană, până la Marea Neagră.

Share our work

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *