Aviatia rusa, obiectiv strategic al premierului Putin

de | iul. 27, 2010 | Federatia Rusa, Știri, Uncategorized @ro | 0 comentarii

Premierul Federatiei Ruse, Vladimir Putin, a anuntat recent ca a fost aprobata finantarea construirii avionului rusesc „de a 5-a generaţie”, model Suhoi T 50, relateaza surse oficiale de la Moscova, citate de agentia de presa KARADENIZ PRESS.

Premierul rus Vladimir Putin, ingrijorat de starea precara a industriei aeronautice militare rusesti

Premierul rus Vladimir Putin, ingrijorat de starea precara a industriei aeronautice militare rusesti

Premierul Federatiei Ruse, Vladimir Putin, a anuntat recent ca a fost aprobata finantarea construirii avionului rusesc „de a 5-a generaţie”, model Suhoi T 50, relateaza surse oficiale de la Moscova, citate de agentia de presa KARADENIZ PRESS. Conform declaraţiilor lui Putin, până acum din bugetul de stat au fost cheltuite 30 miliarde de ruble, şi mai sunt necesare alte 30 de miliarde. Despre preţul avionului, Putin a vorbit pe larg în timpul recentei sale vizite la Institutul Central de Aerohidrodinamică, în orasul Jukovski. Acolo el a asistat la al 16-lea zbor al T50 din istorie, şi nu şi-a putut stăpâni emoţiile. „Acesta va fi un aparat de zbor care va fi mai bun decât concurentul nostru principal, F – 22 Raptor, la toate capitolele – manevrabilitate, armament, distanţa de zbor. Acest avion va putea fi utilizat 30-35 de ani, luând în consideraţie modernizările viitoare” – a declarat Putin urmărind zborul T 50.

Putin contestat

Dar bucuria premierului nu este împărtăşită de experţii militari ruşi. Astfel directorul uzinei „Suhoi”, Mihail Pogosian a declarat ziariştilor că, abia la anul următor vor fi iniţiate lucrările de producţie a aşa numitului motor „de etapa a doua”, care va face din T 50 întradevăr un avion din a 5-a generaţie: avionul va putea zbura în lateral, să se rotească în loc, etc. Perspectivele creării acestui motor vor fi discutate de Putin în timpul vizitei sale la Rîbinsk, la uzina de motoare „Saturn”. Acum aceste caracteristici sunt doar proiecte imaginare. Singura calitate a avionului testat la Jukovsk, în faţa lui Putin, este invizibilitatea sa în faţa radarelor standard. Restul – ţin de domeniul viitorului şi a miliardelor de dolari. Pogosian a mai anunţat şi alte inovaţii planificate pentru T50 – rachete cu o rază mare de acţiune, sistem de control intern, care va fi capabil să se diagnosticheze singur, uşurând munca mecanicilor în găsirea motivelor eventualelor defecte.
Şeful Direcţiei de Înarmare a Ministerului Apărării rusesc, Vladimir Popovkin a declarat că, începând cu 2016 este planificată predarea în folosinţa armatei a mai mult de 50 de avioane T 50, dar şi această declaraţie a fost combătută de Pogosian şi alţi experţi. Astfel, conform lui Pogosian, în 2010 – 2011 vor fi construite doar trei T 50, pentru testări. Iar conform lui Constantin Makienko, expert al Centrului de Analiză a Strategiilor şi Tehnologiilor, primele avioane pentru testări T 50 vor ajunge la Lipeţk (la Centrul de instructaj militar al contingentului aviaţiei) nu mai devreme de 2015. Astfel, în cel mai bun caz, Ministerul Apărării va încheia contractul de producţie în serie a T 50, în 2016, iar real, la dispoziţia armatei vor ajunge abia în 2018. Costurile producţiei unui T 50, dacă volumul declarat al producţie este real, vor fi în mediu cu 50 % mai mari decât pentru un Su – 35 şi vor ajunge la 2 miliarde de ruble, în preţurile anului 2010, consideră Makienko. Aceasta este de două ori mai puţin decât costă un F – 22. „Iar efectivitatea lui T 50, nu va fi mai performantă decât a unui F – 22. Avionul american există de mulţi ani, iar modernizarea lui continuă şi în 2016, caracteristicile sale pot să se schimbe semnificativ” – a mai adăugat Makienko.

Opozitie academica

Cu prognoza optimistă a premierului rus nu este de acord nici Constantin Sivkov, vice – preşedintele Academiei Geopolitice: „dacă vorbim despre aerodinamică, atunci T 50 este în linii mari similar  F -22 – lui. Dar motoarele americane sunt cu mult mai bune. Astfel cu siguranţă T 50 va avea o rază de acţiune cu mult mai mică decât are F – 22”
Experţii au căzut de acord că 2 miliarde de dolari este o sumă foarte mică pentru dezvoltarea sistemului aviatic T 50. „Dacă vorbim despre producţia întregului sistem aviatic (armament, motor, etc.) şi nu doar de structura şi forma avionului atunci 2 miliarde de dolari este o sumă foarte mică. F – 22 i-a costat pe americani 10 miliarde de dolari”, este de părere Constantin Makienko.
Iar Constantin Sivkov merge şi mai departe, presupunând că mai mult de 10 % din sumă nici nu vor fi folosite la construcţia avionului, reprezentând componenta corupţiei din suma totala alocata de autoritatile ruse.

Share our work

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *